• 0

Auto op CV registreren

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo pbonline,

 

In de brochure 'Uw voertuig en het kenteken' op de website van de RDW staat op pagina 8 informatie over het overschrijven van auto's door rechtspersonen.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel goed om even na te vragen wat de RDW onder rechtspersoon verstaat. Een VOF heeft immers ook geen rechtspersoonlijkheid, maar wordt door de RDW wel als zodanig behandeld - ik kan me voorstellen dat dat ook voor de CV geldt en dan moet (hoeft) dus niet de ltd op het kentekenbewijs, maar kan daar 'gewoon' de CV worden vermeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je kan 'm op de CV zetten, dan moet worden gekeken wie de handelingsbevoegde is. Dat komt tot uiting in een uittreksel van de KvK. Als dat een Ltd is moet dat uittreksel ook mee naar het postkantoor. De bestuurder van de Ltd moet natuurlijk ook ID-papieren mee. Als de Ltd een rol speelt zou ik de RDW d.m.v fax o.i.d. op de hoogte brengen van het bestaan van de Ltd, anders rijdt je voor niks naar het postkantoor. Het RDW kan per direct toestemming verlenen. Het makkelijkst is ze even te bellen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

een Ltd 'moet' in Nederland gewoon gezien worden als BV.... Maar de keuze waar jij je auto op wil laten zetten is natuurlijk aan jou.....

 

"Bij overschrijving op naam van een rechtspersoon (bedrijf of organisatie) moet u als tekenbevoegde of gemachtigde van dit bedrijf ook een (kopie) uittreksel uit het verenigingen-, stichtingen- of handelsregister van de Kamer van Koophandel overleggen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en geen internetafschrift zijn. Bij het door u te gebruiken legitimatiebewijs hoeft u geen afschrift uit het GBA te overleggen. Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken, maatschappen en rederijen worden gezet."

 

Link

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

een Ltd 'moet' in Nederland gewoon gezien worden als BV.... Maar de keuze waar jij je auto op wil laten zetten is natuurlijk aan jou.....

 

"Bij overschrijving op naam van een rechtspersoon (bedrijf of organisatie) moet u als tekenbevoegde of gemachtigde van dit bedrijf ook een (kopie) uittreksel uit het verenigingen-, stichtingen- of handelsregister van de Kamer van Koophandel overleggen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar en geen internetafschrift zijn. Bij het door u te gebruiken legitimatiebewijs hoeft u geen afschrift uit het GBA te overleggen. Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken, maatschappen en rederijen worden gezet."

 

Link

 

 

Het staat ook in de eerder genoemde folder op pagina 8 laatste alinea. Er staat alleen niet wat het postkantoor je dan adviseert. Dat is namelijk eerst met RDW afstemmen dat de Ltd een rechtspersoon is, anders kunnen zij niet overschrijven.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Het is wel goed om even na te vragen wat de RDW onder rechtspersoon verstaat. Een VOF heeft immers ook geen rechtspersoonlijkheid, maar wordt door de RDW wel als zodanig behandeld - ik kan me voorstellen dat dat ook voor de CV geldt en dan moet (hoeft) dus niet de ltd op het kentekenbewijs, maar kan daar 'gewoon' de CV worden vermeld.

 

In de hierboven genoemde vraag wordt melding gemaakt van de folder RDW, waarop op pagina 8 uitleg staat. Daar lees ik ook

 

'Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken,

maatschappen en rederijen worden gezet. Het kentekenbewijs

kan, in dit geval, alleen op naam van een particulier worden

gezet.''

 

Betekent dit dat er iets veranderd is in de mogelijkheden een auto op naam van de VOF te zetten zoals gesteld in de quote? Wil namelijk de bedrijfsauto op naam van de (nieuw te vormen) VOF zetten, maar als ik de noot van RDW in de folder lees, meen ik daaruit op te kunnen maken dat ik dat kan schudden, dus automatisch op naam gezet zal worden?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel goed om even na te vragen wat de RDW onder rechtspersoon verstaat. Een VOF heeft immers ook geen rechtspersoonlijkheid, maar wordt door de RDW wel als zodanig behandeld - ik kan me voorstellen dat dat ook voor de CV geldt en dan moet (hoeft) dus niet de ltd op het kentekenbewijs, maar kan daar 'gewoon' de CV worden vermeld.

 

In de hierboven genoemde vraag wordt melding gemaakt van de folder RDW, waarop op pagina 8 uitleg staat. Daar lees ik ook

 

'Een kentekenbewijs kan niet op naam van eenmanszaken,

maatschappen en rederijen worden gezet. Het kentekenbewijs

kan, in dit geval, alleen op naam van een particulier worden

gezet.''

 

Betekent dit dat er iets veranderd is in de mogelijkheden een auto op naam van de VOF te zetten zoals gesteld in de quote? Wil namelijk de bedrijfsauto op naam van de (nieuw te vormen) VOF zetten, maar als ik de noot van RDW in de folder lees, meen ik daaruit op te kunnen maken dat ik dat kan schudden, dus automatisch op naam gezet zal worden?

 

 

Als dit de noot is ... dan lees ik dat niet....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ja sorry, ik had te snel geoordeeld, maatschap en vennootschap (weer eens) door elkaar gehaald... Nu dus opluchting.

 

Dus ik kan zonder problemen met een inschrijving Kvk van onze VOF de bedrijfsauto op naam van de VOF zetten?

Is het nog handig dit pas per 1 januari 2012 te doen? Dus tot die datum eenmanszaak blijven met auto op mijn prive naam, en per 1 januari 2013 VOF starten en auto op naam van de VOF zetten?

Eigenlijk alleen uit gemakzucht, omdat dat voor het invullen van het IB formulier over 2012 'makkelijker' is.

Link naar reactie
  • 0

Ja sorry, ik had te snel geoordeeld, maatschap en vennootschap (weer eens) door elkaar gehaald... Nu dus opluchting.

 

Dus ik kan zonder problemen met een inschrijving Kvk van onze VOF de bedrijfsauto op naam van de VOF zetten?

Is het nog handig dit pas per 1 januari 2012 te doen? Dus tot die datum eenmanszaak blijven met auto op mijn prive naam, en per 1 januari 2013 VOF starten en auto op naam van de VOF zetten?

Eigenlijk alleen uit gemakzucht, omdat dat voor het invullen van het IB formulier over 2012 'makkelijker' is.

 

1 januari 2012 te doen? Ik weet niet of jullie bedrijfsauto 9 maanden achteruit kan rijden... of bedoel je boekhoudkundig?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Is je auto nu bedrijfsvermogen van je eenmanszaak ?

 

Zo ja, is de VOF nieuwe onderneming, samenvoeging van 2 ondernemingen of iets anders.

 

Je zult dan namelijk wel moeten beoordelen wat de gevolgen zijn van het overschrijven (=leveren) van de auto heeft, voor zowel BTW als IB. Is er bv sprake van de inbreng van een onderneming ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michel,

De auto is nu inderdaad bedrijfsvermogen van de eenmanszaak.

De VOF wordt gevormd door de huidige eenmanszaak (van echtgenoot) waaraan ik (echtgenote) als tweede vennoot zal worden toegevoegd, dus man/vrouw VOF.

Wat zijn belangrijke dingen waarmee we dan rekening moeten houden?

 

Link naar reactie
  • 0

Waar je op moet letten is een beetje afhankelijk van jullie situate (soort bedrijf, zit er onroerend goed in het bedrijf, zit er een meerwaarde in het bedrijf, zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden enz)

 

Kan vrij standaard zijn, maar kan ook zijn dat er maatwerk noodzakelijk is. Even overleggen met een fiscalis zou ik aanraden.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.