• 0

Informatie gezocht! Houthandel

Omschrijving van je concept:

Beste Higherlevelers,

 

Ik woon sinds twee maanden in Zweden, en ben me aan het verdiepen in de houthandel. Is er hier toevallig iemand die werkt met Scandinavisch hout?

 

Ik ben met name op zoek naar informatie over hoe het Scandinavische hout zijn weg vindt van Zweedse afwerker tot Nederlandse gebruiker.

 

Ik heb al enige informatie bij elkaar weten te sprokkelen, maar hoop hier bijvoorbeeld een gebruiker van Scandinavisch hout tegen te komen.

 

Groeten,

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

4 jaar als Key Account Manager bij land's mooiste drankenhandel.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Geen uitdaging, ik zit hier als woonachtig in Zweden dicht op het inkoopkanaal dus hoop partijen te kunnen inkopen en verkopen in NL.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Geen idee, ik ben slechts nog in de onderzoekende fase.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Marktinformatie, zie omschrijving concept.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

hi TMT,

 

schopje ?? wat schopje ..

 

houthandel is een vak apart TMT..

er even snel lekker tussen wiebelen, zal niet heel envoudig zijn.

 

voor scandinavisch hout zit je in zweden goed, maar dat is dan ook het enige.

jij zou dan hout voor mensen ( lees kenners ) moeten inkopen, die zelf mogelijk al jaren met hout werken.

het is geen snelle-handel-wereld en je zult niet overal met open armen ontvangen worden.

zo van: "eindelijk iemand die ons scandinavisch hout kan verkopen "

grote partijen kopen natuurlijk rechtstreeks in; je zult dan op kleinere afnemers moeten richten.

 

niet dat het NIET moet doen.

zelf ben ik ook zomaar, zij het meer door toeval, in hout terecht komen, maar na 3 jaar leer ik nog steeds.

 

ben ik negatief ? nee toch ..

verder kan ik je niet zoveel vertellen over specifiek scan hout.

verdiep je dr maar in, voordat je een heel bos koopt.

 

wel leuk dat je nog positief praat over je oude werkgever. dat is vaak anders.

is dranksmokkel dan niets ?? je zult wel afname hebben in zweden. :P

Link naar reactie
  • 0
Geen uitdaging

 

dus een hobby?

 

ik zit hier als woonachtig in Zweden dicht op het inkoopkanaal dus hoop partijen te kunnen inkopen en verkopen in NL

 

Wil je dat dan op commissiebasis doen? Wie regelt het transport? En wat als de koper de partij eerst wil zien?

 

Hier vind je een topic over hout importeren uit Turkije. Wel met een andere insteek maar wellicht staat er wat info voor je tussen.

 

Heb zelf geen verstand van hout of keurmerken maar dit geldt waarschijnlijk ook voor hout uit Zweden.

Link naar reactie
  • 0

hi TMT,

 

schopje ?? wat schopje ..

 

houthandel is een vak apart TMT..

er even snel lekker tussen wiebelen, zal niet heel envoudig zijn.

 

voor scandinavisch hout zit je in zweden goed, maar dat is dan ook het enige.

jij zou dan hout voor mensen ( lees kenners ) moeten inkopen, die zelf mogelijk al jaren met hout werken.

het is geen snelle-handel-wereld en je zult niet overal met open armen ontvangen worden.

zo van: "eindelijk iemand die ons scandinavisch hout kan verkopen "

grote partijen kopen natuurlijk rechtstreeks in; je zult dan op kleinere afnemers moeten richten.

 

niet dat het NIET moet doen.

zelf ben ik ook zomaar, zij het meer door toeval, in hout terecht komen, maar na 3 jaar leer ik nog steeds.

 

ben ik negatief ? nee toch ..

verder kan ik je niet zoveel vertellen over specifiek scan hout.

verdiep je dr maar in, voordat je een heel bos koopt.

 

wel leuk dat je nog positief praat over je oude werkgever. dat is vaak anders.

is dranksmokkel dan niets ?? je zult wel afname hebben in zweden. :P

 

Dag Willem,

 

Het is mooi dat het een vak apart is, want het wordt tijd dat ik eens een vak leer ;)

Ik ben me behoorlijk aan het verdiepen, want het lijkt me een mooie handel. Volgende week heb ik een afspraak bij de vereniging van Zweedse producenten om wat vragen te stellen over hoe 'de handel' eruit ziet. En ik heb contact gezocht met een (op foto's ogende) grote producent, waarvan ik hoop dat die mij ook wat meer kan vertellen. Tevens probeer ik in vriendenkring een capabele partner te zoeken die in Nederland de markt kan onderzoeken en in een later stadium eventueel een verkoopkanaal kan opstarten. Het hoeft allemaal niet zo hard te gaan..

 

Wat doe jij precies in de houthandel?

 

Wat je trouwens opmerkt over de drankhandel, ik heb serieus geprobeerd dat op te starten maar werd daarin zo tegengewerkt door de Zweedse overheid dat ik heb besloten dat voorlopig even te stoppen. Wellicht dat smokkel dan niet eens zo'n slechte optie is ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
want het wordt tijd dat ik eens een vak leer
;D ja, doe ook eens wat.

 

als je je voor een product interesseert, heb je de helft al gewonnen, is mijn opinie.

hout is zo'n product. snel scoren is het niet.

 

vrienden die even een verkoopkanaal opzetten. ik weet het niet.

kennis, bekendheid, vertrouwen, speelt allemaal.

je hebt dan een nieuwe ( jij ) aan de inkoopkant een een nieuwe ( vriend ) aan de verkoopkant.

... en je moet verkopen aan oude rotten... ::)

 

bij dranken kan je ook denken aan parallel handel. zal ik verder niet toelichten = off topic. maar je zult er wel iets vanaf weten als je in de drankenhandel gezeten hebt.

 

zelf produceer ik in china. we maken interieur en garden/ woonaccessoires. vanaf boomstam t/m barcode-labels in de doos.

niet eenvoudig om alles op de rails te krijgen, maar wel ontzettend leuk. vurenhout komt uit de streek waar we zitten.

kijk maar eens www.zaltii.com ( mag dit moderator ? ) dan heb je een indruk.

 

haha, ik bedenk me ineens. andersom zou ook iets kunnen zijn. hout verkopen in zweden. dan geen planken natuurlijk, scandinavisch hout is zo'n beetje het beste wat je kan krijgen, maar bewerkt hout. producten. houten producten gemaakt in china. scandinaviers zijn gek op hout en lonen ontzettend hoog, dus het zou wat kunnen zijn. ik produceer nu voor m.n. NL, maar scandinaviers hebben een smaak die overeenkomt.

maar voordat ik mezelf teveel promoot ( want dat mag niet ) , het kan natuurlijk ook andere chinese fabrieken. :P

 

 

groeten,

 

willem

Link naar reactie
  • 0

Na een stuk of 20 onderzoeksuren met talloze telefoontjes en zelfs een offerte verder, genoeg informatie bij elkaar gesprokkeld! Deze uitdaging is er een om aan me voorbij te laten gaan :) Bedankt Willemchina en Henkh,

 

Op naar het volgende idee

Link naar reactie
  • 0

Na een stuk of 20 onderzoeksuren met talloze telefoontjes en zelfs een offerte verder, genoeg informatie bij elkaar gesprokkeld! Deze uitdaging is er een om aan me voorbij te laten gaan :) Bedankt Willemchina en Henkh,

 

Op naar het volgende idee

 

Knap om het idee na onderzoek te laten varen....Genoeg kansen, er komt er vast weer een voorbij!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

ja idd danny. knap. dat is ook ondernemen. iets helemaal uitpluizen en er (bijna) helemaal voor gaan en dan kappen.

dit moet je niet 10x achterelkaaar doen, maar toch, beter dan dat je in de verkeerde branche zit.

 

het best is iets te 'kiezen' wat dicht bij staat. iets gaan zoeken ben ik nooit zo'n voorstander van.

het dient zich aan, of het is je passie. dat zijn m.i. de 2 opties voor nieuwe projecten.

 

TMT ik ben wel benieuwd waar je eerst gewerkt hebt. zonder namen te noemen, maar in

farmsum, dort, groningen, a'dam of hamburg .... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.