• 0

start kapitaal van moeder bv naar dochter bv

Hallo,

 

 

Ik ben van plan onder mijn huidige werk bv (it-professional) een import/export bv te starten. Mijn huidige bv is dus de moeder bv, (zal zien of ik later deze moeder bv ga omvormen tot een holding), en is de eigenaar van de import/export bv. De moeder bv stort het start kapitaal in de nieuwe bv.

 

Mijn vraag is: gezien de nieuwe bv meer kapitaal nodig is dan 18 mille, kan ik dan meer dan 18 mille overmaken naar de nieuwe bv als start kapitaal? Hoe staat dit te boek bij de moeder bv? Komt er extra belasting bij de moeder bv voor deze investering?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag mxl2004,

 

De moeder BV kan het benodigde geld in de dochter BV brengen als aandelenkapitaal of als lening. Bij aandelenkapitaal hoeft de dochter geen rente en aflossing te betalen aan de moeder. Bij een lening natuurlijk wel.

 

Bij de moeder BV komt sowieso een deelneming op de balans te staan onder financiële vaste activa. Evt. komt er dus ook een vordering op deelnemingen bij.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit bericht en heb ook een vraag.

Ik heb een stamrechtbv, die volledige eigenaar is van mijn werkmaatschappij. Echter doe ik niets meer met de werkmaatschappij en wil deze opheffen. De werkmaatschappij heeft in de loop der jaren wel kosten gemaakt en het volledig gestorte kapitaal is er dus niet meer. Hoe moet ik dit op de balans zetten van mijn stamrechtbv. Is dit een verlies of kan ik de deelneming gewoonweg verminderen?? (ik heb het altijd al 18.000 euro deelnemingen opgenomen op de balans).

 

Link naar reactie
  • 0

Ervan uitgaande dat het opgeofferde bedrag ook 18.000 euro betreft, kun je het verschil met de liquidatieuitkeringen als liquidatieverlies in aanmerking nemen (let op: dit verlies boek je dus niet weg onder de deelnemingsvrijstelling, maar leidt tot een daadwerkelijk fiscaal verlies - mits je de deelneming daadwerkelijk ontbindt en niet bijvoorbeeld aan een ander verkoopt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.