• 0

Management kontrakt of niet

Situatie: kortgeleden opgericht 4 management bv's, waarvan 2 bv's met ieder 10% aandelen van een Holding en 2 bv's met ieder 40% van de holding. De holding 100% aandelen in werkmaatschappij. Werkmaatschappij bestaat ruim 10 jaar en aandelen waren vanaf het begin in privé bezit. Aandelen zijn nu ingebracht met toestemming fiscus in de Man. bv's.

Nu krijgt ieder middels zijn bv een management kontrakt (spreken we hier van een Personel Holding?)

Er verandert met name voor personen van de 10% aandeelhouders in de werksfeer en arbeidsomstandigheden helemaal niets,

er blijft een gezagsverhouding en slechts één opdrachtgever. Er is een management-kontrakt opgemaakt, welke ik nog niet getekend heb, omdat ik al mijn rechten ( sociaal) als werknemer verlies en er in het kontrakt sprake is van een zwaar concurrentie-beding,boetes, fiscale vrijwaringen voor opdrachtgever en er een verklaring VAR-DGA is vereist.

Vragen: Is hier sprake van een "verkapte arbeidsovereenkomst"? Indien Ja, verlies je dan toch de rechten als werknemer als je een management-kontrakt hebt getekend? Hoe beoordeelt de fiscus dit?

Omdat de nieuwe situatie met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 ingaat heb ik volgens de grootaandeelhouders geen dienstverband meer met de werkmij. (Op salarisstrook staat uit dienst 31-08-2012). Wat is nu de juiste oplossing, zowel in fiscale, juridische en sociale zin?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dan even inhoudelijk

 

tav punt 1

De eerste zin klopt niet.

Opdrachtgever is bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen na daartoe schriftelijk in gebreke te zijn gesteld

Wie stelt de opdrachtgever dan in gebreke? Bedoeld wordt dat opdrachtgever eerst opdrachtnemer in gebreke stelt. Alleen staat dat er nu niet. Bovendien, wat is tekortschieten in de nakoming en wat is ernstig toerekenbaar. Wie bepaalt dat?

 

tav punt 2

Akkoord. Als jij niet kunt werken dan heb je geen recht op je fee. Dat klinkt logisch. En ze stoppen pas met betalen na 12 maanden AO. Best vriendelijk lijkt mij.

Enige bruto uitkering, als gevolg van ziekte of arbeidsongeschiktheid, die de opdrachtnemer ontvangt zal in mindering worden gebracht op de vergoeding (fee).

 

Okay, dus énige bruto uitkering. Hier staat dus niet dat je verplicht bent jezelf te verzekeren tegen AO. Hier staat alleen dat áls je een AOV uitkering ontvangt, dat dan je fee gekort wordt met die uitkering.

 

Mochten ze je wel willen verplichten een AOV te sluiten, dan is het wel fair dat de BV de premie betaalt of jouw managementfee verhoogt met de premie.

 

tav punt 3

Mijn standpunt ken je. Nog steeds onzin. Opdrachtgever weet (hoort te weten) dat jij per definitie verplicht sociaal verzekerd bent en dat de werk BV voor die premies aangeslagen zal worden. Hen vrijwaren voor een heffing die op grond van de wet volgt, lijkt me onzin. Eventueel kan afgesproken worden dat premies voor de sociale voorzieningen in mindering komen op jouw managementfee.

 

tav punt 4

Ben ik met je eens. Niet dat je daar iets aan hebt, want je kunt niet in rechte afdwingen dat non-concurrentie niet mag als je een good-leaver bent.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

Allereerst bedankt voor de uitleg over het gebruik van dit Forum en grotendeels was mij dat ook al duidelijk, maar mijn "noodkreet" werd naar mijn idee makkelijk afgedaan terwijl er nog geen enkele inhoudelijke reaktie was geweest.

En wat jouw inhoudelijk reakties op mijn "heikele" punten betreft: Hier heb je me ontzettend meegeholpen en daar ben ik je dankbaar voor.Hier kan ik wat mee en ga ik er verders mee aan de gang. Kijken hoever ik ermee kom.

Joost, nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan en wat de reactietermijn op HL betreft:

 

ik ben dan wellicht zo suf dat ik elke dag op HL ben, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Je noodkreet volgde ongeveer 16 uur na je laatste vraag. Dat is wel erg kort dag. Menig klant zal zelfs een dergelijke korte termijn niet van zijn adviseur vragen, die er wel voor betaald krijgt. Maar goed, genoeg over de mores van HL, fijn dat je verder kunt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.