• 0

De vloek van spyware

De vloek van spyware

Wat spam is voor e-mail, is spyware voor internet: het dreigt een prachtig medium kapot te maken.

 

Een potentieel destructief verschijnsel rukt op: spyware. Dat is software die zich, terwijl je over internet surft, ongemerkt in je computersysteem nestelt – je computer kaapt – en je online activiteiten monitort. In het erg-ste geval worden persoonlijke gegevens uit je computer getrokken en naar derden gestuurd. Maar meestal gaat het om advert-triggering software: op basis van je internetgebruik worden op bepaalde momenten browservensters of pop-ups met reclame geopend. Spywaremakers, die in een (vooralsnog) grijs wettelijk gebied opereren, noemen dit deftig ‘adware’. De grootste spywarefirma – Claria, ‘leader in online behavioral marketing’ – draaide in 2003 een omzet van 90,5 miljoen dollar. Het bedrijf gaat zelfs naar de beurs. Het is duidelijk dat spyware de belangen van zowel bedrijven als consumenten schaadt. Veel bedrijven beklagen zich over de toenemende spywarepraktijken, al hebben sommige daarvan boter op hun hoofd. Dell bijvoorbeeld beklaagt zich erover dat spyware de belangrijkste reden is dat klanten naar Dells technische onder-steuning bellen en zo het merk beschadigt. Tegelijkertijd is Dell in Groot-Brittannië een klant van Claria geworden. Internetgebruikers met Claria-spyware op hun computer krijgen nu reclamepopups van Dell te zien als ze websites van concurrerende merken bezoeken (zoals IBM). De enige oplossing is dat de politiek de aankomende spyware-tsunami in de kiem smoort door harde wet-telijke maatregelen te nemen. Het helpt ook als individuele internetgebruikers een goed anti-spywareprogramma op hun computer installeren (zoals de gratis, prijswinnende spyware cleaner Spybot Search & Destroy).

Bron: The Economist / Marketing Online

 


 

Spyware is bij iedereen een doorn in het oog. Dell beklaagd zich en maakt er aan de andere kant er ook weer gebruik van. Tuurlijk, spyware zorgt wel voor gerichtte advertentiemogelijkheden. Maar hoever moet / kan je gaan?

 

Naar mijn idee is spyware een inbreuk op privacy. Ze adverteren gericht op mijn doen en laten op internet. Een reden om niet bij Dell te kopen? Een reden om Spyware te verbannen?

 

Aan de andere kant biedt spyware ook kansen. Door het gericht inzetten van Spyware worden we niet meer lastig gevallen door onzinnige advertenties. Alle advertenties die ik te zien krijg, zijn wel op mij gericht en misschien zelfs interessant. Want is die ene juiste pop-up aanbieding van een nieuwe computer ongewenst als ik op zoek ben naar een nieuw systeem? Het kan best goed uitkomen...

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Spyware is opzich niets mis mee MITS de gebruiker om toestemming wordt gevraagd voor installatie of op de hoogte wordt gesteld dat bij installatie van betreffende software pakketten dergelijke spyware programmatuur ook mee wordt geinstalleerd.

 

En dat is het probleem. Het is geen keuze. En dat is iets waar in principe geen ondernemer tegen kan :).

Link naar reactie
  • 0

Ik moet niets hebben van die troep!

 

Wekelijks draai ik een spyware-killer (ad-aware) en ik maak gebruik van een pop-up killer. Kan ik iedereen aanraden.

 

M$ en andere fabrikanten van besturingssystemen zouden een feature moeten inbouwen (die standaard uit staat!) waarmee spyware automatisch geblokkeerd wordt. Net als met spam duurt dat nog even totdat de druk EN de kosten te hoog worden,maar ik ben ervan overtuigd dat dit gaat komen.

 

Gr, Niek

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt op twee manieren spyware op je PC krijgen: via 'gratis' software en door het bezoeken van een internet pagina. In het eerste geval staat in de voorwaarden die je te zien krijgt dat je voor de software 'betaald' door het laten zien van reclame. Is weinig mis mee. Zou alleen in wat grotere lettertjes gemeld mogen worden en gebruikers zouden opgevoed mogen worden over het fenomeen 'gratis'. In het tweede geval is het gewoon een grove inbreuk op je privacy en PC. Deze spyware laat ook wat dubieuzere reclame zien.

 

Het lijkt me sterk dat je door deze manier van adverteren gericht in te zetten iets op lost. Hoe kan zo'n stuk software nou weten of ik iets zoek wat ik aan wil schaffen? Als ik op zoek ben naar technische informatie over een product wat ik al heb krijg ik als zoekresultaten al een berg pagina's van bedrijven die dat product verkopen. Hoef ik niet ook nog eens een reclame banner voor dat product op m'n scherm. Ook zit ik niet te wachten op reizen naar Griekenland omdat ik regelmatig dingen over Delphi zoek (de programmeertaal wel te verstaan) Het enige moment waarop ik 'reclame' wil hebben is als ik gericht op zoek ben naar een product. En zelfs dan wil ik specificaties, reviews en gebruikerservaringen, dingen die niet echt passen binnen reclame (zoals die nu is).

 

Weg met die rommel dus. Mag van mij opgenomen worden in de wet op computervrede breuk.

 

Ook even technisch: naast de search & destroy en ad-ware tooltjes helpt het uitzetten van activex in Internet Explorer ook prima. Flash werkt dan niet meer maar voor XP professional bestaat de optie om alleen een beperkt aantal activex componenten wel te laten draaien. Als er interesse is maak ik wel even een documentje met instructies.

Link naar reactie
  • 0

De nadelen zijn wel bekend en iedereen heeft er een hekel aan. De grote bedrijven roepen en klagen over Spyware. Maar in het artikel wordt een gigantische omzet genoemd, dus er zijn genoeg bedrijven die zich laten verleiden! Zelfs Dell doet eraan mee, waarom? Je jaagt mensen toch alleen in het harnas ermee?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het inderdaad normaal dat in adware programma's spyware verborgen zit. Je kiest zelf voor zo'n programma. Alleen ik lees nooit de algemene voorwaarden (ik ben benieuwd wie dat wel doet). Het moet duidelijker vermeld staan als je zo'n programma installeert vind ik. Verder kun je er zelf veel rekening mee houden. Bewust surfen enzo.

Link naar reactie
  • 0

'Bewust surfen'.

 

Bij een aantal mensen met computerproblemen help ik wel eens omdat ik er net iets meer van weet. Wanneer ik dan het programma ad-aware ook even laat draaien om mogelijke problemen met vastlopers van Internet Explorer te verhelpen (door spyware) staan er altijd een heleboel cookies bij, welke verraden welke websites onder andere op worden gevraagd. Zeker wanneer dergelijke cookies in hele grote getalen gevonden worden.

 

Altijd leuk hen daarop te wijzen en die gezichten te zien.

Wordt altijd zeer gewaardeerd ;).

Link naar reactie
  • 0

'Bewust surfen'.

 

Bij een aantal mensen met computerproblemen help ik wel eens omdat ik er net iets meer van weet. Wanneer ik dan het programma ad-aware ook even laat draaien om mogelijke problemen met vastlopers van Internet Explorer te verhelpen (door spyware) staan er altijd een heleboel cookies bij, welke verraden welke websites onder andere op worden gevraagd. Zeker wanneer dergelijke cookies in hele grote getalen gevonden worden.

 

Altijd leuk hen daarop te wijzen en die gezichten te zien.

Wordt altijd zeer gewaardeerd ;).

 

Ik weet dat je dit goed bedoelt maar hiermee wordt dus duidelijk de privacy van de gebruiker aangetast. En dan heb ik het nog niet eens over bezoeken aan adult-sites want dat :-[ schaamrood heb ik vaak genoeg gezien ;D

 

Als ik zie wat mijn deskresearch aan sporen op mijn pc achter laat dan is het voor een kwaadwillende niet moeilijk om te achterhalen waar ik mij mee bezig hou en hier eveniueel misbruik van te maken. Een gemiddelde computergebruiker is zich daar absoluut niet van bewust. Dat er daarnaast aanzienlijke schade wordt veroorzaakt doordat computertijd voor oneigenlijke doeleinden wordt "gekaapt" en de mogelijkheid van het vastlopen van systemen niet denkbeeldig is, maakt dat ik spyware vervloek.

 

Gr, Niek

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, die cookies kun je gewoon deleten als je bezorgt bent dan iemand daarmee gaat uitvogelen welke sites je bezocht hebt. In IE kun je dat eenvoudig doen onder tools/internet options/delete cookies (en history, en whatever).

 

Wat de spyware betreft: Het spul dat je mee-installed met 'gratis' software, daar geef je zelf toestemming voor. Als je niet bereid bent de voorwaarden te lezen moet je zoiets niet installen, of leren leven met het risico. Deze manier van handelen is misschien onprettig, maar volstrekt legaal. Als er nergens melding van wordt gemaakt is het een andere zaak natuurlijk.

 

De spyware die zich via veiligheidslekken van browsers op je pc installed is een groter probleem. Eigenlijk zou dit niet moeten kunnen, het is een exploit van een bug in de browser... waarschijnlijk is het verboden om zoiets te misbruiken, maar dat maakt voor de praktijk weinig uit - als het kan gebeurd het toch wel. Microsoft zou haar best kunnen doen deze gaten te dichten, en dat gebeurd ook wel van tijd tot tijd via windowsupdate.

 

En dan de adverteerders: Blijkbaar levert het geld op, net zoals spam en pop-ups dat doen. Als je als bedrijf een imago en naam hoog te houden hebt lijkt het me geen verstandige keuze, maar als je alleen gebruik maakt van legaal geinstalleerde spyware ben je niet onrechtmatig bezig. Pop-ups zijn ook irritant, maar er zijn zat bekende toko's die erin adverteren..

Link naar reactie
  • 0

'Bewust surfen'.

 

Bij een aantal mensen met computerproblemen help ik wel eens omdat ik er net iets meer van weet. Wanneer ik dan het programma ad-aware ook even laat draaien om mogelijke problemen met vastlopers van Internet Explorer te verhelpen (door spyware) staan er altijd een heleboel cookies bij, welke verraden welke websites onder andere op worden gevraagd. Zeker wanneer dergelijke cookies in hele grote getalen gevonden worden.

 

Altijd leuk hen daarop te wijzen en die gezichten te zien.

Wordt altijd zeer gewaardeerd ;).

 

Ik weet dat je dit goed bedoelt maar hiermee wordt dus duidelijk de privacy van de gebruiker aangetast. En dan heb ik het nog niet eens over bezoeken aan adult-sites want dat :-[ schaamrood heb ik vaak genoeg gezien ;D

 

 

Zakelijk houd ik mij trouwens niet bezig met computers. Dan kun je het inderdaad niet maken mensen daarmee opzettelijk te confronteren :).

Link naar reactie
  • 0

We moeten adware niet verwarren met spyware. Adware vertoont advertenties (in popups of middels startpagina's), spyware houdt in de gaten welke sites wij bezoeken en stemt hier vervolgens advertenties mee af op de juiste doelgroep.

 

Ik vraag mij af of adverteerders, zoals Dell, altijd weten dat zij 'meewerken' aan deze 'vloek'. Onlangs had ik last van adware op mijn PC (ongevraagd geïnstalleerd bij het bezoeken van een internetpagina via een Java-applet) en verscheen er elke minuut een popup in beeld van Directvalue (onderdeel van het internationale marketingbedrijf Ad Pepper). Met Ad-aware en mijn virusscanner heb ik de software van mijn PC weten te krijgen, maar eigenlijk had ik even contact met Directvalue moeten opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn rijtje gratis (voor privé gebruik allemaal), maar uitstekende, programma's tegen dergelijke spyware software:

 

* Spyware blaster - blokkeren van o.a. Cookies en ActiveX items (preventief).

 

* Mcafee Stinger - Opsporen van 'specifieke' virussen en wormen.

 

* HijackThis - Verwijderen van 'hooked-up' spyware software. Zeer effectief, handmatig.

 

* CWShredder - Verdwijderen van CWS trojans en mutaties daarop.

 

* Lavasoft Ad-Aware - Opsporen van spyware.

 

* Spybot Search & Destroy - Opsporen van o.a. dialers en spyware. Ook preventief.

 

Advies is zeker al deze programma's zo nu en dan even te gebruiken.

Vergeet ook de update-functie niet wanneer het programma daarover beschikt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn rijtje gratis (voor privé gebruik allemaal), maar uitstekende, programma's tegen dergelijke spyware software:

 

* Spyware blaster - blokkeren van o.a. Cookies en ActiveX items (preventief).

 

* Mcafee Stinger - Opsporen van 'specifieke' virussen en wormen.

 

* HijackThis - Verwijderen van 'hooked-up' spyware software. Zeer effectief, handmatig.

 

* CWShredder - Verdwijderen van CWS trojans en mutaties daarop.

 

* Lavasoft Ad-Aware - Opsporen van spyware.

 

* Spybot Search & Destroy - Opsporen van o.a. dialers en spyware. Ook preventief.

 

Advies is zeker al deze programma's zo nu en dan even te gebruiken.

Vergeet ook de update-functie niet wanneer het programma daarover beschikt.

 

Indien je geen Spyware op je computer wenst volg dan gewoon de stappen in dit bericht. NOOIT LAST!

 

Mocht het reeds gebeurd zijn, check dan ook bovenstaande topic. Het progje HijackThis is wat ingewikkelder.

 

Laat dat progje, na adaware en search & destroy, draaien en plaats de tekst op deze nl (+ zeer goede info) of deze US forumsite. Profies kunnen zeggen wat je moet deleten.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Lavasoft, spybot, spyware blaster en nog wat dingetjes gedaan, ze blijven doorkomen en herinstalleren. Het heeft me nu 4 werkdagen gekost. Ik kap ermee. Criminelen zijn het, die z.g.n. "AdWare" verkopers.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Wellicht krijg je ze via internet pagina's toegestouwd, dan kun je blijven removen. Wat vaak wel wil helpen is het uitschakelen van alles wat met activeX te maken heeft in IE, (tools/internet options/security/[custom level]). Je zou ook kunnen overwegen een andere browser te proberen, firefox bijvoorbeeld. Tegenwoordig werken de meeste websites daar prima in.

 

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Wellicht krijg je ze via internet pagina's toegestouwd, dan kun je blijven removen. Wat vaak wel wil helpen is het uitschakelen van alles wat met activeX te maken heeft in IE, (tools/internet options/security/[custom level]). Je zou ook kunnen overwegen een andere browser te proberen, firefox bijvoorbeeld. Tegenwoordig werken de meeste websites daar prima in.

 

 

Ha Ben, bedankt voor je reactie. Active-X staat uit op alle niveau's en de spyware installeerd zich direct weer bij de eerste boot, voordat ik het web op ga.

 

Ik denk dat ik het wel weg krijg, maar het is zo'n heisa.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Of het bestaat uit twee delen: 1 deel dat netjes verwijdert wordt en een tweede dat zorgt dat het opnieuw geinstalleerd wordt bij het herstarten (heb zoiets wel eens gemaakt als grapje, het veranderde je bureablad plaatje iedere keer in een foto van ajax :))

 

Probeer de tooltjes eens in veilige modus. Kan helpen bij sommige spyware.

 

Je kunt ook met het tooltje 'autoruns' zien wat er allemaal automatisch gestart wordt (maar dan ook echt alles, niet alleen je start foldertje oid) Wellicht dat je hier wat verdachte dingen tegen komt. Te downloaden bij http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/autoruns.shtml.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om VX2, de hardnekkige versie:

This VX2 variant registers itself in a way, which gives it system privileges. It also prevents the user from viewing this information by removing the user’s rights to do so. Furthermore it constantly monitors the registry and prevents any attempts to remove its associated values. This makes it very difficult for the user to manually remove it.

 

Vandalen zijn het. Weet je hoe ze hun product noemen? "Better Internet"... >:(

 

Doet me een beetje denken aan die permanente vakantieoorden van heer Adolf uit de vorige eeuw: "Arbeit macht frei"...

 

Criminelen zijn het.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja ik vind dit wel innovatief eigenlijk ;D

 

Dan heb je deze vast ook al gevonden:

http://www.lavasoftusa.com/software/plugins/vx2cleaner.shtml

 

Als je het echt veilig wilt houden dan geef je je eigen account geen administrator rechten meer. Je krijgt waarschijnlijk problemen met het installeren van software, je kunt de tijd niet meer wijzigen, geen printers installeren etc. Daarvoor gebruik je dan het administrator (beheerder) account. In Windows 2000 / XP kun je daarnaast ook programma's die het echt nodig hebben als een andere gebruiker draaien (XP rechter muisknop 'uitvoeren als' in 2000 shift+rechter muisknop)

Link naar reactie
  • 0

Gat in de markt voor IT shops en systeembeheerders om 'idiot proof' machines voor consumenten op de markt te brengen (vergeef me de woorkeus) Upgrade pakket met virusscanner/anti spyware, grondige configuratie van IE, scheiden systeem en data (twee partities) en een image van systeem zodat alles in 1 keer terug kan. Doe je met wat routine in twee uur (excl wachten op xp installatie) en kun je automatiseren tot 30 minuten gok ik.

 

Mijn moeder gaat over een week of twee voor het eerst op Internet met een door mij geinstalleerde machine. Is helemaal dichtgetimmerd dus ben benieuwd hoe goed ik ben ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.