• 0

Hoeveel voorraad heb jij als (web)winkelier?

Eén van de dingen waar ik niet zoveel vanaf weet, is voorraadbeheer. Met logisch nadenken kom ik een heel eind en toch ben ik benieuwd of er kengetallen zijn. Wij hebben ongeveer 1,4 maal onze maandomzet of circa 11,5% van onze jaaromzet als voorraad. Ik heb geen flauw idee of dat veel is of weinig. We zouden het nog wel wat kunnen optimaliseren qua hoogte van de voorraad maar dan zijn we ook weer meer tijd kwijt aan de inkoop dus dat is nu de afweging die we maken (leveranciers die binnen een dag leveren zou je in principe niet zoveel van op voorraad hoeven te hebben, maar meestal houden we het dan toch op bijvoorbeeld 2 weken voorraad).

 

We houden rekening met levertijd, minimale ordergrootte, franco verzenden en zekerheid/onzekerheid over levering (sommige kleine leveranciers hebben soms zelf geen voorraad en dat willen we voor zijn).

 

Ben benieuwd of iemand hier wat getallen wil delen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk, voorraadbeheer :)

 

Begint met de vraag welke servicegraad je wilt realiseren (hoeveel % neeverkopen max per jaar) en of er per product een gemiddelde maandafname of trend te bepalen is.

 

Zal meneer msteer eens pm-en, die is daar nog 10x beter in thuis dan ik (bij mij is het weggezakte HBO-WTB kennis)

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Kijk ook eens hoeveel kosten je maakt voor financiering van deze voorraad, of anders gezegd: hoeveel voorraad heb je verkocht voor verlopen van de betaaltermijn? Een visboer/supermarkt laat zich natuurlijk lastig vergelijken met een luxe autoverkoper of juwelier.

 

Zie: omzetsnelheid. Relateer ook eens aan de inkoopwaarde.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voorraad grotendeels verkocht voor verloop betaaltermijn aangezien we van meeste producten 2 wkn tot 1 mnd voorraad incalculeren en betalingstermijn is 1 maand.

 

Verhouding die ik noemde is al inkoopwaarde, goed punt, had ik er niet bijgezet.

 

Ik heb er best wat over gelezen maar ben eigenlijk ook benieuwd naar getallen bij anderen. Het is net t stukje wat me minder interesseert maar waar natuurlijk wel een groot deel van ons geld ligt. Dus ben zakelijk gezien wel geinteresseerd, maar merk dat ik minder zin heb in uitzoeken dan bij andere onderwerpen.

Link naar reactie
  • 0

Als je het bedrijfseconomisch berekend moet je een berekening gaan maken wat de voorraad je kost.

 

Verder is het ook afhankelijk van de producten die je verkoopt, waar ze vandaan komt, hoe veel omzet zit erin, wat zijn de kosten om in te kopen. En of je een hele goede deal hebt kunnen maken.

 

Je weet als geen ander hoe dit allemaal werkt of hoort te werken.

Maar als je de omzet binnen hebt voordat je de inkoop betaald, dan is het toch prima 8)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ook ik kan je geen getallen geven omdat mijn webwinkels geen fysieke voorraad hebben. (in mijn ogen de ideale webwinkel)

Maar als ik je topic zo lees dan lijkt het alsof je zelf denkt dat je teveel voorraad hebt. Klopt dat?

 

Waarom denk je dat?

Ondervind je er last van?

 

Geen last van, maar ik vind elke euro die op de plank ligt teveel ;D Nee ik denk eigenlijk dat wij het best netjes doen, maar ben gewoon nieuwsgierig. Eens dat een webwinkel zonder voorraad fijn is, wel erg afhankelijk van type producten want als concurrent het wel op voorraad heeft en daardoor sneller levert, belemmert het je groei.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik kan je geen getallen geven omdat mijn webwinkels geen fysieke voorraad hebben. (in mijn ogen de ideale webwinkel)

Maar als ik je topic zo lees dan lijkt het alsof je zelf denkt dat je teveel voorraad hebt. Klopt dat?

 

Waarom denk je dat?

Ondervind je er last van?

 

Geen last van, maar ik vind elke euro die op de plank ligt teveel ;D Nee ik denk eigenlijk dat wij het best netjes doen, maar ben gewoon nieuwsgierig. Eens dat een webwinkel zonder voorraad fijn is, wel erg afhankelijk van type producten want als concurrent het wel op voorraad heeft en daardoor sneller levert, belemmert het je groei.

 

Het geld dat in je vooraad zit kun je niet ergens anders in steken, dat is waar.

Als je met deze voorraadmethode eigenlijk nooit een nee hoeft te verkopen aan je klanten doe je het goed. Maar je kan uittesten of het beter kan. Als je iets minder voorraad neemt, blieft je nee percentage dan gelijk of stijgt die?

 

PS: ik verkoop scripten die online in een bestelsysteem staan. Bij bestelling kan men direct downloaden dus concurenten kunnen niet sneller zijn. Maar dat is een andere niche dus.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik een webshop maar ben ik ook fabrikant/groothandel.

Als ik kijk naar de verhouding tussen netto omzet en netto voorraad dan denk ik dat de verhouding ruwweg 40~45% voorraad is.

Er zijn voorraad artikelen die ik wekelijks verkoop, maar ook die 1x per jaar worden verkocht. Zelf vind ik het percentage voorraad vrij hoog maar een levertijd van een week of twee vind ik onacceptabel.

 

Het is trouwens de bedoeling om volledig via dealers te gaan leveren en de eigen webshop op termijn dus te gaan sluiten. Ik zit nu alleen in een kip/ei situatie. Ik vind dat ik nog te weinig dealers heb maar van diverse kanten hoor ik dat dit komt omdat ik zelf nog als verkooppunt actief ben.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

@Basto kan me wel vinden in de opmerking van de dealers. Ik koop ook niet graag in bij bedrijven die zelf ook nog verkopen. Vind het een dubbele positie, vooral ook omdat je over meer info en betere voorraadpositie beschikt.

Link naar reactie
  • 0

Manon, ik kan me de instelling van de dealers ook prima voorstellen, alleen denk ik dat op dit moment mijn omzet nog behoorlijk terugvalt als ik mijn eigen shop sluit. Iets om nog eens goed over na te denken.

 

Maar goed, back on topic: Voorraad.

De voorraad die ik heb van leveranciers die mij binnen een dag of 2 kunnen leveren is klein, denk hierbij aan boutjes, elektra spul, etc. Andere onderdelen importeer ik en daarvan heb ik behoorlijk grote voorraden omdat de verzendkosten anders niet interessant zijn. De waarde van de voorraad varieert dus ook redelijk sterk.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 1

Kengetallen voor webwinkels heb ik niet want dat is erg afhankelijk van het assortiment, de leveranciers en de positionering. Heel algemeen gesteld, tussen de twee weken en 3 maanden lijkt mij gezond. Met minder loop je kans op nee-verkoop, met meer op incourante voorraad of hoge kosten. Nogmaals, dit kan per situatie verschillen, er kunnen hele goede redenen zijn om juist meer of minder voorraad aan te houden.

 

Meer inzicht in je voorraad kan je krijgen met een ABC analyse. Hoeveel omzet/winst levert je voorraad op? Meestal is een klein gedeelte van het assortiment (artikelcodes) verantwoordelijk voor een groot deel van het resultaat. Een groot gedeelte van het assortiment verkoopt echter veel minder maar ligt wel op voorraad, vaak vanwege de minimale ordergrootte of franco verzending. Zo kan je het assortiment indelen in drie groepen: A, B en C. Meer uitleg kan je lezen op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/ABC-analyse

 

Voor higherlevelaars doe ik gratis en vrijblijvend een snelle ABC analyse als je een spreadsheet opstuurt met je artikelcodes, met daarbij per code de omzet van de afgelopen 12 maanden, de huidige voorraad in stuks en de inkoopprijs per stuk. Als je het liever zelf doet: sorteer de artikelen op aflopende omzet, geef de eerste 80% omzet een het label A, de volgende 15% een B en de laatste 5% een C. Vervolgens een draaitabel op de aantallen producten, de aantallen en inkoopprijs van de voorraad.

 

Het is vaak de bedoeling de voorraad C artikelen af te bouwen en het vrijkomende kapitaal deels of geheel te steken in voorraad A artikelen. Je servicegraad (percentage geleverd uit voorraad) kan dan stijgen terwijl je resultaat verbetert.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel!! Dit is inderdaad ook hoe wij het intern doen ;D in ieder geval fijn om te lezen dat jij dat ook aanraadt. De maatstaf van 2 weken tot 3 maanden is ook een logische. Vaak zijn het allemaal logische dingen en kom je er met gezond verstand ook, maar ik wilde het toch even checken. Thanks voor je input!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.