• 0

Diploma controleren

Beste ondernemers,

 

Ik weet niet of ik het goede topic heb gekozen maar heb slechts een korte vraag. Ik wil graag een diploma van een sollicitant controleren. Is er een manier waarop ik dit het snelste / makkelijkste kan nakijken of laten doen?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Mvg,

 

Vincent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
de school bellen?

Lijkt mij ook de kortste klap. Natuurlijk mogen ze niet van Jan of alleman over de telefoon zeggen wie wel of niet geslaagd is, maar als jij een scan van het diploma over de mail of fax stuurt mag het toch geen al te grote moeite zijn om aan te geven of het diploma echt is of niet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft de sollicitant alleen gezegd een diploma te hebben, of ook een laten zien?

 

Iemand die de moeite neemt om stempels na te maken, handtekeningen na te doen, is misschien wel zó gedreven dat je hem/haar sowieso aan zou moeten nemen. Dat moet uren werk zijn.

Link naar reactie
  • 1
Ik weet niet of het centrale diplomaregister al bestaat (volgens de nieuwsberichten begin 2012)

 

Voor zover Antwoord voor bedrijven weet, is het er nog niet. Het ministerie van OCW is vandaag per mail gevraagd of de inwerkingtredingsdatum van het diplomaregister al bekend is. Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0
Voor zover Antwoord voor bedrijven weet, is het er nog niet. Het ministerie van OCW is vandaag per mail gevraagd of de inwerkingtredingsdatum van het diplomaregister al bekend is. Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten.

 

Helaas.....geen concrete datum, maar men verwacht het nog wel dit jaar.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

de school bellen?

Lijkt mij ook de kortste klap. Natuurlijk mogen ze niet van Jan of alleman over de telefoon zeggen wie wel of niet geslaagd is, maar als jij een scan van het diploma over de mail of fax stuurt mag het toch geen al te grote moeite zijn om aan te geven of het diploma echt is of niet.

 

Je zou het verwachten inderaad - ik vermoed dat een universiteit wel zal meewerken bij het controleren van de echtheid van een diploma... als dat niet te controleren valt is het diploma natuurlijk minder waard.

 

Wat het fysieke document betreft: het is natuurlijk maar de vraag of iemand dat nog heeft. Vers van de universiteit zal iemand zijn bul nog wel voorhanden hebben, maar 30 jaar, 10 verhuizingen, 2 inbraken en een brand later ligt dat een stuk lastiger.

 

Wat in beta-wetenschappen ook een handige tip is: google de naam van de persoon in combinatie met die van de universiteit. Je maakt een gerede kans om dan publicaties en/of proefschriften te vinden waar degene in kwestie co-auteur van is of in het dankwoord van te vinden is.

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemers,

 

Ik weet niet of ik het goede topic heb gekozen maar heb slechts een korte vraag. Ik wil graag een diploma van een sollicitant controleren. Is er een manier waarop ik dit het snelste / makkelijkste kan nakijken of laten doen?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Mvg,

 

Vincent

 

Beste,

 

Ik heb zelfs nog nooit een diploma hoeven laten zien, en als een eventuele werkgever het dan ook nog op echtheid wil laten controleren, dan zou ik niet eens voor zo'n werkgever willen werken.

 

En betreft het een functie op hoger of universitair niveau dan kan een assessment toch veel meer duidelijkheid verschaffen over het toekomstig functioneren van je kandidaat dan het wel of niet bezitten van een diploma.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb zelfs nog nooit een diploma hoeven laten zien, en als een eventuele werkgever het dan ook nog op echtheid wil laten controleren, dan zou ik niet eens voor zo'n werkgever willen werken.

 

 

Waarom niet? Als je gaat solliciteren wordt je toch ook gevraagd om je paspoort, en in sommige gevallen een verklaring goed gedrag? Waarom dan geen controle op diploma? (geen kritiek overigens, maar een oprechte vraag)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb zelfs nog nooit een diploma hoeven laten zien, en als een eventuele werkgever het dan ook nog op echtheid wil laten controleren, dan zou ik niet eens voor zo'n werkgever willen werken.

 

 

Waarom niet? Als je gaat solliciteren wordt je toch ook gevraagd om je paspoort, en in sommige gevallen een verklaring goed gedrag? Waarom dan geen controle op diploma? (geen kritiek overigens, maar een oprechte vraag)

 

Dat zit in mijn karakter, Sabra.

Gezonde achterdocht mag iedereen hebben, maar als een sollicitant tegenover je zit, zijn/haar diploma laat zien en je wil het dan nog op echtheid wil laten controleren, vind ik te ver gaan.

Wat is dan de volgende stap, je neemt je sollicitant aan en deze moet afwezig zijn voor een bezoek aan de huisarts, moet dat dan ook aangetoond worden d.m.v. een attest. enz.enz.

 

Werkgever/werknemerrelatie is grootendeels gebaseerd op vertrouwen, en dan in de voorbereiding naar een relatie al wantrouwend zijn naar de echtheid van een diploma.

 

Het laten zien van een identiteitsbewijs en het in je administratie bewaren van een kopie daarvan behoort dan tot de Nederlandse wetgeving en in sommige beroepen is een verklaring van goed gedrag noodzakelijk.

 

Bovenstaand is mijn perceptie. :)

Link naar reactie
  • 0
Helaas.....geen concrete datum, maar men verwacht het nog wel dit jaar.

 

Heb zojuist concretere informatie gekregen: het diplomaregister gaat open per 1 november 2012. De datum van inwerkingtreding wordt deze week in het Staatsblad gepubliceerd, maar de datum is al door het departement bevestigd. Na publicatie zul je een link daarnaar op onze site terugvinden.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling op dit oude draadje, citaat van hierboven gelinkte pagina:

 

"In dit digitale register kunt u alleen uw eigen diplomagegevens bekijken. U kunt als werkgever niet de diplomagegevens van (potentiële) werknemers bekijken. Een werknemer kan u wel een digitaal uittreksel met zijn gegevens uit het diplomaregister sturen. Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) beheert het register."

 

Dat digitale uittreksel is een beveiligd PDF'je met de naam van de persoon en de naam van de opleiding, niet het diploma zelf. Informatie over vakken of cijfers ontbreken.

 

Het register bevat daarnaast alleen informatie over diploma's behaald vanaf 1996 bij door de overheid bekostigde onderwijsinstellingen. Oudere diploma's, of diploma's behaald bij andere onderwijsinstellingen, staan er dus niet in.

 

Al met al heeft het mijns inziens een zeer beperkte waarde.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Al met al heeft het mijns inziens een zeer beperkte waarde.

 

En bakken met geld dat het kost om zo iets op poten te zetten... ::)

 

Dat snap ik nou weer niet. Elke school en universiteit heeft een studentenadministratie. Die dingen zijn als het goed is al dertig jaar geautomatiseerd. En inmiddels ook gestandaardiseerd (en wellicht zelfs gecentraliseerd) want financiering is gekoppeld aan de instroom en uitstroom. Daar zou bovendien heel wat historie in moeten zitten. Het was relatief simpel geweest om die instellingen te verplichten de historie terugwaarts bij te werken. Dan is een ontsluiting toch niet zo'n enorme klus? In een tijdperk van big data....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Al met al heeft het mijns inziens een zeer beperkte waarde.

 

En bakken met geld dat het kost om zo iets op poten te zetten... ::)

 

Dat snap ik nou weer niet. Elke school en universiteit heeft een studentenadministratie. Die dingen zijn als het goed is al dertig jaar geautomatiseerd. En inmiddels ook gestandaardiseerd (en wellicht zelfs gecentraliseerd) want financiering is gekoppeld aan de instroom en uitstroom. Daar zou bovendien heel wat historie in moeten zitten. Het was relatief simpel geweest om die instellingen te verplichten de historie terugwaarts bij te werken. Dan is een ontsluiting toch niet zo'n enorme klus? In een tijdperk van big data....

 

Het lijkt erop dat het niet zo makkelijk is. DUO heeft van sommige opleidingen alleen recente gegevens: http://www.ib-groep.nl/particulieren/diplomas/diplomaregister/inhoud.asp

 

Daarnaast zijn particuliere opleidingen niet opgenomen. Ze geven wel aan dat ze op deze manier besparen op personeelskosten. Maar ik heb een bijna aangeboren sceptische houding tegenover digitale projecten van de overheid. Misschien moet ik daar eens wat aan doen in het nieuwe jaar. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.