• 0

Zorgboerderij beginnen: het nut en de noodzaak van een ondernemingsplan

Hallo,

Voor mijn ondernemingsplan heb ik mij de IMK Projecten ondernemingsplan gedownloade en nu vraag ik me af bij punkt 4 of ik echt al die punkte zo moet afwerken....bijvoorbeeld kansen/bedreigingen/sterkte en zwakten...

 

Heeft iemand ervaring met een ondernemingsplan voor een zorgboerderij????? :)

 

Edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Géén idee wat het ondernemingsplan van IMK is, je verwacht dat wij die allemaal uit ons hoofd kennen? :)

 

Maar wat je noemt als "kansen/bedreigingen/sterkte en zwakten" is juist héél belangrijk! Hierin leer je je idee, jezelf en je concurrentie pas echt kennen, dus het is wel belangrijk dat serieus aan te pakken en zo goed mogelijk uit te denken. Je zult merken dat door een goede invulling hiervan, je idee opeens veel doordachter wordt.

Link naar reactie
  • 0

sorry...nee verwacht ik natuurlijk niet, maar had hem hier als link gezien en ja je hebt zeker gelijk, maar mag ik je om advies vragen bij de prijze? Mijn toekomstige zorgboerderij heeft verschillende activiteiten. Nu ken ik natuurlijke de prijze van de vaste activiteiten, maar als ik nog kleinere activiteiten bij neem die dan een keer per week zijn of gewoon niet dagelijks maar per week of maand zijn...hoe noem ik die op? Of moet dat dan misschien niet

Link naar reactie
  • 0

Na ik werk op een zorgboerderij en nu is het aan de tijd dat ik mijn eigen zorgboerderij begin :-)

 

Mijn ondernemingsplan bestaat er tot nu toe uit de Inleiding, Samenvatting, Persoonlijk, Personalia, Inkomenssituatie, Ondernemerskwaliteiten en de Biografie.

 

Ik heb nu wel moeite mee om mijn activiteiten in kaart te brengen...en zeker met die Swot-analyse.

Link naar reactie
  • 0

Na ik werk op een zorgboerderij en nu is het aan de tijd dat ik mijn eigen zorgboerderij begin :-)

 

Mijn ondernemingsplan bestaat er tot nu toe uit de Inleiding, Samenvatting, Persoonlijk, Personalia, Inkomenssituatie, Ondernemerskwaliteiten en de Biografie.

 

Ik heb nu wel moeite mee om mijn activiteiten in kaart te brengen...en zeker met die Swot-analyse.

Ik ben van mening dat elke ondernemer kansen/bedreigingen/sterkte en zwakten, oftewel SWOT in kaart moet kunnen brengen.

 

Ga er rustig voor zitten.

Wat zijn je kansen, kinderen, ouders met kinderen, vrijwilligers, verzorgers, begeleiders, giften?

Wat zijn de bedreigingen, bezuinigingen, subsidies die afgeschaft worden, zieke dieren, duurder worden voer?

Idem voor sterktes en zwaktes.

 

Misschien ben je wel 4 of 5 dagen bezig met een goede SWOT analyse.

Ken je deze site.

Link naar reactie
  • 1

Voor het maken van de Swot analyse is zoals je inmiddels weet het belangrijk om de kansen en bedreigingen alsmede jouw sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Deze worden doorgaans in en matrix geplaatst zodat je deze kenmerken met elkaar kunt confronteren. Dit heet een confrontatiematrix. Deze matrix heeft als doel jou te laten nadenken over de mogelijke opties die er zijn als je de kenmerken met elkaar gaat confronteren.

Een handig geheugensteuntje is dat jezelf geen invloed kunt uitoefenen op de kansen en bedreigingen die je gaat omschrijven. De sterke en zwakke punten kun je wel invloed op uitoefenen.

In jouw geval van de zorgboerderij zou je bijvoorbeeld de volgende kansen en bedreigingen kunnen hebben. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.

Kansen:

-   De huidige zestigplusser (jouw toekomstige klant) wil meer luxe en comfort en zal de het huidige aanbod niet accepteren

-   Jouw toekomstige klanten zijn doorgaans beter bemiddeld

-   Het zorgbeleid wordt steeds meer geprivatiseerd

-   Pensioen leeftijd wordt verlaat

Bedreigingen:

-   Onzeker politiek beleid (kans ook een kans zijn)

-   Bezuinigingen in de zorg (maar ook dit kan een kans zijn)

-   Huidige zorginstellingen starten ook dergelijke initiatieven

Zwaktes (lastig voor een onbekende dit te benoemen maar een slechts een voorbeeld)

-   Weinig beleidsmatige ervaringen

-   Beperkte kennis van de wet- en regelgeving

-   Financiële situatie

Sterktes

-   Veel verstand van de wensen van de huidige consument

-   Slagvaardig (t.o.v. een georganiseerde zorginstelling)

-   Passie met de zorg

-   Zorg ervaring

-   Mogelijkheid tot kleinschaligheid

 

Voor alle duidelijkheid dit zijn slechts voorbeelden. Aan de hand hiervan ga je deze kenmerken met elkaar kruizen zodat er strategische opties ontstaan. Als je bijvoorbeeld Kans 4 ( privatisering) kruist met Sterkte 2 (slagvaardig) zou je als strategische optie kunnen krijgen dat je een maatwerkoplossing gaat bieden voor een bepaalde groep. Je kunt thematisch werken. Dit kan op basis van achtergrond maar ook bijvoorbeeld op basis van wensen. Hieruit zou een zorgboerderij kunnen ontstaan wat als het ware een zorghotel is. Jouw cliënten kunnen dagelijks a la carte eten, kunnen elke dag heerlijk in bad, krijgen veel op maat activiteiten etc etc. Je hoeft je niet geremd te voelen door een logge organisatie maar hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Echter hier zijn wel kansen aangezien de kinderen van jouw toekomstige doelgroep langer moeten doorwerken en minder tijd hebben voor mantelzorg. Etc etc etc

 

Succes ermee

Danny Hazewindus

 

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

je weet dat de zorgboerderijen het het afgelopen jaar erg moeilijk hebben?

 

 

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jouw verdienmodel er uit ziet. Ben je afhankelijk van PGB of ga je voor de bemiddelde zorgvragers? (Dit heeft veel invloed op je Swot analyse en Businessplan)

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Danny,

 

Ik probeer je nu kort mijn zorgboerderij voor te stellen. Van maandag t/m vrijdag een groep met volwassenen-dagbesteding. Op Dan wil ik oudere mensen die zelfstandig of in een instelling wonen uit hun sociale uitsluiting halen en ook naar de boerderij brengen. Woensdag en donderdag middag zijn dan schoolen en kinderdagverblijf welkom voor bepaalde workshops, activiteiten rond de boerderij en de dieren. Een keer per maan heb ik dan een voorstelling poppentheater of ook andere bijzondere voorstellingen...music (bands), en mis (oogstviering, paasen ecv) .....

Een terras open voor wandelars, fietsers en geserveerd wordt het door de clienten ook zijn cake en alles door ons toebereid.

...en dat alles op een ezelmelkerij :-)

Verder heb ik bijzondere varkens en nog koeien en een contract met de michelin sterren restaurants hier in de omgeving :-)

(en nog veel meer...)

 

Omdat ik zo veel activiteiten heb en ideen heb ik het probleem om dese in de swot analyse te omschrijven...maar ben nu bezig en denk het komt wel nog goed :-)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Omdat ik zo veel activiteiten heb en ideen heb ik het probleem om deze in de swot analyse te omschrijven...maar ben nu bezig en denk het komt wel nog goed :-)

 

Probeer te activiteiten te bundelen en kort te omschrijven. In een Swot analyse kun je beter kort en bondig zijn.

Sterkte:

- Veel interactie mogelijkheden met kinderen om sociale vaardigheden te behouden

- Diverse animatie activiteiten

- Natuurlijke omgeving

 

Denk ook goed na over je zwakke punten. In je enthousiasme is dit misschien moeilijker te beschrijven maar laat wel zien dat je goed hierover nadenkt. In de strategische opties kun je hier weer een oplossing voor bedenken.

 

Probeer niet elke activiteit te beschrijven in de Swot analyse. Dit kun je uiteraard wel in je businessplan apart vermelden.

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

...en nu heb ik op Internet een Lokaal rapport van mijn gemeente gevonden waarin bijvoorbeeld de Levensverwachtign ezv rapporteerd zijn :-) dat kan ik toch zeker voor mijn Kansen en omschrijving opnoemen en heb dan ook nog een bron te vermelden :-)

 

Ben de zwakten van mij zeker niet vergeten.... ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

je weet dat de zorgboerderijen het het afgelopen jaar erg moeilijk hebben?

 

 

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jouw verdienmodel er uit ziet. Ben je afhankelijk van PGB of ga je voor de bemiddelde zorgvragers? (Dit heeft veel invloed op je Swot analyse en Businessplan)

 

Net als Danny ben ik ook benieuwd hoe je dit denkt te financieren.

Daniel plaatste al een link naar een artikel dat minder vrolijk gestemd is.

 

Hoe kijk je zelf naar dit soort onzekerheden in je swot analyse?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny en natuurlijk ook hallo aan die anderen die mij hier advies gegeven hebben,

Dacht ik moet even laten weten hoeveer ik ben en hoe het gaat :-)

 

Ben nog steeds bezig met schrijven en hoop morgen klaar te zijn. Ik had het geluk om een Zorgboerderij tegen te komen,

die een bestaand bedrijf is en die ik nu overnemen wil.

Omdat het nu een bedrijfsovername is heb ik nu meer kans op succes dat het mij lukt :-)

Bedankt voor jullie hulp en ik laat het weten als het gelukt is :-)

Groetjes

Simone

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil toch ook even een woord van waarschuwing bieden. Houd er rekening mee dat de PGBs waar de zorgboederijen nu vooral op draaien niet alleen beperkt worden, maar per 1 januari 2014 ook overgaan naar elke individuele gemeente. Als het om kinderen gaat komen ze uitsluitend nog in aanmerking voor een PGB (ook via de gemeente vanaf 2014) als ze naast de normale zorg voor een kind minimaal 10 uur per week extra begeleiding nodig hebben. Dat is een relatief kleine groep!

De weg naar een WTZI-toelating, HKZ-certificering en vervolgens een AWBZ-instelling is lang en betekent ingewikkelde procedures. Hiermee zou je met zorg in natura in samenspraak met de gemeente wellicht een zorgboerderij nog goed van de grond krijgen,

 

De dienst maatschappelijke ontwikkeling in je gemeente zou je veel informatie moeten kunnen geven over de vraag wat ze vanaf 2014 voor plannen hebben. Dikke kans dat ze daar zelf nog geen helder beeld bij hebben, maar hou er rekening mee dat je instapt in een overvolle markt die gaat krimpen.

 

Let dus bij het kopen heel goed op de motieven van de verkoper, doe diepgravend onderzoek naar de omzetontwikkeling en vergelijk vooral de cijfers van 2012 met de jaren ervoor!

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt robbert,

 

Het is inderdaad zo, dat de gemeente mij nog niet voldoende informatie over 2014 hadden kunnen geven, maar volgende week heb ik weer een afspraak bij de gemeente om mijn acitviteiten die ik erbij wil voegen te bespreken.

 

Op de zorgboerderij zijn er op dit moment 30 clienten en wij hebben de zijfers ook al mogen bekijken en het zag er goed uit.

En het motiev van de verkoper is, dat hij heel erg ziek is en en volgend jaar 70 wordt....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.