• 0

Groeistrategie

Vraagje over mijn bedrijf. Voor mijn scriptie onderzoek ik de uitbreidingsmogelijkheden van mijn bedrijf. Hiervoor gebruik ik de groeistrategie van Ansoff. Qua groeistrategie kies ik voor marktpenetratie en marktontwikkeling.

 

Het laatste is uitbreiden binnen Apeldoorn of rondom Apeldoorn in een straal van 50km. Echter wil ik mij eerst focussen op marktpenetratie. Via onderzoek wil ik kijken of ik verschillende diensten op mijn parkeerplaats kan uitbreiden. In het verleden heb ik hier al eens over nagedacht en tijdens mijn scriptie wil ik het daadwerkelijk uitvoeren mocht dit mogelijk zijn. Alleen welke mogelijkheden zijn er? Zelf heb ik de volgende ideeën.

 

 

Vragenlijst voor het uitbreidingen van diensten op de parkeerplaats van PPS.

 

1.   Hebt u behoefte dat u ramen worden gewassen tegen een laag tarief?

2.   Hebt u behoefte aan seizoensgebonden eet/drankkraampjes? IJs/Oliebollen/Broodje Unox/ Glühwein

3.   Hebt u behoefte voor een scooter/motorstalling?

4.   Hebt u behoefte aan een bloemisten?

5.   Autoservicebedrijf voor de banden en ramen

6.   Heeft u behoefte aan een oplaadpunt voor uw elektrische auto?

 

Vragenlijst aan bedrijven in de omgeving

 

1.   Hebt u al bloemisten behoefte om iedere zaterdag een kraam te stallen? (Goed centraal punt en de markt is al vol)

2.   Hebt u al (autowasserette)bedrijf behoefte aan reclamemateriaal op de dagkaart flyer?

Voor het reclamemateriaal kan ieder bedrijf worden benaderd

3.   Hebt u behoefte om seizoensgebonden eten/drinken te verkopen op de parkeerplaats?

 

In welke ideeën zien jullie geld? De parkeerplaats loopt weer goed sinds de vakantie afgelopen is. Verder ligt de parkeerplaats in het centrum van Apeldoorn waar veel mensen langs lopen. Daarom zou een eet kraam zoals Unox worst best kunnen werken. Het wassen van auto's gebeurd al in Apeldoorn echter wordt dit door zwervers gedaan. Als ik deze dienst aanbied via een jongen student in loondienst kan dit positief uitpakken voor mijn bedrijf. Misschien is het niet winstgevend maar als ik breakeven draai is het toch goed voor de klant en voor mijn bedrijf.

 

Wat vinden jullie van de ideeën? Geloven jullie überhaupt in marktpenetratie of kan ik mij beter focussen op marktontwikkeling door middel uitbreiden naar andere steden.

 

Voor beide ideeën is wat te zeggen en natuurlijk kunnen beide strategieën naast elkaar lopen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm... je zou eigenlijk een 2x zo groot parkeerterrein moeten hebben. Laat je gewoon van alle klanten de voorruit en lampen even wassen door bikinibabes. Misschien heb je dan wel een 4x zo groot terrein nodig.

 

Eten en kraampjes zijn leuk, maar worden niet in jouw eigen beheer geëxploiteerd dus verdien je daar zelf niks aan. Misschien een mobiele cola-automaat (blikjes) neerzetten want mensen die hun auto komen ophalen hebben altijd dorst en dan lokt zo'n koele drank enorm.

Link naar reactie
  • 0

Eten en kraampjes zijn leuk, maar worden niet in jouw eigen beheer geëxploiteerd

 

Hoe bedoel je dit? Het terrein huur ik in de weekenden dus een eettentje lijkt mij geen probleem.

Weet alleen niet hoe het zit met de wetgeving in Apeldoorn. Dit ga ik uitzoeken. In het verleden heeft de Kruidvat voor haar winkel broodjes Unox verkocht en dit sloeg goed aan.

Link naar reactie
  • 0

 

Je zwabbert alle kanten op. Je zit nu in de fase dat je varianten bedenkt, dat is prima. Maar spits die toe en werk ze uit, zodat het wat helderder is. Die vragenlijst moet je eerst voor jezelf duidelijk krijgen. Zeker niet meteen aan je klanten voorleggen, want klanten zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen.

 

Bijvoorbeeld:

 

"Hebt u behoefte dat u ramen worden gewassen tegen een laag tarief? "

 

Dat is niet goed doordacht. Waarom meteen 'tegen een laag tarief'?

 

Er zijn een aantal autogerelateerde zaken die je op je parkeerplaats kan (laten) uitvoeren. Bandencheck, schade aan ruiten, enz. En dan zijn er automobilist-gerelateerde diensten: broodjes, bloemen, enz. Reken goed door of de kosten de inkomsten niet in de weg zitten, en verbreed je aanbod niet te snel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zelf gaan voor een eetkraam oid. Dit is voor reizigers met de auto wel interessant maar ook voor passanten.

Bloemist lijkt me te weinig gelinkt aan de bezoekers die er komen. Autoservice zou wel meer potentie hebben qua doelgroep maar daar maak je minder gebruik (dus minder omzet)

 

Qua kraam zou moeten uitzoeken of je een kraam mag plaatsen op die plek.

Daarnaast moet je kijken of je het zelf wil doen of dat je de plek verhuurt aan iemand die daar zijn kraam zet

 

Als extra mogelijkheid zou je kunnen kijken naar reclameborden oid die je kan plaatsen

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 1

Als ik dit zo lees hoop ik dat jij met deze invulling en werkwijze van je scriptie geen voldoende gaat halen mocht het af zijn. Dan zou ik namelijk de kwaliteit van de onderwijsinstelling zwaar in twijfel trekken. Ik neem aan dat dit HBO betreft (SB&RM misschien?).

 

Even het volgende. Bij het begin beginnen. Wat is de reden dat jij (blijkbaar) wilt groeien? Daar moet een reden voor zijn. Wat zijn de symptomen? Maak een probleemanalyse om te bepalen wat de symptomen zijn. Wie zegt dat groeien de oplossing is? Onderzoek wat je moet onderzoeken. Bepaal je thema.

 

Je zegt dat je het Ansoff model gebruikt hebt om te bepalen hoe je wil groeien. Hoe heb je dit bepaald? Wat is eraan vooraf gegaan? De bedoeling van een model is dat dit het fundament is van je onderzoek. Het is niet lukraak kiezen als ‘ik ga marktpenetratie doen’ en vervolgens een enquête uitschrijven. Je geeft je onderzoek vorm door middel van een model, doorgaans is veldonderzoek daar onderdeel van, maar niet alleen. Ansoff is vrij beperkt en ik denk niet dat jij het daarin moet zoeken. Even vasthoudend aan marktpenetratie, ga zoeken in theorieën op het gebied van consumentengedrag, zoek naar bestaande literatuur in een zelfde vak/marktgebied. Ansoff is leuk in je probleemanalyse, maar als je echt wilt onderzoeken hoe je ‘de markt kan penetreren’ zul je verder moeten zoeken. Dát is je daadwerkelijke onderzoek en daar moetje dus theorie en een model bij zoeken om dat onderzoek vorm te geven.

 

Dan wordt je enquête ook ergens op gebaseerd en weet je wat je moet vragen. Wat je nu opschrijft slaat nergens op. Wat denk je hiermee aan informatie te vergaren? Wat kan je daar vervolgens mee? Kan je het statistisch en kwantitatief verwerken?

Je enquête vloeit voort uit een gedegen onderzoeksopzet, gebaseerd op bestaande wetenschap. Daarmee kan je vervolgens ook je enquête en eventuele uitkomsten onderbouwen.

 

Je bent nu al bezig ‘oplossingen’ te benoemen. Een bloemist, een snackkraam, logisch, je bent ondernemer en je wilt actie. Maar wil je een scriptie hierbij schrijven moet je echt een stap terug doen.

 

Ook even een puntje van aandacht: consumenten ‘weten’ over het algemeen nietwaar zij behoefte aan hebben. Als je vijf jaar geleden aan iemand had gevraagd of hij of zij behoefte zou hebben naar nieuwe hardware oplossingen, had deze persoon jouw dan een idee als de iPad aangedragen? Het is als ondernemer jouw taak om de signalen te zien en die latente behoeftes te herkennen.

 

Maargoed, als ik dit zo lees (en misschien heb ik het mis en laat je veel informatie achterwege) denk ik dat je eerst even een paar stappen terug moet doen. Begin bij het begin, niet zomaar lukraak ‘een onderzoek’ gaan doen. Het is niet voor niets dat heel veel scripties in de la eindigen. Je moet het juiste probleem oplossen.

 

Ik vind het leuk om over dergelijke dingen te praten, dus steek maar van wal.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Allereerst bedankt voor je uitgebreide feedback. Als eerste wil ik je even bedanken voor je scherpe feedback wat goed voor mij is. Dit houdt mij aan het denken. De scriptie schrijf ik inderdaad voor de opleiding HBO SBRM. Nu even nuance aanbrengen.

 

De kern van de probleemstelling is:

In hoeverre zijn er uitbreidingsmogelijkheden van PPS in andere plaatsen en onder welke omstandigheden is dit mogelijk?

 

Ik ben dus zeker niet lukraak begonnen en verzin dit model ter plekken. Er ligt voor traject. Met mijn begeleider heb ik afgesproken om dit groeimodel uit te werken als de strategie. De intentie van mijn bedrijf is het uit te breiden na school. Het concept in Apeldoorn heb ik nu goed onder de knie na ruim 4 jaar. Hiermee heb ik voldoende kennis en ervaring op gedaan. Dit verhaal kan ik nu goed vertellen bij potentiële klanten en zij kunnen het concept daadwerkelijk zien. Verder heb ik dit jaar een tweede parkeerplaats geopend. Vanaf 0 ben ik begonnen en na enkele weken liep het al aardig goed. Nu school weg valt lijkt mij het ideale moment om de scriptie op mijn bedrijf te richten.

 

Kan het gedeelte wel mailen als je het wilt zien. Om terug te komen op het model. Mijn begeleider vond ik dat de verschillende strategieën moet onderzoeken en onderbouwen. Misschien is er wel een behoefte aan een snelle was service. Door het onderzoek uit te voeren kom ik hier achter. Van de week ben ik begonnen om het onderzoeksplan te schrijven met de literatuur van Baarde en de Goede. Hierin zit alle literatuur verwerkt om het goed uit te voeren en te werken straks zoals de methode, frequentieberekeningen, populatie of steekproef, enz. De voorbereiden verlopen goed en het kwalitatieve onderzoek wil ik volgende week uitbreiden.

 

Als het onderzoek negatief uit valt weet ik zeker dat de focus op marktontwikkeling komt te liggen buiten Apeldoorn in een straal van 50km.

 

Nogmaals bedankt voor het sparren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hierin zit alle literatuur verwerkt om het goed uit te voeren en te werken straks zoals de methode, frequentieberekeningen, populatie of steekproef, enz. De voorbereiden verlopen goed en het kwalitatieve onderzoek wil ik volgende week uitbreiden.

 

Kijk uit hoe je de populatie definieert. Zijn dat alle bewoners van Apeldoorn, alle bezoekers van het stadscentrum of je huidige klanten? In het laatste geval is je populatie beperkt en kun je zelfs iedereen betrekken bij het onderzoek. Is het dus geen steekproef. Dan werken je statistische instrumenten ineens heel anders.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb via de PM feedback gegeven op 'robdegekste' zijn scriptie, welke hij mij toegestuurd heeft.

 

Gezien dit nogal betrekking heeft op studie zal ik dat niet in dit topic plaatsen. Het is tenslotte geen studieplatform.

 

Even in het kort waar ik wat opmerkingen over heb gemaakt:

 

- Aanleiding en opzet van het onderzoek en waarom hij tot dit thema is gekomen.

- De probleemstelling, deze is beschrijvend, ik vraag me af of dit a) binnen de criteria van de opleiding valt en b) of dit het type onderzoek oplevert wat hij graag wil.

- Invulling van het onderzoek en de structuur ervan. Hoe maak je gebruik van bestaande theorien/modellen en in welke mate bepalen deze de vorm van het onderzoek.

 

Mocht men hier mijn reactie toch graag zien, laat maar weten, ik wil het best plaatsen. Wel met instemming van robdegekste, het is tenslotte enigzins persoonlijk.

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

De persoonlijke feedback heeft volgens mij voor dit forum weinig nut.

Wel ben ik benieuwd naar de groeistrategieen van de ondernemers hier.

 

Net heb ik gesproken met Nosky en hij onderbouwt heel erg waarom je moet groeien. Welke symptomen zijn er nu? Waarom wil je groeien? Welke strategie gebruik je?

 

Werken ondernemers ook zo in de praktijk? Afgelopen jaar ben ik uitgebreid maar dit is alle gebeurd een boek te hebben gelezen. Omdat ik natuurlijk het meeste weet van mijn bedrijf, de markt, de klanten heb ik een inschatting kunnen maken en achter is het uitgekomen wat ik dacht.

 

Hoe zit het dat bij de rest?

Link naar reactie
  • 0

 

Net heb ik gesproken met Nosky en hij onderbouwt heel erg waarom je moet groeien. Welke symptomen zijn er nu? Waarom wil je groeien? Welke strategie gebruik je?

 

Werken ondernemers ook zo in de praktijk? Afgelopen jaar ben ik uitgebreid maar dit is alle gebeurd een boek te hebben gelezen. Omdat ik natuurlijk het meeste weet van mijn bedrijf, de markt, de klanten heb ik een inschatting kunnen maken en achter is het uitgekomen wat ik dacht.

 

Hoe zit het dat bij de rest?

 

::) Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen maar ik vind dit ook een bijzonder interessant onderwerp.

 

Binnen mijn jonge onderneming is mijn streven vanaf het begin uiteraard continue groei.

 

Het voornaamste probleem waar ik tegenaan loop is - naast mijn onervarenheid - mijn cashflow. Ik koop vandaag voorraden in en over vier weken ontvang ik mijn geld. Bij groei houdt dit dus in dat alle winst die ik maak terug gaat naar het inkopen van voorraden en het levensonderhoud van mij en mijn vrouw. Echter, wij groeien momenteel dusdanig hard dat onze winst niet voldoende is om de groei te kunnen dekken. Ik heb daarom een lening van 12.500 euro genomen. Helaas zit ook dit geld er momenteel doorheen!

 

Ik heb eigenlijk nog nooit echt nagedacht over de symptomen, de groeistrategie (behalve dat ik enkel direct aan de eindgebruiker wil leveren omdat mijn doel is om de kosten voor hun zo laag mogelijk te houden - wij weigeren dan ook re-sellers) of de reden waarom ik wil groeien.

 

Eigenlijk kan ik me maar drie redenen bedenken waarom ik wil groeien, te weten:

- Meer winst realiseren;

- Meer bestellingen houdt in dat ik meer kan uitbesteden (personeel) waardoor ik bij wijze van mijn vrijheid koop en mij daardoor bezig kan houden met zaken die mij meer aanspreken;

- Hoe groter wij worden des te meer eindgebruikers kunnen genieten van onze relatief goedkope producten (veel concurrenten rekenen een schandalig hoge prijs voor hun diensten/producten).

 

 

Ik vraag mij echter af wat een reden kan zijn om ervoor te kiezen om niet te willen groeien. Als ik de mogelijkheid heb om te groeien dan groei ik mits ik het serviceniveau en productkwaliteit kan garanderen!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag ‘waarom’ men wil groeien in dit vraagstuk, is niet zozeer gericht op waarom een ondernemer wilt groeien. Dat maakt op zich niet zoveel uit, ieder heeft daar zijn of haar eigen motivatie voor.

 

Echter, in deze post gaat het om het schrijven van een scriptie, en dan is de context belangrijk. Waar komt de rede vandaan dat men wil groeien? Wat gaat daaraan vooraf? Dus het gaat meer om de vraag wat de daadwerkelijke ‘problemen’ zijn die ‘opgelost’ moeten worden. Want groeien is misschien een mogelijke ‘oplossing’ voor een probleem, maar misschien zit dat probleem anders in elkaar dan vanaf de oppervlakte lijkt, en zijn er veel betere manieren om dan dit probleem op te lossen in plaats van groeien.

 

Klassiek voorbeeld: Student wil een klanttevredenheidsonderzoek gaan doen voor een supermarkt, omdat de omzet stagneert. Leuk, maar wie zegt dat klanttevredenheid ook maar iets te maken heeft met deze omzetstagnatie? Deflatie kan ook een belangrijke factor zijn (supermarktenoorlog), of toename van concurrentie, of wellicht macro-economische factoren met het oog op de ‘crisis’ (vreselijk woord) waar ‘we’ in zitten. Ook dan stel je de vraag: Waarom wil je een klanttevredenheidsonderzoek gaan doen? Wat gaat daaraan vooraf en wat is het echte probleem?

 

Het lijkt mij dat de meeste ondernemers willen groeien. Aan de andere kant, jij vraagt je af waarom mensen niet zouden willen groeien, en eigenlijk geef je in jouw verhaal daar het antwoord al op. Want groei kan ook dermate zijn, dat het je ondergang betekend. In jouw geval belemmerd je cashflow je groei. Maar jij als ondernemer/persoon moet ook opgewassen zijn tegen groei, en de verdere ontwikkelingen die dit met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld aan organisatorische aspecten. Ben je in staat om een groot team vorm te geven en aan te sturen? Een onderneming of organisatie die groter en groter wordt, maakt heel veel zaken een stuk lastiger en dus wordt er van de persoon die aan het roer staat meer gevraagd. Ik denk dat je over het algemeen daarin meegroeit, maar als je een explosieve groei mee zou maken (extreem voorbeeld is Facebook) moet je denk ik wel heel goed weten waar je mee bezig bent en in staat zijn de juiste mensen om je heen te verzamelen.

 

Stilstaan is achteruitgang is veelal het credo. Ben ik het op zich mee eens, groei is belangrijk voor de continuïteit, maar ik denk wel dat je je bewust moet zijn van consequenties en mogelijke problemen die met groei gepaard zijn, zodat je daar altijd op kan anticiperen.

 

Of ondernemers hele uitgebreide strategieën en analyses maken waarop ze hun keuzes baseren betwijfel ik. Al die wetenschappelijke modellen zijn leuk voor scripties, maar ik kan me niet voorstelen dat een ondernemer in het MKB zo te werk gaat. Deze mensen zitten midden in de markt, kennen deze markt en hun afnemers en ‘proeven’ denk ik de signalen waar zij vervolgens op inspelen (correct me if I’m wrong). Maar volgens mij maakt iemand dat juist tot ondernemer: doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat je strategie bij je persoonlijkheid moet passen. Als ik de voorbeelden hoor die je bedenkt vind ik die niet spannend, niet vernieuwend, niet opvallend. Gewoon een ding wat weer plek inneemt op een parkeerplaats en bedoelt is om geld binnen te harken.

En daar is op zich niks mis mee. De vraag is wel of je daar een markt mee gaat penetreren, of je dat dan dus lukt, als 'het zoveelste kraampje erbij'. Als jij een hele standaard, degelijke ondernemer bent is het het handigst als je strategie daarbij aansluit.

Of misschien is een knop om naar een andere mindset alles is wat nodig is om eens op een andere manier ideeën te gaan genereren voor je plan. Anders lijkt het zo lafjes allemaal en wordt het verwarrend, omdat geen enkel idee je toelacht vanaf je papiertje ;D

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.