• 0

vraag over btw / reisbureauregeling

M.b.t. het organiseren van bedrijfsuitjes welke ik met mijn bedrijf wil gaan organiseren heb ik de volgende vraag.

 

Ik heb bij een aantal organisaties offertes opgevraagd (kijkje in de keuken bij de concurrent) en nu viel het mij op dat de meeste organisaties niet over btw spreken, dus btw: 0%, of zelf helemaal niets vermelden.

 

Wat ik van mijn boekhouder geleerd heb: Een bedrijf boekt bij mij een dagje pretpark. Stel ik koop busvervoer in voor 1000 euro (excl. 6% btw). Dit busvervoer neem ik mee in een offerte aan mijn klant, + 100 euro winst voor mij als ondernemer. Volgens de reisbureauregeling hoef ik alleen btw te rekenen over de winstmarge, dus de factuur komt er dan m.i. zo uit te zien:

 

Busvervoer Amsterdam - Kaatsheuvel - €1100,00 (excl.)

BTW 6% - 6,00

Totaal door u te voldoen: €1106,00

 

Is dit correct / waarom dan geen btw in de offerte van de concurrent? Wie zit er fout?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Voor alle duidelijkheid, dit zit ik dus op de factuur:

 

Totaal door u te voldoen: €1106,00

 

-de klant kan dus geen btw terugvragen en zo ja, waarom niet? (ik zal deze vraag wellicht krijgen)

-stel dat de klant geen bedrijf is maar bijv. een grote familie (particulier), geldt dezelfde berekening dan?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Iemand die iets koopt van een ondernemer die onder de margeregeling moet factureren kan geen BTW terugvragen, dus ook niet als de klant ondernemer is.

 

Dat is nu eenmaal wetgeving. Als een bedrijf een uitje boekt bij jou en jij stuurt netjes een factuur zonder BTW en je krijgt de vraag waarom dan kun je antwoorden dat jij werkt onder de margeregeling en geen BTW op de factuur mag zetten. Desgewenst verwijs je ze naar deze link

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.