• 0

btw berekenen

Beste lezers,

 

Ik had omtrent dit onderwerp al eerder wat vragen gesteld, maar nog niet alles is duidelijk. Dit komt doordat ik twee verschillende versies van het verhaal gehoord heb. Ik organiseer dagtrips per bus met toegang tot een attractie.

 

Inkoop busvervoer: 1000 plus 60 euro btw.

Mijn winst die ik wil maken: 100 euro

 

Klanten zijn zowel bedrijven als particulieren, maar volgens de belastingdienst maakt dit geen verschil. Verder zegt de belastingdienst mij dat ik die 60 euro btw ivm de reisbureauregeling, niet terug kan vragen

 

Ik breng in rekening: 1160 euro, plus 19% btw over mijn winst, dus 1179,00 - ongeacht of de afnemer een particulier is of een bedrijf.

 

Klopt dit voorbeeld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij niet. Je moet geen 19% over je winst berekenen, maar over je totaalbedrag. Jouw onkosten zijn 1060,-. Dat er 60 euro btw in zit, die je niet terug kunt vorderen doet er niet meer toe. Het zijn gewoon je onkosten. Je wilt er 100 euro op verdienen, dus je factureert de klant 1160,-. Daar komt 19% btw bij wat het totaal 1380,40 maakt. Die 220,40 btw moet je weer afdragen aan de fiscus bij de OB aangifte. Je houdt dan netto 1160 over.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de info!

 

Wellicht weet u ook antwoord op mijn tweede vraag:

 

Ik organiseer ook trips naar Duitsland, koop busvervoer in in Nederland en krijg een factuur zonder Duitse BTW, dus met alleen de BTW over de in Nederland gereden kilometers. Het busbedrijf geeft wel aan hoeveel de Duitse BTW is, en dat deze naar mij verlegd is.

 

Kortom, stel:

inkoop busvervoer kaal €1000,00

btw NL €60,00

btw Dld €120,00

mijn winst €100,00

 

... dan reken ik dus €1280,00 aan mijn klant, plus €19,00 btw?

 

... en daarna zal ik die € 120,00 toch aan de Duitse fiscus moeten betalen, iemand hier uitleg voor / ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Hier gaat volgens mij iets niet goed.

 

De vervoerder kan geen Duitse BTW verleggen naar een ondernemer in een ander EU land. Hij kan wel de BTW verleggen, maar dan moet de andere ondernemer daarvan aangifte doen in zijn eigen land. De Duitse vervoerder noteert dan geen BTW op zijn factuur, maar de opmerking Umkehrung der Steuerschuldnerschaft

 

Doordat het voor planetb inkopen zijn die onder de margeregeling vallen, geldt geen aftrek van voorbelasting. Hij rekent het totaal van de factuur van de Duitse vervoerder toe aan zijn inkopen die onder de marge vallen.

 

LET OP: als je alleen het vervoer aanbiedt, dan is er geen sprake van een reisdienst en is de reisbureauregeling NIET van toepassing, maar gelden de normale regels: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Het gaat dan om personenvervoer. De uitkomst in dit geval is dan:

 

De dienst is belast in het land waar u de personen vervoert. De wetgeving van dat land geldt.

Gaat het vervoer door meerdere landen? Dan is de dienst belast in deze landen naar rato van de afgelegde afstanden. Vraag de belastingdienst van de landen of en hoe u aangifte moet doen.

 

succes

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.