• 0

Geen financiering voor nieuwe kledingzaak, wat nu?

Beste ondernemers,

Ik ben opzoek naar een aanvulling op mijn starters krediet. Maar loop steeds vast. Wie kan mij helpen? Even wat over mij als beginnende ondernemer. Ik ben 42 jaar en ben daarvan 20 jaar actief geweest in de branche. Na 15 jaar een vergelijkbare winkel te hebben gerund, ben ik tot de conclusie gekomen om nu die lang gekoesterde droom te verwezenlijken. "Het is tijd om voor mijzelf te beginnen". Waarom nu? Ik ben van mening dat het juist nu een mooi moment is om in te stappen. Zoals gezegd, ga ik al een poosje mee en heb de goede en slechtere tijden meegemaakt. De huidige stand van zaken in onze sector is, net zoals een hoop andere sectoren, niet erg roos kleurig te noemen. Maar toch ben ik van mening dat daar juist de kansen liggen. Het is geen verassing meer. Je kan haast zeggen, je weet nu waar je aan toe bent. Dit is geen ijdele hoop, maar een goed overwogen beslissing.

 

Ik heb een heel mooi pandje gevonden in het centrum van Haarlem, met in de directe omgeving mooie en goede mede winkeliers die aansluiten op de doelgroep. Geen concurrenten maar uitsluitende collega’s met ieder zijn expertise, met een minimale overlap. Een omgeving waar de klant een goede kans van slagen heeft. De ondernemers/bedrijven staan letterlijk in de rij om daar een pand te kunnen bemachtigen. Er is daarom ook geen leegstand. Zo dus ook mijn pand. Met veel kapers op de kust was het een hele onderneming om dit pand te bemachtigen. Per slot van rekening, wie wil er met een nieuwkomer het risico aan?

 

Maar de verhuurder zag in mijn zaak de meeste kans van slagen. De leveranciers waren uiteraard enthousiast. Die gingen moeiteloos mee in mijn plan en de klanten, waar alles om draait en die ik natuurlijk al gepolst had, waren dol enthousiast. Het enige wat tot weerstand leiden waren, wat niet echt verassend is, de financiële instanties. Door een gerenommeerde accountant heb ik mijn financieel plan door laten nemen en daar kwamen we tot de conclusie dat wat we, naast de 30.000,- euro die ik zelf bij elkaar heb gesprokkeld, nog ongeveer 50.000,- euro nodig hadden om een goede start te maken. M

 

Met goede moed en met een ondernemingsplan en een duidelijke financieel plan onder de arm, bij 2 banken aangeklopt. Nou, de uitkomst zal hier ook geen verassing zijn. Geen euro. Ondernemingsplan: Goed. Financieel plan: Goed. Maar toch een te groot risico en nog meer drogredenen. Beide banken verwezen me door naar Qredits, jullie weten wel, de "stichting" die met de steun van de overheid en samen werkt met verschillende banken om het risico te delen, microkredieten verleend aan kleine ondernemers. Daar zou ik wel kans maken. De bedrijfsadviseur van Qredits was best enthousiast en zag wel mogelijkheden in het verstrekken van een krediet. Wij moesten alleen nog de riskmanagers overtuigen. Na akkoord te gaan met een hoge rente en een mededebiteur (iemand die mee tekent), stranden we toch nog net voor de finish. Toch een te groot risico, was het vonnis. Wat gaat er fout? Of beter, wat doe ik fout?

 

Edit: enige witregels toegevoegd voor betere leesbaarheid + titel verduidelijkt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt Marco, voor je reactie. Ik heb vanuit mijn ervaring met de omzet cijfers in deze branche en met name in het segment die ik ga aanspreken, al een "worst case" scenario geschetst. Hopende daardoor aan te kunnen geven dat de kosten nog ruimschoots gedekt zijn. De kosten die ik ga maken zijn ook relatief gezien laag. Ik ben dan ook nog instaat om te voldoen aan de verplichte aflossingen. Zelfs met die hoge rente van 10 % die zij je opleggen. Risico's zijn in elke nieuwe onderneming aanwezig. Mijns inzien zal er meer gekeken moeten worden naar de ondernemer zelf. Ik denk dat ik maar het pad van de investeerders moet op gaan zoeken. Of toch maar mijn handje ophouden? Dat laatste is natuurlijk maar een geintje. Dat zou ik nooit doen.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat kan geen kwaad om te vermelden. Het is de bedoeling om een hoog segment heren kleding zaak te beginnen. En dan moet je het zien in een sportieve en casual sfeer. Met gerenommeerde merken, zoals Armani en Hugo Boss. Ik weet als geen ander dat het heren segment onder druk staat. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat daar niets meer in te verdienen valt. In het geen wat ik ga doen valt zeker wat te verdienen. Ze moeten je alleen weten te vinden en dat is in mijn geval geen probleem, omdat ik het klanten bestand van mijn vorige werkgever zo over kan nemen en ik blijf in dezelfde straat. Dan nog even over de 30/m eigen inbreng. Dat is gedeeltelijk een achtergestelde lening van mijn familie. Ik weet nu niet of dat van invloed kan zijn als zijnde eigen inbreng. De redenen die worden opgevoerd zijn: Locatie niet goed en inderdaad te groot risico in de branche. Nou, neem van mij maar aan dat de locatie super is en dat er zeker wat verdienen valt in de deze branche. Het gaat alleen niet meer vanzelf. Nu komt het aan op ondernemerschap en onderscheidend vermogen. Ik zou willen dat ik eens uitgenodigd zou worden om mijn verhaal te kunnen doen. Net zoals ik hier bij jullie doe. Sorry daarvoor. Het frustreert mij gewoon, dat de macht niet bij de ondernemers ligt, maar bij de financiële instellingen.

Link naar reactie
  • 0
Ze moeten je alleen weten te vinden en dat is in mijn geval geen probleem, omdat ik het klanten bestand van mijn vorige werkgever zo over kan nemen en ik blijf in dezelfde straat.
vraagt toch wel om enige toelichting.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio. Als je je gaat richten op een bepaalde doelgroep en het niet moet hebben van passanten (niet oneerbiedig bedoeld), zul je je best moeten doen om die desbetreffende doelgroep weten te bereiken en daarmee, als ze je hebben gevonden, zijn onderhoud, service en koesteren, "key" woorden. Met andere woorden, in het segment waar ik me ga begeven, moet je het zeer zeker van vaste klanten hebben.

Link naar reactie
  • 0

Highio. Als je je gaat richten op een bepaalde doelgroep en het niet moet hebben van passanten (niet oneerbiedig bedoeld), zul je je best moeten doen om die desbetreffende doelgroep weten te bereiken en daarmee, als ze je hebben gevonden, zijn onderhoud, service en koesteren, "key" woorden. Met andere woorden, in het segment waar ik me ga begeven, moet je het zeer zeker van vaste klanten hebben.

 

Als dit het probleem is geweest, het risico, dan ben je blijkbaar niet in staat geweest om financiers duidelijk te maken hie je je doelgroep gaat bereiken.

Achtergestelde kening wordt door banken als risicokapitaal beschouwd.

Link naar reactie
  • 0

Tja... Misschien heb je gelijk. Wat me wel opvalt en dat siert je, probeer je vanuit het oogpunt van de banken te kijken. Maar kan het niet gewoon zo zijn, dat ze gewoon niet meer de kleine ondernemingen financieren? Dat hoor je ook nog wel eens. Want ze komen niet met echte argumenten. Wat is een te groot risico? Die probeer je volgens mij als ondernemer ook te elimineren waar het kan. Ik zou ook niet iets gaan beginnen waar je zeker van wist dat het niet haalbaar zou zijn. Volgens mij ligt het grootste risico bij de ondernemer zelf. Als het mis gaat, ben je alles kwijt en dan bedoel ik niet alleen die 50/m van de bank. Natuurlijk moet je sommige ondernemers voor zich zelf in bescherming nemen. Maar waar ligt die balans? Snap je wat ik bedoel? Cijfers kunnen erg vertekend zijn. Hoe goed of slecht ze ook kunnen overkomen, je weet het toch pas achteraf. Ach... ik weet het ook niet. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Dag Gitaro

 

Je schrijft dat een "gerenommeerde accountant" de cijfers opgemaakt heeft. Heeft die accountant geen ingangen bij een bank?

Bankiers met goede ervaringen met zekere accountantskantoren zijn vaak bereid om bepaalde risico's minder zwaar te wegen als de bedoelde accountant de start van de onderneming begeleidt en daarna de zaken op financieel en fiscaal vlak regelt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste gitaro,

 

Lees in jou repliek dat je een droom hebt die je wilt verwezenlijken "Het is tijd om voor mijzelf te beginnen". Ik denk dat een willekeurige ondernemer gewoon simpelweg onderneemt (doen) zonder dat ie bij stil staat om een droom te verwezenlijken. Ik denk dat dat jou eerste uitgangspunt moet zijn. Tevens is het probleem waar jij nu tegenaan loopt onderdeel VAN HET ONDERNEMEN ;D. Misschien handig om je ondernemingsplan en je financiële plan te herzien? de investerings-budget te verlagen? Misschien een andere koers varen zonder een al te grote lening door bijvoorbeeld digitaal te ondernemen (webshop/tussen supplier/affiliatie). Of een partner erbij halen met eigen inleg ?

 

Vergeet niet dat banken op dit moment de beste forecast (toekomst perspectief) hebben m.b.t. de economie/ vooruitzichten voor elk model binnen het bedrijfsleven. Dus zodra een bank niet aan jou wilt lenen, dan weten zij meer dan jij. De bank wil maar al te graag lenen, alleen willen zij dat doen op dit moment tegen 0% risico met een 100% garantie payback. Dus is het verstandig om jou concept model opnieuw te schrijven op dezelfde voorwaarden die de bank stelt aan de lener.

 

Een ondernemer is iemand die bij elke probleem en oplossing vindt, althans, in vele gevallen...

 

Succes,

 

L.A.

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder dat je het klantenbestand van je vorige werkgever over kan nemen. Is hij gestopt en wat was dan de reden dat je deze zaak niet over kon nemen?

 

Maar de verhuurder zag in mijn zaak de meeste kans van slagen. De leveranciers waren uiteraard enthousiast. Die gingen moeiteloos mee in mijn plan en de klanten, waar alles om draait en die ik natuurlijk al gepolst had, waren dol enthousiast.

 

3 partijen die allemaal enthousiast zijn, is daar niets mee te doen? Lees dit eens. Wellicht brengt het je op ideeën. :)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dus bijna geen eigen geld? Lening bij vrienden/familie en dan nog 50k van een bank willen? Dan zou ik als bank toch ook even na gaan denken. Heb je geen eigen huis?

 

Weet je zeker dat je 80k nodig hebt? Met 30k zou je toch al een hoop kunnen doen? Even geen nieuwe auto maar een tweedehandsje van 5k. Geen hypermoderne winkelinrichting op maat, maar misschien 2dehands? Je zou nu overal op kunnen bezuinigen een lening moet je eigenlijk helemaal niet willen hebben, want dan heeft de bank gewoon teveel te vertellen in jouw zaak.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Als hij de leveranciers meeheeft, zouden die natuurlijk iets kunnen doen. Spullen in de winkel neerzetten en na een maand of twee,drie, vier pas betalen of betalen na verkoop van producten. Gewoon even met de leverancier om de tafel wat zij kunnen aanbieden. Als de oude werkgever stopt hebben zij natuurlijk liever ook een winkel die verkoopt.

 

edit, wat ik dus wil zeggen is dat je je niet blind moet staren op een lening die je niet gaat krijgen, maar naar dingen moet gaan zoeken om je plan toch levensvatbaar te maken. Veel beginnende ondernemers krijgen geen lening en beginnen dan maar helemaal niet. Ga eens praten met leveranciers, klanten maar ook met de huurbaas, misschien kun je de eerste 6 maanden even goedkoper of misschien wel gratis huren. etc etc

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Het frustreert mij gewoon, dat de macht niet bij de ondernemers ligt, maar bij de financiële instellingen.

 

Nee hoor, de macht ligt nog steeds bij de ondernemers. Een bank is een onderneming die andermans geld uitleent.

 

Als deze frustratie doorklinkt in je aanvraag, kan ik me voorstellen dat banken voorzichtig zijn. Het zijn geen nutsinstellingen.

 

Boss en Armani verkopen steeds meer zelf direct. Daarnaast ondersteunen ze grote resellers op toplokaties. Je zit dus ook voor je leveranciers in het verdomhoekje. In die niches valt prima te verdienen met niche-merken, maar dan moet je je opzet aanpassen. Ik denk dat de banken weten dat tussen nu en vijf jaar de helft van jouw soort winkels failliet gaat (zie CBW Mitex) en dus heel voorzichtig zijn met nieuwe winkels.

 

Er staan op dit forum zo'n drie topics van ondernemers in dezelfde branche met vergelijkbaar aanbod, die twee jaar na de moeizame start keihard onderuit gaan. Het is prachtig als jij het tegendeel kan bewijzen, maar verwacht geen hulp van een bank.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk moet je sommige ondernemers voor zich zelf in bescherming nemen. Maar waar ligt die balans? Snap je wat ik bedoel? Cijfers kunnen erg vertekend zijn. Hoe goed of slecht ze ook kunnen overkomen, je weet het toch pas achteraf. Ach... ik weet het ook niet.

 

Een ondernemer is net een "koppige ezel", die blijft ook maar doorgaan, het verschil is dat een ondernemer de zaken ook van andere kanten gaat bekijken, bezien waar mogelijkheden liggen. m.a.w. als het niet links om gaat dan maar rechts om.

 

In plaats van treuren/frustreren nog maar eens bekijken waar de pijn punten van de financiers liggen en daarop anticiperen.

 

Je vroeg naar een balans? Bij het beoordelen van kredietaanvragen worden die ook langs alle kanten bekeken, net als dat de ondernemer beoodeeld wordt. Ik heb daarover wel eens iets geschreven en volgens mij nog steeds actueel, behalve dat de kredietverstrekkingsvoorwaardenknoppen (3x woordwaarde!) nog wat strakker aangedraaid zijn. Wellicht voor jou verhelderend ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren toevallig gekeken op een bekende gids en daar kwam uit de query een lijst van in totaal 185 geregistreerde kledingzaken in Haarlem (het kunnen er ongetwijfeld meer zijn). Ik weet niet of je deze data hebt gebruikt in je ondernemingsplan.

 

In de faillissementen register zijn allen in 2012 t/m week 34 al bijna 700 faillissementen/schuldsaneringen/surseance van betalingen uitgesproken in Haarlem... (heb je hiernaar ook gekeken om welke branches het gaat?).

 

En inderdaad zoals Twabla heeft gepost is dat vele hogere segmenten en Labels shops zelf direct verkopen hetzij fysiek en of via het internet. Tevens is via het internet kopen enkele % goedkoper dan bij een winkel. Ik persoonlijk shop bijna niet meer in de winkel. Alles gaat digitaal bespaart mij een hoop geld.

 

Ik heb laatst in een uitzending gehoord waar ik de bron ervan niet bij de hand heb begrepen dat alleen in Nederland, binnen 3a 5 jaar 1/3 van de retailers de luiken gaat sluiten.

 

Handig om te lezen

 

http://www.managementboek.nl/boek/9789052618777/het-einde-van-winkels-cor-molenaar

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alstublieft! Meneer Molenaar is de Nederlandse lobbyist van de webwinkels! Hij doet of fysieke ondernemers achterlijk zijn. Wanneer publiceert hij eens omzetgegevens van de gemiddelde webwinkel? In Haarlem zijn de beschikbare winkelpanden nagenoeg al twee jaar op hetzelfde niveau. Winkelen zal altijd blijven bestaan. Dat er verschuiven en veranderen optreden dat is duidelijk. Zelfstandige in de herenmode, kinderkleding en schoenenwinkels hebben het inderdaad zwaar. Misschien zelf zo zwaar en het daarom niet doen. Of de 'toon' van je commerciële ondernemingsplan was niet voldoende. Waar wil je je in Haarlem gaat vestigen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ben ik weer. Ik zie dat er al een leuke discussie is ontstaan. Ik wil hier wel even aangeven dat we wel moeten oppassen met aannames. Ik zoek hier naar brothers in arms. Als ik aangeef dat ik een beetje gefrustreerd raak door hoe er gehandeld wordt in het algemeen door financiële instellingen, wil dat niet zeggen dat ik me ook zodanig uit naar desbetreffende instellingen. Ik hoop ook niet dat ik zo over kom bij jullie. Ik probeer op alles en iedereen te reageren.

 

Joost. Ik heb natuurlijk via mijn accountant de banken benaderd, alleen de interne connecties gaan helaas niet verder dan bedrijfsadviseurs en account managers. Ook zij stuiten steeds weer op de riskmanagers.

 

L.A. Ondernemen start in mijn beleving vanuit een doel (droom) die je jezelf stelt. Daar vanuit ga je kijken wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Dat kan zijn materiële middelen, financiële middelen en know-how c.q. kennis zijn. Ik zie het als een kruispunt. Alle wegen leiden ergens naar toe en ze hebben allemaal obstakels. Alleen er is 1 weg waar jou naam opstaat en ondanks de obstakels weet je precies waar die naar toe kan leiden. Je kan ook een andere weg pakken, zoals jij voorstelde (webshop), maar ik weet niet waar dat naar toe leid. En natuurlijk weten de banken meer dan ik en ik weet ook dat ze graag lenen, maar volgens mij doen ze dat nu uitsluitend aan key accounts. Of te wel grote bedragen. Waarom zeg ik dat? Voorbeeld: De Rabobank belde mij keurig terug om mij te vertellen dat alles er goed uitzag. Exploitatie begroting was keurig conform de markt en ik als persoon had ruimschoots voldoende ervaring en kennis in huis. Maar ze hadden moeite met de locatie. Ik vroeg de vriendelijke dame wat voor hun de goede locaties waren. Nu wist ik dat zelf ook wel, maar toch even polsen. En ja hoor, daar kwam ze met de geijkte locaties. Daarop vroeg ik haar of ze uit de stad kwam. Ja. Dus ik vroeg haar waar zij zelf altijd winkelde en toen werd het even stil. Dus ik gaf haar het antwoord. In de straat waar ik me wil gaan vestigen. (daar zitten nl ook hele mooie hoog segment dames winkels). Het enige wat ze deed was lachen en verwees me door naar Qredits. Daar zou ik meer kans maken.... "I rest my case".

 

TwaBla. Ik heb zelf al aangegeven dat de detailhandel zwaar onderdruk staat. Er vallen meer winkels om dan dat erbij komen. Ik weet ook dat je jezelf niet rijk moet rekenen wanneer je een winkel opent. Ik weet er alles van. Ik zie het om me heen gebeuren. Als je snel rijk wilt worden moet je volgens mij geen winkel openen. Een winkel open je volgens mij uit liefde en passie en als je daar een zakcentje mee kan verdienen...

 

Henk. Mijn vorige werkgever is niet gestopt, maar is veranderd van concept. (van heren naar dames), waardoor ik mij kans schoon zag om het op te pakken.

 

espen. Als je een winkel wilt openen, moet je in het algemeen een begroting maken van 100k. Wanneer je creatief bent en goed binnen je netwerken kijkt, kan je daar onder komen. Maar met 30k... Daar ga je het niet mee redden. Alleen met je voorraad ben je al 50k kwijt. En dan heb je het over een winkel van 80m2 meter. En nu kan je natuurlijk ook zeggen dat je minder voorraad neemt... nu hoef ik jullie niet te vertellen dat 'nee verkoop" dodelijk kan zijn. Zeker als je je beperkt tot een bepaalde doelgroep. De merken die ik ga voeren zijn in het algemeen niet te murwen. Agenten en importeurs kunnen best wat voor je beteken. Vooral dat jij de licentie krijgt en dat je onder het minimale afname bedrag mag inkopen. Alles wordt aangestuurd vanuit het hoofd kantoor van de merken.

 

Link naar reactie
  • 0
Henk. Mijn vorige werkgever is niet gestopt, maar is veranderd van concept. (van heren naar dames), waardoor ik mij kans schoon zag om het op te pakken.

 

Dat maakt in ieder geval een hoop duidelijk. Vraag me wel af waarom hij die switch gemaakt heeft. Maar goed je geeft aan dat 3 partijen enthousiast zijn. Kan je daar nog iets meer mee dan alleen hun enthousiasme delen? En de column van Karen Romme over de start van de slijterij?

 

Nu financiering moeilijk is moet je als ondernemer creatief zijn, zelf loop ik daar ook tegen aan. 1 september ga ik in ieder geval eens brainstormen met wat ervaren coaches want opgeven staat niet in mijn woordenboek. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

L.A. Ik woon in het centrum van Haarlem. Ik probeer altijd op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in Haarlem en met name in mijn branche. Die cijfers vind ik altijd lastig. Want je weet dan nog steeds niets over de ondernemer en onderneming. Als je weet dat er in het jaar 2008 t/m nu renovaties aan wegen en parkeer gelegenheden in en rondom Haarlem zijn geweest waar veel ondernemers last van hebben gehad, kan ik me voorstellen dat het moeilijk is geweest voor veel winkeliers om hun hoofd boven water te houden. Nu, jou verheerlijking van webshops. ;) Ik vind zeer zeker dat je webshops niet moet onderschatten en dat die zeker een flink marktaandeel hebben verworven. Ik denk dat je als winkelier zeker moet gaan kijken of daar een combi mogelijk is. Maar een webshop doe je er niet zomaar bij. Daar moet je zeker iemand voor aannemen. Ik zelf en met mij velen, zijn van mening dat het nooit de plek van de fysieke winkels gaat overnemen. Het vertrouwen in aankopen van mijn producten via webshops is nog steeds laag.

Link naar reactie
  • 0

Henk. Mijn vorige werkgever is niet gestopt, maar is veranderd van concept. (van heren naar dames), waardoor ik mij kans schoon zag om het op te pakken.

 

Dat maakt in ieder geval een hoop duidelijk. Vraag me wel af waarom hij die switch gemaakt heeft. Maar goed je geeft aan dat 3 partijen enthousiast zijn. Kan je daar nog iets meer mee dan alleen hun enthousiasme delen? En de column van Karen Romme over de start van de slijterij?

 

Nu financiering moeilijk is moet je als ondernemer creatief zijn, zelf loop ik daar ook tegen aan. 1 september ga ik in ieder geval eens brainstormen met wat ervaren coaches want opgeven staat niet in mijn woordenboek. ;)

 

De switch is gemaakt doordat er een leverancier met een heel mooi aanbod kwam om met hun merk samen te werken.

De spirit zit er in ieder geval goed in bij jou. Ik zelf houd alle opties open.

Link naar reactie
  • 0

Bij welke bank heb je de aanvraag nog meer neergelegd? Ben je trouwens ook op de hoogte dat Gate 34 & Gant zich beide gaan vestigingen in de Anegang!? Beide gericht op mannenmode.

Kijk, dat is nog eens goed onderzoek verrichten. Nu kan ik er niet meer onderuit. ;D Gate 34 is mijn winkel en Gant gaat schuin tegenover mij zitten. Om het helemaal compleet te maken, Hugo Boss zit daar dan weer tegenover en dat is weer 2 winkels naast mij. Trouwens Hugo Boss zit er met 2 concept winkels. 1 voor heren en 1 voor dames. Mooi straatje, niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.