• 0

Make or Buy?

Dag allemaal,

Ik ben research aan het doen t.b.v. een businessplan. Ik wil iets doen in de verhuurbranche. Voor zover bij mij bekend wordt mijn product op dit moment nog niet te op grote schaal tehuur aangeboden.

Ik ben nu bij het hoofdstuk administratie en logistiek aangekomen.

Om rendabel te kunnen werken heb ik een groot aantal dealers/afgiftepunten nodig. Het gaat om een seizoengebonden product waarbij ik schat dat de verhouding 80% voorjaar/zomer en 20% herfst/winter zal zijn.

Om te voorkomen dat iedere dealer zwaar moet investeren in hard/software wil ik via het asp-model de dealer via een (beveiligde) internet verbinding in een webbased applicatie de verhuurgegevens laten invoeren en afdrukken. Voor de logistieke planning moet centraal realtime de verhuur per lokatie gemonitored kunnen worden.

Een koppeling met de backoffice voor de financiele verwerking is een must. Ik reken op een groei naar enkele honderden dealers waarbij uitbreiding naar andere landen niet uitgesloten is.

Tot op heden heb ik nog geen software/leverancier gevonden die webbased generieke verhuursoftware op basis van asp kan leveren.

Natuurlijk heb je de autoverhuurbedrijven, de machineverhuurders, etc. Maar voor zover ik kan achterhalen werken die allemaal met in eigen beheer ontwikkelde software. Mogelijk moet ik hiertoe ook besluiten maar die investering is voor een startende ondernemer veel te hoog.

Vragen:

1. Kent iemand van jullie een softwarebedrijf dat out-of-the-box een applicatie kan leveren die aan bovenstaande kenmerken voldoet?

2. Als ik geen leverancier kan vinden dan wil ik een samenwerkingsverband met een softwareontwikkelaar aangaan.Bij Higherlevel lijken veel mensen met softwareontwikkelkennis aanwezig te zijn. Mogelijk ziet één van jullie wat in een samenwerkingsverband. Ik vermoed dat dit een mooie bussiness-opportunity is ofwel een kans in gewoon nederlands. Wie is bereidt om met mij hier verder over te filosoferen?

Gr, Niek

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
Mogelijk ziet één van jullie wat in een samenwerkingsverband. Ik vermoed dat dit een mooie bussiness-opportunity is ofwel een kans in gewoon nederlands. Wie is bereidt om met mij hier verder over te filosoferen?

als je niet alleen op zoek bent naar "botte gegevensvastlegging" maar ook naar voorspellingsmodellen en/of optimalisatie van je omzet (hogere prijs in voorjaar/zomer?), met andere woorden naar een intelligent systeem, dan denk ik graag met je mee. in de verhuurbusiness, en eigenlijk alle sectoren met vluchtige schaarse producten of diensten, valt veel te halen met slim plannen. er is zelfs een mooie naam voor: yield of revenue management.

• 0

Mogelijk ziet één van jullie wat in een samenwerkingsverband. Ik vermoed dat dit een mooie bussiness-opportunity is ofwel een kans in gewoon nederlands. Wie is bereidt om met mij hier verder over te filosoferen?

als je niet alleen op zoek bent naar "botte gegevensvastlegging" maar ook naar voorspellingsmodellen en/of optimalisatie van je omzet (hogere prijs in voorjaar/zomer?), met andere woorden naar een intelligent systeem, dan denk ik graag met je mee. in de verhuurbusiness, en eigenlijk alle sectoren met vluchtige schaarse producten of diensten, valt veel te halen met slim plannen. er is zelfs een mooie naam voor: yield of revenue management.

Voorspellingen worden toch altijd gedaan op basis van gegevens uit het verleden ? Botte registratie is dus noodzakelijk. De grote vraag is wat registreer je wel en wat niet om in de toekomst goede afzetprognoses te kunnen maken. Door hier bij de start al rekening mee te houden verwacht ik o.a. de voorraadkosten laag te kunnen houden door herverdeling van producten over de locaties afhankelijk van de geprognotiseerde afzet. Jouw tip om met de prijs te varieren past helemaal binnen mijn concept van realtime monitoring. Op basis van wiskundige modellen zou de winstmaximalisatie zelfs geautomatiseerd kunnen worden. In principe kan iedere seconde immers de prijs worden aangepast. Ik moet hierbij overigens wel rekening houden met de dealers die niet gewend zijn aan het concept van dagelijks wijzigende prijzen. Misschien kan ik iets doen met een centraal aangestuurd prijzenbord ?

Een punt van aandacht zijn de relatief lage opbrengsten per transactie. Het aantal handelingen dat de dealer moet verrichten dient daarom minimaal te zijn. Voor de dealer moet van elk te registreren gegeven duidelijk zijn wat het nut hiervan is en welk voordeel hij heeft aan een juiste registratie. als er veel voor de "statistiek" moet 'worden ingevoerd, wordt de input onbetrouwbaar en de uitvoer dus ook. Dit is een punt waar vaak geen rekening mee wordt gehouden bij het gebruik van voorspellingsmodellen,waardoor implementaties regelmatig mislukken. Wat is jouw mening hierover ?

Het is nu nog niet het goede moment om dit verder uit te werken maar het is opgeslagen in mijn ideeen-databank ;-). Als ik mijn bussinessplan ga operationaliseren zal ik hier zeker op terugkomen.

Gr, Niek

• 0

Voorspellingen worden toch altijd gedaan op basis van gegevens uit het verleden ?

meestal wel maar zeker niet altijd, er zijn ook modellen die andere informatiebronnen gebruiken. denk bijvoorbeeld aan de weeromstandigheden en de invloed op de verkoop van ijs. maar vaak is om die modellen te ontwikkelen en te valideren wel weer historische informatie nodig.

Op basis van wiskundige modellen zou de winstmaximalisatie zelfs geautomatiseerd kunnen worden.

ja, dat is vaak heel goed mogelijk, daar heb ik ervaring mee, en da's mijn business.

Misschien kan ik iets doen met een centraal aangestuurd prijzenbord?

een veel gebruike methode is om je "normale" gepubliceerde prijs relatief hoog te maken, en de kortingspercentages per dag te varieren of zelfs per (type) klant. aan de korting kan je dan ook meteen voorwaarden verbinden waardoor je de vraag kan sturen naar jouw zwakkere periodes of producten.

als er veel voor de "statistiek" moet 'worden ingevoerd, wordt de input onbetrouwbaar en de uitvoer dus ook. Dit is een punt waar vaak geen rekening mee wordt gehouden bij het gebruik van voorspellingsmodellen,waardoor implementaties regelmatig mislukken. Wat is jouw mening hierover?

ja, laat een statisticus zijn gang gaan en je ziet binnen de kortste keren de berg data groeien. je moet altijd een afweging maken tussen de extra registratie-arbeid en de toegevoegde waarde van de extra informatie. en als je er dan niet onderuit komt om gegevens vast te leggen, probeer invoer altijd zo snel en eenvoudig mogelijk te maken.

Het is nu nog niet het goede moment om dit verder uit te werken maar het is opgeslagen in mijn ideeen-databank ;-). Als ik mijn bussinessplan ga operationaliseren zal ik hier zeker op terugkomen.

zoals gezegd, ik denk graag met je mee. mijn contactgegevens vind je op mijn website.

• 0

Ik heb sinds kort een automatiseringsbedrijf. Ik heb daarbij gekozen om zowel reseller van standaard software te zijn als eigen software te maken. Ik heb meer dan 5 jaar ervaring in verhuursoftware. Datgeen wat jij beschrijft is niet algemeen in gebruik omdat dit niet vaak voorkomt in de verhuurbranche.

Hiervoor is echter wel eerder een oplossing bedacht (bijvoorbeeld voor organisaties die door heel nederland aanhangwagens verhuren)

Als je wilt kan je contact met me opnemen, ik kan je mogelijk helpen met standaard software of een eigen applicatie.

• 0

Een dergelijke out-of-the-box applicatie zal je niet snel vinden. De meeste leveranciers proberen hun 'standaard' software te slijten als een web based applicatie terwijl het niet veel meer is als een terminal service, meestal in combi met activeX (remote desktop) of een zelf gecreerde web service. Uiteindelijk heb je dan een applicatie waarbij men inlogt op een centrale server om daar een bestelling o.i.d. te plaatsen.

Kemper&Ko is het afgelopen jaar bezig geweest met het creeren van een web based applicatie. Deze applicatie bevat verschillende generieke mechanismes om web based notificaties te kunnen afhandelen. Dit deden we in opdracht van een klant die geheel web based wil werken. Uiteindelijk is het een intensief project geworden, waaruit is gebleken dat er heel wat rondjes moeten worden gelopen voordat de uiteindelijke functionaliteit is bereikt. Het ontwikkel traject is inmiddels succesvol afgerond en binnenkort starten we een pilot!

• 0

Ik zag dat er al iemand had gereageerd die een vergelijkbare oplossing al eens had gebouwd. Altijd goed om eerst eens met die persoon te spreken. De administratie en planning van jouw dienstverlening lijkt me met veel standaard pakketten wel te regelen.

Anachron is een provider van online informatie over het internet, die werkt volgens het asp model. Mocht je nergens anders een planningssysteem kunnen vinden welke voldoet aan je wensen (wat ik me niet kan voorstellen) dan kunnen zij de intelligentie die je nodig hebt ook in dat systeem verwerken. Je vindt hen op: www.anachron.com.

Wel zou ik je als tip geven om eerst met een standaard pakket in zee te gaan. Als het dan eenmaal werkt dan kan je altijd nog naar een eigen pakket overstappen.

Veel succes met zoeken.

txtimpress

Aandacht voor Inhoud

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar