• 0

Waardering van aandelen op een balans

Als je een BV start dan breng je aandelen in en die staan dan als vermogen op de balans. Stel dat je jaren bezig bent? Hoe moeten die aandelen dan worden gewaardeerd?

Volgens een medewerker van de belastingdienst bij het loket in Tilburg blijft de ingebrachte waarde op de balans staan in de volgende jaren. Volgens mij heb ik hem verkeerd begrepen want dat kan niet volgens de boekhoudregels. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat als je meer verlies hebt dan dat je aan aandelen hebt ingebracht, de balans niet klopt. Je hebt nog steeds de waarde van de aandelen op de balans staan maar geen vermogen meer. Het eigen vermogen is toch de gemaakte winst + het ingebrachte kapitaal (in dit geval het vermogen via aandelen). Bij verlies is dat toch omgekeerd evenredig? :-\

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom vraag je dit Antoon?

 

Je brengt overigens geen aandelen in, je stort ze vol. Op de balans van de BV staat dan een aandelenkapitaal van 18.000.

Winst en verlies zie je vervolgens in de winstreserve, die kan dus ook negatief zijn. Beide posten zie je afzonderlijk van elkaar op de balans.

 

Of gaat dit om de aandelen die BV 1 houdt in BV 2? Dus een moeder-dochter relatie?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost en HeRaFin voor de snelle reactie,

 

Ik ben bezig met de VPB aangifte over 2010 en 2011. Gezien de geringe omzet van de laatste jaren vind ik het jammer om 4.500 euro uit te geven aan een accountant voor de twee BV's. Sterker nog, als ik geen aangifte doen dan wordt deze door de fiscus geschat op rond 2300 euro wat altijd nog goedkoper is dan de 4.500 euro aan een accountant. :-\ Vandaar dat ik zelf probeer om mijn VPB aangifte in te vullen. Verdien ik 2300 mee per jaar.

Ik mag de zogenaamde "verkorte aangifte" gebruiken als ik de twee BV's (holding+werkmaatschap) in elkaar schuif, de zogenaamde geconsolideerde aangifte.

In het verleden zijn voor 40.000 gulden voor iedere BV ingebracht (Samen 36.340 euro). Dus stond er in de begin balans

samen (ik spreek hier nog steeds over de geconsolideerde BV's) 80.000 gulden ofwel 36.340 euro aan vermogen.

 

Nu komt mijn werkelijke vraag. Op een gegeven moment krijg je de vraag in het VPB programma zoals in het plaatje wat hier is bijgevoegd. Ik begrijp hier weinig van de vraag. Gestort en opgevraagd kapitaal en informeel kapitaal. Hier kan ik toch niet die 36.340 euro weergeven. Dat slaat nergens op. Het moet uiteindelijk het verschil zijn tussen de bezittingen en de schulden. Een ander vermogen kan toch niet?

Link naar reactie
  • 0
Gezien de geringe omzet van de laatste jaren vind ik het jammer om 4.500 euro uit te geven aan een accountant voor de twee BV's. Sterker nog, als ik geen aangifte doen dan wordt deze door de fiscus geschat op rond 2300 euro wat altijd nog goedkoper is dan de 4.500 euro aan een accountant. Vandaar dat ik zelf probeer om mijn VPB aangifte in te vullen. Verdien ik 2300 mee per jaar.

 

Geringe omzet, werkmij en holding. Ik schat dat je - mits niet al te veel facturen en bonnetjes - bij een goede accountant niet meer dan € 1.200,- tot € 1.500,- kwijtbent voor jaarrekening en aangifte VPB. Ik schat ook in dat je die kosten dubbel en dwars terugverdient , bijvoorbeeld via middeling of belastingbesparende maatregelen. Ook is de kans op fouten en boetes een stuk geringer.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp hier weinig van de vraag.

 

Daarom is het niet zo handig om te doe-het-zelven. Er zijn wel meer vragen/opgaven die voor leken niet zo makkelijk zijn om te begrijpen.

 

Je hoeft trouwens niet een dure accountant in te schakelen. Voor een tiende van het bedrag dat je noemt kan je makkelijk een kundig iemand vinden die dit verantwoord voor je regelt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu komt mijn werkelijke vraag. Op een gegeven moment krijg je de vraag in het VPB programma zoals in het plaatje wat hier is bijgevoegd. Ik begrijp hier weinig van de vraag. Gestort en opgevraagd kapitaal en informeel kapitaal. Hier kan ik toch niet die 36.340 euro weergeven. Dat slaat nergens op. Het moet uiteindelijk het verschil zijn tussen de bezittingen en de schulden. Een ander vermogen kan toch niet?

 

Het gestort en opgevraagd kapitaal is weldegelijk 36.340. Verliezen en winsten uit het verleden zie je terug in de algemene reserve (dus niet het aandelenkapitaal) net onder het aandelenkapitaal. Overigens is het niet de bedoeling dat je de balans kloppend maakt. Als je alles in het jaar goed verwerkt hebt, hoort de balans vanzelf te kloppen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Je hoeft trouwens niet een dure accountant in te schakelen. Voor een tiende van het bedrag dat je noemt kan je makkelijk een kundig iemand vinden die dit verantwoord voor je regelt.

 

Ik vind ze niet. BTW doe ik zelf, Verkoopboek ook tot proefbalans en saldibalans. Zelfs de boeken in elkaar schuiven van de twee BV's is geen probleem. Daar kom ik ook wel uit. Het probleem zit hem in de aangifte die voortaan elektronisch moet geschieden voor de VBP. Daar loop ik op vast. Ik weet ook wel dat het veel goedkoper kan maar ik weet niet waar ik moet zijn en of het wel betrouwbaar is. Een zwager van mij is register-accountant maar toen ik de stukken aan hem voorlegde zei hij dat hij het niet echt veel goedkoper kon. Ook bij andere administratiekantoren ving ik bot. Iedereen zegt dan ook "Dat kan goedkoper" maar daar heb ik niks aan zonder dat ik iemand daarvoor vind.

 

Ik heb hierover met de belastingdienst vaak gesproken en dat het (Elektronische aangifte VPB) zo moeilijk invullen is. Ook vind ik het raar dat vele velden in deze aangifte niet worden doorgerekend. Als ik iets vergeet in te vullen kan ik geen aangifte insturen maar wat ik vergeten ben of wat er niet juist is wordt niet weergegeven. De hele aangifte VPB is opgezet vanuit de organisatie zoals de Belastingdienst er uit ziet. Je hebt er kennelijk jaren studie voor nodig om het te begrijpen. Het is echt niet voor leken geschreven. Zo houdt de overheid een hele administratie-economie op gang.

 

Ik weet ook niet waar ik de informatie vandaan moet halen en loop dan ook op de meest eenvoudige vragen vast.

Wel wordt er van mij verwacht dat ik dat weet en dat ik de juiste gegevens invul. Ik mag ook vanwege de geringe omzet de aangifte zelf doen en heb geen accountantsverklaring nodig. En als ik het de belastingdienst ga vragen kom ik met nog meer vragen thuis en vaak met halve of onjuiste antwoorden.

Kortom het is een ramp.

 

Toch kies ik er voor om deze constructie van twee BV's aan te houden. Ik heb er inmiddels veel in geïnvesteerd en geef niet alles zomaar op omdat de belastingdienst het mij moeilijk maakt. Wellicht dat ik tot het uiterste moet gaan en de papieren aangifte maar moet doen die weer niet wordt geaccepteerd en uiteindelijk wordt uitgevochten voor de rechter omdat ik geen erkenning heb om een papieren aangifte te doen. En daar moet ik weer van af zien omdat ik geen financiële middelen genoeg heb om dit aan te gaan.

 

Kortom. Eigenlijk vind ik dat de overheid hierin tekort schiet. Zij vraagt aan mij om de VPB in te vullen en elektronisch aan te leveren. Dan moet het voor de kleinere BV's mogelijk zijn om die ook met niet te veel inspanning in te vullen en niet alsnog afhankelijk te zijn van een accountant die ze eigenlijk niet hoeven te hebben voor het invullen. Je mag het zelf maar je kunt het niet. Als je het kunt vragen ze bijna het onmogelijke. Ik ben ondernemer, geen administrateur.

 

Hierbij zit trouwens weer het plaatje. Was bij de vorige reactie kennelijk niet goed gegaan.

Ging over het volgende;

 

Nu komt mijn werkelijke vraag. Op een gegeven moment krijg je de vraag in het VPB programma zoals in het plaatje wat hier is bijgevoegd. Ik begrijp hier weinig van de vraag. Gestort en opgevraagd kapitaal en informeel kapitaal. Hier kan ik toch niet die 36.340 euro weergeven. Dat slaat nergens op. Het moet uiteindelijk het verschil zijn tussen de bezittingen en de schulden. Een ander vermogen kan toch niet?

Vraag_over_verrmogen_bij_HigherLevel-nl_10-9-2012_10-04-15.thumb.png.7a397929a1c9192bc921fd2de60025c3.png

Link naar reactie
  • 0
Je hebt er kennelijk jaren studie voor nodig om het te begrijpen. Het is echt niet voor leken geschreven. Zo houdt de overheid een hele administratie-economie op gang.

 

Sommige dingen zijn nu eenmaal complex en niet te versimpelen. En dan nog, de kans op fouten is veel te groot om met een gebrek aan (basis!)kennis zelf je VPB aangifte te gaan doen. De overheid mag eisen stellen aan VPB-aangiftes. Het is immers een eigen keuze geweest om van de rechtsvorm BV gebruik te maken. Dat komt met voordelen en met nadelen, rechten en plichten.

 

Er zijn ondernemers die de VPB aangifte helemaal zelf doen, maar meestal hebben ze dan inderdaad een bedrijfseconomische en/of boekhoudkundige achtergrond

 

Basiscursus Tax Management

 

 

De herleiding van de aangifte vennootschapsbelasting

Donderdag 15 november 2012 van 10.00 tot 16.30, te Leiden

5 PO NOvA, 5 RB

 

Het opstellen van de aangifte vennootschapsbelasting en de daarbij noodzakelijke herleiding van de fiscale jaarrekening vanuit de bedrijfseconomische jaarrekening wordt als complex ervaren. Enerzijds omdat de problematiek alle aspecten van de financiële administratie kan raken, anderzijds omdat er sprake is van een overlapping tussen het civiele en fiscale recht.

 

Wellicht ook interessant voor u:

Verdiepingscursus Finance for Lawyers: Balans- en jaarrekeninglezen voor juristen

(1 en 8 november 2012)

Link naar reactie
  • 0

BTW doe ik zelf, Verkoopboek ook tot proefbalans en saldibalans.

 

Nou, dan wordt het nog goedkoper. Althans als je dit allemaal goed gedaan hebt (zodat het zo overgenomen kan worden).

Dan ben je voor een paar (misschien drie) honderd euro klaar, want dan gaat het over de VPB aangifte alleen.

 

Maar natuurlijk: als je aan een RA gaat vragen wat het kost, dan wordt het een ander verhaal. Want RA’s zijn voor grote ondernemingen. Niet voor ondernemingen met amper omzet/activiteit.

 

Link naar reactie
  • 0
maar daar heb ik niks aan zonder dat ik iemand daarvoor vind.

Ik denk als je de administratie volgens standaard boekhouding aanlevert, met bijbehorende stukken,

een accountant (liever belastingadvies kantoor) niet veel meer tijd hoeft te besteden en daarvoor evenredig te verrekenen.

 

Zo houdt de overheid een hele administratie-economie op gang.

Deze ergernis kan ik zeker begrijpen. Ik vind ook als men jou verplicht iets aan te gaan, men ook de faciliteiten daarvoor moet scheppen op een redelijk leerbaar niveau.

 

Kortom het is een ramp.

Inderdaad. En de enige schuldige is de overheid.

 

Wellicht dat ik tot het uiterste moet gaan en de papieren aangifte maar moet doen die weer niet wordt geaccepteerd en uiteindelijk wordt uitgevochten voor de rechter omdat ik geen erkenning heb om een papieren aangifte te doen

Ik denk zelfs dat het een verworven grondrecht (of Europees) is om op papier een aangifte te kunnen doen. Dit hoort volgens mij tot het niet uitgesloten te mogen worden van levens-, transporteer- en economisch verkeer. In USA is men daar veel fundamenteler in. De minder valide(bedeelde) heeft in elk verkeer bescherming. Bijvoorbeeld het papierengeld dat op zich slechts toegankelijk is voor minderheden moet gewaarborgd blijven. Dus bijvoorbeeld verplicht pinnen en digitaal bankieren is een onbestaanbare regel.

 

Je mag het zelf maar je kunt het niet. Als je het kunt vragen ze bijna het onmogelijke. Ik ben ondernemer, geen administrateur.

Het F. ministerie heeft het zo moeilijk gemaakt. Dat ze het zelf niet begrijpen. Althans veel ambtenaren het niet kunnen uitleggen.

Hebben we dat ergens anders ook niet eens gehoord, dat banken producten hebben verkocht die ze zelf ook niet begrijpen, zodat er nu crisis is.

 

Hierbij zit trouwens weer het plaatje. Was bij de vorige reactie kennelijk niet goed gegaan.

Ik kan je helaas niet helpen. Joost weet zeker raad, alhoewel ik niemand wil verplichten.

 

Daarentegen heeft Peter voor jouw geval wellicht ook gelijk. Als je alles perfect aanlevert kun je wellicht gaan voor de € 250.

 

In ieder geval het gebruik van een controlerende autoriteit is altijd geruststellend.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.