• 0

Benelux Merkenbureau

Beste allemaal,

'k Heb inmiddels een bedrijfsnaam bedacht, er zijn nog helemaal geen domeinnamen geregistreerd, geen bedrijven geregistreerd bij de KvK met die naam en ook geen registraties bij het Benelux Merkenbureau.

Inmiddels heb ik me met die naam geregistreerd bij de KvK en ook zijn domeinnamen, inclusief variaties op de naam geregistreerd.

Het enige wat nog ontbreekt, is de registratie bij het Beneluxmerkenbureau. Dat kost € 207 volgens de laatste tarievenlijst.

Ik twijfel nog, vanwege de prijs. Aan de ene kant vind ik het weggegooid geld, maar aan de andere kant ben ik mij bewust van het risico dat iemand je bedrijfsnaam kan inpikken en dat zou erg zonde zijn, omdat ik erg blij ben met de naam die ik nu verzonnen heb. Ook zou een concurrent je kunnen uitschakelen door de naam wél te registreren en dan heeft hij het recht om je te laten stoppen met je bedrijfsuitoefening onder die naam.

Kortom: ik twijfel nog, vandaar dat ik graag jullie ervaringen omtrent deze keuze wil weten. Hebben jullie je bedrijfsnaam allemaal geregistreerd?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de beurs innozuid (te zien geweest hier in de agenda) heb ik met een jurist van een bureau dat merken deponeerd gepraat over het nut om een bedrijfsnaam als merk te laten registreren. Hij vertelde dat het alleen nuttig was om een NAAM als MERK te registreren indien het een PRODUCT aanduid. Dus als jou HANDELSNAAM alleen je BEDRIJF aanduid en niet je PRODUCT dan is deponderen bij het Benelux Merkenbureau niet nodig.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Ik deponeer altijd mijn handelsnaam als merk (met de opmerking van Jelmer ga ik natuurlijk mee, het heeft geen enkele zin om een bedrijfsnaam te deponeren). Het is duur, maar dan heb je ook wat.

 

Even een voorbeeld van het nut van zo'n merk.

 

ABN AMRO heeft het merk "ABN AMRO" gedeponeerd. Onlangs werden er een aantal oplichters ontmaskerd die onder de naam "ABN AMBRO" mensen geld probeerden af te persen. Natuurlijk heeft ABN hier aangifte tegen gedaan, maar het merk gaf hun ook de gelegenheid om via de gerechtelijke weg een schadevergoeding te claimen en het domein abn-ambro.com op te eisen.

 

Zonder depot heeft jouw handels- of productnaam bij dergelijke juridische conflicten geen overduidelijke waarde.

 

Daarnaast: 207 euro voor een depot van 10 jaar? Dat is slechts 20,70 euro per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Maar even voor de duidelijkheid;

 

Als je je hebt ingeschreven bij de KVK met bedrijfsnaam Y, en met een handelsnaam X, en je website is www.X.nl dan is het verstandig om X te registreren bij het BMB zodat je handelsnaam beschermd is en op te kunnen treden tegen eventueel "domain-oplichters"??

 

Het gaat hierbij alleen om een naam die je voert (www.X.nl) maar geen fysiek product.

Link naar reactie
  • 0

Stel, ik deponeer mijn handels- en bedrijfsnaam (is hetzelfde in mijn geval) NIET bij het Merkenbureau en een concurrent begint een bedrijf met dezelfde naam en deponeert de naam wel bij het Merkenbureau dan heb ik toch geen poot meer om op te staan?

Het is toch handig om dan het zekere voor het onzekere te nemen en je handelsnaam toch bij het merkenbureau te laten registreren ondanks het feit dat ik alleen diensten en lever en vooralsnog geen producten.

Link naar reactie
  • 0
Als je je hebt ingeschreven bij de KVK met bedrijfsnaam Y, en met een handelsnaam X, en je website is www.X.nl dan is het verstandig om X te registreren bij het BMB zodat je handelsnaam beschermd is en op te kunnen treden tegen eventueel "domain-oplichters"??

 

Zolang je niet handelt onder de naam Y, zou ik alleen X als merk deponeren.

Link naar reactie
  • 0
Stel, ik deponeer mijn handels- en bedrijfsnaam (is hetzelfde in mijn geval) NIET bij het Merkenbureau en een concurrent begint een bedrijf met dezelfde naam en deponeert de naam wel bij het Merkenbureau dan heb ik toch geen poot meer om op te staan?

 

Zo makkelijk gaat dat nu ook weer niet. Ik heb een keer meegemaakt dat het Benelux Merkenbureau hier aanvullende vragen over stelde. Daarnaast zal de rechter altijd kijken wie de handelsnaam het eerst in gebruik heeft 'genomen'. Met een merkdepot sta je echter altijd sterker en weet je zeker dat de rechter in jouw voordeel beslist.

 

Mocht jij je naam niet als merk hebben gedeponeerd, en een concurrent een erg vergelijkbare naam als merk deponeren, dan heb je geen poot om op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Stel, ik deponeer mijn handels- en bedrijfsnaam (is hetzelfde in mijn geval) NIET bij het Merkenbureau en een concurrent begint een bedrijf met dezelfde naam en deponeert de naam wel bij het Merkenbureau dan heb ik toch geen poot meer om op te staan?

 

Zo makkelijk gaat dat nu ook weer niet. Ik heb een keer meegemaakt dat het Benelux Merkenbureau hier aanvullende vragen over stelde. Daarnaast zal de rechter altijd kijken wie de handelsnaam het eerst in gebruik heeft 'genomen'. Met een merkdepot sta je echter altijd sterker en weet je zeker dat de rechter in jouw voordeel beslist.

 

Mocht jij je naam niet als merk hebben gedeponeerd, en een concurrent een erg vergelijkbare naam als merk deponeren, dan heb je geen poot om op te staan.

Dus, als ik alles goed begrijp, kun je het beste je handelsnaam wel bij het merkenbureau deponeren om al het zekere voor het onzekere te nemen? Ik heb namelijk geen zin in gezeik. Dan ga ik dat namelijk zo snel mogelijk doen. :)

Link naar reactie
  • 0

Voor een nieuw merk heb ik vele domeinen gereserveerd in het buitenland. Zo ongeveer alle landen waar we wat aan hebben en waar ik kon registreren dat is gebeurd.

 

De naam is vastgelegd bij het Benelux Merken bureau, dus dat ik ook gebeurd.

 

De vraag is: hoe zinvol is het om (binnen 6 maanden) toch het merk wereldwijd (bijna alle landen) vast te leggen?

 

Verdere info:

Het merk zal in ongeveer 10 landen gebruikt worden waaronder US, Canada, UK en wat landen in Europa en Azië. Het gaat toch om enkele duizende euro's maar ik kan binnen 6 maanden de depotdatum van de Benelux hanteren. Voor die tijd gaan we het merk al gebruiken in de US...

Link naar reactie
  • 0

 

Meteen een merk wereldwijd deponeren kost erg veel geld en zou ik niet willen aanraden. Je moet proberen in te schatten waar je het merk binnen de komende 5 jaar denkt te gaan gebruiken. Vanaf registratie (is later dan het depot) heb je 5 jaar om het merk op de markt te zetten in vrijwel alle landen. Na 5 jaar niet-gebruik kan het verval van het merk door derden ingeroepen worden.

 

Wat betreft het deponeren van een handelsnaam in de Benelux, dit heeft wel degelijk zin. Vrijwel ieder bedrijf levert producten of diensten. In het laatste geval is er sprake van een dienstmerk. Het onderscheid tussen een dienstmerk en een handelsnaam is vaak vaag, doch de handelsnaam is de naam waaronder de onderneming wordt gedreven en het dienstmerk is het merk van je diensten (Vgl Rabo of KLM). De bescherming van een handelsnaam begint locaal en breidt zich langzaam uit naarmate je bekender wordt en de beschermingsomvang wordt hierdoor ook bepaald. Via een merkregistratie heb je echter ineens een recht voor de gehele Benelux.

 

Zoals door iemand aangegeven kun je dit deponeren zelf doen, maar je kunt ook een merkenbureau inschakelen. Sommige grotere bureaus rekenen echter bijna 800 Euro voor een merkendepot, dat moet je niet doen. De toegevoegde waarde is voor dat bedrag te gering. Ik heb zelf ruim 10 jaar bij zo'n bureau gewerkt. Voordeel van een merkenbureau is wel dat ze de valkuilen in de te naamstelling en classificatie snel weten te omzeilen, hetgeen voor sommigen uren uitzoekwerk kan schelen. Verder is merkbewaking aan te raden om inbreuk vroegtijdig aan te pakken. Het is maar wat het je waard is.

 

Joep

 

www.jmtc.nl

 

JMTC Merkenbureau

 

www.jmtc.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.