• 0

Geboortedatum op arbeidscontract onjuist nietig nu ik z.o. ben?

Korte vraag:

 

Ik ben sinds kort een eigen bedrijf gestart in dezelfde branche als mijn oude baas.

Nu heb ik een aantal bedingen in mijn contract staan waaronder concurrentie en relatiebeding. Op de 1e pagina van mijn (oude) arbeidscontract staat mijn geboortedatum verkeerd. Ben jarig op 7/1986 en er staat 7/1976. Ik zie dit voor het eerst en weet dus ook zeker dat mijn oude baas hetzelfde contract heeft.

 

In hoeverre, aangezien ik het officieel niet ben, kan het contract en/of de bedingen nietig verklaard worden?

Wie weet leven er nog wel een aantal mensen met dezelfde initialen en achternaam in Nederland alleen met 1976 als geboortedatum.

Staat verder ook geen sofinummer in vermeld en op het adres ben ik niet meer woon achtend! Tevens zijn ze de toevoeging van mijn oude huisnummer vergeten. geloof het of niet maar dit allemaal in 1 zin! :-\

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

In hoeverre, aangezien ik het officieel niet ben, kan het contract en/of de bedingen nietig verklaard worden?

Wie weet leven er nog wel een aantal mensen met dezelfde initialen en achternaam in Nederland alleen met 1976 als geboortedatum.

Staat verder ook geen sofinummer in vermeld en op het adres ben ik niet meer woon achtend! Tevens zijn ze de toevoeging van mijn oude huisnummer vergeten. geloof het of niet maar dit allemaal in 1 zin! :-\

 

 

Ik denk dat je wat te vaak tv gekeken hebt.. vormfouten spelen vooral in strafzaken een rol daar word aangenomen dat je onschuldig bent totdat "schuld" is bewezen, als de aanklager dan gegevens gebruikt gaat jou argument op wie zegt dat het iemand anders waas misschien op.

 

Maar jij kunt toch moeilijk ontkennen dat jij daar de afgelopen X jaar hebt gewerkt, er zullen stapels feiten zijn die het tegendeel kunnen aantonen dat soort trivialiteiten als een verkeerde geboortedatum en oud adres is niet van invloed op een concurrentiebeding, je zult met inhoudelijk sterke argumenten moeten komen wil je daar onderuit komen

Link naar reactie
  • 0

Ok fouten op het contract hebben dus geen gevolgen voor het eventueel nietig verklaren van een contract en of haar bedingen.

Duidelijk!

 

Heb zelf nl een fout gemaakt bij mijn concurentiebeding. Heb een beding voor 40 km om de vestiging waar ik gewerkt heb. Heb het doorgelezen en was toen van mening dat dit van deur tot deur is. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Het gaat om hemelsbreed. Nu is het van deur tot deur 45 km en hemelsbreed 38 km. Het komt er dus op neer dat ik op 2 km binnen mijn concurentiebeding zit. Ik ben al in een andere stad gaan zitten en snap dat dit mijn eigen stomme schuld is. Uiteraard te laat achter gekomen en alles al ingericht :'( Mijn baas is geen lieverdje en gaat hier wel moeilijk over doen dus wat zou de goedkoopste/meest voor de hand liggende oplossing zijn? Verhuizen en met terugwerkende kracht uit schrijven bij de KvK om vervolgens weer in te schrijven onder nieuw adres?

Wie o wie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb zelf ook een meer dan een vervelend verhaal gehad met mijn oud werkgever omtrent mijn concurrentie beding kan je in dit geval enkel adviseren om een goede arbeidsjurist te zoeken die je kan bijstaan en adviseren. Het verhaal wat je hier omschrijft lijkt mij voor een rechter echt niet genoeg om je vrij te stellen van je concurrentie beding

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Heb er al een arbeidsjurist op zitten van DAS.

Ben er vandaag achter gekomen en ben net een week bezig met mijn bedrijf dus als het goed is pakken ze dit binnen 3 dagen op!

 

Vrijstelling van het concurentiebeding is ook helemaal niet nodig hoor. Ik wil best 2 km verderop gaan zitten als dit nodig is. Daarnaast kan ik wel aantonen dat ik dit niet ''bewust of met opzet'' heb gedaan... Ergens zit ik te denken om mijn oude werkgever te bellen met een voorstel of schikking om de 2 km concurentiebeding die ik erbinnen zit uit te kopen of iets in die geest. Maar aan de andere kant weet ik ook helemaal niet zeker of mijn ex baas uberhaupt actie gaat ondernemen.

 

Eerst maar een wachten op advies van DAS en een ander persoon die er een hoop verstand van heeft.

Heeft iemand van jullie suggesties wat ik het beste zou kunnen doen?

Link naar reactie
  • 0

Besteed een klein beetje geld uit aan een 'echte' arbeidsrechtadvocaat. Deze kan binnen een paar uurtjes wel kort vertellen wat de verwachte uitkomsten zijn van een rechtzaak. Ik heb zelf ook een kort dreigement gehad ooit en onze DAS 'advocaat' had na een half uur het dossier gelezen te hebben (terwijl het juist echt heel complex lag allemaal) de stellige mening dat onze ex-werkgever groot gelijk had en we een probleem hadden.

Daarna onze echte advocaat (waar we ook veel mee samenwerken verder en toch al gingen inschakelen maar je weet maar nooit wat voor handig voorwerk zo'n DAS jongen kan doen) uitgebreid op de hoogte gebracht en die moest bijna lachen om de kansloosheid van hetgeen de werkgever eiste. 1 duidelijke brief gestuurd en nooit meer wat van gehoord.

 

Toch wel genant groot verschil tussen de ene persoon die roept dat je inderdaad een probleem hebt en een ander die erom moet lachen en juist meldt dat je het als een soort eer moet beschouwen zo'n blaffende hond haha.

 

Kost je dus misschien een paar honderd euro maar dan heb je wel de mening van een advocaat die weet wat ie doet, veel vaker een daadwerkelijke rechtszaak heeft meegemaakt en (met alle respect maar de hoogvliegers werken nu eenmaal niet bij DAS en das ook heel logisch) net weer meer kennis heeft.

 

p.s. Voor hetzelfde geld komen de meningen wel overeen en had je toevallig wel die ene goede jurist van DAS maar ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen.

Link naar reactie
  • 0

Niet het contact met de ex-werkgever opstarten en vermelden dat je je ''net niet'' houdt aan het concurrentiebeding. Waarom hem wijzer maken en hem de beslissing laten nemen om actie te ondernemen of niet? Hoe meer tijd er over heen gaat des te groter de kans dat hij het er bij laat zitten.

 

Das dan ook wel weer listig want voor je het weet ben je net de opstartfase voorbij, heb je je eerste investeringen gehad, een paar maanden zonder inkomen achter de rug en net als je kan starten ligt de boze brief op de mat. Ik zou liever van een goed jurist vooraf weten dat je sterk staat indien de werkgever problemen gaat maken. En dan inderdaad starten zonder je werkgever in te lichten over deze zaken verder.

Link naar reactie
  • 0

Besteed een klein beetje geld uit aan een 'echte' arbeidsrechtadvocaat. Deze kan binnen een paar uurtjes wel kort vertellen wat de verwachte uitkomsten zijn van een rechtzaak. Ik heb zelf ook een kort dreigement gehad ooit en onze DAS 'advocaat' had na een half uur het dossier gelezen te hebben (terwijl het juist echt heel complex lag allemaal) de stellige mening dat onze ex-werkgever groot gelijk had en we een probleem hadden.

Daarna onze echte advocaat (waar we ook veel mee samenwerken verder en toch al gingen inschakelen maar je weet maar nooit wat voor handig voorwerk zo'n DAS jongen kan doen) uitgebreid op de hoogte gebracht en die moest bijna lachen om de kansloosheid van hetgeen de werkgever eiste. 1 duidelijke brief gestuurd en nooit meer wat van gehoord.

 

Toch wel genant groot verschil tussen de ene persoon die roept dat je inderdaad een probleem hebt en een ander die erom moet lachen en juist meldt dat je het als een soort eer moet beschouwen zo'n blaffende hond haha.

 

Kost je dus misschien een paar honderd euro maar dan heb je wel de mening van een advocaat die weet wat ie doet, veel vaker een daadwerkelijke rechtszaak heeft meegemaakt en (met alle respect maar de hoogvliegers werken nu eenmaal niet bij DAS en das ook heel logisch) net weer meer kennis heeft.

 

 

Bedankt voor de reacties!

Ik heb er nog 1 iemand opzitten die directeur is bij een behoorlijk groot bedrijf en die gaat zijn juridische afdeling er morgen direct naar laten kijken.

Ik wil eerst eens beide meningen aanhoren en als ik er dan nog niet uit ben ga ik nog een onafhankelijke advocaat inschakelen.

Weet zoals je op het iend al zegt niet eens of mijn baas wel weet dat ik een eigen zaak ben begonnen.

Ik heb hem niks verteld! Hij zou er uiteraard wel achter kunnen komen door linkedin, website, uittreksel kvk of dat soort documenten..

 

Link naar reactie
  • 0

In wat voor branche zit je? Wat voor contract had je? Hoe lang loopt het beding?

 

het is lang niet altijd zo dat een concurrentie beding rechtsgeldig is en/of de rechter het wil handhaven. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande, oud werkgever krijgt daarin wel gelijk en werknemer moet wat betalen, maar het beding wordt wel aangepast.

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU6030

Link naar reactie
  • 0

Hallo TPD,

 

Een concurrentiebeding is alleen geldig als dat schriftelijk overeengekomen is met een meerderjarige werknemer. Op zich is een foute geboortedatum in een arbeidscontract geen probleem voor de geldigheid van een concurrentiebeding maar als u toen nog niet meerderjarig was (1976 of 1986 maakt wat dat betreft een groot verschil) kan dat tot problemen leiden voor uw oude baas.

 

Redt u zich niet met uw leeftijd op "datum overeenkomen), noch met echt verschillende functies binnen het bedrijf, noch met een CAO (sommige CAO's verbieden concurrentiebedingen), noch met de omschrijving/werking van het beding (u ziet veel zaken bepalen hoe sterk/zwak u staat), noch met bepaalde omstandigheden van uw ontslag (ongeldig ontslag op staande voet of bedrijfseconomisch ontslag lag op de loer?), dan lijkt een overleg met de oude werkgever of een rechtszaak om het beding te ontkrachten wijzer dan de actie van uw werkgever af te wachten (zit er een boeteclausule aan vast?).

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 7-9-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo TPD,

 

Een concurrentiebeding is alleen geldig als dat schriftelijk overeengekomen is met een meerderjarige werknemer. Op zich is een foute geboortedatum in een arbeidscontract geen probleem voor de geldigheid van een concurrentiebeding maar als u toen nog niet meerderjarig was (1976 of 1986 maakt wat dat betreft een groot verschil) kan dat tot problemen leiden voor uw oude baas.

 

Redt u zich niet met uw leeftijd op "datum overeenkomen), noch met echt verschillende functies binnen het bedrijf, noch met een CAO (sommige CAO's verbieden concurrentiebedingen), noch met de omschrijving/werking van het beding (u ziet veel zaken bepalen hoe sterk/zwak u staat), noch met bepaalde omstandigheden van uw ontslag (ongeldig ontslag op staande voet of bedrijfseconomisch ontslag lag op de loer?), dan lijkt een overleg met de oude werkgever of een rechtszaak om het beding te ontkrachten wijzer dan de actie van uw werkgever af te wachten (zit er een boeteclausule aan vast?).

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 7-9-2012

 

Bedankt voor je reactie! Wat betreft het meerderjarige verhaal, ja dat was ik toen het contract getekend werd. Daarnaast heb ik inderdaad een boeteclausule. € 2000,- direct opeisbaar en € 200 euro per dag dat ik mijn activiteiten voortzet binnen het concurentiegebied. Ben actief in de arbeidsbemiddeling

 

Ik heb nooit een contract voor onbepaalde tijd gehad.IIg niet een tastbaar contract zoals mijn eerste voor bepaalde tijd. Aangezien ik na een 6 maanden contract direct een vaste aanstelling heb gekregen heb ik alleen een brief ontvangen waarin het volgende vermeld stond:

 

Betreft : arbeidsovereenkomst/vaste aanstelling

 

Geachte heer....., beste....

hierbij deel ik u mede dat wij het dienstverband met u graag per (datum) voor onbepaalde tijd voortzetten.

Dit betekent dat de met u op (datum ) gesloten arbeidsovereenkomst per ( zelfde datum als bovenstaand ) wordt omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. De overige bepalingen van de op ( datum ) gesloten arbeidsovereenkomst, met name de artikelen (geheimhoudingsplicht , verbod nevenactiviteiten, concurentiebeding en relatiebeding blijven onverkort van kracht.

 

en dan nog wat over pensioen maar dat is niet belangrijk

 

Zit dit juridisch goed in elkaar of verwijzen ze hier naar een bijlage ivm mijn concurentiebeding ed? Ergens een keer gelezen dat dat niet is toegestaan.

 

Kan er ook helemaal naast zitten uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Als u niets tegen die op zich heldere verlengingsdeal voor onbepaalde tijd inclusief de bedingen hebt ingebracht zit u er aan vast.

 

Alleen als het beding zelf qua opzet/inhoud niet deugt of vanwege een functiewijziging (niet een normale doorgroei) zwaarder is gaan wegen of als er zich een bijzondere ontslagomstandigheid voordoet kunt u er onder uit. Anders is overleg met uw oude baas of een rechter nodig zeker vanwege de aanzienlijke boeteclausule.

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.