• 0

Berekening inkomens afhankelijke bijdrage

Hoi,

 

Ik heb geprobeerd een antwoord op me vraag te krijgen, maar dat is me niet gelukt.

 

Ik heb een belastbare winst uit onderneming van 40.000 maar een aftrek post (ter beschikkingstelling van vermogensbestanddelen) van 32.000.

 

Wordt me inkomensafhankelijke bjidrage dan berekend over de 40.000 of over het verschil tussen die 2 a 8000?

 

Vriendelijke groeten,

 

Lars

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Het gaat om de berekening verschuldigde inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet die mijn boekhoudster mij heeft gestuurd.

 

Bij bedrag van de aanslag staat : inkomensafhankelijke bijdrage 5,65% over die 40.000 (afgerond)

Te betalen : 2000 (afgerond)

 

Terwijl bij de berekening van me box1 ik een nihil aanslag zal krijgen (volgens de concept aangifte)

 

Het is 1 malig en idd niet terugkomend. Er is aanspraak gedaan door de bank op de borgtocht die ik voor me holding had getekend. Deze heb ik vorig jaar in 1 keer vanuit prive voldaan.

 

gr lars

Link naar reactie
  • 2

Niet dat het helpt, maar toch een kleine correctie.

 

De reden waarom de bijdrage ZVW wordt berekend over 40.000 is niet omdat er geen binnenjaars verrekening tussen de verschillende inkomensbestanddelen plaatsvindt, maar omdat TBS-inkomsten eenvoudigweg niet meetellen. Verrekening binnen het jaar is namelijk wel toegestaan, tenzij het gaat om verrekening van bijvoorbeeld loon met winst. Loon is namelijk een inkomensbestanddeel dat in de inhoudingssfeer wordt meegenomen en winst wordt in de aanslagsfeer meegenomen. Zie onderstaande passage uit de MvT.

 

Wel kunnen negatieve inkomensbestanddelen worden verrekend met het in hetzelfde jaar genoten positieve inkomensbestanddelen. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat geen verrekening kan plaatsvinden tussen inkomensbestanddelen die in de inhoudingsfeer worden meegenomen enerzijds en inkomensbestanddelen die in de aanslagsfeer worden meegenomen anderzijds.

 

En voor de volledigheid de wettekst mbt TBS-inkomsten (art. 43, lid 1, onder c, ZVW):

belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden, bepaald volgens de regels van afdeling 3.4 van de Wet inkomstenbelasting 2001, met uitzondering van de in de artikelen 3.91 en 3.92 van de Wet inkomstenbelasting 2001 bedoelde werkzaamheden;

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.