• 0

Bedrijf waar ik uit wou stappen gaat failliet - kan ik nog iets redden?

Ik heb/had een eigen bedrijf met een compagnon en een werknemer in vaste dienst. We hebben elk een holding met 50% van de aandelen in een andere holding die 100% van de aandelen van dat bedrijf heeft.

 

Begin april 2012 ben ik er uitgestapt. De uitkoop is nog niet geregeld, het is dus nog niet officieel. Vorig jaar heb ik nog eenzijdig 10.000 euro in het bedrijf gestort om een liquiditeitstekort op te vangen (dom achteraf). Het idee was altijd dat ik dat snel terug zou krijgen, nooit gelukt natuurlijk. Inmiddels heeft de boekhouder uitgerekend dat ik 12.500 tegoed heb van de zaak in totaal plus 2700 aan declaraties.

 

Nu heeft mijn compagnon altijd beloofd in ieder geval die lening van 10.000 zo snel mogelijk terug te betalen. Ik heb ook zwart op wit dat hij er persoonlijk voor aansprakelijk is als het bedrijf niet levert. Hij heeft me ook eerlijk verteld dat hij prive ruim 5000 heeft teruggekregen van de belastingdienst. Hij zou dat gebruiken om in ieder geval die schuld+rente af te lossen. Maar hij komt maar niet over de brug. Als ik hem er naar vraag begint hij over priveproblemen, dat zijn hoofd er nog niet naar stond en dat hij het zo snel mogelijk gaat doen, 'misschien doe ik het vanavond wel'. Ik word aan het lijntje gehouden.

 

Het bedrijf heeft geen noemenswaardige inkomsten meer zag ik, afgezien van wat oude betalingen en geen nieuwe klanten. Er staat nu nog ca 5000 euro op de rekening, ik denk dat ik die er af kan halen.

 

Ik vind het sneu voor de werknemer, maar zoals ik het zie gaat het bedrijf sowieso snel failliet dus ik heb er geen morele problemen mee dat te doen. De relatie met mijn compagnon zal flink verstoord zijn, maar dat is ie in feite al. Kan het juridisch ook? Ik kan me zo voorstellen dat men wil voorkomen dat failliet gaande bedrijven nog snel leeg worden geplukt door de eigenaars, aan de andere kant heb ik gewoon recht op dat geld.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De opdrachten liepen al terug voor ik weg ging. Hij is niet goed in acquisitie. Ik denk niet dat mijn compagnon er nog veel energie in gaat steken. Er blijkt nergens uit dat hij dat doet. Volgens mij eet hij het leeg, al dan niet bewust. Hij heeft ook al laten weten dat het misschien wel aantrekkelijker voor hem is om met een nieuwe VOF of BV te beginnen.

 

Volgens mij krijg je nergens meer een lening tegenwoordig, en het lukt hem prive ook niet, daar hebben we al discussies over gehad.

 

Maar het zou kunnen hoor dat hij het weer draaiende krijgt, ik kan het niet uitsluiten. Maar stel dat er een failliesement komt?

Link naar reactie
  • 0

Grootste probleem is blijkbaar dat jullie niet samen kunnen en willen doorgaan. Toch denk ik dat even nu het beste is dat jullie zo snel mogelijk rond de tafel gaan zitten om wat orde op zaken te stellen en vervolgens de boel eventueel te liquideren als geen van jullie beiden verder wil met het bedrijf. Mocht 1 van jullie toch verder willen, dan hoeft de ander niet af te wachten en kan de exit vrij vlot worden geregeld. Vergeet dat hele afkoopgedoe, want daar is blijkbaar nu toch geen geld voor. Grootste kostenpost is nog even de medewerker. Wellicht kun je met die persoon rond de tafel gaan zitten en iets regelen om de arbeidsovereenkomst te beeindigen. Ik weet niet hoe lang die persoon al in dienst is, maar als dat nog geen jaar is, is dat vrij makkelijk te regelen via de kantonrechter. Dan ben je hooguit nog 1 a 2 maandsalarissen kwijt, maar dat is altijd nog beter dan elke maand te moeten blijven doorbetalen, terwijl die medewerker toch niets doet, omdat er geen werk is.

 

Ook in deze case: Goed communiceren is de key. En wacht niks af. Direct actie!!

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.