• 0

Internationaal bank beslag

Hallo,

 

Ik zit met het volgende. Ik heb een geschil met een partij waarmee ik al enige tijd zaken doe uit India. het gaat om de ontwikkeling van software.

 

Ze claimen een bedrag van 13.000 USD. Ik ben echter van mening dat het leveren van de software niet volgens afspraak is gegaan en het werk ver onder de maat is. Ik heb dit al meerdere malen aangegeven per e-mail. Er was een schatting gemaakt voor de ontwikkel tijd waar ze ruim overheen zijn gegaan.

 

Ze dreigen nu via een USA advocaat een rechtzaak aan te spannen en beslag te laten leggen op een bankrekening van ons. Kunnen ze dit zomaar ?

 

Hoor graag van jullie.

 

Groet Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze dreigen nu via een USA advocaat een rechtzaak aan te spannen en beslag te laten leggen op een bankrekening van ons. Kunnen ze dit zomaar ?

 

Dat kan niet zomaar. Om beslag te leggen in Nederland is er een Nederlands vonnis nodig. Een buitenlands vonnis geeft hier geen bevoegdheid. Men zal dus naar de Nederlandse rechter moeten. Wel komt er in de algemene voorwaarden van dit soort contracten vaak een arbitragebeding voor. Dan is het anders omdat dan naar het daarvoor geldende verdrag moet worden gekeken (verdrag van York). Voor tenuitvoerlegging van gewone rechterlijke vonnissen bestaat er tussen Nederland en de USA of India (naar mijn weten) geen vedrag.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

klopt maar conservatoir beslag geeft de Nederlandse rechter echt wel snel af als er een zaak aanhangig is gemaakt... ook als dat in de VS is

 

En wanneer dit onterecht is kan het dus ook weer snel ongedaan gemaakt worden neem ik aan ? Welke overwegingen neemt een rechter normaliter mee bij een zaak als deze? Ik kan ook zeggen Pietje moet mij nog 5.000 euro betalen maar als dat nergens op gebaseerd is neem ik aan dat beslag niet mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0

Is dat hetzelfde gavel als jouw eerdere akefietje?

 

 

Het volgende speelt er momenteel. Een debiteur van mij zegt nog een tegoed te hebben van ons en geeft aan een beslaglegging op onze rekeningen te laten leggen van +- €11.000

 

 

Nee dat is uiteindelijk in goed overleg netjes opgelost. Het bleek een dreigement te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is zelfs nog erger met een conservatoir beslag: het beslag treft in eerste instantie niet alleen het bedrag van de vordering, maar het gehele positieve saldo op de bankrekening.

 

Zo heb ik wel eens voor iemand hier in Nederland beslag gelegd en bleek er bijna een ton op de bank te staan, terwijl de vordering maar 10k was. Dat betekent dat de tegenpartij niet bij die ton kon, tot het beslag opgeheven was. Dat leverde mijn cliënt wel een comfortabele onderhandelingspositie op.

 

En ja, een conservatoir beslag is erg makkelijk te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou wel heel erg krom zijn. Je kan dan dus in principe los van of een vordering juist of onjuist is een geheel bedrijf lam leggen? Het lijkt me dat er een soort van "basis eisen" zijn waar een rechter iets op toetst. Als er bijvoorbeeld geen overeenkomst is voor het bedrag waarop ze beslag op willen leggen dan moet dat toch niet zondermeer kunnen?

 

 

 

Het is zelfs nog erger met een conservatoir beslag: het beslag treft in eerste instantie niet alleen het bedrag van de vordering, maar het gehele positieve saldo op de bankrekening.

 

Zo heb ik wel eens voor iemand hier in Nederland beslag gelegd en bleek er bijna een ton op de bank te staan, terwijl de vordering maar 10k was. Dat betekent dat de tegenpartij niet bij die ton kon, tot het beslag opgeheven was. Dat leverde mijn cliënt wel een comfortabele onderhandelingspositie op.

 

En ja, een conservatoir beslag is erg makkelijk te leggen.

Link naar reactie
  • 0

je moet een redelijk 'verhaal' hebben en dan kan je beslag leggen. als je het er dan niet mee eens bent zal je naar de rechter moeten gaan. het geeft de schuldeiser inderdaad een wat prettigere positie (de kosten zijn niet eens zo hoog) maar soms kan je als schuldeiser ook niet anders (schuldenaar sluist anders zijn geld weg)

 

en ja.... je kan voor een paar centen een bedrijf raken, lees dit maar eens over KLM

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat zou wel heel erg krom zijn. Je kan dan dus in principe los van of een vordering juist of onjuist is een geheel bedrijf lam leggen? Het lijkt me dat er een soort van "basis eisen" zijn waar een rechter iets op toetst. Als er bijvoorbeeld geen overeenkomst is voor het bedrag waarop ze beslag op willen leggen dan moet dat toch niet zondermeer kunnen?

Er worden aan een beslagrekest eisen gesteld, maar die zijn zeker niet zwaar. Eigenlijk worden er meer eisen gesteld aan de inschatting die de advocaat maakt.

 

Overigens, als je onterecht beslag laat leggen, ben je uiteraard wel schadeplichtig.

 

En wat dat bedrijf betreft: het is dus voor partijen die wel eens ruzie maken onverstandig een positief banksaldo te hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.