• 0

Sauzenfabriek in Mexico starten

Sauzenfabriek in Mexico

 

Hallo beste ondernemers,

 

Mijn vraag is hoop ik goed gesteld en op de goede plaats. Wat wil ik precies?

 

- Een sauzenfabriek opzetten ( Food sector )

- In Mexico ( Economisce en familie voordelen, ben zelf Nederlander getrouwd met mexicaanse )

- Werk aanbieden ( Probleem: werkloosheid oplossen )

- Nieuw product ontwikelen ( Dat blijft toch echt tussen mij en mijzelf en uiteindelijk de klanten ;) )

- Loon

- Belasting

- Rechtsvorm

- Verplichtingen met Nederland

 

In het kort:

 

Aangezien mijn recepten erg goed uitwerken hier in Puebla, Mexico wil ik dit graag uitbreiden tot een wat grotere markt met

daarnaast andere voedselproducten waaronder koekjes, pizza´s & zuivelproductie.

 

Al deze producten heb ik uiteraard getest in Mexico en het verkoopt zeer snel. Probleem is dat ik in mijn eentje te veel werk heb om het te koken, te meten, te verdelen etc... Kortom het hele proces kost teveel tijd en ja het verdient wel goed maar het is niet erg functioneel naast mijn fulltime job. Die ik uiteindelijk wil gaan opzeggen door het te veranderen in een serieus productie bedrijf.

 

Een sauzenfabriek opzetten

 

Om dit op te zetten wat is de logische stap, is dit om een dikke vette pot geld te sparen en dan pas over tig jaar een keertje te mogen beginnen. Of een investeerder te vinden in dit land (Mexico), bank, overheid, buitenlandse (Nederlandsche) inversteerder te zoeken. Hoe krijg ik zoiets van de grond? Het algemene idee snap ik maar alle tips hiervoor zijn uiteraard welkom.

 

Werk aabieden

 

Misschien is mijn visie hierin te Europees of te Ontwikkeling (Lees Unicef brainwash) achtig maar ik ben toch echt van mening dat ik veel famlies hiermee zou kunnen helpen. Er is hier uiteraard zoals in veel half ontwikkelingslanden armoede en ik zie hier toch goeie en snelle verdiensten in voor ten eerste herinvestering van deze onderneming en het bieden van educatie alswel inkomsten om eten en drinken te kopen voor hun kinderen.

 

Nieuw product ontwikkelen

 

Het is niet precies nieuw in Nederland maar hier zou het wel nieuw zijn om bepaalde producten die ik wil gaan produceren aan te bieden in de supermarkt is hier een internationaal oog op dat bijvoorbeeld Remia de rechten hierop heeft of een andere producent? En hoe kan ik dit nacheken zodat ik niet in overtreding ben op internationaal niveau?

 

Loon

 

Bestaat er een model gebaseerd op het bedrijfsinkomsten hoeveel ik mijn werknemers zou uit "moeten" en willen betalen. Mocht ik mensen in dienst hebben in Mexico en enkel verkoop in Mexico heb ik dan als Nederlander verplichtingen tegenover Nederland?

 

Belasting

 

Is er iemand hier op de hoogte van belastingen in Mexico zoja hoe, wat, waar in contra met mijn werknemers, bedrijfspand, etc...

 

Rechtsvorm

 

Welke rechtsvormen bestaan er in Mexico, zou het verstandig zin om het in Mexico in te schrijven of kan het belastingstechnische als holding ergens anders ingeschreven worden op internationaal niveau wat ik in het eind stadium graag zou willen?

 

Verplichting met Nederland

 

Zoals door de hele vragenlijst wordt gesteld of ik verplichting heb tegenover Nederland? Ik kan mij voorstellen dat het natuurlijk ligt aan de locatie waar ik mij uiteindelijk zou gaan inschrijven. En zie graag de opties per inschrijven tussen Mexico, St Maarten, London en wat de voor en nadelen zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Aangezien mijn recepten erg goed uitwerken hier in Puebla, Mexico wil ik dit graag uitbreiden tot een wat grotere markt met

daarnaast andere voedselproducten waaronder koekjes, pizza´s & zuivelproductie.

 

 

Het is Dr Oetker!

 

Even terug naar af. Je maakt nu in je eigen keuken sauzen die in je directe omgeving gewaardeerd worden. Dat is allemaal op te schalen, maar ga niet zitten dromen van zuivelfabrieken en pizzabakkerijen, want dat zijn allemaal verschillende productieprocessen.

 

Dus houd het vooralsnog even bij sauzen. Als de capaciteit van je eigen keuken niet meer voldoet, kan je gaan uitkijken naar een productiebedrijf dat op basis van jouw recepten grotere hoeveelheden kan maken. Dat kan allemaal uitbesteed worden, mits jij voldoende kan verkopen.

 

Als dat goed lukt, kun je daarna eens gaan nadenken over eigen productie. Maar dan ben je al heel wat stations verder.

 

Ik zie het overigens wel andersom gebeuren, dat iemand met een restaurant of winkel zoveel vraag krijgt naar ambachtelijke producten dat ze productie kunnen uitbesteden. Ik heb de indruk dat productieprocessen zo ingericht kunnen worden dat ook kleinere batches mogelijk zijn. Maar dat is een vak apart. Zoek verwante producten in je omgeving en ga na waar die vandaan komen.

 

Als dat allemaal succesvol is, kun je de wereld gaan verbeteren. En misschien zelfs al een beetje onderweg.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo TwaBla,

 

Haha Dr. Oetker...

 

Nee zonder gekheid nee ik heb al inderdaad een businessplan erachter liggen wil niet alleen maar dromen het is zeer succesvol het produceren is goedkoop, de ingredienten zijn erg laag in prijs, de verkoopprijs is 90% winst. En zou het willen uitbreiden misschien nog niet een (werkelijke fabriek) meer een startup alleen wou ik hier mijn uiteindelijke doel uitgebreid neerleggen voor meer input.

 

En ik wil het uiteraard bij sauzen houden, maar om het uit te besteden daarvoor hou ik teveel van "mijn" product.

 

Ik zal het advies meenemen over het nagaan waar de huidige producten (die niet gelijk zijn als de mijne) vandaan komen. Ik dacht dat dit Bimbo en La Costena....

 

Ja de wereld verbeteren zowaar ik kan niet dat dit mijn uber goal is uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Beste Lightme,

 

Mijn familie heeft in het verleden ook een Toko gehad en bijvoorbeeld kruidenmixen/pasta'a(boemboe) verkocht. De Indonesische wereld bestaat dan ook veel uit geheime familie recepten(vergelijkbaar met jouw sauzen) Ik ben het niet geheel eens met TwaBla aangezien de productie (in dit geval sausen) waarschijnlijk juist het meeste opleverd. Een innovatief figuur binnen de familie vond dan ook machines uit(simpel maar efficiënt) om op grotere schaal te produceren. De volgende stap echter is veel investeren. Dat heeft mijn familie in deze business nooit veel gedaan. Als we dat wel hadden gedaan dan zou ons product net zoas Go Tan ook in de winkel liggen.

 

Wat ik je dus wil meegeven is om de productie te proberen uit te breiden via wat weinig kostende, maar efficiente machines. En in de toekomst wel degelijk een fabriek op te zetten als je genoeg geld hebt en bekend bent met het gebruik van machines. Als je handen te kort komt raad ik je aan om betrouwbare familieleden in te schakelen, Zodat jouw recept ook echt geheim blijft!

Nasi sudah menjadi bubur

Link naar reactie
  • 0

Beste lightme

 

Tussen een thuskeuken en een grootschalige productiefabriek zitten nog heel veel andere opties die ik je aanraad om gewoon stapsgewijs te doorlopen.

Ten eerste geeft een zogenaamde organische groei je de mogelijkheid om langzaam op te schalen en een goede organisatie op te bouwen.

Maar misschien nog wel veel belangrijker is dat je te maken krijgt met allerlei processen, zowel technisch als voedingstechnisch die je nu nog niet kunt overzien. Door langzaam te groeien zul je zien dat het allemaal veel ingewikkelder is dan het lijkt. Zou je die groei stap ineens nemen dan is de kans reëel dat je het niet gaat halen.

 

Zo kan de smaak van op grotere schaal bereidde producten enorm veranderen door iets simpels als het gebruik van andere warmtebronnen of het materiaal waar het voedsel in geproduceerd word.

De hele grote jongens doen eigenlijk hetzelfde, nieuwe producten worden eerst in een lab-achtige omgeving bereid, vervolgens wordt de schaal van produceren iets opgevoerd door het inzetten van andere apparatuur, als die fase goed gaat word er soms nogmaals opgeschaald alvorens er echt grote productiefaciliteiten worden opgezet.

 

In Nederland zijn er aardig wat bedrijven die handelen in tweedehands horeca machines waar je eens kunt kijken naar een wat groter kookstel voor grotere pannen en potten.

De volgende stap zouden industriele keukens en kleine procesmachines zijn zoals keteles met roermechanismes, vulmachines voor de verpakkingen enz.

 

Dit proces helpt je namelijk om uit te vinden wat voor het product werkt en leert je tevens veel over het bereidingsproces zelf zodat je later precies weet waar de kritieke punten liggen en waar het voor het eindproduct niet uitmaakt.

 

Zoals sweexer aangeeft is deze volgorde bij uitstel de manier om de receptuur geheim te houden, je kunt immers de processen volledig door familie uit laten voeren. Zelfs bij hele grote productie bedrijven op het gebied van food komt dit soms nog voor dat slechts enkele mensen het geheim bewaren.

Verder geeft familie vaak wat meer voordelen als het gaat om flexibiliteit van inzetbaarheid.

 

Dit proberen op te zetten naast een betaalde baan kun je vergeten, dat werkt gewoon niet.

Als je er echt in gelooft dan doe je nu goed voorwerk, zoek je uit waar je goedkoop aan goede machines kunt komen (kan hier zijn maar ook de in de VS of het land van productie zelf) . Heb je helder wat de kosten zijn, is duidelijk hoe je groei wil faciliteren dan is het moment daar om de fabriek op te starten.

 

Voor jou misschien een interessante optie om eens te kijken wat een crowd funder als Kiva.org voor jullie als familie kan doen.

Link naar reactie
  • 1

hi lightme,

 

hm klinkt interessant. ik lees graag zulke 'gekke' berichten. wie bedenkt nou een sauzenfabriek te beginnen in mexico. maar 't kan super uitwerken. vooral NL-der in mexico. alle ingredienten in de tuin, goedkope mensen om je heen en sauzen uit mexico, klinkt voor mij lekkerder dan sauzen uit ...pff wit rusland .. om mij.

kortom uitgangspositie lijkt me goed.

 

verhalen advies van nico klinkt goed en logisch. stappen. voor jezelf, je financieen en voor het product.

uitbesteden: niet doen, idd. of het wordt meteen gejat, of na verloop van tijd, bij een succes, blijken zomaar de productiekosten toch hoger uit te vallen. geen producent produceeert voor een kwartje als jij dr een tientje voor krijgt.

 

mss ga ik teveel uit van mn eigen situatie, ik (wij) zijn een fabriek begonnen ( garden en home deco, hout ) in china en daar kan je gewoon niemand vertrouwen. maar het recept is je basis, geef het niet uit handen

 

machines: dr is vast wel iets te koop daar. denk ook niet te ingewikkeld. en go with the flow. ga niet extra NL-s proberen te doen, als dat niet werkt in mexico. bv jij koopt een supersonische computer gestuurde tralala en geen mexicaan die dr iets mee kan. bedenk ook dat zo'n ding ooit gerepareerd moet worden. daar sta je dan met je siemens, of weet ik me veel.

 

even tussendoor ik weet niets van voedings-fabricage, maar dingen komen wel overeen.

 

NL of mexico inschrijven, full time baan. als je wat wil, moet je dr voor gaan. hup NL uit en baan opzeggen. wil je je zekerheden houden, moet je het hele idee laten gaan. en dan heb je niets meer met NL te maken. rechtvorm en inschrijven, moet je even zien. ik zou het niet te ingewikkeld maken. bovendien is je vrouw mexicaanse en dat is wel handig met papieren etc. word je ooit multinational, kan je altijd nog iets anders overwegen. je kan je aandacht beter op je potje met kokende tomaten richten, dan op allerlei ingewikkelde internationale rechtvormen. als je die eindelijk gevonden hebt, zijn je tomaten aangebrand. om het maar even beeldend te brengen.

 

werk bieden. nou, fantastisch man !! kom op man. dr wonen zo'n beetje 115 miljoen mensen daar, waarvan een grootgedeelte geen of geen goede baan en die wil jij, als beschaafde NL-der even aan een leuke job helpen.. schrap dit maar gauw even. daarnaaast zul je zien, dat als je daar werkelijk zit, je mss meer medelijden met jezelf moet hebben, dan met je lieve mexicaanse medewerkers. maarrrr mss, praat ik weer teveel voor mezelf. ik weet hoe chinezen zijn. nou, je hoeft nooit medelijden met een chinees te hebben in ieder geval. die zorgen prima ( en vooral ) voor zichzelf.

wel een verhaal voor een website als je bv aan fair trade wil verkopen. he, geef ik hier even een gouden tip ?? dat kost je een potje, leightme.

 

het enige waar ik even mee zit, is, hoe je het gaat vermarkten. al heb je nog zo'n lekker potje gekookt, een supermarkt of horecagroothandel moet het wel WILLEN opnemen natuurlijk. mss werkt het in mexico anders. maar NL ..brr schappenplannen, inkopers ons kent ons, range van producten waaronder sauzen, dr komen dan niet maar zo vreemde sauzen in. ik weet het niet, maar dat moet je even bekijken. willen mexicanen dr wel voor betalen ?

of nu een 2e hands toyota pick up met 100 doosjes achterin en dan van deur tot deur de manier is, weet ik niet. of mss juist wel. zou wel een heel mooi verhaal zijn.

 

in ieder geval heel veel succes, man !

 

groeten,

 

willem

Link naar reactie
  • 0

@Sweexer Interesant. Erg benieuwd ben ik hoe het is afgelopen met jullie familie bedrijf is het gestopt of is de groei gedaald?

 

 

@Nico/WilemChina heel erg bedankt voor de informatie en de inzichten die je mij geeft. Het is inderdaad de bedoeling om naast productie ook een lab op te zetten en het lijkt mij inderdaad verstandig om van daaruit door te werken naar een grotere vorm van productie. In Puebla waar ik woon zijn erg veel Europese vooral Duitse machine bedrijven. Volkswagen heeft hier 1 van de grootste fabrieken en binnenkort ook Audi opent in 2 jaar een fabriek. En de gemeente is nu contracten aan het tekenen om ook Mercedes hierheen te krijgen. Dus in machine of onderhoud ervan zal er in de toekomst vast geen problemen onstaan mocht ik bijvoorbeeld: Siemens systemen willen gebruiken. En goed helpen aan een baan ik heb ook niet gezegd aan een topbaan. Ik zit zelf ook nog er overin hoe de marketing opgezet moet worden. Misschien iemand met verschillende tips? Altijd welkom natuurlijk.

 

@Highio Bedankt voor het leesvoer ;)

 

@Twabla Bedankt voor het leesvoer ;)

Link naar reactie
  • 0

hi lightme,

 

jij ook bedankt voor je feedback.

 

belangrijk om te weten:

wie gaat je klant worden. of wie wil je dat het je klant wordt.

- horeca

- locale supermarkten, of mss marktjes ( weet ik veel hoe het daar werkt. )

- nationaal

- internationaal. zo ja, waar.

 

ga je voor de massa, of exclusiviteit ?

compleet andere benadering.

 

o, en mocht mercedes daar een fabriek neerzetten, rijd er eerst nog even aan voorbij.

de eerste jaren nog geen benz, alles wat je verdient, gaat terug in de fabriek. :P

verwachte en onverwachte zaken. eerste jaren wel sauzen, geen vetpot. ;)

 

willem

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo WillemChina,

 

Mijn grootste markt wil ik hebben in 2 zowel in de horeca (restaurants, cages etc...) Dit voor een goedkopere klant aangezien ik van mening ben dat dit een grote afname zal zijn en hierdoor sneller mond op mond reclame binnen deze branche creeër.

 

En in de lokale supermarkt denk ik dat dit nog een harde stap zal zijn daarom de kleinere supermarktjes die zijn tevens wat meer flexibeler (geen franchise gedoe).

 

Nationaal zou de allereerste stap worden om het vervolgens naar het zuiden van Amerika uit te laten breiden ik denk niet dat het goedkoper zal zijn om het texporteren naar Europa.

 

Het is moeilijke vraag om te kiezen tussen massa en exclusiviteit ik wil toch een hoge kwaliteit aanbieden en snel massaal produceren. Klinkt als de droom kwaliteit en kwantiteit maar daar wil ik toch echt voor gaan.

 

Haha en over de mercedes fabriek is om aan te geven dat de ontwikkelingen in de staat erg goed zijn op het moment dat veel Europeanen hier komen en dus mijn producten die ik wil gaan aanbieden ongeveer kennen. Daarnaast is de staat Puebla het meest centrale punt van Amerika wat ook nog een voordeel geeft is dat als een restaurant hier aanslaat (of voedsel product) het zich extreem snel verspreid naar de VS en het zuiden van Amerika.

 

En nee ik wil geen vetpot ik wil enkel herinvesteren met de "winst" (wat de 1e 5 jaar natuurlijk niet winst genoemd mag worden) zoals kleine winkels onder mijn hoofdnaam als een dochterbedrijf waar mijn producten worden verkocht op verschillende locaties.

 

Ik heb ook een onderzoek gedaan en blauwprinten ontwikkeld samen met een ingeneur hoe dit te bouwen met de machines en hoeveel personeel ik nodig zal hebben enkel de fabriek. Het productie proces op 3 banen kost mij 56 werknemers, hierbij heb ik transport, rekenkamer, labotorium, marketing, natuurlijk eruit gelaten. In totaal komt het op ruim 95 werknemers neer die ik in dienst moet nemen. Het loon is geen vetpot maar het kan makkelijk worden afgetrokken van de "winst", mits mijn marketing goed genoeg is.

Link naar reactie
  • 0

Zit je nou ook al over een winkelketen te dromen?

 

 

En nee ik wil geen vetpot ik wil enkel herinvesteren met de "winst" (wat de 1e 5 jaar natuurlijk niet winst genoemd mag worden) zoals kleine winkels onder mijn hoofdnaam als een dochterbedrijf waar mijn producten worden verkocht op verschillende locaties.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

1. wat een duidelijke uitleg

2. wat fijn te lezen dat je ook wat dieper hebt nagedacht

 

ik denk dat je hiermee al een hele grote duidelijke stap hebt gemaakt (wat veel ondernemers zien als pitch -waar ze dan weer tegenop kijken-)

 

min gevoel zegt, dat een ondernemer (in spe) dit dt al zo duidelijk een eerste aanleg neerzetten boven gemiddeld goed bezig zijn. En dat is al 80 % !

 

(ik heb de comments verder niet eens gelezen, maar dit wilde ik ff kwijt)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

het begint mij nu ook allemaal een beetje te duizelen.

 

- hoge kwaliteit voor een lage prijs, om toch aantallen te kunnen verkopen.

- eerst verkoop aan horeca. kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moeten die 56 mensen wel een beetje langzaam roeren.

- dan aan locale supermarktjes. hoe worden die beleverd en wat nemen ze af ? een hele doos ?

- nationaal leveren. nu maak je ineens een hele grote stap.

- daarnaast een winkelketen(tje) met jouw producten, dat waren toch sauzen ?? winkelketen met sauzen ? :-\

- dan als het in puebla een succes is, zal he zich extreem snel verspreiden naar de VS en de rest van zuid amerika. das lekker.

- heb je echt 40 mensen nodig voor transport, rekenkamer (?), lab en marketing. gemiddeld 10 per afdeling.

alles met eigen trucks? wij besteden transport uit en de rest (overhead) zijn 4 mensen.

 

wat is een fabriek op 3 banen ? kan dat niet 1 zijn in het begin ? dan kan je alles, als je de overhead ook even terug brengt naar een starters niveau, zoals ik net al schetste, alles af met 20 mensen. lijkt me iets realistischer.

maar ik ken je startkapitaal natuurlijk niet.

 

@ chappelin. successtories zijn zichtbaar. geeft soms een vertekend beeld. maar lightme moet dat zeker even bekijken natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

@Happy Feet Deze werkenemers aantal is natuurlijk het uiteindelijke doel in het begin is het kwestie van klanten werven om orders klaar te stomen. Maar zit zelf nog erg in met marketing, hoe ik dit precies wil gaan aanpakken. Maar het idee van het personeel in de fabriek zal een laag loon zijn die komt op ongeveer €7000 euro (omgerekend neer mxn pesos. totaal bedraag per werknemers is $2000,- mxn pesos per maand €121.2 Euros ) voor 56 werknemers, van 3 ploegen (18) van 3 vloeren die door 6 werknemers bediend kunnen worden (24/7).

 

Om mijn rekensom super laag en realistisch te houden (LET OP DIT IS EEN STELLING NIET DE FORMULE ACHTER MIJN IDEE):

 

 

"Wij maken 500 potten(x3 banen) Hupplepup per uur, wij zijn 24/7 open dus min 3 a 4 uur zo min mogelijk bijstellingen, hervullen, switchen van baan voor schoonmaak van 3 banen,

 

500 potten x 20 uur = 10.000 x 3 banen = 30.000 potten

 

Dit verkopen we zeer goedkoop stel $10,- mxn pesos is $300.000,- mxn pesos per dag maar de hele week draaien wij dus x 7 word $2.100.000,- (€127258.07 Euros) "

 

Dit bovenstaande is de uiteindelijke doelstelling om @Twabla gelijk te vertellen over dat de winkelketen met onze producten daarin verkocht worden. Niet om gelijk te worden aan MacDonalds, KFC, die kant wil ik niet op qua voedsel maar die hebben ook een fabriek achter hun ondernemingen / franchise zitten. Dromen, niet echt verder kijken naar toekomst plannen om uit te breiden dat wel.

 

@Ivan van Geelen Bedankt voor de motivatie

 

@jelkoops Met het businessplan, het idee, de uitwerking ben ik al 4 jaar mee bezig en het heeft serieus bloed, zweet en tranen gekost en het zal nog het dubbele gaan kosten om alle puntjes op de i te gaan zetten maar het is voor mij zeer belangrijk om feedback te kijken om na te gaan welke punten ik voor het gevoel mis.

 

@Chapelin Ga ik zeker eens bekijken.

 

@ErwinL Bedankt voor de link

 

@WilemChina

 

- hoge kwaliteit voor een lage prijs, om toch aantallen te kunnen verkopen.

 

De kwaliteit van het product wil ik toch hoog houden om zo de smaak niet te verpesten. Ik denk wel dat het mogelijk is om de productie snelheid gelijk te houden aan de vraag.

 

- eerst verkoop aan horeca. kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moeten die 56 mensen wel een beetje langzaam roeren.

 

Nee, heb je gelijk in het is de uiteindelijke doelstelling om 56 mensen werk te bieden enkel in de fabriek. In het begin zal het met 1 baan gedaan worden die langzaam qua personeel qua techniek opgevoerd moet gaan worden. 1 baan zal ik in het begin 8 uur open hebben en daarvoor zal ik 6 mensen nodig hebben. Wat ik op dat moment voor een nog lagere loon kan aanbieden plus dat enkel familie / vrienden.

 

- dan aan locale supermarktjes. hoe worden die beleverd en wat nemen ze af ? een hele doos ?

 

In het begin zal ik commisie vragen over het product, ik zal het bijna gratis weggeven (ook een reden waarom ik mijn fulltime job nog niet kan opzeggen). Maar zal hier een kleine commisie over vragen mits verkocht. Uiteindelijke idee in het begin zal 10 poten per locale supermarktjes en er zijn duizenden supermarktjes echt op elke hoek vind je er wel 1, 2 of 5.

 

- nationaal leveren. nu maak je ineens een hele grote stap.

 

Uiteindelijke doelstelling. Maar ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben om van kleinschalig naar groter te gaan aanpakken.

 

- daarnaast een winkelketen(tje) met jouw producten, dat waren toch sauzen ?? winkelketen met sauzen ?

 

Zoals in de eerste post hebt kunnen lezen waren het sauzen en melkproducten, het grappige vind ik zelf is dat als je soms een product maakt met eieren je soms het eigeel of het eiwit overhoud. En dit ideaal kan gebruiken in een andere product die wij al verkopen. We hebben in totaal: 10 verschillende koeken, 5 verschillende sauzen, 12 verschillende zuivelproducten die stuk voor stuk zeer goed verkopen. Misschien een tip van de sluier wat wij onder andere verkopen zijn pepernoten en deze zijn zeer winstgevend en wij verkopen ze het hele jaar door.

 

- dan als het in Puebla een succes is, zal he zich extreem snel verspreiden naar de VS en de rest van zuid amerika. das lekker.

 

Niet dat ik het kan voorzien dat het bij mij een succes is. Maar om mij heen van veel verschillende bedrijven als het hier aanslaat verspreid het zich über-snel. Plus wat ik aan wou geven dat veel immigranten uit vooral Duitsland hier werk hebben wat voor ons 1 van de beste eind klant is, aangezien zij juist op zoek zijn naar West-Europese producten. Heb met veel Duitsers hier gepraat over van alles en nog wat en wat toch vaak terugkomt als zij over Nederland dat zij bepaalde zuivel producten missen. Die wij juist maken en gaan maken op grotere schaal. Nog een ander voorbeeld over de sauzen die wij maken is 1 klant die soms wel 2 emmers afneemt.

 

- heb je echt 40 mensen nodig voor transport, rekenkamer (?), lab en marketing. gemiddeld 10 per afdeling.

alles met eigen trucks? wij besteden transport uit en de rest (overhead) zijn 4 mensen.

 

Zelf heb ik mij meer gefocust op de productie. en nog niet nagedacht over kantoor, rekenkamer daarmee bedoel ik boekhouder (mijn vrouw is drs. publieke boekhouder hier)

 

Ja ik weet niet of ik in Mexico transport kan uitbesteden, ik denk dat ik dit beter binnen de familie kan laten aangezien er geroofd kan worden. Men in de familie beschikt over eigen trucks.

 

Het is de uiteindelijke doelstelling om het kantoor zeer goed te willen organiseren. Wat key is in Mexico.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

- loon valt me mee. goedkoper dan hier. daar zit je goed mee.

 

- business plan 4 jaar. klinkt serieus, tenminste. maar ook iets van eindelijk beginnen. want nog eens 4 jaar ... ik weet niet hoe oud je bent, maar voor je't weet ben je 65, met een perfect business plan voor... ? ... voor wie... dat kan niet de bedoeling zijn.

't klinkt haast dat je hier iemand zoekt die je even NL moet uittrappen, om eens je droom uit te voeren. of woon je mss al in mexico. enfin, om eindelijk eens te beginnen.

 

- 30.000 potjes huppelepup per dag. dat zijn er nog al wat hoor. ik kan me voorstellen hoe je je productie organiseert, maar al je een week niets verkoopt, of je truck is kapot, staan er na een week wel 210.000 potjes.

 

- lees ik 10 usd per pot. ik lees usd /pesos / euro. is 10 usd voor een suasje niet veel ?? je schreef wel stelling, maar je vkp in natuurlijk wel essentieel. verkoop aan eindgebruiker, krijg je veel, maar als je nationaal of internationaal gaat leveren, zitten er schakels tussen en die moeten alle een (flink) deel.

 

- weggeven of niet, die duizenden supermarktjes moeten wel beleverd worden.

 

- " een reden waarom ik me fulltime job nog niet kan opgeven" en dat kan dus niet, he. je kan niet EN een fulltime job hebben EN een fabriek starten. is dit even genotuleerd ...

 

- nationaal leveren. gaat meestal om relaties.

 

- bij producten is me duidelijk nu. klinkt logisch. echter: als je een fabriek hebt gaat alles heel diep. even een ander product, heb je met alles te maken wat even anders moet. en dat gaat heel ver. je kan je niet voorstellen met hoeveel details je te maken krijgt. ook wel leuk, maar toch JIJ moet het wel oplossen. JIJ moet het potje / dekseltje / etiketje /doosjes / plakbandje om doosje / etc etc bedenken, bestellen ( bij wie ? ), aangeleverd krijgen etc. iemand van 121 euro plakt het stickertje wel.

 

- duitsers zijn trouwe klanten, daar heb je geluk mee.

 

- familie heeft eigen trucks. das ook lekker. heb je een begin.

 

tja lightme, .... en nu ? verder dromen en meer mensen overtuigen van je gelijk ?

ik denk, zeker na 4 jr, een beslissing nemen. of doen, of vergeten....

 

business plan is mooi, maar vooral in apelanden ( waar ik mexico dan maar even voor't gemak onder schaar ) lopen dingen altijd anders. kijk niet naar die miljoen op papier, maar naar je eerste 2 jaar. ondertussen kunnen dr al heel veel dingen veranderen.

 

je hebt een droom, je gelooft erin, je hebt familie ter plaatse ( ! zonder hen was het onmogelijk )

dus gewoon neus dichtknijpen en in het diepe springen.

 

ik wens je succes !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.