• 0

Een dochter b.v. ?

Hallo,

 

 

Ik werk vanuit mijn eigen b.v. als IT professional bij verschillende opdrachtgevers. Nu wil ik een (export) handel starten in de meubelbranche. Exporteer naar verre oosten.

 

Is het mogelijk dat ik onder mijn huidige b.v. een dochter b.v. oprichten voor deze handel? En hoe gaat het straks met de belastingzaak?

Ik verwacht in het begin mijn investering in verre oosten niet gauw terug te verdienen. Waarschijnlijk in de eerste jaren geen winst kan gemaakt worden.

 

Wie o wie heeft een betere idee?

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn diverse mogelijkheden met ieder eigen voor- en nadelen. Het is niet zo makkelijk aan te geven wat de beste mogelijkheid is. Je kunt overwegen om de huidige onderneming te laten uitzakken naar een werkmaatschappij, de huidige BV om te vormen tot holding en deze holding een nieuwe BV op te laten richten voor de meubelexport. Je hebt dan dus een holding met twee dochtervennootschappen en deze twee dochters drijven dan ieder een onderneming.

 

Voor de vennootschapsbelasting kun je in deze structuur (maar ook in de door jezelf geschetste structuur) overwegen een fiscale eenheid aan te gaan. Daardoor worden alle resultaten op een hoop gegooid en kun je de aanloopverliezen van de meubelexport rechtstreeks verrekenen met de winsten uit de IT-onderneming. Let wel op dat alle vennootschappen binnen een fiscale eenheid automatisch ook hoofdelijk aansprakelijk zijn voor elkaars belastingschulden (althans, voor een aantal belastingen) en als alle vennootschappen winst draaien en de totale winst boven de 200.000 per jaar uitkomt, betaal je binnen een fiscale eenheid (iets) meer belasting dan zonder fiscale eenheid. Om maar eens wat te noemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste ronaldinho,

 

Een helder verhaal. Dank!

 

Only een ¨stap¨ wil ik graag meer informatie.

 

¨ de huidige onderneming te laten uitzakken naar een werkmaatschappij, de huidige BV om te vormen¨

 

Een werkmaatschappij, wat is de voordeel hiervan? Kan ik gewoon de huidige BV als moeder BV gebruiken en daaronder een meubelhandel BV oprichten?

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
  • 0

Voordelen zijn onder meer het beperken van de (aansprakelijkheids)risico's: je kunt de werkmaatschappijen 'licht' houden en het vermogen zoveel mogelijk in de holding onderbrengen (en bijvoorbeeld ook eventuele pensioenopbouw daar te laten plaatsvinden). Omdat de risico's doorgaans verbonden zijn aan de ondernemingsactiviteiten, loopt de holding in beginsel slechts risico voor zover deze geld heeft verstrekt (in welke vorm dan ook) aan de dochters. Als de IT-activiteiten in de moedervennootschap zitten en je daar tegen een schadeclaim of andere financiele rampspoed aanloopt, dan loop je de kans dat ook de dochtervennootschap daaraan tenonder gaat en ben je alles kwijt.

 

Fiscaal kan het een voordeel zijn dat je (ook) de IT-activiteiten zonder (directe) belastingheffing kunt verkopen, door simpelweg de dochtervennootschap te verkopen waarin deze activiteiten zijn ondergebracht. De holding betaalt geen belasting over de verkoopwinst (waarbij overigens de verkoopprijs wat lager zal zijn omdat de koper minder kan afschrijven en dus uiteindelijk meer belasting betaalt) en zelf hoef je pas inkomstenbelasting te betalen op het moment dat je de opbrengst daadwerkelijk uit de holding naar prive haalt.

 

Het op een fiscaalvriendelijke manier verkopen van een onderneming vereist (veel) wachttijd. Door daar tijdig op in te spelen, kun je, als zich onverwacht een koper met een wereldbod aandient, toch snel meegaan.

 

Nadeel is wel dat je wat extra kosten hebt: er moet bijvoorbeeld een extra jaarrekening worden gemaakt en aangifte worden ingediend (c.q. meer consolidatiewerk in geval van een fiscale eenheid).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.