• 0

Marketingforum.nl

Een tijd geleden was er een topic over een marketing forum. Er werd naarstig gezocht en niet gevonden. Een initiatief ontplooid doch ik heb nog geen resultaten mogen aanschouwen. Helaas, want het lijkt me toch dat er behoefte is.

 

Ik heb nu (via Jelmer) marketingforum.nl geregistreerd (Goh, wat is nou een goede naam voor een marketingforum? Uh.....), heb iemand gevonden die het forum voor me wil tweaken in de "huiskleuren" (Martin Milner van Newdomain, in zijn oneindige goedheid!), heb een ontwerp en het concept is dat Weters mensen met een vraag helpen.

 

De "ruil" is duidelijk: exposure voor hulp.

Bovendien is mijn motto: Share your knowledge, your network and your compassion. Dit past daar goed in.

Dus: marketeers kunnen hun kennis delen en mensen helpen, en mensen zonder marketingkennis danwel met een marketinghulpvraag kunnen hun vraag hier stellen.

 

Of, zoals ik het op 6 maart in het topic verwoordde:

"...een forum waar mensen hun marketingvragen gratis mogen posten en gratis antwoord krijgen van marketeers (anoniem of niet)."

Jeroen Bakker zijn reactie hierop

((Zie ook de Knowledge Exchange van MarketingProfs.com, die doen dit (Engelstalig) sinds kort, met veel succes.)
motiveerde me om dit ook echt op te zetten.

 

Ik wil bij deze iedereen van harte uitnodigen om mee te doen en denken!

Het is uiteraard niet bedoeld als vervanging voor deze fantastische "commercie en marketing"-thread (onmogelijk ook, HL is uniek :)).

Wat ik persoonlijk wel merk is dat ik vaak hongerig rondspeur op dit onderwerp maar vaak moet wachten op een lekkere uitdaging qua vraag :-)

 

De vraag is voor mij nu: welke onderwerpen?

Het moeten er vooral niet al te veel zijn ;)

Het concept is niet "gehaaid" maar juist gebaseerd op elkaar helpen (iets dat de marketingwereld nogal vreemd is meestal).

 

Een paar ideeën:

 

-Marketing EHBO (voor acute marketingvragen/noden)

-Stromingen (welke soorten marketing zijn er eigenlijk? What's new?)

-Nieuws (ontwikkelingen en persberichten)

-Sparring (marketeers onder elkaar houden hun plannen tegen het licht)

-Linkage (links naar ... dingen!)

-Draai (geef je visie op een actueel onderwerp)

-Casus (plaats een casus, laat er op kauwen...echte en gefingeerde. Ook interessant voor studie-doeleinden.)

-Vacatures

-Stages

 

Ik hoor graag jullie visie en suggesties. :D

Mensen die nu al weten dat ze Weter willen zijn zie ik wel in mijn inbox verschijnen?

Zodra er over de onderwerpen besloten is kan het online gezet worden...

 

Groet,

Annedien

 

teaser_marketingforum.thumb.gif.0100d671f898a370af5a2035262737df.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk idee en heeft zeker mijn interesse. Alleen zijn er een tweetal zaken die mij opvallen:

 

1) Aanmelden als weter? Aanmelden als lid?

Waarom een onderscheid?

 

2) Al eerder genoemd, het logo... past meer bij een vrouwelijk forum. Het is te lief. Marketing is serieus, snel, hard en zakelijk. Daar zou ik een ander logo bij verwachten.

 

De onderwerpen zien er goed uit, heb er op dit moment geen aanvullingen op. Misschien komt dat nog ;)

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Marketing is serieus, snel, hard en zakelijk. Daar zou ik een ander logo bij verwachten.

Persoon

 

Hmm, juist een goeie mogelijheid om het eens anders te doen! Een hard en zakelijk forum... pfff, dan haak ik al af.

 

Wat mij betreft doen! Ik ben met name geinteresseerd in reclamecampagnes van ondernemingen. Het lijkt me erg gaaf om van goeie of juist compleet geflopte campagnes te bespreken waarom ze nou juist zo goed of geflopt zijn.

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel niet dat het forum hard en zakelijk moet zijn. Maar bij dit logo krijg ik een beetje 'troetelbeertje idee' en dat kan nou net niet de bedoeling zijn (of misschien wel?).

 

Marketing zelf is hard en zakelijk, van iedere euro is minstens de helft weggegooid geld (in het algemeen). Starters begaan altijd fouten, die veel geld kosten en een verkeerde (ondoordachte) stratgie kan helemaal fataal aflopen. Een forum met goede adviezen in deze harde wereld is een ideale oplossing!

 

Je moet er inderdaad voor waken dat de drempel laag blijft liggen, de inhoud actueel en to-the-point is en er een leuke sfeer hangt. Anders haak ik ook snel af! ;D

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel niet dat het forum hard en zakelijk moet zijn. Maar bij dit logo krijg ik een beetje 'troetelbeertje idee' en dat kan nou net niet de bedoeling zijn (of misschien wel?).

 

Ik ben zelf wel voorstander van contrasten. Dus een snelle en harde wereld als die van de marketing visualiseren met iets 'zachts' als een bloem werkt volgens mij sterk. (ons logo is een raar diertje en onze naam is Booreiland...how bizarre). Ik ben alleen wel bang de je logo in combinatie met de tekst 'forum in groei en bloei' dubbelop is en daarom snel verward wordt met een hoveniersforum :) Dus wat mij betreft die bloem, maar met een andere subtekst. Of die tekst, maar een ander logo. Succes!

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met André (doubleart) eens dat marketing per definitie niet hard is. Tenminste niet voor mij. Marketing heeft meer iets te maken met belofte en verleiding. Marketeers zijn ook mensen die zich moeten kunnen inleven in de belevingswereld van de klant(en). Empathie helpt daarbij.

 

Alleen als je macht hebt kun je hard zijn. Als je net begint moet je aantrekkelijk zijn. Deceptie en "arm twisting" zijn genoegens met een korte levensduur en ze staan haaks op de princiepes van "goed ondernemerschap".

 

Het zegt nog niet dat ik het bloemetje mooi vind ;D maar afstand nemen van de corporate gedachte dat marketing "hard en zakelijk" moet zijn vind ik wél een goed idee.

 

Groeten,

Nils

 

PS ik heb nog mixed emotions over het nieuwe forum. Ik vind je gedachte en het initiatief goed (reusje voor Annedien) maar er wordt zoveel gezeverd in marketing kringen. Gepiel op de vierkante centimeter terwijl het overzicht over het hele veld ontbreekt.

 

 

PPS ik ben zelf "Master in Marketing" maar heb in feite niets op met de beroepsgroep :-\ Teveel gelul waarvan ik de essentie niet begrijp.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

1) Aanmelden als weter? Aanmelden als lid?

Waarom een onderscheid?

Omdat je een "poel" Weters nodig hebt om het initiatief gewicht te geven. Anders krijg je een hele andere dynamiek waarin de verhoudingen doormiddel van een soort chaotisch tot stand komende hiërarchie duidelijk worden.

Ook om te voorkomen dat het een "de lamme leidt de blinde"-effect krijgt. Er moeten wel echt mensen zijn die echt wat te vertellen hebben, anders heeft het niet zo veel zin.

Het is een beetje hetzelfde concept als "expert members".

Het is handig dat je weet dat als de persoon met het blauwe achtergrondje wat zegt, de persoon in kwestie bovengemiddeld veel kennis en ervaring heeft in de materie.

 

2) Al eerder genoemd, het logo... past meer bij een vrouwelijk forum. Het is te lief. Marketing is serieus, snel, hard en zakelijk. Daar zou ik een ander logo bij verwachten.

 

De markt *wordt* vrouwelijker. Marketing wordt dus ook vrouwerlijker. Meer gericht op "voedend" en "elkaar steunend" dan op winnen.

Dus marketing is serieus en een wat vriendelijker ogend ontwerp is niet serieus ;D

Ik denk verder dat die harde en zakelijke marketing terrein verliest.

Het gaat om relaties aangaan en onderhouden, betrokkenheid, communicatie, contact houden, samenwerken, delen inplaats van claimen.

Verder hoef ik niet aan te hobbelen achter "hoe het is" maar kan ik toch ook een ander geluid laten horen dan men gewend is?

 

De argumenten die doubleart aandraagt vind ik trouwens ook interessant; de contrasten!

De combinatie bloem met "groei en bloei" is inderdaad tricky, maar ik overweeg JUIST om die reden wel om het zo te laten. Marketing gaat voor mij ook over groei en bloei. Je omzet laten groeien, je bedrijf laten bloeien. Hoewel ik dan ook een zak paardenmest als logo kan gebruiken? ;-)

Bovendien, een tuinier zal je vertellen dat "snoeien is bloeien" dus misschien moet ik er "Forum voor bloei, groei en snoei" van maken.

8)

Ik zal er over nadenken en kijken of ik een minder verwarrende pay-off kan verzinnen of iets met die bloem kan.

 

Deceptie en "arm twisting" zijn genoegens met een korte levensduur en ze staan haaks op de princiepes van "goed ondernemerschap".

Eens! Er zijn gelukkig ook bedrijven met macht die zich hier niet mee bezighouden.

afstand nemen van de corporate gedachte dat marketing "hard en zakelijk" moet zijn vind ik wél een goed idee.

Dank voor het reusje en dank voor de support.

Tijd voor mellow marketing? ;-)

er wordt zoveel gezeverd in marketing kringen

Eens, maar dat lijkt me juist zo leuk aan een nieuw initiatief, dat je het daar anders dan anders kunt doen! Meer dan te focusen op wat er niet goed is aan de huidige situatie bezig zijn met het ontwerpen van een andere vorm die wel voldoet en past bij het beeld dat je voor ogen hebt en waar je je zelf wel thuis bij voelt ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gaaf idee Annedien! Enneh het logo is prima :). Ik hou niet zo van dat keiharde zakelijke, voor mij is zaken doen relaties hebben met anderen.

 

Anyway, ik wilde even gaan kijken... maar hij is stuk...

 

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

 

Apache/1.3.27 Server at www.marketingforum.nl Port 80

 

Hmmm, die versie van Apache is best oud, die zou ik heel snel updaten als ik jou was :).

Meer info: http://www.apache.org/dist/httpd/Announcement.html

 

Succes!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0
Tijd voor mellow marketing? ;-)

Misschien wel ja! Is weer eens wat anders.

 

Als we "mellow marketing" nou ook nog kunnen koppelen aan "niet lullen maar poetsen" dan zijn we echt goed bezig.

 

Marketing is net zo iets als ondernemerschap of sport. Ieder heeft zo zijn eigen aanpak (persoonsgebonden) en je kan er wel veel over praten, maar je moet het vooral doen. Eerst beginnen en dan je observaties uit de praktijk delen met je "peers". Theoreticie, studenten en `schippers aan de wal` zouden zoveel mogelijk gemeden moeten worden. ``Marketing in de praktijk`` zou mij wel aanspreken als thema.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Gaaf idee Annedien! Enneh het logo is prima :). Ik hou niet zo van dat keiharde zakelijke, voor mij is zaken doen relaties hebben met anderen.

 

Anyway, ik wilde even gaan kijken... maar hij is stuk...

 

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

 

Apache/1.3.27 Server at www.marketingforum.nl Port 80

 

Hmmm, die versie van Apache is best oud, die zou ik heel snel updaten als ik jou was :).

Meer info: http://www.apache.org/dist/httpd/Announcement.html

 

Succes!

 

Volgens mij staat hij gewoon nog niet on-line

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

het concept is dat Weters mensen met een vraag helpen.

 

De "ruil" is duidelijk: exposure voor hulp

 

Exposure naar wie? Naar concurrenten? De doelgroep is gebaat bij exposure naar beleidsmakers, niet naar andere marketeers. Het is hetzelfde idee als de "networking events" die regelmatig georganiseerd worden, en waarbij bv, teams van bedrijven uit dezelfde branche een beetje gaan beachvolleyballen. Heel leuk allemaal, maar je haalt geen opdrachten binnen bij je concurrenten.

Een forum kan op zich best werken, maar ik zou me niet de illusie maken dat mensen er voor exposure tijd aan zullen besteden.

 

Bovendien is mijn motto: Share your knowledge, your network and your compassion. Dit past daar goed in

 

Yeps, dat wel, en daarom acht ik het op zich wel haalbaar.

 

De zin van de discussie over het logo ontgaat me. Een succes van een forum op internet heeft totaal niks te maken met logo's en nauwelijks iets met vormgeving, maar wel alles met het invullen van een niche en het bereiken van een kritische massa om het forum zichzelf in stand te laten houden.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Helaas zijn er nog steeds mensen die in zwart - wit denken.

 

Ik mag dan wel een echte kapitalist zijn maar af en toe een "gratis" antwoord kan er nog wel van af. ;)

 

Exposure of niet, als je je met die gedachte zou willen aanmelden, bij welk forum dan ook kom je terug van een koude kermis.

 

Ik vind het een goed idee. Ik ga voor de "entertainment marketing" .

Link naar reactie
  • 0

het concept is dat Weters mensen met een vraag helpen.

 

De "ruil" is duidelijk: exposure voor hulp

 

Exposure naar wie? Naar concurrenten? De doelgroep is gebaat bij exposure naar beleidsmakers, niet naar andere marketeers. Het is hetzelfde idee als de "networking events" die regelmatig georganiseerd worden, en waarbij bv, teams van bedrijven uit dezelfde branche een beetje gaan beachvolleyballen. Heel leuk allemaal, maar je haalt geen opdrachten binnen bij je concurrenten.

Een forum kan op zich best werken, maar ik zou me niet de illusie maken dat mensen er voor exposure tijd aan zullen besteden.

[knip]

De zin van de discussie over het logo ontgaat me. Een succes van een forum op internet heeft totaal niks te maken met logo's en nauwelijks iets met vormgeving, maar wel alles met het invullen van een niche en het bereiken van een kritische massa om het forum zichzelf in stand te laten houden.

 

Het is ook niet bedoeld als een manier om voor eigen parochie te preken.

Ik denk dat voor marketeers het causale verband tussen mensen middels een forum gratis adviseren en grotere zichtbaarheid en uiteindelijk acquisitie wel duidelijk genoeg is om daar mensen bij te vinden.

Veel forums zijn hierop gebaseerd, alleen wordt het niet zo expliciet genoemd.

 

De discussie over het logo zou inderdaad niet zo heel relevant kunnen zijn, ware het niet dat het niet alleen gaat over kleurtje zus, fontje zo-- maar over het concept gaat. De positionering en de uitstraling. De doelstelling en de communicatie.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik mag dan wel een echte kapitalist zijn maar af en toe een "gratis" antwoord kan er nog wel van af. ;)

 

Ik vind het een goed idee. Ik ga voor de "entertainment marketing" .

 

Tsja :)

Ik hoef ook niet iederéén te bedienen met het forum uiteraard.

En als "marketing een kunstje is dat niet meer werkt" (zie andere thread) zijn marketeers misschien ook wel iets meer bereid tot experimenteren met andere vormen van zichtbaarheid en met marketing omgaan.

 

Thanks!

 

Link naar reactie
  • 0

Uhm, was er ook niet al iemand met markethinq.nl bezig?

 

En hoe staat het daarmee?

 

Die hebben al een logo op het web

 

Ik schaam me diep.. Maar er wordt weer hard aan gewerkt. Ik ben nu met de lay-out bezig maar daar ben ik nog niet tevreden over. Ik zal binnenkort eens een voorbeeld posten in het juiste topic. Daarnaast hoop ik binnenkort iemand te vinden die het geheel kan omzetten in html en kan integreren met het cms Mambo. Anders moet ik het zelf doen en dan duurt het wat langer. Daarnaast hoop ik binnenkort te starten met een klein (no-budget) marketingcommunicatieplannetje. Wellicht ga ik het "live" op Higherlevel of op een eigen forum doen. Zo kunnen de hl'ers me helpen en steken ze er misschien ook nog wat van op. Een forum is ook al online (nog niet publiekelijk bekend gemaakt), maar dat voegt in zijn huidige vorm weinig toe aan het commercie & marketing subforum van Higherlevel.

 

Samenwerken?

 

Lijkt me een prima idee. Twee man (of een vrouw en een man) bereiken meestal meer dan een iemand. Annedien, wat vind je daarvan?

Link naar reactie
  • 0

De forbidden message krijg je omdat er geen index file is.

Er zijn nieuwere apache releases, maar nieuw is niet per definitie beter!!

Da's ook wel weer waar ja ;). Je volgt de announcements dus, daar ging het om :).

 

Anyway, ik ben erg benieuwd naar de site dus ik hou het in de gaten. Ik neem aan dat dat hier dan ook nog wel wordt genoemd.

 

Succes ermee! leuk initiatief.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Prevje!

uid_marketingforum.jpg

 

Met dank aan De Witte, Doubleart en Decorum voor hun super goede advies-- het is nu nog een pril projectje maar wie weet :)

Ik heb het voor het bouwen nu in de handen van Jelmer gelegd.

Best wel een HL samenwerking dus!

 

Ik heb de volgende menu-items:

 

-Regels (Etiquette op marketingforum.nl)

-Marketing EHBO (voor acute marketingvragen/noden)

-Stromingen (welke soorten marketing zijn er eigenlijk? What's new?)

-Nieuws (ontwikkelingen en persberichten)

-Sparring (marketeers onder elkaar houden hun plannen tegen het licht)

-Campagnes (kondig campagnes aan, bespreek huidige campagnes)

-Linkage (links naar ... dingen!)

-Draai (geef je visie op een actueel onderwerp)

-Casus (plaats een casus, laat er op kauwen...echte en gefingeerde. Ook interessant voor studie-doeleinden.)

-Pierenbadje (voor studenten en nieuwelingen)

-Vacatures

-Stages

-Persberichten en aankondigingen.

 

Verder hou ik deze van Anders in gedachten:

"...maar wel alles met het invullen van een niche en het bereiken van een kritische massa om het forum zichzelf in stand te laten houden."

 

Als het online staat laat ik het weten.

 

;D Annedien

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.