Wat spam is voor e-mail, is spyware voor internet: het dreigt een prachtig medium kapot te maken.
Een potentieel destructief verschijnsel rukt op: spyware. Dat is software die zich, terwijl je over internet surft, ongemerkt in je computersysteem nestelt – je computer kaapt – en je online activiteiten monitort. In het erg-ste geval worden persoonlijke gegevens uit je computer getrokken en naar derden gestuurd. Maar meestal gaat het om advert-triggering software: op basis van je internetgebruik worden op bepaalde momenten browservensters of pop-ups met reclame geopend. Spywaremakers, die in een (vooralsnog) grijs wettelijk gebied opereren, noemen dit deftig ‘adware’. De grootste spywarefirma – Claria, ‘leader in online behavioral marketing’ – draaide in 2003 een omzet van 90,5 miljoen dollar. Het bedrijf gaat zelfs naar de beurs. Het is duidelijk dat spyware de belangen van zowel bedrijven als consumenten schaadt. Veel bedrijven beklagen zich over de toenemende spywarepraktijken, al hebben sommige daarvan boter op hun hoofd. Dell bijvoorbeeld beklaagt zich erover dat spyware de belangrijkste reden is dat klanten naar Dells technische onder-steuning bellen en zo het merk beschadigt. Tegelijkertijd is Dell in Groot-Brittannië een klant van Claria geworden. Internetgebruikers met Claria-spyware op hun computer krijgen nu reclamepopups van Dell te zien als ze websites van concurrerende merken bezoeken (zoals IBM). De enige oplossing is dat de politiek de aankomende spyware-tsunami in de kiem smoort door harde wet-telijke maatregelen te nemen. Het helpt ook als individuele internetgebruikers een goed anti-spywareprogramma op hun computer installeren (zoals de gratis, prijswinnende spyware cleaner Spybot Search & Destroy).
Spyware is bij iedereen een doorn in het oog. Dell beklaagd zich en maakt er aan de andere kant er ook weer gebruik van. Tuurlijk, spyware zorgt wel voor gerichtte advertentiemogelijkheden. Maar hoever moet / kan je gaan?
Naar mijn idee is spyware een inbreuk op privacy. Ze adverteren gericht op mijn doen en laten op internet. Een reden om niet bij Dell te kopen? Een reden om Spyware te verbannen?
Aan de andere kant biedt spyware ook kansen. Door het gericht inzetten van Spyware worden we niet meer lastig gevallen door onzinnige advertenties. Alle advertenties die ik te zien krijg, zijn wel op mij gericht en misschien zelfs interessant. Want is die ene juiste pop-up aanbieding van een nieuwe computer ongewenst als ik op zoek ben naar een nieuw systeem? Het kan best goed uitkomen...
Persoon
Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Persoon
Persoon
De vloek van spyware
Wat spam is voor e-mail, is spyware voor internet: het dreigt een prachtig medium kapot te maken.
Een potentieel destructief verschijnsel rukt op: spyware. Dat is software die zich, terwijl je over internet surft, ongemerkt in je computersysteem nestelt – je computer kaapt – en je online activiteiten monitort. In het erg-ste geval worden persoonlijke gegevens uit je computer getrokken en naar derden gestuurd. Maar meestal gaat het om advert-triggering software: op basis van je internetgebruik worden op bepaalde momenten browservensters of pop-ups met reclame geopend. Spywaremakers, die in een (vooralsnog) grijs wettelijk gebied opereren, noemen dit deftig ‘adware’. De grootste spywarefirma – Claria, ‘leader in online behavioral marketing’ – draaide in 2003 een omzet van 90,5 miljoen dollar. Het bedrijf gaat zelfs naar de beurs. Het is duidelijk dat spyware de belangen van zowel bedrijven als consumenten schaadt. Veel bedrijven beklagen zich over de toenemende spywarepraktijken, al hebben sommige daarvan boter op hun hoofd. Dell bijvoorbeeld beklaagt zich erover dat spyware de belangrijkste reden is dat klanten naar Dells technische onder-steuning bellen en zo het merk beschadigt. Tegelijkertijd is Dell in Groot-Brittannië een klant van Claria geworden. Internetgebruikers met Claria-spyware op hun computer krijgen nu reclamepopups van Dell te zien als ze websites van concurrerende merken bezoeken (zoals IBM). De enige oplossing is dat de politiek de aankomende spyware-tsunami in de kiem smoort door harde wet-telijke maatregelen te nemen. Het helpt ook als individuele internetgebruikers een goed anti-spywareprogramma op hun computer installeren (zoals de gratis, prijswinnende spyware cleaner Spybot Search & Destroy).
Bron: The Economist / Marketing Online
Spyware is bij iedereen een doorn in het oog. Dell beklaagd zich en maakt er aan de andere kant er ook weer gebruik van. Tuurlijk, spyware zorgt wel voor gerichtte advertentiemogelijkheden. Maar hoever moet / kan je gaan?
Naar mijn idee is spyware een inbreuk op privacy. Ze adverteren gericht op mijn doen en laten op internet. Een reden om niet bij Dell te kopen? Een reden om Spyware te verbannen?
Aan de andere kant biedt spyware ook kansen. Door het gericht inzetten van Spyware worden we niet meer lastig gevallen door onzinnige advertenties. Alle advertenties die ik te zien krijg, zijn wel op mij gericht en misschien zelfs interessant. Want is die ene juiste pop-up aanbieding van een nieuwe computer ongewenst als ik op zoek ben naar een nieuw systeem? Het kan best goed uitkomen...
Persoon
Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3821-de-vloek-van-spyware/Aanbevolen berichten
43 antwoorden op deze vraag