• 0

Eenmanszaak met terugwerkende kracht inschrijven

Het afgelopen jaar ben ik activiteiten als zelfstandige begonnen. Omdat ik nog een beheer BV had (uit een vorig ondernemersleven) heb ik een aantal facturen vanuit de BV voor het werk verstuurd. Vanwege de betere aftrekmogelijkheden wil ik mijn activiteiten (en inkomsten) in dit jaar voor de IB in een eenmanszaak laten vallen.

Mijn idee is vanuit de eenmanszaak te factureren naar de BV voor het werk dat ik vanuit de BV het afgelopen jaar verkocht heb. Dus ik maak al mijn uren in de eenmanszaak en factureer daarvoor mijn BV (die vervolgens mijn klanten factureert).

Nou heb ik de volgende vragen:

1) kan ik komende week een eenmanszaak oprichten met als startdatum 1 januari 2012?

2) accepteerd de fiscus het als ik stel dat ik al mijn uren in 2012 in die eenmanszaak gemaakt heb (ik heb een urenadministratie)?

3) kan ik dit (uren in de eenmanszaak, factureren via de BV) zo blijven doen in de toekomst? (mijn klanten zijn nu facturen vanuit de BV gewend)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Leon.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Leon,

Je kunt helemaal niet factureren vanuit je eenmanszaak naar de BV. Als je dat doet, zal de fiscus dat aanmerken als een dienstbetrekking bij je Beheer BV. Je geniet dan gewoon een salaris uit je BV en hebt geen recht op ondernemersaftrek.

In feite factureer je al vanaf 1 januari 2012 vanuit de BV en moet je vanaf die datum in principe een loon in aanmerking nemen vanuit de BV.

Als je via een eenmanszaak wilt werken, dien je vanuit die eenmanszaak rechtstreeks te factureren aan je cliënten.

Succes,

Odeon

• 0

Wat de mogelijkheden zijn om dit nog eventueel met terugwerkende kracht te herstellen, is afhankelijk van de exacte omstandigheden. Heb je een schriftelijke overeenkomst met je klanten of andere correspondentie inzake het werk? Wie staat daarop als contractspartij? Wie is bij de belastingdienst aangemeld als btw-ondernemer - jij of de BV?

Voor de toekomst is het wel om te zetten, maar daar zitten wel een aantal belangrijke formaliteiten aan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar