• 0

Operational of Financial Lease

Ik ben me aan het orienteren op het leasen van een bedrijfswagen.

Nu heb ik al het e.e.a. op internet door zitten nemen, maar toch blijft alles een beetje 'vaag'.

 

Operational lease:

Leasen voor een vaste periode, de wagen blijft eigendom van de leasemaatschappij en na afloop van de periode blijft dit ook zo. De kosten mogen niet opgenomen worden op de balans, dus geen fiscaal voordeel.

 

Financial lease:

Leasen voor een vaak langere periode, de wagen wordt eigendom van de leaser en na afloop van de leaseperiode heeft de leaser het recht (en soms verplicht) om de bedrijfswagen voor het resterende bedrag af te kopen. De kosten moeten worden opgenomen op de balans, dus wel fiscaal voordeel.

 

Nu lees ik op internet verschillende ervaringen, de één zegt... operational lease is voordeliger, de ander zegt weer finacial lease.

Nu weet ik het niet meer.

 

Ik heb een ICT bedrijf en heb de ruimte nodig en grote hoeveelheden dozen te vervoeren.

Dit doordat mijn bedrijf wordt ingehuurd door een van de grootste ISP in Nederland waarvoor ik veel voorraaden in de auto moet hebben en ook voor eigen klanten hebben we veel te maken met levering van nieuwe hardware (computers en servers).

Momenteel rijden we in normale personenauto's, wel met grote achterbak, maar nu moeten we vaak het één eruit halen en het ander erin en andersom... dus geeft nogal wat irritatie en een hoop werk wat we kunnen besparen.

 

Wij zijn aan het kijken naar de volgende bedrijfswagens:

1) Opel Vivaro L1H1

2) Renault Trafic L1H1

3) Volkswagen Transporter

 

Alle bedrijfswagens worden gesloten uitgevoerd, dus zonder 2 bank achterin, waardoor de wagens een grijs kenteken krijgen.

Onze voorkeur gaat momenteel uit naar de Volkswagen Transporter.

 

Ik zou dus graag willen weten welke lease vorm bij ons het beste past en waarom.

Ook zou ik graag willen weten wat aan te raden is omtrent het leasen van een 2e hands of nieuwe bedrijfswagen.

 

Alvast bedankt.

 

 

[mod edit: typefout in titel gecorrigeerd]

Systeem / Netwerkbeheer - http://www.westland-ict.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het zeer afhankelijk is van je bedrijfsvorm en belastingtarieven die je moet betalen. Ik zou de boekhouder/accountant raadplegen over jouw specifieke situatie.

 

 

Zou je trouwens niet een iets hogere bedrijfswagen aanschaffen? Dit ivm het kunnen staan in de wagen en daardoor het voorkomen van rugklachten.

Link naar reactie
  • 0
Nu lees ik op internet verschillende ervaringen, de één zegt... operational lease is voordeliger, de ander zegt weer finacial lease.Nu weet ik het niet meer.

 

Snap je het verschil wel? Operational lease is echt traditionele lease : jij betaalt een vast bedrag per maand + kilometerkosten en daarmee zijn de meeste onvoorziene kosten, pech, reparatie onderhoudskosten, banden, wegenbelasting, verzekering etc voor rekening van de leasemaatschappij.

 

Financial lease is niets anders dan de auto zelf kopen met geleend geld. Enige verschil met zelf betalen of op andere wijze geld lenen bij de bank is dat je bij Financial lease meestal alleen het verschil tussen aanschafprijs en de inruilprijs na looptijd financieert in plaats van de hele aanschafprijs. Alle onvoorziene kosten, onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc zijn voor jouw rekening.

 

Wat goedkoper is valt vooraf niet te zeggen. Heb je weinig onvoorziene (reparatie/onderhoud) kosten dan kan financial lease gunstiger zijn. Maar heb je helaas een auto die het keer op keer begeeft net buiten de garantietermijn, dan heb je pech. En last but not least kun je bij financial lease of eigen koop de pech hebben dat de inruilwaarde minder is dan destijds verwacht (bij financial lease wordt er meestal een gegarandeerde inruilprijs afgesproken en loop je dat risico dus niet, maar profiteer je dus ook niet van een eventueel inruilvoordeel)

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nu lees ik op internet verschillende ervaringen, de één zegt... operational lease is voordeliger, de ander zegt weer finacial lease.Nu weet ik het niet meer.

 

Snap je het verschil wel? Operational lease is echt traditionele lease : jij betaalt een vast bedrag per maand + kilometerkosten en daarmee zijn de meeste onvoorziene kosten, pech, reparatie onderhoudskosten, banden, wegenbelasting, verzekering etc voor rekening van de leasemaatschappij.

 

Financial lease is niets anders dan de auto zelf kopen met geleend geld. Enige verschil met zelf betalen of op andere wijze geld lenen bij de bank is dat je bij Financial lease meestal alleen het verschil tussen aanschafprijs en de inruilprijs na looptijd financieert in plaats van de hele aanschafprijs. Alle onvoorziene kosten, onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc zijn voor jouw rekening.

 

Wat goedkoper is valt vooraf niet te zeggen. Heb je weinig onvoorziene (reparatie/onderhoud) kosten dan kan financial lease gunstiger zijn. Maar heb je helaas een auto die het keer op keer begeeft net buiten de garantietermijn, dan heb je pech. En last but not least kun je bij financial lease of eigen koop de pech hebben dat de inruilwaarde minder is dan destijds verwacht (bij financial lease wordt er meestal een gegarandeerde inruilprijs afgesproken en loop je dat risico dus niet, maar profiteer je dus ook niet van een eventueel inruilvoordeel)

 

 

Dat klopt, ik snap het ook niet. En daarom dus mijn vraag hier om meer advies in te winnen.

Bedankt voor je uitgebreide heldere antwoord!

Hier kan ik zeker wat mee.

Systeem / Netwerkbeheer - http://www.westland-ict.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij de eerste reaktie van Herman, veel is afhankelijk van rechtsvorm, tarieven enz.

 

Daarnaast vraag ik me wel af of je direct uit bent gegaan van lease, of heb je ook bv koop overwogen, eventueel aangekocht met (gedeeltelijk) op een andere wijze gefinancierd geld.

 

Heb zelf geen ervaring met lease, maar je legt je wel voor langere tijd vast met het risico dat je er niet eenvoudig weer vanaf komt. Hoelang ben je al ondernemer, hoe zeker is je omzet op langere termijn (hoe lang loopt je contract met de door jou genoemde ISP) Dit zijn allemaal zaken die ik mee zou wegen bij het aangaan van een leasecontract, in ieder geval opletten op de voorwaarden in geval van tussentijdse beeindiging van een dergelijk contract. Kijk niet alleen wat de voordeligste optie is voor dit moment.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu lees ik op internet verschillende ervaringen, de één zegt... operational lease is voordeliger, de ander zegt weer finacial lease.Nu weet ik het niet meer.

 

Snap je het verschil wel? Operational lease is echt traditionele lease : jij betaalt een vast bedrag per maand + kilometerkosten en daarmee zijn de meeste onvoorziene kosten, pech, reparatie onderhoudskosten, banden, wegenbelasting, verzekering etc voor rekening van de leasemaatschappij.

 

Financial lease is niets anders dan de auto zelf kopen met geleend geld. Enige verschil met zelf betalen of op andere wijze geld lenen bij de bank is dat je bij Financial lease meestal alleen het verschil tussen aanschafprijs en de inruilprijs na looptijd financieert in plaats van de hele aanschafprijs. Alle onvoorziene kosten, onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc zijn voor jouw rekening.

 

Wat goedkoper is valt vooraf niet te zeggen. Heb je weinig onvoorziene (reparatie/onderhoud) kosten dan kan financial lease gunstiger zijn. Maar heb je helaas een auto die het keer op keer begeeft net buiten de garantietermijn, dan heb je pech. En last but not least kun je bij financial lease of eigen koop de pech hebben dat de inruilwaarde minder is dan destijds verwacht (bij financial lease wordt er meestal een gegarandeerde inruilprijs afgesproken en loop je dat risico dus niet, maar profiteer je dus ook niet van een eventueel inruilvoordeel)

 

 

Het is hoogst ongebruikelijk dat een Financial Lease object terug gaat naar de leasemaatschappij. Doorgaans staat er een clousule in het contract dat je aan het einde van de looptijd het object over neemt voor een symbolisch bedrag van een euro. Gedurende de looptijd blijft de auto op naam van de leasemaatschappij staan als onderpand.

 

Tevens is bij Operational lease doorgerekend wat de gemiddelde onderhoudskosten zijn en betaal je die zelf in je maandbedrag, verzekeringen en dergelijke is ook netjes een component in je lease prijs.

 

Mijns inziens is dat beide producten (en de derde optie: kopen, en vierde optie: huren enkel wanneer je het nodig hebt) zo zijn klantspecifieke voor en nadelen heeft. Zoals hierboven reeds geroepen, het beste advies is om eens met je boekhouder te gaan zitten wat voor jou het voordeligst.

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
Het is hoogst ongebruikelijk dat een Financial Lease object terug gaat naar de leasemaatschappij.

Niet het meestvoorkomend inderdaad, maar ook niet hoogstongebruikelijk. Het is onderdeel van de premiumprogramma's van merken: iedere 3 jaar in de nieuwste modellen rijden, met een vaste gegarandeerde inruilprijs

 

Doorgaans staat er een clousule in het contract dat je aan het einde van de looptijd het object over neemt voor een symbolisch bedrag van een euro.
Gebruikelijker is het om een slottermijn af te spreken. Deze slottermijn is meestal gebaseerd op de restwaarde na einde looptijd financial lease. Voordeel is dat je over de slottermijn zelf alleen rente betaalt, geen aflossing. Zoals eerder gesteld zijn er ook financial lease constructies waarbij je - tegen een iets hogere rente - alleen het verschil tussen aanschafprijs en slottermijn financiert. De auto is dan dus (deels) eigendom van de financier, en staat dan niet met de volledige waarde op de balans. Een gegarandeerde inruilprijs kan onderdeel zijn van zo'n contract

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het is hoogst ongebruikelijk dat een Financial Lease object terug gaat naar de leasemaatschappij.

Niet het meestvoorkomend inderdaad, maar ook niet hoogstongebruikelijk. Het is onderdeel van de premiumprogramma's van merken: iedere 3 jaar in de nieuwste modellen rijden, met een vaste gegarandeerde inruilprijs

 

Doorgaans staat er een clousule in het contract dat je aan het einde van de looptijd het object over neemt voor een symbolisch bedrag van een euro.
Gebruikelijker is het om een slottermijn af te spreken. Deze slottermijn is meestal gebaseerd op de restwaarde na einde looptijd financial lease. Voordeel is dat je over de slottermijn zelf alleen rente betaalt, geen aflossing. Zoals eerder gesteld zijn er ook financial lease constructies waarbij je - tegen een iets hogere rente - alleen het verschil tussen aanschafprijs en slottermijn financiert. De auto is dan dus (deels) eigendom van de financier, en staat dan niet met de volledige waarde op de balans. Een gegarandeerde inruilprijs kan onderdeel zijn van zo'n contract

 

 

Ah, dat wist ik niet. Hou gepaste afstand van leasen via dealers ;)

 

Weer wat geleerd vandaag ;D

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
Hou gepaste afstand van leasen via dealers

Minder dan je meestal denkt. Achter veel financial lease maatschappijen zitten de zelfde geldverstrekkers als die van de dealerfinancieringen.

 

Idem voor de verzekeringen via de dealer. Er zitten voordelen aan, bijvoorbeeld meer service en lagere kosten, maar ook nadelen: je zit feitelijk vast aan een merk en meestal ook aan een specifieke dealer, je bent verplicht daar ook het onderhoud uit te voeren. En bij diefstal, total loss of einde looptijd heb je je al geconformeerd aan een nieuwe auto van het zelfde merk bij dezelfde dealer.

 

Ik ken merk- en dealertrouwe mensen die er bij zweren en er buitengewoon tevreden over zijn, zowel over de tarieven van financiering en verzekering als over de condities en service, zolang het maar een weloverwogen bewuste keuze is!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Danny

 

Van de ene Westlander aan de ander nog een belangrijk verschil.

 

Bij operational lease wordt de bus geen eigendom en dus kom je niet in aanmerking voor investeringsaftrek.

Bij financial lease heb je wel eigendom en mag je investeringsaftrek toepassen.

 

Ter indicatie, dit is 28% van de aanschafprijs van de bus, welke in mindering komt op de winst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hou gepaste afstand van leasen via dealers

Minder dan je meestal denkt. Achter veel financial lease maatschappijen zitten de zelfde geldverstrekkers als die van de dealerfinancieringen.

 

Idem voor de verzekeringen via de dealer. Er zitten voordelen aan, bijvoorbeeld meer service en lagere kosten, maar ook nadelen: je zit feitelijk vast aan een merk en meestal ook aan een specifieke dealer, je bent verplicht daar ook het onderhoud uit te voeren. En bij diefstal, total loss of einde looptijd heb je je al geconformeerd aan een nieuwe auto van het zelfde merk bij dezelfde dealer.

 

Ik ken merk- en dealertrouwe mensen die er bij zweren en er buitengewoon tevreden over zijn, zowel over de tarieven van financiering en verzekering als over de condities en service, zolang het maar een weloverwogen bewuste keuze is!

 

Dat begrijp ik, en het is ook helemaal geen verkeerde keuze om via een dealer te leasen, maar ik werk zelf bij een leasemaatschappij dus vandaar ;)

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
maar ik werk zelf bij een leasemaatschappij dus vandaar

Ah, ik zie het al: de grote multibrand die het leasen in Nederland zo'n beetje uitgevonden heeft ;)

Bij mijn weten doet of deed jullie moeder/zustermaatschappij LL ook aan dealerleaseconcepten mee?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

maar ik werk zelf bij een leasemaatschappij dus vandaar

Ah, ik zie het al: de grote multibrand die het leasen in Nederland zo'n beetje uitgevonden heeft ;)

Bij mijn weten doet of deed jullie moeder/zustermaatschappij LL ook aan dealerleaseconcepten mee?

 

Volgens mij funden hun vrijwel alles.. Doen ze het zelf niet dan de RB wel ;-)

 

Werkte overigens bij een dochter van LL (officieel DLL ;) ) en nu bij een concurrent :)

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

 

Het grote verschil in deze vormen van lease zit hem in het eigendom. Bij financial lease ben je economisch eigenaar van de auto en komt het juridische eigendom naar je toe (nadat alle betalingen gedaan zijn) en bij operational lease blijven deze twee vormen van eigendom bij de leasemaatschappij en sluit je een (soort van huur)overeenkomst af waarin bepaalde afspraken worden gemaakt.

 

 

Operational lease: De fiscale voordelen zijn alleen BTW voordelen. Verder is er geen mogelijkheid om gebruik te maken van bijvoorbeeld een investeringsaftrek.

Bij operational lease "huur" je de auto van de leasemaatschappij. Looptijden mogelijk van 12 tot doorgaans 60 maanden. De auto komt op naam van leasemaatschappij te staan.

 

Financial lease:

Je koopt een auto met behulp van (geheel/gedeeltelijke) financiering, de auto komt op naam van de onderneming te staan, dus niet op naam van leasemaatschappij.

Looptijden zijn er van 12 tot zelfs 72 maanden. Bij deze leasevorm huur je niet de auto, maar wordt je vanaf dag 1 economisch eigenaar van de auto (auto wordt op de balans van de onderneming geactiveerd, dus fiscale voordelen als BTW verrekening, investeringsaftrek, eventueel VAMIL regeling (zie site belastingdienst) en fiscaal afschrijven van de auto en verrekenen van de rentekosten die leasen met zich meebrengt). Dit economische eigendom houdt ook in dat degene die de auto op de balans heeft staan, ook verantwoordelijk is voor bekeuringen onderhoud en restwaarde e.d. van het object). De financierder is juridisch eigenaar zolang er een lening op de auto "open staat." Na betaling van alle maandtermijnen, gaat het juridische eigendom over van lessor (leasemaatschappij of financieringsmaatschappij) naar de lessee (degene die de auto leaset). Dan wordt ook het in bewaring gegeven overschrijvingsbewijs (eigendomsbewijs van het object) door de geldverstrekker aan de lessee overhandigd.

De restwaarde in het contract, wat feitelijk de slottermijn is, spreek je voordat je het contract aangaat af met de lessor. Dus je weet vanaf het begin waar je aan toe bent. Wat de marktwaarde van de auto is, nadien, is voor risico van de lessee.

 

Een lang verhaal kort: Je kunt het min of meer vergelijken met het huren van een woning of het kopen van een woning.

 

Wat de beste keuze is hangt af van hoe je de toekomst ziet en hoe vaak je de bestelauto wilt gebruiken. Heb je de auto voor langere tijd nodig, dan kan je wellicht beter een financial lease aangaan. Als je voor korte tijd een auto wilt inzetten en nadien de auto weer zorgeloos inleveren, dan is operational lease handiger.

Tussen de regels door lees je dat financial lease iets meer werk met zich meebrengt (onderhoud, verzekering zelf regelen en administreren) en operational lease meer een gemaks keuze is.

 

Qua rentelast kun je beide vormen wel met elkaar vergelijken.

Wat momenteel erg in opkomst is, is het leasen van een jong gebruikte auto (occasionlease) Dit is een financial lease van een jong gebruikte auto, waarbij je het voordeel hebt dat de "kop er vanaf is." Doorgaans is een auto van bijvoorbeeld 5 jaar oud nog max. 5 jaar te financieren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.