• 0

Uitspraak hof A'dam: IP-adres geeft locatie afnemer. Wat is impact uitspraak?

Recent heeft het Amsterdamse hof een erg interessante uitspraak gedaan rondom:

- Plaatsbepaling afnemer bij internetdiensten op basis van IP-adres is toegestaan

- In deze casus hoeft de dienstleverancier (in dit geval "webcam diensten") alleen BTW af te dragen over transacties waarvan het IP-adres toebehoort aan NL.

 

Het gaat om deze case http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW7937 of zie bijlage.

 

Even een introductie rondom mijn bedrijf om iets meer context te geven: Mijn bedrijf runt een mondiale internet directory. Hierbij is het business model hetzelde als de gouden gids: bedrijven kunnen een gratis vermelding (advertentie) plaatsen, wil men een grotere advertentie of op een prominentere plaats dan moet men hievoor betalen d.m.v. een online credit card transactie. Mijn vraag gaat over BTW situatie over transacties met afnemers zowel binnen de Eu, echter buiten NL en afnemers buiten de EU.

 

- Geeft deze uitspraak voldoende houvast om de locatie van een afnemer te bepalen op basis van IP-adres. Ik vraag geen adresgegevens uit, omdat die in mijn geval niet van belang zijn. Al jaren bepaal ik op basis van IP-adres afnemer wat zijn of haar locatie is, en indien IP aan EU behoort, dan reken ik BTW over de transctie die ik vervolgens volledig in NL voldoe. Ik doe dus niet aan verleggen van BTW binnen de EU, omdat ik geen fiscale gegevens heb van afnemer.

- Men heeft het in de uitspraak over "Vermakelijkheidsdiensten". Wat is de impact hiervan? Ik lever advertentieruimte en dus geen vermakelijkheidsdienten. Ik heb echter wel te maken met dienstverleners die over de wereld reizen en die dus geen vaste woonplaats hebben.

- Waarom is de rechter van mening dat alleen over de NL transascties (zie uitspraak rechtbank) BTW hoeft te worden afgedragen en niet over de EU/niet-NL transacties. Ik was in de veronderstelling dat indien BTW niet verlegd kan worden over een EU/niet-NL transactie in NL BTW dient te worden afgedragen. Dit zou betekenen dat ik momenteel te veel BTW afdraag, namelijk over EU/niet-NL transacties.

 

(Wellicht) relevante gegevens:

• Echt mondiaal: bezoekers uit meer dan 200 landen elke maand

• Adverteerders komen uit van over de gehele wereld en zijn alle beroepsmatige adverteerders

• Pure virtuele dienstverlening: men kan een betaalde adverentie plaatsen. Er vindt dus geen fysieke of virtuele levering plaats.

• Van de adverteerder weet ik het volgende

o Uitgifte land van credit card waarmee ze een betaling doen

o IP adres van waaruit de credit card betaling plaatsvindt

o Stad waarbinnen men een advertentie plaats op de site

• Eventueel zou ik de adresgegevens van de betaler kunnen vragen bij de credit card betaling, maar daar ben ik huiverig voor omdat het drempel verhogend werkt en doe dit niet liever niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het zo lees denk ik dat je er weinig aan hebt. Met name door de specifieke uitspraak.

 

"Vermakelijkheidsdiensten worden verricht op de plaats waar de vermakelijkheidsactiviteiten feitelijk plaatsvinden. De plaats waar de diensten feitelijk plaatsvinden is de plaats waar degenen aan wie de diensten worden verricht zich bevinden op het moment dat zij het aangebodene bekijken."

 

Bij advertenties zoals in jou situatie is dit denk ik niet zo 1 op 1 toe te passen. Hij betaalt je er immers niet voor om er zelf op zijn plek naar de advertentie te kunnen kijken. De plaats van dienst is naar mijn mening daarom niet op basis van deze uitspraak in jou geval niet automatisch gelijk aan de locatie (IP) van de opdrachtgever.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het nogal een vreemde uitspraak eigenlijk. Als ik het correct begrijp, komt het erop neer dat wanneer ik als nederlandse particulier online software zou kopen (download), ik:

 

- wel btw moet betalen als ik dat op de gebruikelijke manier doe

- geen btw hoef te betalen als ik dat via een VPN buiten nederland doe

 

Ik noem specifiek bijv het downloaden van software tegen betaling omdat het daarbij gebruikelijk is dat er geen verzendadres benodigd is, en betaald kan worden met bijv paypal, waarbij het ook niet noodzakelijk is om het land van de koper op te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Wezenlijk element aan deze uitspraak is dat er geen sprake is van een elektronische dients en derhalve niet onder die post valt in de OB, maar valt onder vermakelijkheidsdiensten. Afhankelijk van het soort dienst moet gekeken worden welke regels van toepassing zijn voor het bepalen van de plaats van dienst.

 

 

"De door belanghebbende verleende diensten zijn geen elektronische diensten nu het wezenlijke element van de diensten bestaat uit de interactie tussen de bezoeker van de website en het model waarmee tegen betaling erotische "live"-gesprekken met beeld gevoerd kunnen worden. "

Link naar reactie
  • 0

Wat voor mij de kernvraag is, mag je IP adres als locatie nemen als er geen adresgegevens beschikbaar zijn? Het uitvragen van adresgegevens werkt drempelverhogend en zal tot een lagere conversie. Als je de belastingdienst belt met dit soort vragen, krijg je een reactie dat ze het zelf ook niet weten.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor mij de kernvraag is, mag je IP adres als locatie nemen als er geen adresgegevens beschikbaar zijn? Het uitvragen van adresgegevens werkt drempelverhogend en zal tot een lagere conversie. Als je de belastingdienst belt met dit soort vragen, krijg je een reactie dat ze het zelf ook niet weten.

 

Ik heb in het verleden dit schriftelijk voorgelegd aan de BD.

 

Het antwoord is dit:

Omdat het hier B2B betreft, moet je nagaan of de BTW verlegd moet worden (binnen de EU). Je mag niet NL BTW berekenen aan bedrijven in de EU alleen maar omdat jij hun adres/BTW nummer niet kent.

Op zich zal dat wel kunnen bij bedrijven buiten de EU, maar dat heb je hier verder niets aan.

 

Jij zal dus moeten vragen naar deze gegevens (ook werkt dit in jouw ogen drempelverhogend) en als een bedrijf aangeeft een BTW nummer te hebben zal je dit nummer ook moeten controleren (in de VIES database).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.