• 0

Invoer vanuit China! Kan dit kwaad?

Al enige tijd bestel ik mijn producten uit China, meerdere zendingen waren niet van de kwaliteit die ik had besteld.

 

Voorbeeld: Vorige maand heb ik 1 20ft container speelgoed op accu basis besteld, dit moet CE-gekeurd zijn. Echter stond dit keurmerk op de naam van een andere fabriek.

 

Ik heb de fabriek gevraagd of dit kwaad kan bij de invoer. De fabriek zegt geen probleem.

Wat zeggen jullie ervan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

1. Chinees zegt mondeling en per mail alles toe.

2. Chinees levert niet wat je mondeling en per mail hebt vastgelegd.

3. Chinees Chinees heeft een exportvergunning en strijkt zijn exportpremie op.

4. Chinees werkt met een onzichtbaar netwerk.

5. Chinees koopt in in dat netwerk, waardoor hetgeen je hebt vastgelegd nog onzekerder wordt.

6. Chinees heeft geen importvergunning, dus goederen kun je nooit terugsturen.

7. Chinees heeft je betalingen al ontvangen, voordat je de goederen hebt gezien.

 

En met deze ongewisse feiten wordt zaken gedaan. Facetten die in onze ondernemerscultuur geen enkele rol spelen. Vandaar dat een eerste confrontatie daarmee nogal schokkend kan zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet duidelijk. Heb je een betaling voor één product of voor de hele partij, waarvan je een deel hebt afgekeurd?

 

Als je een betaling hebt voor één of een paar producten, zul je die klant goed spul moeten leveren. De CE sticker zegt helemaal niks over de kwaliteit. Je kunt zelf ook stickers plakken en je zult het ook nooit zover kunnen brengen dat je die Chinees aansprakelijk kunt krijgen. Een apparaat met een accu moet wel gekeurd zijn. En danwel gekeurd onder de eisen en voorwaarden van het land waar je het verkoopt. Heb je dat in het voortraject overgeslagen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gebeld na de douane en die zegt simpelweg dat als het aan de eisen voldoet, ik het kan invoeren. Alleen zeggen ze dat ik het niet via airfreight kan versturen.

 

Ik heb dus 8 verschillende speelgoedauto's gekocht. Ik handel zelf als tussenpersoon. De klant heeft mij al een gedeelte van de partij aanbetaald.

 

Ik heb de fabriek zelf al 30% aanbetaald. Dat is schijnbaar normaal in China? En 70% betaal ik bij B/L.

Link naar reactie
  • 0

Heb je eerst ook een kleine partij besteld zodat je de kwaliteit en eventuele markeringen hebt kunnen controleren?

 

Dat er vanaf China een CE markering opzit is leuk en aardig maar daar heb je feitelijk weinig aan. Jij bent de importeur en daarmee verantwoordelijk voor het CE en Rohs gebeuren. Mogelijk dat er voor speelgoed nog aanvullende eisen zijn maar dat durf ik niet te zeggen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

De douane heeft helemaal gelijk als je producten aan de eisen voldoen veelal gesteld daar het NVWA dan zal de douane je niet beletten eea te mogen importeren. Op het gebied van de accu's hebben ze tot op zekere hoogte gelijk(want zijn het accu's of battarijen?) deze mogen veelal niet door de lucht vervoerd worden. Er zijn echter uitzonderingen dus het is niet zo zwart wit als het gesteld wordt(je mag tenslotte je laptop, ipad en telefoon ook in het vliegtuig meenemen ;).

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het zit zo, ik heb kennissen die al jaren lucratieve zaken doen met China, dit wilde ik zelf ook een keer proberen. Via Alibaba heb ik een speelgoedfabriek gevonden en gelijk een andere kennis gevonden die gelijk de hele partij in een keer heeft gekocht. de 30% die is aanbetaald is iets minder dan 4500 euro. Echter hamert de kennis erop dat ze CE-gekeurd moeten zijn, maar het blijkt nu dus dat de fabriek dat helemaal niet mag doen.

 

Het probleem is nu meer, zal ik het hem vertellen en het risico lopen dat ik met de hele lading blijf zitten, of zal ik het niet vertellen en gewoon leveren, hij merkt het waarschijnlijk toch niet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Chris, het niet verzorgen van een CE markering lijkt me persoonlijk niet heel verstandig. Voor jouw kennis is dit volgens mij niet eens zo'n groot probleem, die koopt goederen die CE gemarkeerd zijn.

Voor jou is het een groter probleem want jij bent verantwoordelijk voor de markering waarvoor jezelf geen enkele onderbouwing kunt aanleveren bij eventuele claims.

 

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar ik zit nu midden in het CE markeren van goederen. Bij mij betreft het geen speelgoed maar ik kan me voorstellen dat er naar speelgoed behoorlijk streng wordt gekeken.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Als er wat fout gaat en er gebeurt iets met een kind (speelgoed) ben je afgebrand en nat. Dit is wel het laatste onderwerp waar je je afhankelijk moet gaan maken van een Chinees, die geen, of heel andere normen hanteert. Laat dat spul maar in China en slik de aanbetaling als je verlies. (leergeld)

Link naar reactie
  • 0

Laat enkele van je producten testen in China door bedrijven zoals bijvoorbeeld SGS.

Je fabrikant kan dit voor je regelen. Daaraan zitten wel kosten verbonden, SGS is niet de goedkoopste.

 

Het is van belang dat je bepaald voor welke doelgroep/leeftijdsgroep het product bedoeld is, dit moet ook duidelijk op je verpakking vermeld staan.

 

Ik ben niet helemaal bekend met speelgoed importeren, maar als ik het me goed herinner moet je qua product veiligheid voldoen aan CE EN-71 part 1,2 en 3. Bij electronische producten moet je product betreft mileu vriendelijkheid voldoen aan RoHS standaard.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes~!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je bericht.

 

Heb even rond gekeken op google en er zijn wel en aantal inspectie bedrijven.

Sgs is overgens indd heel erg aan de prijs. Ik heb Hqts en InspectionPartner gevonden. ze leveren beide vrijwel dezelfde service,

 

Alleen bij InspetionPartner spreken ze gewoon Nederlands.

De prijzen liggen tussen de 175 euro en 350 euro per mandag.

 

Waar moet ik op let bij een inspectie bedrijf? Iemand ervaring?

Link naar reactie
  • 0

Je moet je afvragen wat je nu eigenlijk hebt als je daar je goederen laat keuren.

 

- Zijn de oorspronkelijke productspecificaties overeenkomstig de NL/EU wetgeving?

- Zijn de keuringseisen overeenkomstig NL/EU voorschriften?

- Is het keuringsbureau NL/EU gecertificeerd, zodat het keuringsrapport in NL/EU geldig is?

 

Voorkom dus dat je onnodige kosten maakt, als b.v. al niet aan de eerste vraag wordt voldaan.

Link naar reactie
  • 0

Indd sterke punten die ik mijzelf moet afvragen. Ik vind het ook belangrijk te weten of het niet beschadigd is en dat de fabriek de juiste shippingmarks gebruikt en van de verschillende producten de juisten aantallen de container in gaan. Ik kijk er wellicht tegenop straks in NL het gevoel te hebben; ben benieuwd wat er in de container zit als de deuren opengaan'.

 

Aan jouw laatste punt zullen Hqts en InspectionPartner wellicht niet voldoen. Simpelweg omdat de eerste 399 USD kost en de 2e 175 euro. Ik ben ervan overtuigd dat SGS wel een gecertificeerd keuringsbureau is, alleen ben ik een groot deel van mijn winst kwijt als ik hun inschakel. Dus ik denk niet dat SGS zichzelf richt op klanten als ik, die 1 keer per 2 maanden 1 tot 2 containers koopt. En 399 USD en 175 euro is niet veel geld voor het goede gevoel dat je krijgt als je weet wat er de container in is gegaan.

 

Ik vermoed dat veel inkopers dat hebben als bij een nieuwe leverancier in China bestellen

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Chinese bedrijven nog steeds profiteren van onwetende westerse ondernemers, die uiteindelijk hun verlies en/of risico maar nemen. Het is veel verstandiger om eerst een duidelijke blauwdruk te gaan maken waarin risico-analyse en bijbehorende oplossingen zijn vastgelegd. Een Chinees zegt immers alles om jou te laten horen wat je wil, maar vervolgens doet hij precies waar hij zelf zin in heeft. Dit kan leiden tot zeer verstrekkende financiële gevolgen en allerlei vervelende nasleep en kettingreacties.

Neem een gerenommeerd bureau in China in de arm om jouw zaken te behartigen en zorg ervoor dat op technisch-, veiligheids- en milieuvlak, alle risico's zijn afgedekt. Als ondernemer wil je geen decepties als je een container openmaakt en waaruit dan blijkt dat al je investeringen voor niets zijn geweest. Ik heb mezelf ook aan dezelfde fout gebrand, omdat de signalen totaal tegengesteld waren dan de werkelijkheid. Inschatting blijkt geen enkele zekerheid te bieden. Als je een product stuurt, waarvan je prijs opvraagt en monsters om te zien of ze dat product wel kunnen maken, gaan ze met de hand aan de slag en maken ze je product precies na. Daarna maak je je bestelling en gaan ze hun echte productieproces op gang brengen en wijken de producten wel degelijk af van het origineel en zelfs van het monster dat ze handmatig hebben gemaakt. In elke fase van het inkoopproces zitten dus valkuilen.

Link naar reactie
  • 0

Download de richtlijnen voor de speelgoed wet eens...

Wat jij aan het doen bent is bloedlink...

 

CE tekens en stickers zeggen niets, je hebt een rapport nodig.

En daarna ben je (op het moment dat het mis gaat) verplicht om aan te tonen dat het

product ook daadwerkelijk bij de papieren hoort.

 

Verder heb je alle EN71 rapporten nodig.

Hierin staat PER ONDERDEEL beschrijven waar het product uit bestaat.

Totaan het kleinste schroefje en het soort verf enz enz.

Zeker met grotere artikelen met veel onderdelen is dit rapport zo 50 pagina's.

 

Als je niet weet wat je aan doen bent... ? Waarom doe je het dan?

Vrijwel iedereen op het forum denkt... ach bestellen en we zien wel...

Zo makkelijk is het niet...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is nu meer, zal ik het hem vertellen en het risico lopen dat ik met de hele lading blijf zitten, of zal ik het niet vertellen en gewoon leveren, hij merkt het waarschijnlijk toch niet?

 

facepalm.gif

 

Wat denk je zelf? Het gaat nota bene om kinderspeelgoed... Dat gaat niet alleen om ontploffende accu's maar ook om giftige verf, kleine onderdeeltjes met verstikkingsgevaar en nog veel meer. Jij bent als importeur verantwoordelijk wanneer er een kind iets gebeurt! Waar ben je mee bezig!?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Neem een goed Nederlands CE certificeringsbureau in de arm en laat de veiligheid door hen beoordelen met een gedegen rapport. (constructiedossier) Zij zullen je adviseren of je het zou moeten willen importeren. Ook is hun advies niet zaligmakend. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van een product wat je in de EU op de markt brengt. Als je het door een gerenommeerd bureau hebt laten onderzoeken heb je het voordeel van de twijfel in geval er toch iets misgaat. Neem ook een goede productaansprakelijkheidsverzekering. Die zullen jouw koper schadeloos stellen als er onverhoopt toch iets gebeurt met het door jou ingevoerde product. Zorg dat je het constructiedossier zelf in bezit hebt als daar om wordt gevraagd door de officieele instanties. (via PM kan ik je wel een CE bureau adviseren. Zijn echter niet goedkoop en alleen zinnig om hen in te schakelen als je de handel wilt uitbreiden/ continueren)

Link naar reactie
  • 0

Als er stront aan de knikmer komt is dat ook niet voldoende.Herman. De importeur zal moeten aantonen hoe hij waarborgt dat alle volgproducten blijven voldoen aan de eisen. Dat kan alleen maar door alle producte. Door een extern bureau te laten keuren en dat is onbetaalbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.