• 0

Verwerking deal met Groupon

Ik wil een deal aangaan met Groupon met een digitaal product dat ik verkoop. Ik heb al veel gelezen op internet dat ze mij alle BTW gaan laten betalen, maar mijn grote vraag is hoe ik het uiteindelijk in mijn boekhouding verwerkt.

 

Stel Groupon eist 50% commissie, dan krijg ik de volgende gegevens van Groupon door

 

Groupon verkoopprijs: 20 euro (dit in inclusief BTW)

Groupon succesfree: 10 euro (dit is dus 50% van de verkoopprijs)

BTW*: 1,90 euro

Te ontvangen bedrag partner: 8,10 euro

 

* Indien de parter BTW plichtig is, kan deze BTW verrekend worden

 

Het gaat mij er nu om welke boekingen ik nu uiteindelijk moet maken. Uiteindelijk krijg ik 8,10 euro per verkoop op mijn rekening gestort, maar dan moet ik dit boekhoudkundig nog verwerken.

 

Factureer ik uiteindelijk 20 euro aan de klant, moet ik hierover 3,19 euro BTW afdragen (19 / 119 x 20 euro) en houdt ik onderaan de streep 20 - 3.19 - 10 = 6.81 euro over?

 

Kan ik vervolgens de 11,90 euro die bij Groupon blijft boeken als reclamekosten waardoor ik weer 1,90 euro BTW kan terugvragen?

 

 

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even jouw voorbeeld:

 

Verkoopprijs: 20 euro

Groupon fee: 10 euro

BTW hierover: 1,90 euro

 

Eigen omzet: 8,10 euro

BTW van omzet: 1,29 euro

Brutowinst: 6,81 euro

 

Je kan het op twee manieren verwerken:

1. omzet excl. BTW + kolom BTW en dan als kosten de fee + BTW rekenen. Dus dan vraag je de BTW daar weer over terug.

2. Aangezien je toch zelfstandig ondernemer bent, als kortingsbedrag inboeken, dus een kolom brutowinst en BTW bijhouden.

 

Daarnaast zou ik kijken of je niet wat van je succesfee kunt afhalen als percentage en ook bij andere groupbuying sites eens kijken, waar je in veel gevallen minder betaald.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de vlotte reactie. Bovenstaande was een voorbeeld en Groupon begint inderdaad met 50% commissie. Inmiddels is dit lager geworden :)

 

Als ik naar de 2 bovenstaande opties kijkt dan is mij dat duidelijk.

 

Stel ik kies voor optie 1:

Volgens mij hoef ik nu niet iedere ingeleverde coupon apart te factureren, maar kan ik alles op 1 hoop gooien en uitrekenen hoeveel omzet ik hieruit haal exclusief BTW + de BTW die ik moet afdragen. en alle succesfees op 1 hoop gooien + de BTW die ik kan terugvragen. Is dat juist?

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Hoe gaat het dan in zijn werk als je met Fotoboeken werkt en met verschillende BTW tarieven werkt.

 

Voorbeeld.

 

Commissie groupon = 307,75 inclusief BTW (21%)

Gestort bedrag van Groupon = 569,25 inclusief (6%)

 

Als ik dan in mijn administratie inboek zou ik het volgende doen

Inkoop: 307,75 en 21% terug vragen.

Inkomsten zijn 569,25 + 307,75= en dan 6% terug vragen?

 

Is dat de manier om het te doen. Ik moet die 307 ergens tegen weg boeken. Het kan niet zo zijn dat ik maar 261,50 overhoud aan deze deal. Er is namelijk 569,25 gestort wat winst is.

 

Ik verneem graag hoe jullie er over denken.

 

Gr,

 

Leon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik deed de factuur van groupon altijd 2 keer uitprinten.

1 bij de inkomende facturen en 1 bij de uitgaande facturen.

Bij inkomende boekte ik het commissiebedrag van Groupon met inderdaad 21% btw dat btw bedrag staat gewoon op de factuur).

 

Bij uitgaande facturen boekte ik het omzet bedrag met 6% btw (zat bij mij ook 6% btw op verkochte producten).

Dit btw bedrag moet je zelf nog even uitrekenen aangezien ze het omzet bedrag inclusief btw weergeven.

 

En deze 2 facturen boekte ik vervolgens zo in.

Als ik zo begrijp had je 877 euro omzet, daarover moet je dus 49,64 euro btw afdragen.

In de commissie van groupon zit een bedrag van 53,41 euro aan BTW die je dus weer kan terugvragen/verrekenen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.