• 0

De ideale 'online' geldmachine bestaat niet (of wel)

Je ben het vast en zeker wel eens tegengekomen. HET ideale verdienmodel waarbij je met een website of webwinkel binnen de kortste keren een frequent (hoog) inkomen kan genereren. Een prachtig fenomeen waar menig niet-wetende Nederlander instinkt.

 

Maar dan een hele grote MAAR. De ideale geldmachine bestaat niet. De ideale geldmachine is simpelweg een flappentap, oftewel pinapparaat, die wegens een storing geld blijft strooien. Een op hol geslagen flappentap waar jij toevallig langsliep. Een mooi fenomeen, waarbij de kans uiterst klein is dat je het ooit zal meemaken. Helaas pindakaas.

 

De ideale geldmachines, gegarandeerde verdienmodellen of 'wordt-miljonair-binnen-één-jaar-methodes' van de welbekende internetguru's, blijken niet te bestaan. En niet zo gek ook. Onze 'oh zo vriendelijke' internetvrienden vullen in de meeste gevallen zelf hun zakken, zonder dat de goed-gelovige 'starter' het zelf doorheeft. Ik zie nog het beeld voor me waarin tientallen ondernemers lovende woorden uitspreken over web- of seminar die ze zojuist hebben ondervonden. Wat een ramp. Niet weten dat zij zojuist véél te véél geld hebben betaald voor desbetreffend 'summit' of 'marketing training', waarbij de nadruk wordt gelegd op de presentatie van ideale verdienmodellen waarin zelfs Jan Kees de Jager jaloers op zou zijn. Ondertussen verdiend de organisator bakken met geld. Linksom en rechtsom.

 

Daarnaast het feit dat de meeste webwinkels stranden in het eerste levensjaar. Een hoop (zogenaamde) startende ondernemers onderschatten het exploiteren van een webwinkel enorm. Mede gezien het feit van alle mooie verhalen van desbetreffende internetguru's dat iedereen, ongeacht levensovertuiging, kennis, ervaring of financiële situatie, het zogenaamde ideale verdienmodel kan uitvoeren. Regelrechte onzin. We zouden er met zijn allen wat aan moeten doen.

 

Gelukkig bestaan er wel alternatieven om online te slagen. Het (ideale) verdienmodel kan weldegelijk bestaan. Dit verdienmodel begint echter met het uit je hoofd zetten van idealen en ideeën over gemakzuchtig online geld verdienen. Online geld verdienen met niets doen is vooralsnog een idee die niet haalbaar blijkt op de korte termijn. Het (ideale) verdienmodel begint bij de ondernemer zelf. Het begint in het hoofd. Met een visie of idee, met daaraan direct verbonden een DOEL. Een doel moet daarentegen goed genoeg zijn om voor te gaan. Een doel moet iets in de ondernemer naar boven laten komen, waardoor hij of zij nog sterker het gevoel krijgt ook echt wat voor dat doel te willen doen. En wat is een doel? Een doel is het bereiken van iets, waar je op voorhand dacht dit niet (gemakkelijk) te kunnen bereiken.

 

Geld verdienen op de automatische piloot blijkt dus niet mogelijk. Wanneer een ondernemer als doel vaststelt om 'veel geld te verdienen' of 'ontzettend rijk te worden', moet de ondernemer zich afvragen of dit wel het juiste doel is. Al helemaal wanneer dit doel 'slapend' wordt bereikt door middel van een zogenaamd ideaal verdienmodel. Zet het uit je hoofd. Dit gaat hem niet worden!

 

Voor alle zogenaamde startende ondernemers die denken met een simpel webwinkeltje binnen één week doorgewinterde ondernemers weten te evenaren; Kans van 1 op 1.000.000.000 dat dit gaat lukken. Kijk eens verder dan je neus lang is en probeer je onderneming zodanig te structureren, dat deze succesvol kan blijken.

 

Stap daarnaast af van de internetguru's die pretenderen jou op weg te willen helpen met verdienmodellen die jou Ferrari's, Lambo's en grote huizen moeten opleveren. Wanneer je denkt dat dit te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Daarnaast is het mijn main-core business waar wij 90% van onze inkomsten mee vergaren.

 

Denk met recht dat ik momenteel onder minimum inkomen zit.

 

Met alle respect, is het gek dat ik denk dat je maincore-business dus weinig succes heeft?

Hoe waardevol zijn je adviezen als “je eigen verdienmodel” nog niet bepaald scoort.

 

Je maakt op mij een respectvolle, gedreven en zelfkritische indruk.

Maar geloofwaardig komen je teksten niet over, ook nog eens door de vele taal- en spelfouten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig bestaan er wel alternatieven om online te slagen. Het (ideale) verdienmodel kan weldegelijk bestaan. Dit verdienmodel begint echter met het uit je hoofd zetten van idealen en ideeën over gemakzuchtig online geld verdienen. Online geld verdienen met niets doen is vooralsnog een idee die niet haalbaar blijkt op de korte termijn. Het (ideale) verdienmodel begint bij de ondernemer zelf. Het begint in het hoofd. Met een visie of idee, met daaraan direct verbonden een DOEL.

Wellicht is mijn studie en leesvaardigheid niet voldoende, maar je doel is mij in dit stukje niet duidelijk. Je maakt melding van zogenaamde startende ondernemers die denken met een simpel webwinkeltje binnen één week doorgewinterde ondernemers weten te evenaren. Maar waar sta jij dan?

Probeer jij ook niet met een simpel website doorgewinterde ondernemers te evenaren?

 

In mijn ogen zie ik een column die “doorgewinterde ondernemers” afkraakt om zodoende beter gevonden te worden.

Ik ben het er mee eens, je kan met internet geld verdienen. Als je 1x weet hoe sommigen dat doen, is het onvoorspelbaar simpel. Net zo simpel als het is om met MLM-achtige bedrijven geld te verdienen.

 

Daarnaast volgens mij een MLM organisatie (multilevel marketing, verkapte vorm van piramidespelletje), kom ik achter na even snel googlen. Geen aanrader dus ;)

In deze ben ik het niet met je eens. Zelf heb ik ervaring met een MLM-achtige bedrijf en mijn ervaringen zijn uitermate positief. Je verwacht dat je de mening van anderen kan veranderen in een positieve mening over online geld verdienen, terwijl je op basis van onwetendheid een negatieve advies geeft over iets wat voor velen wel positief is.

Dat vind ik vreemd.

Maar ik weet dat het moeilijk is om een vooringenomen standpunt te veranderen.

 

Mijn mening is dat online business/websites een hulpmiddel is, gebruik hem zoals het bij jou past.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Oeefff wat is het warm hier in de velden van la Mancha. Gelukkig dat sancho lekker heeft kunnen slapen, want hij heeft een welverdiende vakantie gehad, omdat de edele veldheer Don op reis is geweest naar het ontwikkelde Nederland om daar het een en ander op te steken over nieuwe strijdplannen.

Sancho vindt het allemaal maar moeilijke woorden, dropshipping, fullfilment en multilevel marketing passen niet zo goed bij de wereld waarin Sancho leeft. Hij rijdt gelukkig als een kind op zijn ezel over de velden, ziet af en toe een molen en draagt de wapens van zijn veldheer. Een eenvoudig maar mooi bestaan.

 

De veldheer kwam terug met het ideale strijdplan om uiteindelijk die lastige reuzen te verslaan. "Dropshipping" was zijn antwoord. Sancho kijkt bedenkelijk en vraagt zijn heer wat hij daar in hemelsnaam mee bedoelt. "Wel" zegt heer Don "Dan hoeven we niks meer te doen, behalve een aardige website bouwen en onderhouden en kunnen we de rest van de dag ons bezig houden met de wijn en de vrouwen".

 

Dat klinkt Sancho als muziek in de oren. Sancho houdt namelijk helemaal niet van werken, maar moet wel omdat hij anders honger krijgt en zijn veldheer omkomt van de klappen van de molenwieken. Wijn en vrouwen daarentegen kunnen hem zeer bekoren. Sancho vraagt zich wel af of het verhaal van de Don niet een beetje te mooi is om waar te zijn. "Heer Don" vraagt hij "wie gaat de reuzen dan verslaan"? En het bleef nog lang stil in La Mancha.

 

Salut.

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

@simonv, gelukkig bestaat er de mogelijkheid om keihard door te groeien met de verdiensten die je reeds hebt binnengehaald. Een hoger inkomen op mijn leeftijd is niet mijn insteek. Ik dek mij liever in voor de toekomst en leef zodoende zuinig. Ben 21 jaar en wil graag wat opbouwen. Desalniettemin wil ik het uiteraard niet over mijn inkomen hebben. Dat gaat te ver.

 

@herafin, ik heb in dit stuk respect voor de 'doorgewinterde ondernemer' en wil afdoen van het feit dat u mij associeert met een bepaald typ ondernemers. Wanneer u de reacties beter had gelezen is de website niet het enige wat wij doen, maar slechts een klein onderdeel van. Wanneer u niet weet wat onze bedrijvigheden zijn, verzoek ik u het hierbij te laten.

 

Wat betreft mijn MLM advies; wellicht dat mijn standpunt inderdaad teveel is gebaseerd op mijn ervaringen uit het verleden. Ik geef dit advies echter na 'zeekreward' te hebben gegoogled en hier nogal merkwaardige berichten over las!

 

@sancho, prachtig stuk!

Link naar reactie
  • 0

Klaarblijkelijk begrijp ik jouw stuk net zo slecht als jij mijn stuk tekst.

 

Als het overkomt dat ik je in een hoek druk, dan heb ik dat verkeerd geschreven. Er is namelijk niet een bepaald type ondernemer, een ondernemer is namelijk altijd in ontwikkeling.

Soms maak je goede en soms foute beslissingen, maar naar mate de tijd komt wordt je een steeds betere ondernemer.

Daarmee niet zeggende dat er geen mogelijkheid is om als tiener al rijk te worden door een briljant idee.

 

Als je als ondernemer afsluit van ontwikkelingen etc, is het de vraag of het wel verstandig is om ondernemer te worden. Het ondernemerschap lonkt voor velen, mede door de fiscale behandeling, maar er zijn maar een gering aantal daadwerkelijk geschikt als ondernemer.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

@HeRaFin, Dat we niet op één lijn zitten merk ik ;). Wat betreft uw statement over 'ondernemers'; hierin kan ik mij inderdaad wel vinden (vanuit ander perspectief). Vooral het laatste is iets waar ik achter sta. Ben het echter niet eens dat ik de doorgewinterde ondernemer afkraak (wat u in uw vorige reacties plaatste). Hier heb ik juist alle lof voor. Iets wat ik inderdaad probeer te evenaren. Een doorgewinterde ondernemer ben je echter niet na 3 - 5 jaar ondernomen te hebben, nietwaar?!

Link naar reactie
  • 1

Thijs,

 

Mensen die iets langer ondernemen en of iets langer deelnemen aan een forum over ondernemen, kijken doorgaans uit zichzelf al iets verder dan de neus lang is. Ze onderzoeken wie je bent en wat je doet, kijken naar je website(s) en of er nog meer over je te vinden is. Dat is ook verstandig, want we hebben al veel mensen en ideeën en plannen voorbij zien komen.

De ervaring leert ons dat slechts enkele van die plannnen overeind blijven en dat maar een hele enkeling echt succesvol wordt. Het is helaas de bittere werkelijkheid waarin we leven.

 

Daarom spreekt het me aan dat je (onwetende) mensen waarschuwt voor het "verdienveelengemakkelijkgeld.nl" verhaal. Hier gaat in 99999 van de 100000 gevallen een concept achter schuil, waar de bedenker van het concept zijn zak vult met de beetjes fee die hij van de instappers ontvangt. bv'tje erboven, na een jaartje laten klappen en klaar is kees. Op naar de volgende scam. Ik zeg dan altijd'"als het te mooi klinkt om waar te zijn, zal het vast niet waar zijn".

 

De tegenstrijdigheid zit hem erin dat je met vrijwel hetzelfde idee, enkel nu met behulp van dropshipping, toch probeert hetzelfde te doen. Natuurlijk zeg je zelf dat het niet zo is en dat jouw concepten bewezen succesvol zijn, want als je er zelf niet meer in gelooft wordt het immers nooit wat, maar het lijkt wel zo.

 

De website (dropshipping.nl) ziet er gelikt uit. Hier is veel aandacht besteed aan vormgeving en gebruikersgemak. Daar zit echt een goede websitebouwer achter. Dat brengt mij ook gelijk bij het volgende lastige punt met de virtuele wereld, want je kan op een website van alles beweren en laten lijken, zonder dat het werkelijk zo hoeft te zijn. Ik heb voorbeelden gezien van knaapjes van 16 die beweerden een grote onderneming te drijven en het leek waarachtig heel erg betrouwbaar.

 

Inhoudelijk is je aanbod erg eenvoudig. Vul het formulier in, stort 40 euri in de maand (en bouw een webshop voor 200 euri), en wordt succesvol. Er worden geen eisen gesteld aan je vakbekwaamheid, kredietwaardigheid of antecedenten, nee, gewoon beginnen. Over de expolitatie (omzet, kosten (wel een beetje) en winst) wordt (nog) niet gesproken, waar dit eigenlijk het belangrijste verhaal is. En nog belangrijker succesverzekerd! (maar door wie?)

 

Let wel, ik ben ervan overtuigd dat er een categorie ondernemers is die erg gebaat is bij een franchise concept. Je koopt dan de nodige expertise en produkten bij de franchisegever en kan je zelf maximaal op de verkoop richten. Dit zal echter niet op internet gaan werken, omdat je geen grenzen hebt. Iedere webshop is een directe concurrent van zijn/haar collega en/of de franchisegever. Op internet wordt ook veel gewerkt met portals, die je allemaal naar één content-provider brengen. Dat werkt met name in de sex branche, omdat die zo groot is en een beetje met vakanties/vliegreizen. Maar voor "normale" produkten vraag ik me heel sterk af of daar wel voldoende ruimte voor is.

 

Kortom, de insteek om klanten te werven op HL, was wellicht niet de beste. Je kan en mag hier van alles beweren, enkel worden de beweringen getoetst door een veelvoud aan gebruikers, die al of niet iets ervaring hebben. Ze komen dan met kritische noten, die je tot op een zekere hoogte kunt ontkennen, maar niet naast je neerleggen. Uiteindelijk blijft er van het verhaal weinig tot niets over en zal er geen HL'er met je in zee gaan. Dat is de zuiverende werking van een forum, jammer maar helaas. Een column is daar ook niet voor bedoeld, maar zou eigenlijk een meerwaarde moeten brengen voor de gebruikers van het forum, een misstand aan de orde stellen, of gewoon grappig zijn. Maar zeker niet leiden naar één beste methode, die toevallig ook door jou wordt aangeboden. Dat zet je in de verdachte hoek.

 

Het was wel weer een aardig draadje, waardoor we allemaal weer even hebben kunnen nadenken over het ei van columbus. Ik hoop dat je er zelf ook iets aan hebt gehad.

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 1

@Henk, hartelijk dank voor het schrijven van een goed geformuleerd stuk. Ik ben het terdege met u eens (ook met de andere reacties) dat de wijze van schrijfstijl wellicht ietwat (wellicht zacht uitgedrukt) kan worden aangepast. Let daarentegen wel dat wij nu ruim drie jaar bezig zijn en dus niet volgens het model 'bv'tje erboven en na een jaartje klappen'. Daarnaast probeer ik absoluut ook in generlei wijze hetzelfde te bekokstoven. Het selecteren gaat echter wel degelijk iets verder dan u noemt. Uiteraard wordt expertise en vakbekwaamheid als eis gesteld. Dit wordt vervolgens aangevuld met de kennis en ervaring die wij binnen ons team hebben opgedaan (want vergeet niet: ik ben niet alleen uiteraard). Daarnaast is motivatie en ondernemersschap hartstikke belangrijk. Mede hierdoor wordt ook 99% niet aangesloten op één van onze concepten! Daarnaast is het succes gebleken, gezien het feit dat het grofst van de door ons reeds aangesloten exploitanten zeer zeker een keiharde omzet behaalt. Iets waar wij overigens ook direct bij gebaat zijn. Gezien het feit dat is gebleken dat het dus wel degelijk kon werken, heb ik mij pas weer naar een aantal maanden gemeld op dit forum, om de discussie over dropshipping opnieuw aan te kaarten. Deze discussie staat overigens geheel los van dit stuk schrijven.

 

De wijze waarom u pretendeert dat er in specifieke branches wellicht teveel concurrentie zou zijn; Enerzijds helemaal waar. Daarom putten wij onze concepten niet uit en laten we max 8 tot 10 ondernemers toe. Daarnaast biedt het medium 'internet' gelukkig tal van verschillende mogelijkheden (ook demografisch) om consumenten te benaderen. Uit onze ervaring blijkt dat het segmenteren van verschillende vormen van benadering, via verschillende kanalen, niet perse lijdt tot overvolle concurrentie. Zouden we het aantal verkooppunten uitbreiden, dan hebben we inderdaad een groot probleem. Dit doen wij echter niet.

 

Desalniettemin gaat het wederom over de ondernemer en zijn concept en niet over het stuk wat ik hier heb gedeponeerd. Dit betreur ik, gezien het feit dat ik met mijn column geen promotalk wil houden. Het betreft hier een stuk over 'internetcomboys' (die u overigens goed omschrijft in uw reactie) en niet over mijn businessmodel. Daarnaast verafschuw ik (duidelijk te lezen in het column) de werkwijze van deze 'cowboys'. Ik probeer het daarom op een andere manier te doen, door eerlijk, transparant en open te handelen naar mijn klanten.

 

Desalniettemin is het nu een grote discussie over mij als ondernemer en mijn concept, waar ik enerzijds leer uit trek (met name uw reactie, de reactie van @Henkv, en @HeRaFin), maar anderszijds andere reacties verafschuw. Het gaat hier om een column waarbij ik alle standpunten van alle reageerders deel. Dat er vervolgens gepretendeerd wordt dat ik mijzelf exact zo presenteer als diegene waar ik een hekel aan heb, stelt mij teleur. Dit is namelijk niet hoe ik mij wil presenteren en hoe ik te werk ga.

 

Daarnaast genomen het feit dat het nooit en te nimmer mijn bedoeling is geweest leads te werven via dit platform. Daar is mijn column ook niet op gericht. Dat ik mij hard wil maken voor een bepaald concept, met betrekking tot ondernemen en logistieke oplossingen, terzijde. Daar is dit platform ook voor naar mijn mening.

 

Maargoed, meningen en standpunten zijn altijd welkom. Heb reeds aangegeven hier ook kritisch naar te kijken en doe dit ook. Ben daarentegen overtuigd van mijn eigen concept en heb reeds kunnen aantonen dat deze een toegevoegde waard is. De reeds aangesloten ondernemers doen het over het algemeen uitstekend en hier zijn wij heel blij mee. Wij proberen het op de juiste manier te doen en blijven onze input leveren.

 

Naar mijn mening is het klaar met de promotalk van mijn kant. Nogmaals; Ik maak me hier hard voor de 'cowboys' en wil hier niet mee geassocieerd worden. Dat een aantal collega-ondernemers dit wel doen, is niet best. Ben er terdege van bewust dat dit aan de wijze van presentatie ligt en dat we hier nadrukkelijk iets aan moeten doen. Weer wat geleerd.

Link naar reactie
  • 0

Thijs,

 

Je ontkomt er niet aan op dit forum dat er ook gekeken wordt naar wie je bent en wat je doet, naast datgene wat je schrijft en of zegt. Dit forum gaat over ondernemerschap en daar valt heel veel over te zeggen. Vooral mensen die vinden dat ze er iets vanaf weten (en een concept verkopen) zullen dus onderwerp zjn van de discussie goed of niet goed ondernemen. Het is een logisch gevolg van. Je gaat immers niet iets kopen bij iemand waarvan je niet zeker weet dat hij het goed maakt of doet.

 

Ik denk overigens wel dat de exercitie vruchtbaar is geweest, want je neemt het allemaal goed op en er zal zeker iets van blijven hangen. Wellicht kan je er nog je voordeel mee doen. Wat mij opvalt is het grote verschil tussen het taalgebruik op de website en jouw posts hier. Dat komt waarschijnlijk voort uit het gegeven dat iemand anders die website voor je heeft gemaakt.

 

Presentatie is alles, dat gaf ik in de vorige post ook al aan. Als je echt te goeder trouw dit concept succesvol wilt verkopen moet je dus kijken naar de presentatie. Alleen al de titel van de column werpt het vermoeden op dat het gaat om verdiensnelveelgeldzonderietstehoevendoen.nl en dan doel ik op de toevoeging "(of wel)". Soms kan je beter iets weglaten.

 

In mijn optiek bestaat er niet zoiets als een (online) geldmachine (tenzij je jezelf in de malafide praktijken wilt storten). Ook voor jouw concepten zal gewoon iemand zijn stinkende best moeten doen om het van de grond te krijgen. Dat geeft niks, want dat heet ondernemen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid altijd dat het niet slaagt om wat voor reden dan ook, succes is geen garantie. Ook dat hoort bij ondernemen.

Met die twee veranderingen heb je denk ik veel eerder een geloofwaardige presentatie dan nu.

 

Nogmaals, complimenten voor de wijze waarop je onze (soms harde) kritiek oppakt, ik hoop echt dat je er je voordeel mee doet.

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

@Henk: HELEMAAL MEE EENS.

Alinea 1; Klopt. Zoals gezegt valt mij voornamelijk te verwijten dat ik mijn visie, inzicht en mening wellicht niet op de juiste manier heb kunnen presenteren.

 

Alinea 2; Wij doen alles zelf. Ook de website is door één van onze programmeurs gerealiseerd.

 

Aline 4; In mijn optiek ook niet. Ik wil ook niet pretenderen dat mijn model dat wel is. Ik attendeer mijn klanten hier ook op. Zie citaat; Houdt er rekening mee dat niets vanzelf komt aanwaaien. (Helaas) krijgen we veel aanvragen binnen van klanten die denken dat ze zonder enige moeite morgen helemaal binnen zijn. Zo werkt het (helaas) niet. Houdt er rekening mee dat je echt je eigen business moet opzetten en hier ook energie in moet steken.

 

Bovenstaande doe ik overigens ook om te voorkomen dat ik om kom in het werk door de vele aanvragen die uiteindelijk door ons toch de prullenbak in worden gestuurd.

 

Laatste; Jong geleerd, oud gedaan... Ik zit hier niet achter mijn bureau te niksen en ben continue aan het ontwikkelen. Alles helpt hierbij.

Link naar reactie
  • 0

Even over de column zelf dan ...

 

Overdrijven maakt de zaak duidelijk, maar als ik lees:

 

 

Daarnaast het feit dat de meeste webwinkels stranden in het eerste levensjaar ...

dan vraag ik me af of jij daar andere cijfers over hebt dan deze:

 

 

Startende webwinkels hebben het steeds moeilijker, beweert Thuiswinkel.org na onderzoek. Een op de vijf nieuwe webwinkels stopt binnen een jaar, een kwart houdt het na twee jaar voor gezien.

 

 

Want volgens dat onderzoek bestaat 80% van de webwinkels na het eerste jaar dus nog wel.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij stond er eerst een stukje waarin Thijs zijn eigen diensten aanprees als glijbaan naar het ideale verdienmodel, maar dat werd na gesputter ineens vervangen door een stukje dat eigenlijk helemaal nergens over gaat. Dat zulk soort prietpraat doordringt tot de columnhoek in HL zou aanlieding moeten zijn om de selectie van columns eens kritisch te bekijken. Van mij mag die hele column wel weg, want die wordt voortdurend misbruikt voor zelfpromotie door mensen die verder niet zoveel met HL te maken hebben. Vervang die hoekpositie dan liever door een actieve en veelzijdige lopende discussie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Twabla

 

Het zou inderdaad aardiger zijn voor de site, de gebruikers en de columnschrijvers, als de columns eerst op inhoud worden getoetst. Dat kan natuurlijk weer flink wat discussie opleveren (kwestie van scherpe criteria opstellen), maar het beschermt de kwaliteit van de site en het blazoen van de columnschrijvers. Want we draaien er beslist geen doekjes om hier als we het ergens niet mee eens zijn, toch?

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Een stevige discussie is altijd de moeite waard - ik herinner me een column over de kerk als marketinginstituut. Maar loop eens door de columns heen en zie hoe vaak het voorkomt dat iemand zijn toko of expertise probeert te promoten. Dan onstaat er vrij snel een negatief sfeertje. Dat is niet goed voor het forum en eigenlijk vind ik het ook sneu voor degene die een column schrijft, in de naieve verwachting dat een snufje zelfpromotie geen kwaad kan. Zulke columns moeten helemaal niet door de filter komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zie tegelijkertijd een oud topic als boeken voor ondernemers, waar een boek natuurlijk ook uitgebreid geintroduceerd of besproken kan worden.

Goed gevonden Highio. Dan is het denk ik meer wijsheid als ik het alvast daar doe. Dan komt er ook weer beweging in een topic wat al 6 jaar stil staat.

 

Of wellicht dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=45;action=display;threadid=27314

Link naar reactie
  • 0

Lang geleden, toen computers nog niet bij iedereen in huis stonden en we onze gegevens nog op floppy discs wegschreven, reageerde ik omstreeks 1.30 uur in de ochtend op een advertentie waarin de floppies voor een aantrekkelijke prijs werden aangeboden. In die tijd waren antwoordmachines en faxen nog heel modern en vooral zakelijk in gebruik. Maar tot mijn verbazing nam de jonge ondernemer zelf de telefoon op en nam de bestelling graag aan.

 

Al snel wist ik van hem, dat hij zijn bedrijf vanuit zijn bed dreef, veilig onder moeders dak. Moeder financierde de eerste kosten en hij was net als ik bereid om tot in de kleine uurtjes door te werken. De handelswaar stond in dozen onder zijn bed. "Meer dan een fax en telefoon heb je niet nodig", vertrouwde hij mij toe. Jaren later hoorde ik dat hij zijn bedrijf voor een goed bedrag had verkocht. Het kan dus wel, met weinig beginnen en toch een bedrijf opbouwen dat goed geld oplevert. Ook als het artikel waarmee je start niet erg origineel is, en je alleen op prijs en afhandelingssnelheid kunt concurreren.

 

Webwinkeltjes bestonden nog niet. Internet had Nederland nog niet bereikt. Maar wie nu met weinig geld een winkeltje wil beginnen, kan beter een webwinkel openen, dan een fysieke winkel op A locatie. Dat neemt niet weg, dat je nog steeds een winkeltje drijft. Je moet dus inkopen en verkopen. Klanten adviseren en klachten behandelen. Voorraad beheren en administratie bijhouden. Je kennis voortdurend blijven bijspijkeren. Het is serieus hard werken, ook al hoef je de winkelruiten niet te lappen.

 

Net als een gewone winkelier, moet je op je hoede zijn voor vertegenwoordigers die iets verkopen wat je nooit zult kunnen verkopen. Omdat het onverkoopbare prullaria is, of omdat je nooit geleverd krijgt. Omdat de kwaliteit van het geleverde niet overeenkomt met de monsters die je beoordeelde. Een ondernemer loopt risico, welke bedrijfsvorm ook wordt gekozen.

Als dropshipper heb je geen enkele controle over het verloop van de goederen. Je verstuurt niets, je ontvangt niets, maar je hebt er wel de volledige verantwoordelijkheid voor. De winstmarge is ook nog eens minimaal.

 

De collumnschrijver biedt geen toegevoegde waarde. Hij laat de winkeliers in spé betalen voor iets wat ze niet nodig hebben. Zijn praatje bekt niet eens lekker. Het leest onprettig. Heel wat spammers doen dat beter. Je kunt het internet volgooien met wervend bedoelde websites, maar wat niet lekker is zal niet worden gegeten.

 

Link naar reactie
  • 0

Lang geleden, toen computers nog niet bij iedereen in huis stonden en we onze gegevens nog op floppy discs wegschreven, reageerde ik omstreeks 1.30 uur in de ochtend op een advertentie waarin de floppies voor een aantrekkelijke prijs werden aangeboden. In die tijd waren antwoordmachines en faxen nog heel modern en vooral zakelijk in gebruik. Maar tot mijn verbazing nam de jonge ondernemer zelf de telefoon op en nam de bestelling graag aan.

 

Al snel wist ik van hem, dat hij zijn bedrijf vanuit zijn bed dreef, veilig onder moeders dak. Moeder financierde de eerste kosten en hij was net als ik bereid om tot in de kleine uurtjes door te werken. De handelswaar stond in dozen onder zijn bed. "Meer dan een fax en telefoon heb je niet nodig", vertrouwde hij mij toe. Jaren later hoorde ik dat hij zijn bedrijf voor een goed bedrag had verkocht. Het kan dus wel, met weinig beginnen en toch een bedrijf opbouwen dat goed geld oplevert. Ook als het artikel waarmee je start niet erg origineel is, en je alleen op prijs en afhandelingssnelheid kunt concurreren.

 

Ik lees graag dit soort reacties van tevreden klanten! Maar vooral dat er ook zonder al-te-veel blabla gehandeld kan worden. Zonder meteen hele hippe dingen te moeten gaan doen je een hele goede boterham kan verdienen en vaak zonder een raar boek van iemand te lezen...

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.