• 0

Een tijdelijk pand huren, slim?

Een korte introductie;

Ik ben een zeer ambiteuze jonge onderneemster.

Een jaar geleden ben ik onbevangen (maar voorbereid!) en vol enthousiasme begonnen met een mode webshop.

Deze loopt redelijk, maar 'nog' niet genoeg om volledig van te leven.

Geen probleem, hier had ik op gerekend gezien ik ben gestart met een zeer laag budget. De bedoeling was parttime erbij te werken, parttime te ondernemen.

De banen liggen niet voor het opraken en zo kwam het dat ik een geweldige baan kreeg, fulltime.

Hierdoor heb ik zo goed en kwaad als kan wel zoveel mogelijk tijd aan mijn webshop besteedt, maar toch nog te weinig om voldoende omzet eruit te halen.

Het contract voor de baan stopt binnenkort, hiervan was ik ook op de hoogte.

Ik het wat geld opzij kunnen zetten met het eindigen van mijn baan een boost te kunnen geven aan de webshop.

 

Nu doet zich het volgende voor;

 

Het is uiteraard mijn doel om ooit een winkel te beginnen, doch zie ik het in de huidige economie allerminst zitten om huurcontracten aan te gaan waar ik 2 jaar of langer aan vast zit.

In de stad waar ik woon staan enkele winkelpanden te huur welke gesloopt moeten worden.

Op dit moment probeer ik in contact te komen met de eigenaar, want van andere winkeliers hoor ik dat deze momenteel ook te huur zijn voor zeer korte periodes.

MIjn eerste gedachte, ideaal om te proberen of mijn 'handel' wel in de smaak valt in deze stad, wellicht een deel van de voorraad te kunnen verkopen, zonder al te veel risico, gezien ik niet aan langdurende contracten vastzit.

 

Anderzijds denk ik, wat zie ik over het hoofd.

Natuurlijk, de winkel krijgt niet de uitstraling die ik zou willen, je gaat immers geen verbouwing plegen in een pand waar je pakweg 2 a 3 maanden zit.

In het ergste scenario (denk ik) maak ik geen omzet en ben ik de kosten voor de huur kwijt.

Maar dan kan ik dit beschouwen als een goede les, waarbij ik niet direct gigantisch mee het schip in ga.

 

Uiteraard heb ik zelf behoorlijk wat research gedaan, zo spit ik dit forum al geruime tijd door en ben ik net door een 20 pagina's tellend topic geworsteld, waarin het helaas minder goed afliep. Ik heb een fijne boekhoudster waar ik al een aantal gesprekken mee heb gehad.

 

Ik denk altijd, als je niks durft zal er ook nooit iets lukken. Ik ben nog jong, niet achterlijk, vol passie.

 

Iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn motte is meer "probeer het eens"

 

je wilt wel graag, maar hebt weinig ervaring in de branche. Wanneer je een ruimte voor een paar maanden kunt vinden tegen erg lage kosten, gewoon doen. Buiten dat je zelf kunt proeven aan het maken en hebben van een winkel, begrijp je waarschijnlijk later veel beter alle ins en outs van een winkel en daarbij zul je waarschijnlijk snel een netwerk opbouwen met mensen die je later van dienst kunnen zijn.

 

Wanneer je over een jaar of paar je dan echt wilt beginnen heb je in ieder geval al een flink pak praktische kennis. Gaat het fout, dan heb je een leuke ruimte om de komende maanden aan je webshop te werken en zendingen klaar te maken. ;-)

Link naar reactie
  • 0

Pff, net een hele reactie getikt, verkeerde knopje en alles weer weg!

Even opnieuw;

 

Momenteel wacht ik op reactie van de eigenaar van het betreffende pand.

Deze blijkt met vakantie, dus wellicht duurt dit nog een week.

Eigenlijk heb ik het gesprek liever nog gisteren dan vandaag, gezien ik het idee vooral wil laten afhangen van de huurprijs die ik maximaal wil betalen.

Komen we daarin niet tot overeenstemming, dan houdt het grapje (voor nu) zowiezo op.

 

Toch zet ik intussen heel wat zaken op een rij.

Zoals beloofd ben ik bezig met het maken van verschillende berekeningen, als ook aan het inventariseren wat ik nog nodig heb aan aankleding en inkoop.

Ik wil het pand voor nu 1 maand huren (ik weet dat dit mogelijk is) met mogelijk nog een maand.

Ik schat in dat komende maanden flink inkopen zal worden gedaan voor de feestmaanden. Daarin wil ik proberen een graantje mee te pikken. Door extra winkelend publiek in het centrum en eventueel wat leuke spulletjes in tekopen voor de feestmaanden.

 

De laatste 2 weken probeer ik een 'magazijn leegverkoop' o.i.d. te doen. Als ik daar dan toch zit, kan ik net zo goed proberen zoveel mogelijk te verkopen, zodat ik de voorraad wellicht eens een hele grote opfrisser kan geven.

 

Om langer te blijven lijkt me niet nodig, ik schat in dat januarie en februarie niet de beste maanden zullen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
1. Geen langlopende huurcontracten aan te gaan voor een winkelpand. 2. Niet te werken met grote inkooporders per seizoen, maar gespreid inkopen iedere 2/3/4 weken.

3. Vooral geen leningen aan te gaan.

 

Lijkt me een goed plan. Zolang je niet al te zwaar leunt op vreemd kapitaal zou ik gewoon je plannen doorzetten. Het wordt wat anders als er veel geleend moet worden of dat je alles op leverancierskrediet inkoopt.

 

Als de resultaten dan tegenvallen en iedereen zenuwachtig wordt en geld wilt zien heb je een groot probleem. Als je voorraad en inventaris gedwongen moet verkopen om aan geld te komen brengt het vaak niet zijn waarde op. En dan ga je snel en hard onderuit.

 

En voor de aanloopfase: vanaf dag 1 veel tamtam maken en de aandacht op je toko richten. Passief achter de toonbank gaan staan is funest.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.