• 0

Een tijdelijk pand huren, slim?

Een korte introductie;

Ik ben een zeer ambiteuze jonge onderneemster.

Een jaar geleden ben ik onbevangen (maar voorbereid!) en vol enthousiasme begonnen met een mode webshop.

Deze loopt redelijk, maar 'nog' niet genoeg om volledig van te leven.

Geen probleem, hier had ik op gerekend gezien ik ben gestart met een zeer laag budget. De bedoeling was parttime erbij te werken, parttime te ondernemen.

De banen liggen niet voor het opraken en zo kwam het dat ik een geweldige baan kreeg, fulltime.

Hierdoor heb ik zo goed en kwaad als kan wel zoveel mogelijk tijd aan mijn webshop besteedt, maar toch nog te weinig om voldoende omzet eruit te halen.

Het contract voor de baan stopt binnenkort, hiervan was ik ook op de hoogte.

Ik het wat geld opzij kunnen zetten met het eindigen van mijn baan een boost te kunnen geven aan de webshop.

 

Nu doet zich het volgende voor;

 

Het is uiteraard mijn doel om ooit een winkel te beginnen, doch zie ik het in de huidige economie allerminst zitten om huurcontracten aan te gaan waar ik 2 jaar of langer aan vast zit.

In de stad waar ik woon staan enkele winkelpanden te huur welke gesloopt moeten worden.

Op dit moment probeer ik in contact te komen met de eigenaar, want van andere winkeliers hoor ik dat deze momenteel ook te huur zijn voor zeer korte periodes.

MIjn eerste gedachte, ideaal om te proberen of mijn 'handel' wel in de smaak valt in deze stad, wellicht een deel van de voorraad te kunnen verkopen, zonder al te veel risico, gezien ik niet aan langdurende contracten vastzit.

 

Anderzijds denk ik, wat zie ik over het hoofd.

Natuurlijk, de winkel krijgt niet de uitstraling die ik zou willen, je gaat immers geen verbouwing plegen in een pand waar je pakweg 2 a 3 maanden zit.

In het ergste scenario (denk ik) maak ik geen omzet en ben ik de kosten voor de huur kwijt.

Maar dan kan ik dit beschouwen als een goede les, waarbij ik niet direct gigantisch mee het schip in ga.

 

Uiteraard heb ik zelf behoorlijk wat research gedaan, zo spit ik dit forum al geruime tijd door en ben ik net door een 20 pagina's tellend topic geworsteld, waarin het helaas minder goed afliep. Ik heb een fijne boekhoudster waar ik al een aantal gesprekken mee heb gehad.

 

Ik denk altijd, als je niks durft zal er ook nooit iets lukken. Ik ben nog jong, niet achterlijk, vol passie.

 

Iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een eigen pand is leuk, maar kan ook een flinke kostenpost zijn. Probeer dan vooral de kosten tegenover de baten te zetten. Denk je je omzet flink te kunnen verhogen, zodat je die kosten kunt betalen en zelfs nog overhoudt ook, dan doen. In elk ander geval zou ik het voorlopig nog even laten, zelfs als je niet eens zeker weet. Je schrikt echt hoe hard die kosten van een eigen pand op je omzet inhakken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw bericht!

 

Ik sta 600% achter mijn product.

Hiermee ben qua inkoop ook volledig vrij, ik zit niet vast aan inkoopcontracten/hoge minimum orders en bijkomende hoge kosten die er dan zouden zijn bij het inkopen van nieuwe zomer/winter collecties.

De bedoeling is twee of drie wekelijks inkopen te doen, waardoor ik continue in kan spelen op nieuwe trends en niet vastzit aan niet goedlopende collecties die me half of heel mijn budget hebben gekost.

 

Ik heb afgelopen zomer op diverse braderieën gestaan en zo al een klein beetje kunnen proeven.

Op de meeste braderieën heb ik winst gemaakt.

Op sommige braderieën een hele grote winst. (de beste dag € 1600,- omzet) op de slechtste braderieën had ik net de kraamhuur eruit. Ik sta 600% achter mijn product en ik weet dat er vraag naar is. Maar ik weet ook dat het een product is wat niet iedereen aanspreekt en dat ik op een locatie moet zitten met de juiste doelgroep.

 

De vast terugkerende kosten die het huren van een pand met zich meebrengen vind ik nogal behoorlijk. En dat is de reden dat ik het tot op heden nog niet heb gedurfd. Omdat mijn locatie 'spot-on' móet zijn lijkt het mij een geweldige kans om tijdelijk dit pand te kunnen huren (tegen aantrekkelijk tarief), om zo te kunnen proberen of ik aanloop heb en of er in deze omgeving daadwerkelijk vraag is naar mijn product.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat je hier een kans in ziet maar ik denk dat je het wat te "simpel" ziet dat je alleen risico loopt de huur kwijt te raken. Vaak moet je toch eea doen in de aankleding. Muren bewerken, nieuwe vloer, kledingrekken, kassa, enz, enz. dat moet je allemaal investeren, dus niet alleen de huur.

Daarnaast koop je de kleding in. Kun je die via de webshop weer kwijt als de fysieke winkel stopt? Of moet je die dan afschrijven?

 

Daarnaast snap ik dat de korte huur een voordeel is omdat je er niet aan vast zit. In mijn ogen is het ook een nadeel. Vaak moet men "de loop naar je winkel" vinden. Mensen komen in je zaak, vertellen dat weer door en zo bouw je steeds meer klanten op. Daar heb je vaak wel een paar maand voor nodig. De kans is dan dat, als je eenmaal de klanten hebt, je de plek weer kwijt bent omdat de huur voor een paar maanden is.

 

Natuurlijk, nooit geschoten altijd mis, maar er komt meer bij kijken dan alleen de huur. De tijd die je in de winkel stopt stop je niet in je webwinkel. Ga er dus van uit dat je webwinkel op het zelfde punt blijft als het nu is of zelfs minder goed gaat lopen. Ik zou eerder er voor kiezen je webwinkel succesvol te maken zodat je daar van kan leven. Anders heb je twee half succesvolle projecten.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat jullie de moeite nemen voor het meedenken en de tips!

 

Het is inderdaad zo dat ik enkele investeringen zal moeten maken. Echter probeer ik deze te beperken tot zaken die ik altijd nog kan meenemen of hergebruiken. Ik denk in deze aan wat kledingrekken en evt een paar paspoppen.

Ik heb een hele tijd terug eens gekeken naar kassa systemen, blijkbaar kun je het wat dit betreft zo duur maken als je zelf wilt, wat een prijzen!

Voor een tijdelijke shop de investering wat mij betreft niet waard. Het doel is ooit een 'echte' winkel en mocht dat ooit lukken ga ik hiermee verder.

Het pand wat ik nu op het oog heb ligt 15 meter van een pin apparaat, het zou me veel kosten besparen alleen contant te laten afrekenen. Anderzijds, het verhoogt de drempel tot aankoop natuurlijk enorm. Ik heb nog niet uitgezocht wat de kosten voor een draadloos pin apparaat zijn, dit ga ik doen om eens af te wegen wat in mijn situatie het interessants zal zijn.

 

De staat van het pand aan de binnenzijde is ronduit triest. Het staat enkele jaren leeg. Beton op de vloer en vies vochtig afgerafeld behang op de muren. Maar het is een kleine ruimte ( ik schat 40/50m2)wat met enige creativiteit en een partner met 2 rechterhanden ( jaren zzp in bouw) makkelijk knus zal aandoen. De locatie is top, een druk verbindingstraatje tussen 2 winkelmarkten midden in het centrum.

 

Wat me inderdaad wel aan het denken zet is de aanloop periode. Wellicht duurt het even voordat ik gevonden wordt en ben ik weg tegen de tijd dat er aanloop is. Anderzijds, in het geval ik merk dat er duidelijk vraag is naar mijn concept reden om de echte stap te wagen.

 

Ik weet dat ik het rooskleurig zie en misschien overkom alsof ik naïef ben. Het eerste is waar, maar naïef ben ik niet. Ik zie dit misschien als ' testperiode ' alvorens een echte winkel te starten.

Dedalnietemin ben ik nIet onervaren in ondernemen, een doorzetter eersteklas, maar nieuw in deze branche. Daarom sta ik meer dan open voor ieder inzicht!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe leuk een webshop ook is, ik mis het persoonlijk contact met de klant.

Uiteraard ga ik gewoon door met de webwinkel en gezien het onderhoud hiervan veel tijd in beslag neemt, is het geen dagvullend programma. Ik gebruik dezelfde voorraad als in de winkel en wellicht is het mogelijk om vanuit de winkel het eea te doen, op een rustig moment. Veel meer als internet verbinding, printer, laptop en inpakmateriaal is er niet voor nodig.

 

Ik denk dat het reëel is te denken dat een winkel ook niet hele dagen storm loopt en ik die momenten kan nemen voor het updaten van de webwinkel.

 

Het nieuwe werken ;-). Je neemt je werk mee naar je werk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wil je gewoon die winkel en maakt het niet zo veel uit wat we zeggen :P

 

Zelf heb ik uit bovenstaande reacties geen idee wat het voordeel zou zijn van de tijdelijke winkel maar als ik je zo lees wil je het gewoon heel graag. Alle bedenkingen die opgeworpen worden weerleg je gemakkelijk zonder echt inhoudelijk te worden.

 

Als je het heel graag wil moet je het toch gewoon doen!? Neem een bedrag van xx.xxxx euro die je kan missen zodat als het mis gaat je geen probleem hebt. Je bent enthosiast, dat is je voordeel (maar maakt een logische discussie hier lastig)

 

Start gewoon de winkel en zie waar het schip strant!

Als je toch een onderbouwde keuze wil maken, maak dan een lijstje van kosten die gaan komen: huur, inrichting, kassa, pinautomaat (zou namelijk niet met veel geld in je winkel gaan zitten), enz.

Kijk hoeveel dagen je open gaat en hoeveel uur je dus in de winkel moet staan (ook bij ziekte)

Kijk hoeveel omzet je moet draaien om de vaste lasten er uit te halen.

Hoeveel omzet je moet draaien om je loon te kunnen ontvangen.

En hoeveel omzet je moet draaien om winst te maken.

 

Maar je kan ook gewoon beginnen dan vanzelf er achter komen welke dingen er bij komen kijken. Met je enthosiasme kom je zeker een heel eind! Maar datzelfde enthosiasme lijkt je ook wat te verblinden in deze discussie.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hahaha, ik weet het, ben ook echt heel erg enthousiast, anders stopte ik dit idee ook direct de vriezer in.

Terugkijkend naar mijn berichten is je reactie volledig terecht.

 

Vandaar dit topic.

Ik wil niet verblinden door mijn enthousiasme en stel de (kritische) opmerkingen daarom zeer op prijs. Ik ben zeer blij dat men de moeite neemt kennis en ervaring te delen en Ik neem uw en andere tips zeer ter harte. De komende dagen ga ik wat berekeningen maken, waarna ik ook eens met mijn boekhouder om de tafel ga.

 

Zijn er naast een eigen marktonderzoek wellicht ook websites met informatie per gemeente betreft koopgedrag consument/ gemiddelde omzet per 4kante meter? Of is dit een hele rare vraag?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig, dat zocht ik!

 

Ik heb een leuk concept met als hoofdzaak trendy, maar heel aparte/ opvallende damesschoenen. Aangevuld met onweerstaanbare accecoires. Vooral gericht op de modebewuste vrouw. Tegenwoordig hangt hier geen leeftijd meer aan vast merk ik. Maar een 'type', wat mijn doelgroep onwijs leuk maakt.

Mocht ik besluiten door te gaan met de plannen voor een winkel, wil ik tevens een start maken met hele trendy kledingitems. Hoewel, dit ga ik zowiezo doen, ook indien de winkel er niet van komt.

De producten zijn kwalitatief, maar wel heel aantrekkelijk qua prijs.

Leuke (merk) schoenen koop je overal. Maar er zijn genoeg mensen met een lager budget die ook graag wat anders kopen dan de 'eenheidsworst' die wordt aangeboden door grote ketens.

Link naar reactie
  • 0

Leuk! Nee vrouwen van 40 gedragen zich als vrouwen van 30 en visa versa.

 

Tips

 

* Begin met een klein pand met uitstraling

* Sterke aanloop B1 of A2 locatie

* Als je handig bent knap dan zelf de boel op

* Maak anders gebruik van de markt ( werkspot.nl )

* Check eens op faillissementen voor toonbanken, kassasystemen

* Probeer innovatief te zijn met je interieur. 3 euro pallets, voorzien van een mdf plaat wit geschilderd kan een prima presentatie element zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Frissekijk,

 

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar wel aansporen om alles nogeens goed op een rijtje te zetten. De trend in retailland is nu niet bepaald een weg omhoog. Meer een steile helling naar beneden. Het aantal ondernemers in dit segment heeft het zo verschrikkelijk zwaar. Er zijn tientallen onderzoeken te vinden die deze stelling aangeven. Er moeten er zoveel stoppen,omzetdalingen van 30 a 40% is geen uitzondering...

 

Succes!!!

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Dag Frissekijk,

 

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar wel aansporen om alles nogeens goed op een rijtje te zetten. De trend in retailland is nu niet bepaald een weg omhoog. Meer een steile helling naar beneden. Het aantal ondernemers in dit segment heeft het zo verschrikkelijk zwaar. Er zijn tientallen onderzoeken te vinden die deze stelling aangeven. Er moeten er zoveel stoppen,omzetdalingen van 30 a 40% is geen uitzondering...

 

Succes!!!

 

Danny

Ik laat graag even een tegen geluid horen: ik zou je heel hard aanmoedigen om deze uitdaging aan te pakken.

 

Voglens mij heb je heel goed helder wat je risico is en is het een ervaring die je graag eens meegemaakt wil hebben. Als het je aan het eind van de rit geld gekost heeft was dat ongetwijfeld nuttig leer geld.

 

Wel zou ik je nog aan willen raden om wat financiële doelstellingen te stellen:

Bijvoorbeeld: maximaal X euro voorraad, X euro huur per maand, X euro voor aanpassingen winkel

Maar vooral: X euro winst na 3 maanden anders stop ik ermee.

Als stok achter de deur (en omdat wij graag leren van andermans fouten) de vraag om zowel je doelstellingen vooraf als het proces en je resultaat achteraf met ons te delen. Daardoor heb je later zelf ook nog een verslag waar je in terug kunt lezen en van kunt leren.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Doen!, anders vraag je je de rest van je leven af of je het had moeten doen. En als ik het zo hoor dan zijn de risico's niet vreselijk groot. Wellicht kan je de webshop nog een kleine boost geven om te vermelden dat men de bestelling ook kan afhalen in de winkel. Geeft ook weer vertrouwen omdat men dan op de webshop ziet dat je een fysieke winkel hebt.

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel. Er zijn teveel winkels voor het aantal mensen in Nederland. Internet heeft natuurlijk ook zijn invloed, maar dat houdt ergens op. Internet heeft er wel voor gezorgd dat er teveel winkels zijn bijgekomen. Al die rommel/marktachtige winkels vallen om. En terecht wat dat is niet meer van deze tijd!

Link naar reactie
  • 0

@ Johannes en Dutchguy

 

Wat is jullie mening dan over de enorm snel toenemende leegstand in deze sector?

 

Danny

Statistisch gezien maakt TS niet heel veel kans om er een rendament volle winkel van te maken... Maar:

- er zijn altijd groeiers in een krimpe markt.

- TS staat open (voor zover ik dat in kan schatten) om te leren. Zoveel leren van het runnen van een winkel als TS in een paar maanden zou doen met de winkel leer je in geen enkele opleiding in 4 jaar. Er simpelweg geen betere leerschool.

 

En... het is soms niet erg om geld te verliezen aan projecten: zolang de schade maar te overzien is en ervan geleerd wordt.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Ben momenteel niet in de gelegenheid om uitgebreid te reageren, dit probeer ik later vandaag te doen.

De discussie die aan het ontstaan is vind ik reuze interessant.

 

Ik ben nog maar 25 maar ik weer nog wel goed dat ik mijn ouders jaren terug altijd heb horen roepen, klein beginnen, langzaam groeien.

Het lijkt alsof de mentaliteit hierin is veranderd.

Eerst veel lenen, flink investeren, vooral niet 'half' beginnen. Je hebt 'uitgerekend' dat je ongeveer zoveel omzet makkelijk binnenhaalt dus alles kan.

Blijkt het om allerlei redenen toch iets minder te gaan, ben je direct failliet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het topic nu tot pagina 4 doorgelezen. Het is een soortgelijk verhaal als in een ander 20 pagina's tellend topic welke ik eergisteren heb doorgeworsteld.

Vreselijk voor deze ondernemers en vooral ook dat er een lange nasleep aan vast hangt met zoveel schuld.

Ik krijg er de kriebels van en dit soort voorbeelden zijn voor mij al de eerste reden om 1. Geen langlopende huurcontracten aan te gaan voor een winkelpand. 2. Niet te werken met grote inkooporders per seizoen, maar gespreid inkopen iedere 2/3/4 weken.

3. Vooral geen leningen aan te gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn motto: doe iets goed, of doe het niet.

Huur je een tijdelijk pand dan:

- zit je op een ongunstige locatie die weer verdwijnt

- geef je de winkel niet de uitstraling die je zou willen.

Je zult hoe dan ook veel geld kwijt zijn, en slaagt het project niet dan zou dit aan bovenstaande oorzaken kunnen liggen. Je zult dus nooit weten of het plan wel geslaagd zou zijn als je het direct goed aangepakt zou hebben.

 

Mijn advies: stop je geld in het perfectioneren van je webshop, eventueel met behulp van HL. Je wilt graag persoonlijk contact met je klanten, dus voorzie de shop van een chat-optie. Met de winst van de webshop zou je misschien nog eens je droom kunnen verwezenlijken.

 

Aan je enthousiasme en motivatie zal het niet liggen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.