• 0

Overdracht broncode

Hallo all,

 

Ik heb een vraag m.b.t. de overdracht van de auteursrechten van een website, zowel broncode als design, etc.

 

Wij laten de website door een 3e partij ontwikkelen en zijn overeengekomen dat alle rechten worden overgedragen.

 

Zoals hieronder is het opgenomen in project overdracht.

 

Afspraak over broncode van de applicatie.

.... is eigenaar van de broncode. ...... zal na afronding van het project en

na betaling van alle openstaande uren/kosten de broncode overhandigen aan .....

om de continuïteit van het project te garanderen.

..... mag ontwikkeling op basis van broncode voortzetten zonder .... zodra:

1. ..... failliet is gegaan

2. ....... wegens calamiteiten niet in staat is om project voort te zetten

3. ...... nadrukkelijk toestemming verleent aan ..... om project met derden

voort te zetten.

 

De advocaat zegt dat dit twijfel achtig is en zij wel voor €1200 een overeenkomst kunnen opstellen.

Dit vinden wij uiteraard erg veel geldt en vragen ons af of dit noodzakelijk is.

 

Iemand een format voor dit soort overdrachten? En hoe zit het met de overdracht van design en dergelijke, daar het een 3D omgeving betreft.

 

Wie kan ons helpen?

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedoel je dat de advocaat € 1200 rekent voor het opstellen van het contract? Of dat de andere partij € 1200 wil voor het overdragen?

 

Met het stukje wat je laat zien draag je geen auteursrechten over. Dat staat daar helemaal nergens. Er zijn immers ook allerlei beperkingen, die er niet zouden zijn als het auteursrecht bij jou zou liggen.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik alleen is het per se noodzakelijk een dergelijke overeenkomst op te laten stellen aangezien wij met de programmeur zijn overeengekomen dat hij dit kosteloos zou overdragen?

 

Zijn hier geen standaard formats voor? De advocaat twijfelt aan de correctheid vd tekst mbt de overdracht. M.a.w. Een kleine aanpassing hierin scheelt ons 1.200,-

 

Voor een jong startend bedrijf kunnen we dat geld wel voor iets anders gebruiken!

 

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik alleen is het per se noodzakelijk een dergelijke overeenkomst op te laten stellen aangezien wij met de programmeur zijn overeengekomen dat hij dit kosteloos zou overdragen?

 

Hoe ben je dat overeengekomen dan? Dat heb je op schrift staan, lijkt mij. Dus dan ligt de overeenkomst al vast, of niet?

Link naar reactie
  • 0

Nee, de programmeur doet dit kosteloos. We hebben het alleen op correctheid laten checken door een advocaat. De advocaat geeft aan te twijfelen van wie de rechten zijn bij een evt. rechtszaak. Maar ik kan me voorstellen dat een advocatenkantoor dit zoaangeeft om hier zelf wat aan over te houden. Zonde geld voor iets wat beide partijen gewoon zijn overeengekomen.

Link naar reactie
  • 0

Het staat zo op schrift zoals ik heb gepost, dus enkel een paar regels. Dit hebben we nog niet ondertekend omdat we het eerst wilde laten controleren door een advocaat.

 

En de advocaat wil hier € 1200 voor rekenen? Ik denk dat dat best duur is, maar ik heb dit zelf nooit laten doen.

 

Wel moet je helder hebben wat je zelf wil. De tekst zoals die daar nu staat zorgt niet voor de overdracht van auteursrecht, dat staat er immers nergens in. Je krijgt wel een kopie van de broncode, maar mag daar alleen iets mee in de gegeven drie omstandigheden. Is dat wat je wil?

 

Design kan je misschien onder de broncode rekenen, maar ik zou voor de helderheid expliciet benoemen wat er naast de feitelijke code onder die afspraak valt. Niet alleen om jezelf juridisch in te dekken, maar ook omdat het gewoon goed is als beide partijen precies hetzelfde afgesproken denken te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist of advocaat, maar in je overeenkomst staat dat de broncode wordt overhandigd, niet dat de auteursrechten over deze broncode worden overgedragen. Daar zit volgens mij het knelpunt. Ik kan jou mijn broncode wel geven, maar dat betekend niet perse dat je daarmee mag doen wat je wil.

 

Verder geeft punt 3 aan dat de ontwikkelaar alsnog nadrukkelijk toestemming moet verlenen om jou het project met derden te laten voortzetten.

 

Het is een beetje moeilijk lezen met die puntjes. :) Vervang anders even met X en Y ofzo.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.