• 0

verrekenen negatief resultaat inkomsten overige werkzaamheden uit verleden

Graag zou ik advies krijgen op de volgende situatie en verrekening eerder 'verlies' uit 2004 en 2005: Ik krijg meerdere verschillende verhalen. Kort door de bocht: accountant zegt is waarschijnlijk 9 jaar verrekenbaar, belastingdienst zegt dat het 5 jaar verrekenbaar dus in 2011 is alles vanaf 2006 nog op te voeren en verlies 2004 en 2005 zijn vervallen (telefonisch contact belastingdienst, met diegene die mijn aanslag 2005 heeft gecorrigeerd).

Ik kan hier op Higherlevel niet echt dezelfde vraag vinden (wel met verrekenbaar verlies uit onderneming ipv resultaat overige werkzaamheden).Hieronder een korte samenvatting per jaar (hoop dat het duidelijk genoeg is...)

 

In 2002 gestart met activiteiten naast loondienst: negatief resultaat overige werkzaamheden is verrekend met inkomsten uit loondienst (volgens afspraak met belastingdienst bij startbezoek)

 

2003 idem, negatief resultaat overige werkzaamheden verrekend met inkomsten uit loondienst.

 

2004 idem, echter nadien in 2006 correctie, verlies is nu niet verrekenbaar met inkomsten loondienst omdat er nog geen winst gemaakt wordt. Afspraak is; verlies wordt gestald en kan met toekomstige winst verrekend worden.

Mag geen negatief resultaat overige werkzaamheden meer opvoeren in toekomstige aangiften IB, wel administratie bijhouden zodat verliezen in de toekomst verrekenbaar zijn.

Aangifte 2005 zal ook zo worden gecorrigeerd en bedrag (kosten) zal gestald worden. Ik word pas als ondernemer IB gezien als ik winst maak (en voldoe aan de overige criterea). Aanslag 2002 en 2003 worden niet gecorrigeerd (na overleg).

 

2005 aanslag is gecorrigeerd (2007), negatief resultaat overige werkzaamheden wordt gestald.

 

2006 nog steeds negatief reslutaat overige werkzaamheden, niet opgevoerd op aangifte (alleen inkomsten uit loondienst)

 

2007 weer negatief resultaat overige werkzaamheden, niet opgevoerd op aangifte (alleen inkomsten uit loondienst)

 

2008 resultaat overige inkomsten ongeveer 0 (inkomsten deels uit verkoop deel van bedrijf), niet opgevoerd op aangifte

 

2009 geen aangifte plicht (geen inkomsten uit loondienst en negatief resultaat overige inkomsten overige werkzaamheden, voldoe wel aan uren criterium), nog geen aangifte IB gedaan.

 

2010 aangifte gedaan door boekhouder als ondernemer, eerder verlies niet opgevoerd (ondernemersaftrek was voldoende), nog geen aanslag binnen.

 

2011 aangifte moet nog gedaan worden, redelijke winst (ondernemers aftrek en startersaftrek niet voldoende om op 0 te komen).

 

Graag zou ik advies/uitsluitsel krijgen over de verrekenbaarheid van de kosten die gemaakt zijn in 2004 en 2005. Ook lijkt het mij (en de accountant) zinvol om alsnog aangifte te doen als ondernemer over 2009, nu ik vanaf 2010 aan het winstkenmerk voldoe (opvoeren ondernemersaftrek en die later kunnen gebruiken). Maar weet niet of dat opgaat.

 

De belastingdienst heeft telefonisch meedegedeeld dat ik het verlies van 2006 zelf kan opvoeren op de aangifte IB 2011, maar weet niet of dat verstandig is of dat ik eerder met de belastingdienst moet overleggen (afspraak maken).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

dag bartkees

 

Je accountant haalt de verliesverrekening en aanloopverliezen door elkaar.

 

De belastingdienst gaat van het volgende uit:

 

Wet IB:

Artikel 3.10. Verliezen uit de aanloopfase van een onderneming

 

Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld volgens welke, onder te stellen voorwaarden, de ondernemer bij het bepalen van de winst de per saldo resterende kosten en lasten in aftrek kan brengen die zijn gemaakt in de vijf kalenderjaren die onmiddellijk voorafgaan aan het eerste kalenderjaar als ondernemer, verband houden met het starten van de onderneming en niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning kunnen of konden worden gebracht.

 

Dus de verliezen uit de vijf jaren voorafgaand aan het jaar waarin je als ondernemer aangemerkt wordt zijn dan ineens aftrekbaar. In jouw geval dus wat je 'gestald' hebt aan verliezen.

 

Dat heeft niets van doen met de 'standaard' verliesverrekening.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je snelle reactie. Begrijp ik het dan goed dat als ik, moet nog door de belastingdienst worden vastgesteld maar verwacht dit wel, in 2010 als ondernemer voor de IB wordt gezien de kosten die over 2005 gestald zijn wel verrekenbaar zijn omdat deze binnen die 5 jaar zijn gemaakt en de in 2004 gemaakte en gestalde kosten zoiezo niet meer aftrekbaar zijn? Of ben ik dan te laat omdat de aangifte al gedaan is?

 

Met vriendelijke groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Dag Bart

 

Om 2004 niet te verliezen zou je eigenlijk over 2009 nog aangifte moeten doen als ondernemer. Vraag blijft evenwel of het zin heeft. Zoals je al aangaf, had je ook toen geen inkomen uit je bedrijf. Het lijkt me niet dat de fiscus dan ineens 2009 wel aanvaarden zal als ondernemerschap voor de IB. Dan ben je dus 2004 kwijt omdat dat jaar buiten de termijn van art 3.10 valt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik begrijp dat de kans gering is dat een aangifte over 2009 als ondernemer wordt geaccepteerd door de belastingdienst (en hiermee het verlies over 2004). Om de kosten over 2005 nog te kunnen gebruiken, moet ik dan de aangifte IB over 2010 wijzigen? Zijn die kosten of het verlies over 2010 (met ondernemersaftrek) dan nog later verrekenbaar (2011 of 2012)? Of hoef ik geen wijziging over IB 2010 door te geven en kan ik deze gestalde kosten over 2005 opvoeren in de aangifte 2011? Excuses dat ik het nog niet helemaal begrijp.

 

Met vriendelijke groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Als je de aangifte van 2010 aanpast, kun je daarin de kosten (en ook de opbrengsten) van de voorafgaande vijf jaar, dus 2005, 2006, 2007, 2008 en 2009 opvoeren als aanloopkosten. Je zult daarmee in 2010 (zeker na aftrek van zelfstandigen- en startersaftrek) op een flink verlies uitkomen. DAT verlies is dan je ondernemingsverlies en kan verrekend worden met de winsten van de 9 jaren die daarop volgen (dus t/m 2019)

 

Artikel 3.10. Verliezen uit de aanloopfase van een onderneming

 

Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld volgens welke, onder te stellen voorwaarden, de ondernemer bij het bepalen van de winst de per saldo resterende kosten en lasten in aftrek kan brengen die zijn gemaakt in de vijf kalenderjaren die onmiddellijk voorafgaan aan het eerste kalenderjaar als ondernemer, verband houden met het starten van de onderneming en niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning kunnen of konden worden gebracht.

 

Zoals ik het door Joost geciteerde wetsartikel begrijp, moet je aanloopverliezen opvoeren in het EERSTE jaar dat je een aangifte als ondernemer doet. Als je zegt 'ik heb ze dit jaar niet nodig want ik betaal toch geen belasting', kan een belastinginspecteur in een later jaar zeggen dat je zal eerder ten laste van je inkomen had kunnen brengen en dat hij ze daarom niet meer accepteert.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het door Joost geciteerde wetsartikel begrijp, moet je aanloopverliezen opvoeren in het EERSTE jaar dat je een aangifte als ondernemer doet. Als je zegt 'ik heb ze dit jaar niet nodig want ik betaal toch geen belasting', kan een belastinginspecteur in een later jaar zeggen dat je zal eerder ten laste van je inkomen had kunnen brengen en dat hij ze daarom niet meer accepteert.

 

 

En daar heeft Marcel helemaal gelijk in!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Marcel,

 

Hartelijk dank voor jullie reacties! Het wordt me duidelijk hoe het zit. Ik heb echter toch nog een vraag, de aangifte over 2010 is al gedaan en ik zal deze moeten wijzigen ( opvoeren aanloopkosten 2005 t/m 2009). In mijn aangifte 2011 komende weken indienen en wil ik gebruik maken van het ondernemersverlies wat dan gemaakt is in 2010. Kan ik dat (een deel) al opvoeren zonder dat de aangifte (en wijziging) over 2010 door de bd verwerkt is?

 

Kan ik elk bedrag opvoeren in de aangifte over 2011, bv zodat ik wel nog winst heb in 2011 (bijvoorbeeld 5000 of 10000 euro) of moet ik verplicht zoveel verlies opvoeren dat ik samen met de ondernemersaftrek op 0 uitkom?

 

Groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Dag Bart

 

Met het verlies in 2010 moet je al rekening houden in de IB 2011.

Je kunt niet kiezen hoeveel. Het volledige verlies van 2010 zal in 2011 vallen indien er voldoende belastbaar inkomen in 2011 is.

 

Let wel: dit vindt pas plaats na de ondernemersaftrekken.

 

Mocht er nog verlies resteren (dus inkomen 2011 na verlies 2010 is nul) dan schuift dat restant compensabel verlies door naar de toekomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Bartkees,

 

je kunt opvoeren wat je wil in je aangifte over 2011, de computer controleert het toch en springt automatisch op tilt als jij een verlies opvoert wat nog niet is vastgesteld. Ik zou de herziening van de aangifte van 2010 meer prioriteit geven, als ik je een advies mag geven.

 

Na het indienen van de aangifte van 2010 ontstaat er een verlies in box 1 (inkomen uit werk en woning). Dit verlies wordt volgens vaste regels verrekend (ergens rond 3.152 van de Wet IB). Eerst kijkt de computer of je drie jaar terug (dus 2007) positief inkomen had. Was dat er, dan wordt het voor zover mogelijk eerst daar mee verrekend.

Stel dat je verlies op 30.000 euro uitkomt en je had in 2007 nog 12.000 aan positief inkomen uit loondient, dan wordt er 12.000 verlies verrekend in 2007 en blijft er 18.000 over om elders te verrekenen.

Dan kijkt de computer twee jaar terug, naar 2008 dus, en dan naar 2009. Wat er dan nog over is, mag de komende negen jaar (dus 2011 tot en met 2019) verrekend worden.

 

Om je vraag te beantwoorden: Je zult dus eerst moeten kijken hoeveel verlies je in 2011 nog mág verrekenen, en daarna verreken je zoveel als mogelijk totdat je inkomen in 2011 op nul uitkomt. Dat is fiscaal niet het meest voordelige, maar het is helaas niet anders.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Marcel,

 

Het lijkt me duidelijk, behalve een punt: moet ik wachten tot de herziening IB2010 is vastgesteld, voordat ik aangifte Ib2011 kan doen? Bij andere instanties moet ik binnen redelijke termijn mijn inkomen opver 2011 opgeven en ik begreep dat de verwerking van een aangifte een behoorlijke tijd kan duren. Het bedrag aan kosten gemaakt over 2005 t/m 2009 is ruim voldoende om samen met de ondernemersaftrek de winst over 2010 en 2011 te compenseren.

 

Groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal eens met Marcel,

 

Als je weet dat er verlies uit 2010 te verrekenen is met de IB 2011 dan geef je dat gewoon aan in de IB 2011. Of dat verlies al vastgesteld is, is niet relevant. Als je nl. niets in de IB2011 opneemt, wordt er ook niets verrekend....

 

groet

Joost

 

PS@Marcel: het komt best wel eens voor dat we aangiften van twee jaren vlak na elkaar indienen. Ook dan passen we in de meest recente aangifte een eventueel verlies uit het jaar ervoor gewoon toe.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Marcel,

 

Nog hartelijk dank voor alle hulp!

De herziening IB2010 is gedaan en de aangifte IB2011 staat op het punt om door de boekhouder te worden verzonden. Ik heb echter nog een vraag:

Ik zie dat in de aangifte Ib2011 die door de boekhouder is opgesteld; het te verrekenen verlies (dat wat in 2005/2009 is gemaakt en opgevoerd is in de herziening Ib2010) nu niet verrekend is met de winst. Ook blijft het verzamelinkomen nu hetzelfde als zonder verrekening eerder verlies. Het verlies is nu verrekend bij inkomsten uit werk en woning.

 

Dit heeft ook als uitwerking dat ik wel een inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet moet betalen, maar geen loonheefing/premie volksverzekeringen hoef te betalen.

Ikzelf zou verwachten dat het verzamelinkomen ook zou dalen met het nog te verreken verlies, maar dat lijkt nu niet zo te zijn. Klopt dit?

 

Groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

In 2010 is het verlies uit 2005 t/m 2009 opgevoerd en er was geen winst meer (na aftrek van de ondernemersaftrek), maar het verlies is dus doorgeschoven naar 2011 (en er blijft nog over wat doorschuift naar 2012).

 

Er is in 2011 'een winst' gerealiseerd (omzet min kosten gemaakt in 2011) die ongeveer het dubbele is van de ondernemersaftrek. Ik ging ervan uit dat het eerdere verlies daarmee direct gecompenseerd zou kunnen worden, maar dat is volgens de boekhouder niet het geval. Dus verzamelinkomen is volgens hem resultaat 2011(omzet min kosten gemaakt in 2011)-ondernemersaftrek (zonder het eerdere verlies als aftrek). Die aftrek is wel toegepast op de loonheffing/premievolksverzekeringen.

 

Klopt het dat het eerderen verlies niet direct met de winst verrekenbaar is evenals met het verzamelinkomen en dus alleen invloed heeft op de af te dragen loonheffing/premie volksverz.)?

 

Groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Ha Bartkees, leuk dat je nog even terugkoppelt!

 

Eerst even wat begripsverwarring uit de weg proberen te ruimen:

 

omzet minus kosten is je winst.

winst minus ondernemersaftrek is je belastbare winst

belastbare winst plus belastbaar loon minus hypotheekrenteaftrek is het belastbare inkomen uit werk en woning (box 1 noemt men dit) (*)

belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) plus belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) plus belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (box 3) is je verzamelinkomen.

 

Dan de kwestie. In de jaren 2005 t/m 2009 was je omzet lager dan je kosten en heb je jaar op jaar verlies behaald. Deze zogeheten 'aanloopverliezen' (art. 3.10 Wet IB) heeft je boekhouder als het goed is opgevoerd in de aangifte van 2010. Tevens voldeed je in 2010 aan het urencriterium (gefeliciteerd!) dus ook nog zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Hierdoor ontstaaat een verrekenbaar verlies in box 1.

 

Dit verrekenbare verlies wordt volgens vaste regels verrekend met positief inkomen in box 1 in andere jaren. Eerst kijkt men drie jaar terug, naar 2007. Als daar positief inkomen is, wordt daar het verlies mee verrekend. Als het verrekenbare verlies 20.000 is en in 2007 was het positieve inkomen 13.000, dan is er nog 7.000 verrekenbaar verlies over, dat gaat naar 2008, und so weiter.

 

Het klinkt logisch dat het verrekenbare verlies in 2010 met de drie voorafgaande jaren verrekend is, zodat er geen verlies meer over is om met 2011 te verrekenen.

Als het verlies groter was dan de positieve inkomens van 2007, 2008 en 2009, dán is er nog verlies over dat opgevoerd kan worden in de aangifte van 2011.

Om antwoord te geven op de vraag

Klopt het dat het eerderen verlies niet direct met de winst verrekenbaar is
Ja, dat klopt, een verlies wordt eerst met oudere jaren verrekend (achterwaarts, zogezegd), en dan pas met nieuwere jaren, als er dan nog wat over is.

 

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt als je zegt

Die aftrek is wel toegepast op de loonheffing/premie volksverzekeringen.
Als die vraag nog leeft, kun je die dan toelichten?

 

 

(*) ik sla gemakshalve even een paar elementen van 'werk en woning' over

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Sorry dat mijn vraag niet duidelijk is, omdat ik er afgelopen tijd veel mee bezig ben geweest kan ik de situatie en al mijn cijfers dromen en vergeet ik dat te communiceren....

Er was slechts een kleine verrekening te maken met de 3 voorafgaande jaren en er blijft genoeg verrekenbaar verlies over voor 2011 (en misschien nog voor 2012). Dus het verrekenbare verlies is groot genoeg om de hele winst van 2011 te compenseren (na starters en zelfstandigen aftrek).

 

Het rare vind ik dat bij de concept aangifte over 2011 de boekhouder dit zo moet aangeven dat de winst (na aftrek ondernemersaftrek) niet compenseerd wordt met de verrekenbare verliezen en belastbare winst van de onderneming blijft staan op het bedrag (winst -ondernemersaftrekken). Het verzamelinkomen blijft ook op hetzelfde bedrag staan (winst-ondernemersaftrekken).

Wel zorgt het verrekenbare verlies dat de te betalen te betalen loonheffing en volksverzekeringen minder worden (wordt 0 euro). Wel blijft er dan het bedrag staan voor inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet ((winst-ondernemersaftrek)maal 5.65%).

Deze constructie snap ik niet. Ik zou heel simpel denken; winst uit onderneming-ondernemersaftrek-verrekenbare verliezen=belastbare winst (en in mijn geval= verzamelinkomen). Of in elk geval een verzamelinkomen moeten opleveren van 0.

Zit ik op een fout spoor?

 

Groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Ha Bartkees, dank voor de toelichting.

 

Als ik het goed begrijp, heeft je boekhouder bij de aangifte van 2011 wel rekening gehouden met het nog te verrekenen verlies, waardoor er géén inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen betaald hoeven worden over 2011.

 

Het verlies dat je had, was een zogeheten verlies in box 1, ofwel een verlies 'uit werk en woning'. Dit wordt verrekend met andere, positieve inkomsten uit werk en woning. De bijdrage zorgverzekeringswet van 5,65% wordt op jaarbasis geheven over de winst (en ROW), valt onder een andere wet en doet niet aan verliesverrekening.

 

Het verrekenbare verlies kan ook niet 'zo maar' afgetrokken worden van de winst van 2011, omdat het verrekend moet worden met het totale positieve inkomen in box 1. Anders gezegd, als je in 2011 inkomen uit loondienst had, of een uitkering, dan was het dáár mee verrekend.

 

Helpt dit om de werkwijze van je boekhouder te begrijpen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitleg Marcel!

 

Zoals jij het uitlegt was het ook door mijn gedachten gegaan, alleen vind ik het dan vreemd dat mijn verzamelinkomen gelijk is gebleven op de aangifte IB2011 (zelfde bedrag alsdat ik geen verrekenbaar verlies had). Ik zou verwachten dat als dit verrekenbare verlies dan verrekend wordt in box 1 dat dit ook invloed heeft op mijn verzamelinkomen. Zit ik weer krom te denken....

 

Groet, Bart

Link naar reactie
  • 0

Gisteren heb ik de aanslag IB2010 ontvangen.

 

Deze is in september 2012 opnieuw ingediend volgens advies dat hier bovenstaat (heel kort: aanloopverliezen in de jaren 2005 t/m 2009 opgevoerd er zou daardoor een behoorlijk ondernemersverlies moeten ontstaan over 2010, in 2010 voldoe ik aan de ondernemerseisen).

 

Nu heb ik de aanslag binnen en is het ondernemersverlies over 2010 slechts 3 duizend euro onder vermelding van artikel 3.151. Dit zou ongeveer 10x dit bedrag moeten zijn. Er is na het indienen van de aangifte in september geen contact meer geweest met de belastingdienst en zij hebben geen informatie opgevraagd. De aanloopverliezen over 2005 zijn al bij de belastingdienst bekend en gestald, alleen deze zijn al meer dan wat er nu verrekend is.

 

Is het verstandig eerst te overleggen met de belastingdienst voor het indienen van het bezwaar? Of misschien een betere vraag hoe kan ik het beste handelen? De aanloopverliezen uit 2004 ben ik al kwijt (artikel 3.10, 5 jaar) en het voelt wel erg oneerlijk als de rest ook niet verrekenbaar is.

 

Graag advies hoe te handelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je met je eenmanszaak vier jaar aanloopverliezen hebt en pas in jaar 5 voldoet aan het bron van inkomencriterium, mag je in jaar 5 alle aanloopverliezen verrekenen (Artikel 5).

 

Maar wat als je winst in jaar 5 te gering is om alle verrekenbare verliezen op te vangen? Ofwel: mag je de totale aanloopverliezen ineens verrekenen, of slechts voor zover je winst maakt in jaar 5?

 

Dit is reeds besproken op het forum, maar daar had het betrekking op ROW.

 

In box 1 heb ik ook nog inkomsten uit dienstverband.

Link naar reactie
  • 0

artikel 5 van wat?

 

Als je activiteiten een onderneming vormen, verliesgevend of niet, kun je dat vaak beter als zodanig opgeven, in plaats van te wachten tot de baten de lasten overtreffen. Maar het zou wel discussie op kunnen leveren.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Ik bedoel Artikel 5 Uitvoeringsbesluit Inkomstenbelasting 2001.

 

De eerste 4 jaren heb ik verliezen van de eenmanszaak opgevoerd, maar deze zijn niet geaccepteerd door de inspecteur. De reden is dat ik niet voldoe aan het bron van inkomencriterium, omdat er onvoldoende zicht op winst was.

 

Maar vanaf jaar 5 maak ik wel winst en voldoe ik alsnog aan het bron van inkomencriterium. Nu kun je op basis van het artikel 5 alle voorafgaande aanloopverliezen van jaar 1 tm 4 ten laste van jaar 5 brengen. Dat mag ineens.

 

Maar mijn winst is te klein om alle aanloopverliezen op te vangen. Mag je de verliezen slechts opvoeren voor zover je winst maakt in jaar 5, zodat je winst precies op 0 uitkomt? En dat je latere jaren de resterende verliezen verwerkt? Of mag je toch alle verliezen ineens ten laste van jaar 5 brengen omdat ik ook inkomsten uit dienstverband heb? Salaris van mijn werkgever zit immers ook in Box 1.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het eerste ondernemingsjaar komt het totale bedrag aan kosten en lasten van de voorafgaande 5 jaar in aftrek, voor zover daar geen inkomsten tegenover stonden en de kosten niet ten laste van het inkomen konden worden gebracht. Als daardoor de winst negatief wordt, dan zijn daarop de normale verliesverrekeningsregels van toepassing, aldus de toelichting op art. 5 URIB 2001 (ik neem althans aan dat je die bedoelt, want art. 5 uitvoeringsbesluit gaat over de doorschuifregeling buitenlands inkomen).

 

Kortom, het hele bedrag in aanmerking nemen, ook als dat een verlies oplevert.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord.

 

Als ik in totaal 5000 euro aanloopverlies heb en in jaar 5 2000 euro winst, kom ik in jaar 5 per saldo op een verlies van 3000.

 

In jaar 5 heb ik ook inkomsten uit dienstverband, dus ook in Box 1.

 

Kan ik de 3000 niet in mindering brengen op het belastbaar inkomen in Box 1?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.