• 0

De ideale 'online' geldmachine bestaat niet (of wel)

Je ben het vast en zeker wel eens tegengekomen. HET ideale verdienmodel waarbij je met een website of webwinkel binnen de kortste keren een frequent (hoog) inkomen kan genereren. Een prachtig fenomeen waar menig niet-wetende Nederlander instinkt.

 

Maar dan een hele grote MAAR. De ideale geldmachine bestaat niet. De ideale geldmachine is simpelweg een flappentap, oftewel pinapparaat, die wegens een storing geld blijft strooien. Een op hol geslagen flappentap waar jij toevallig langsliep. Een mooi fenomeen, waarbij de kans uiterst klein is dat je het ooit zal meemaken. Helaas pindakaas.

 

De ideale geldmachines, gegarandeerde verdienmodellen of 'wordt-miljonair-binnen-één-jaar-methodes' van de welbekende internetguru's, blijken niet te bestaan. En niet zo gek ook. Onze 'oh zo vriendelijke' internetvrienden vullen in de meeste gevallen zelf hun zakken, zonder dat de goed-gelovige 'starter' het zelf doorheeft. Ik zie nog het beeld voor me waarin tientallen ondernemers lovende woorden uitspreken over web- of seminar die ze zojuist hebben ondervonden. Wat een ramp. Niet weten dat zij zojuist véél te véél geld hebben betaald voor desbetreffend 'summit' of 'marketing training', waarbij de nadruk wordt gelegd op de presentatie van ideale verdienmodellen waarin zelfs Jan Kees de Jager jaloers op zou zijn. Ondertussen verdiend de organisator bakken met geld. Linksom en rechtsom.

 

Daarnaast het feit dat de meeste webwinkels stranden in het eerste levensjaar. Een hoop (zogenaamde) startende ondernemers onderschatten het exploiteren van een webwinkel enorm. Mede gezien het feit van alle mooie verhalen van desbetreffende internetguru's dat iedereen, ongeacht levensovertuiging, kennis, ervaring of financiële situatie, het zogenaamde ideale verdienmodel kan uitvoeren. Regelrechte onzin. We zouden er met zijn allen wat aan moeten doen.

 

Gelukkig bestaan er wel alternatieven om online te slagen. Het (ideale) verdienmodel kan weldegelijk bestaan. Dit verdienmodel begint echter met het uit je hoofd zetten van idealen en ideeën over gemakzuchtig online geld verdienen. Online geld verdienen met niets doen is vooralsnog een idee die niet haalbaar blijkt op de korte termijn. Het (ideale) verdienmodel begint bij de ondernemer zelf. Het begint in het hoofd. Met een visie of idee, met daaraan direct verbonden een DOEL. Een doel moet daarentegen goed genoeg zijn om voor te gaan. Een doel moet iets in de ondernemer naar boven laten komen, waardoor hij of zij nog sterker het gevoel krijgt ook echt wat voor dat doel te willen doen. En wat is een doel? Een doel is het bereiken van iets, waar je op voorhand dacht dit niet (gemakkelijk) te kunnen bereiken.

 

Geld verdienen op de automatische piloot blijkt dus niet mogelijk. Wanneer een ondernemer als doel vaststelt om 'veel geld te verdienen' of 'ontzettend rijk te worden', moet de ondernemer zich afvragen of dit wel het juiste doel is. Al helemaal wanneer dit doel 'slapend' wordt bereikt door middel van een zogenaamd ideaal verdienmodel. Zet het uit je hoofd. Dit gaat hem niet worden!

 

Voor alle zogenaamde startende ondernemers die denken met een simpel webwinkeltje binnen één week doorgewinterde ondernemers weten te evenaren; Kans van 1 op 1.000.000.000 dat dit gaat lukken. Kijk eens verder dan je neus lang is en probeer je onderneming zodanig te structureren, dat deze succesvol kan blijken.

 

Stap daarnaast af van de internetguru's die pretenderen jou op weg te willen helpen met verdienmodellen die jou Ferrari's, Lambo's en grote huizen moeten opleveren. Wanneer je denkt dat dit te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Desalniettemin was dit platform wellicht een verkeerd medium voor het plaatsen van genoemd artikel. Hoop daarentegen tóch op een ondernemers met inzich in kansen die wellicht wél interesse heeft in sparren over een goed-bedoeld verdienmodel.

 

Higherlevel is bij uitstek het medium om dit soort artikels te plaatsen, alleen mis ik de inhoudelijke boodschap :-\

 

Tips, opmerkingen, oplossingen en inhoudelijke reactie zijn de content die Higherlevel bestaansrecht geven. ;)

Link naar reactie
  • 0

@twabla; de gebruikersnaam verdienonlinegeld is niet afkomstig van mij. Heb hier reeds persoonlijk over bericht aan HL. De andere quote is een reactie van mij op het bericht van Wouter Hol, waar ik de discussie omtrent iets heel anders dan dit column over ben aangegaan.

Link naar reactie
  • 0

@twabla, bestel het ebook en zie daar ineens exact dezelfde visie zoals ik deze in dit column beschrijf. Kijk eens verder dan je neus lang is! Verstuur me een direct bericht of mail en je krijgt hem gratis van me!

 

Mijn doel: 'starters' (liefst met potentie) verder op weg helpen met mijn eigen visie en/of ideeën. Let op: uitsluitend visie, want met mijn prille ondernemerservaring kan ik natuurlijk niet op tegen de doorgewinterde ondernemer op dit prachtige forum.

 

Gezien het feit dat ik mij in hetzelfde vaarwater begeef als jongens als casper c. (en aanverwanten), doe ik het graag op een andere manier, door eigen aanvulling te geven en tevens mijn visie te spitsen op het feit dat ondernemen op de 'wordt-rijk-binnen-een-week" (of aanverwant) NIET LUKT EN NIET OPGAAT! Daar waar mijn branche vraagt om genoemde presentatie, kan ik hier niet omheen. Het achterliggende product is hier echter niet mee te vergelijken.

 

Nogmaals; Kijk eens verder dan je neus lang is. Stuur mij PM en we sparren verder. Wil het je met alle plezier haarfijn uitleggen!

Link naar reactie
  • 0
Nogmaals; Kijk eens verder dan je neus lang is. Stuur mij PM en we sparren verder. Wil het je met alle plezier haarfijn uitleggen!

 

Jammer dat je zo reageert. Heb al eerder gezegd dat we op HL elkaar zoveel mogelijk willen helpen maar ook een stevige discussie niet uit de weg gaan. En om dan maar op te roepen om dat via PM te doen? :-\

 

Wellicht dat je in de discussie je kennis en expertise kan gebruiken om anderen te overtuigen.

 

En over het schrijven van een column: kortgeleden heb ik zelf een column geschreven en ik weet als geen ander hoe lastig dat is. Het heeft mij heel wat zweet, bloed, en tranen gekost. En bedenk een column is een persoonlijke visie, dat wekt altijd reactie of weerstand op. :P als je daar niet tegen kan zou je er beter vanaf kunnen zien. ;D

Link naar reactie
  • 0

@henkv, ik wil promotalk voorkomen, hetgeen ik hier het onderwerp 'internetcowboys' (referende aan de door mij eerder geplaatste reacties) wil aansnijden en hier niet 1 van mijn concepten wil promoten. Daarnaast acht ik het heel redelijk van twabla dat hij onderzoekt alvorens hij reacties plaatst. Daarnaast wil ik graag even kwijt dat de toon wederom gedoeld is op 1 van mijn concepten, daar waar dit niet de bedoeling is van dit column.

 

Kan daarnaast wel degelijk tegen weerstand op mijn eigen visie. Ik vindt uw berichten daarom ook heel redelijk en trek er leer uit. De toon van anderen is echter gedoeld op 1 van mijn concepten en niet de stelling die ik aankaart met dit column

Link naar reactie
  • 0

Alle gegronde kritiek stel ik zeer op prijs. Daar worden we grote jongens van. Uiteraard. Desalniettemin heeft dit column niet gebracht wat ik er van gehoopt had. Wellicht dat we via een ander topic kunnen sparren over mijn concept(en)? Ik sta hier heel open voor.

 

Dit column gaat over iets heel anders. Helaas is het beeld ernstig aangetast, gezien het feit dat er reeds een heel verkeerd stuk werd geplaatst, die u ook heeft gelezen.

Link naar reactie
  • 0
Wellicht dat we via een ander topic kunnen sparren over mijn concept(en)? Ik sta hier heel open voor

 

Wellicht kan je aan de hand van een rekenvoorbeeld voor een fictieve webshop eens laten zien wanneer de stelling: Dropshipping is het allermooiste verdienmodel wat men hedendaags maar kan bedenken wel op gaat.

 

de tarieven zijn bekend dus moet het een fluitje van een cent zijn om aan te tonen bij welke omzet dropshipping interessanter is dan alles zelf doen.

 

ongetwijfeld zal je ook wel inzicht hebben van de kosten als je alles zelf wilt doen als webwinkelier en anders is er hier altijd wel iemand die daar iets over kan zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga me even niet in de discussie mengen over de inhoud van de column (wel/niet gepast), ik heb naar aanleiding van "de verdienmodellen" een vraag: ik overweeg in te stappen in "Zeekrewards," een Amerikaans systeem wat volgens betrouwbare (?) bronnen in mijn omgeving WEL lucratief is. Is iemand bekend met Zeekrewards en heeft hij/zij hier negatieve/positieve ervaringen mee?

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

@twabla, mijn suggestie wordt gewekt aangaande de opmerking over het ebook. Je suggereert hierin hetzelfde als @sabra, die daarvoor een reactie plaatsen. Deze reactie is ongegrond, gezien het feit dat je het ebook nog niet eens hebt gelezen. De preview alleen al (die gratis met 1 muisklik is in te zien) zegt naar mijn mening al voldoende. De inhoud en context staat recht tegenover "Het Gratis Geldmodel", wat ik NOGMAALS probeer te ontkrachten met dit column en mijn algehele visie. Is overigens een verouderd blog. Check de data maar!

 

@RobvK, Google eens op 'zeekreward opgelicht' (Google geeft dit als suggestie) en zie daar een bericht van 18 augustus dat het bedrijf 'geklapt' is. Daarnaast volgens mij een MLM organisatie (multilevel marketing, verkapte vorm van piramidespelletje), kom ik achter na even snel googlen. Geen aanrader dus ;)

Link naar reactie
  • 0

@henkh, verbaast me eerlijk gezegd over het feit dat u een link plaatst naar een tarievenoverzicht over fulfilment oplossingen (inderdaad iets wat wij ook exploiteren). In de context zoals wij dropshipping plaatsen heeft het geen zin deze vergelijking te maken. De vergelijking is eerder in hoeverre de onderneming financieel gezien het risico wil nemen überhaupt voorraad aan te schaffen en de fulfilment uit te besteden OF dat zij dropshipping hanteren.

 

Fictief rekenen is erg moeilijk. Ik heb een tijdje geleden zelf een concept gehad in relatiegeschenken (champagne). Hier was ik ruim €10.000,00 alleen al aan aanloopkosten aan voorraad kwijt. Een budget wat ik graag anders had besteed (bijvoorbeeld marketing).

 

Concept is overigens al geruime tijd geleden van de hand gedaan

Link naar reactie
  • 0

Is dropchippen op HL ook al tot het ondernemersdomein doorgedrongen? Electronische uithangbordjes voor de verkoop van moederchippers die niet in de gaten hebben dat er ook zoiets als aansprakelijkheid bestaat. Wordt je trouwens geaccepteerd bij de KvK als dropchipper?

Link naar reactie
  • 0

Is dropchippen op HL ook al tot het ondernemersdomein doorgedrongen? Electronische uithangbordjes voor de verkoop van moederchippers die niet in de gaten hebben dat er ook zoiets als aansprakelijkheid bestaat. Wordt je trouwens geaccepteerd bij de KvK als dropchipper?

 

Kom op pj, lees je even in. Dropshippen is een logistieke methode, geen franchiseachtig iets, agentschap of wat dan ook

Link naar reactie
  • 0

@twabla, mijn suggestie wordt gewekt aangaande de opmerking over het ebook.

 

De activiteiten waarvan je verslag doet op het Wimmmblog wekken de indruk dat jullie elke drie maanden een nieuw bedrijfje beginnen. Dat is allemaal best, maar als je de opgedane kennis probeert te verzilveren door je expertise te verkopen aan andere starters, dan loop je het risico dat je credentials getoetst worden.

 

Iedereen die interesse heeft in dropshipping, kan ook eens kijken bij deze groothandel van Schrijver & Van Boekel Trading. Check altijd de inkoopketen, dan kun je eventuele overbodige kosten vermijden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is dropchippen op HL ook al tot het ondernemersdomein doorgedrongen? Electronische uithangbordjes voor de verkoop van moederchippers die niet in de gaten hebben dat er ook zoiets als aansprakelijkheid bestaat. Wordt je trouwens geaccepteerd bij de KvK als dropchipper?

 

Kom op pj, lees je even in. Dropshippen is een logistieke methode, geen franchiseachtig iets, agentschap of wat dan ook

 

Ik zal dan maar eens gaan komen. ehhh inlezen ja!

Link naar reactie
  • 0

@twabla, wij starten niet elke drie maanden een bedrijf(je). Ben wel eens benieuwd wat je zelf exploiteert. Toon komt telkenmale erg denigrerend over! Met name omdat je wederom bepaalde suggesties wekt (let op suggesties!!) weergeeft, zonder of de bron te achterhalen of uberhaupt te onderzoeken wat wij nou eigenlijk doen ik hanteer 1 bedrijf, met verschillende concepten. Voor de duidelijkheid; mijn main-core business ligt in het hoge segment (concept- en campagne management) en sta daarnaast startende webwinkel ondernemers bij door mijn eigen ervaring te delen. Dropshipping zie ik daarnaast als een kans, maar we dwalen wederom af van het onderwerp "internet cowboys".

 

Wat betreft de leverancier die je opnoemt; is een bekende van ons en gewaardeerde partner die een geheel ander segment bespeelt. Check inderdaad goed de inkoopketen. Dat is namelijk iets wat wij ook gedaan hebben;) hè twabla! Wij zijn ook niet de gekste.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heb ik mezelf een beetje vergist in het onderscheid tussen dropshipping en fulfilment, uiteraard niet zo gek voor iemand die 32 jaar lang alles altijd zelf geregeld heeft. :-[ Heb me er even in verdiept en de verschillen zijn mij nu duidelijk. ;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm ik heb ook even gekeken. Wiki zegt het volgende:

 

Drop shipping (of met Nederlandse spelling dropshipping, ook bekend als doorverkoop of direct shipment) is een techniek voor integraal ketenbeheer. Bij deze constructie ontvangt een handelaar/retailer een bestelling van een eindklant. De handelaar plaatst de bestelling door naar de producent. De producent levert het product direct aan de eindklant. De factuur van de producent gaat naar de (tussen)handelaar. De factuur van de handelaar gaat naar de eindklant.

 

Dropshipping is door bovengenoemde een vrijwel risicoloze vorm van ondernemen, waarbij ondernemers niet hoeven te investeren in voorraden. Meestal gaat dit ook direct gepaard met kostenbesparing op het gebied van inventaris, personeel en logistiek.

 

De dropshipping methode wordt hedendaags veel gebruikt door startende ondernemers, aangezien zij normaliter geen grote investeringsbehoefte hebben. Dropshipping maakt het daarnaast voor particulieren ook goed mogelijk om zonder al te veel te hoeven investeren bij te verdienen.

Einde quote.

 

Vooral in de laatste alinea staan onduidelijkheden. Daarom ook mijn vraag of een dropchipper wel als ondernemer wordt geaccepteerd door o.a. de belastingdienst. Ik meen me te herinneren dat ondernemerschap ook bewezen moet worden a.h.v. het te lopen risico van de startende persoon.

Link naar reactie
  • 0

Lees de column van Wouter Hol eens over dropshipping.

 

Enige wat een dropshipper anders doet dan een andere webwinkelier is dat hij de producent (of een derde partij) de logistiek voor zijn rekening laat nemen. (orders produceren, verzamelen en versturen).

Dat is niet gratis maar daar betaalt hij voor. Hetzij via een lagere marge, hetzij via een bedrag per maand.

 

Je bent gewoon ondernemer. Want je verkoopt en koopt in voor eigen rekening en risico.

 

Link naar reactie
  • 0

@P.J., wat Frans aangeeft is correct. Het stuk van Wouter Hol geeft tevens goed de gevaren (en kansen) weer. Ben het met Wouter Hol niet overal op eens, maar het stuk geeft u een goede indruk.

 

Wat betreft de belastingdienst; wanneer je uitsluitend dropshipping gebruikt tbv je onderneming, ben je nog steeds ondernemer ;) (en dus ook btw en inkomstenbelasting plichtig (en afhankelijk van je rechtsvorm ook andere heffingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Thijs,

Even iets anders, namelijk een goedbedoeld advies wat wel heel erg te maken heeft met ondernemerschap en wijsheid: focus op je kernkwaliteit.. Als jij veel weet van internet concepten blijf daar dan bij. Want het stuk op http://emaya.nl/management/ doet mijn tenen flink krommen...

 

Een definitie van management geven, dan zeggen dat je het kan, en "aantoonbaar bewijs" hebt kan ik niet geloven. Tip: geef dan ook het bewijs!

Maar als ik lees "Wij zijn zowel in staat grote groepen medewerkers de managen, of management toe te passen op organisatorisch of strategisch niveau." dan moet ik toch even lachen :). Zowel om de verwoording als om de typfout. 'Schoenmaker blijf bij je leest' is niet voor niets al jaren een spreekwoord... blijf bij online concepten en bewijs jezelf daarin. Dan kom je op alle vlakken een stuk geloofwaardiger over. En haal dit stuk van je site en uit je propositie.

 

Goed trouwens dat je de kritiek op dit forum serieus neemt en er van wil leren, goed bezig. Dat is de manier om ver te komen, succes daarmee.

 

Groeten, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

@arthur, bedankt voor de feedback. Wederom uiterst jammer dat het niet direct over het stuk gaat, maar ach. Bedankt voor het aanwijzen van de spelfout.

 

Het klinkt gek (ook gezien mijn leeftijd) maar het is geen onzin wat er staat. Daarnaast is het mijn main-core business waar wij 90% van onze inkomsten mee vergaren. In de stelling zoals u stelt moet ik dus eigenlijk een carrièreswitch maken ;).

 

Desalniettemin acht ik de kritiek op wijze van presenteren gegrond. Hier trek ik mijn leer dan ook uit!

 

Fijne avond.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.