• 0

[Centraal] Best practices voor het ontwikkelen van mobiele apps

Hallo allemaal,

 

Ik zit er sterk aan te denken om een android app te laten ontwikkelen. Die app zou een bestaand product vervangen.

 

Aan jullie de vraag: welke dingen zijn jullie tegen aan gelopen bij het laten ontwikkelen van app? Waar moet ik op letten?

 

Waar ik zelf mee zit is dat de ontwikkeling van mobiele apparaten vrij hard gaat en ik wel wil dat het blijft werken, ook op toekomstige versies. Raden jullie een service contract waarin dat regelt is aan of denken jullie dat dit zo weinig voor zal komen (dat die niet werkt op een nieuwe android versie) dat dit zinloos is?

 

Alvast dank,

 

Johannes

 

Edit: titel verduidelijkt en veralgemeniseerd

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Johannes,

 

Het voert wat ver om op te noemen wat wij allemaal zijn tegen gekomen bij het ontwikkelen van onze app. Maar in het kader van het delen van ervaring hier mijn korte opsomming:

 

- Duidelijke afbakening van de app/dienst (wat doe ik wel / wat doe ik niet)

- Houd rekening met ontwikkeltijden (wij hebben tot op dit moment aan de hele dienst meer dan 2000 uren opgebrand dus je moet van goede huize komen dit 'snel' terug te verdienen.

- Waarom alleen Android, zeker in de dienstverlenende hoek kom je niet onder IOS uit.

- Hoe selecteer je een programmeur? in mijn beperkte ervaring (15 jaar) is het verschil tussen een aardige en goede programmeur al snel factor 100 (zowel qua snelheid, doordenken, produceren van code, doorpakken op concepten maar ook helaas de prijs), Of doe je dit zelf?

- Marketing: er zijn inmiddels zoveel apps dat het moeilijk is met iets compleet nieuws te komen. Wat zijn jouw unieke USP en zijn deze voor de huidige gebruikers (je verangt een andere app) om te switchen.

- Zorg voor een systeem rondom fouten (bugtracker, projecttool)

- Je kunt niets aan van Google: tussen de ene versie en de andere versie kunnen zaken zo veranderen dat jou product helemaal niet (of een gedeelte) werkt. In 4.0.3 zijn ze bijvoorbeeld een gedeelte van de Maps library vergeten waardoor een kaart functie niet meer werkt. Om nog maar te zwijgen van de hardware. Dus testen, testen & testen op zoveel mogelijk devices/firmware etc etc. Dit contracueel dichttimmeren lijkt mij een lastige. Je maakt je klant afhankelijk van Google, volgens mij werkt het bij Windows (sorry) software ook niet zo. Wel kun je extra features, diensten, widgets etc wellicht doorberekenen.

 

Tot zover, mocht je meer willen weten dan weet je me te vinden,

 

Maurice

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is voor het grote publiek bedoeld. (Hoewel groot: alle mensen die vleermuizen inventariseren met een batdetector.)

 

Dank beiden voor de reactie. Wat ik als functionaliteiten wil heb ik helder. Dat die gericht is op een niche gebruiker is duidelijk, qua in de wereld helpen van de app denk ik een mooie manier gevonden hebben.

 

Bij programmeer werk voor online dingen kan ik nu aardig inschatten bij wie ik aan het goede adres zit. Waar kan ik voor android zaken op letten?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Een beetje ervaren Android ontwikkelaar weet zelf wel waar zo'n beetje de problemen zitten. Grootste probleem met Android is de fragmentatie oftewel de enorme keus aan modellen met hun Android versies en schermgroottes.

 

Verder zou je ook eens kunnen kijken in hoeverre het nodig is om de app heel low level te ontwikkelen (Java) of dat high level ook volstaat (Phonegap, Titanium, enz.). Dit kan namelijk behoorlijk in de ontwikkeltijd en dus kosten schelen. Maar een en ander is afhankelijk van jouw eisen en wensen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste dat je eerst moet bedenken is of je wel een appp nodig hebt. Over het algemeen is een app interessant als je apparaat-specifieke zaken nodig hebt (gps en zo, al kan dat meestal met een mobiele browser ook opgevraagd worden). Zo niet, dan voldoet een mobiele versie van je website prima.

 

En het drait opalle mobiele apparaten... ;)

 

edit: tekst wijzigen in FF voor Android is niet altijd makkelijk!

Link naar reactie
  • 0

Wellicht van een heel andere aard, maar je krijgt ook te maken met randzaken rond de app.

Hoe krijg je de app aan de man? Het is heel moeilijk om populair te worden in de Marketplace of App Store, dat gebeurt eigenlijk enkel met apps die echt enorm eruit knallen. Zeker met jouw specifieke doelgroep heb je daar niet zo'n grote kans op.

 

Dus krijg je ook te maken met online marketing: een landingspagina (één-pagina-website) met informatie over je app, die doorlinkt naar de Google Marketplace. Vergeet er in dit geval niet voor dat die landingspagina ook absoluut een mobiele versie nodig heeft ;)

En afhankelijk van hoe groot je het wilt maken, verwijzingen vanaf je eigen website naar die app pagina, Google AdWords, vermelding op alle visitekaartjes, e-mailhandtekeningen, etc.

 

Verder, in het selecteren van een programmeur: leg hem de scope voor en peil de reactie. De goede programmeurs vertellen je waar moeilijkheden zitten en leggen je uit hoe ze bepaalde zaken aanpakken (ook al snap je daar wellicht niet veel van).

Link naar reactie
  • 0

Wellicht van een heel andere aard, maar je krijgt ook te maken met randzaken rond de app.

Hoe krijg je de app aan de man? Het is heel moeilijk om populair te worden in de Marketplace of App Store, dat gebeurt eigenlijk enkel met apps die echt enorm eruit knallen. Zeker met jouw specifieke doelgroep heb je daar niet zo'n grote kans op.

 

Dus krijg je ook te maken met online marketing: een landingspagina (één-pagina-website) met informatie over je app, die doorlinkt naar de Google Marketplace. Vergeet er in dit geval niet voor dat die landingspagina ook absoluut een mobiele versie nodig heeft ;)

En afhankelijk van hoe groot je het wilt maken, verwijzingen vanaf je eigen website naar die app pagina, Google AdWords, vermelding op alle visitekaartjes, e-mailhandtekeningen, etc.

De app wordt als combinatie verkocht met een offline product, die niet zonder elkaar kunnen. Marketing is daarmee niet anders dan voor mijn bestaande producten.

 

Verder gaan we natuurlijk niet voor de grote massa want die hebben er onvoldoende aan.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Als je op technisch vlak wil weten wat er allemaal mogelijk is, dan is daarvoor een developers guide gratis te downloaden.

Deze heb ik zelf samen met een aantal andere experts samengesteld en wordt een paar keer per jaar bijgewerkt.

De gids is speciaal bedoeld voor reguliere software ontwikkelaars die een overstap naar mobiel willen maken of voor bedrijven die meer inhoudelijk willen weten van de mobiele markt voor ze een app laten ontwikkelen.

 

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, maar een kopietje staat hier:

http://www.appvalley.com/pdf/Guide_11thEdition_WEB-1.pdf

 

of anders even googlen op "mobile developer's guide to the galaxy"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.