• 0

verhuizing naar DE maar voortzetting activiteiten NL

Ik verhuis binnenkort naar Dusseldorf maar blijf in NL consultancywerkzaamheden als DGA vanuit mijn BV in NL verrichten.

(in de toekomst zal ik, naast activiteiten in NL, ook dergelijke werkzaamheden in DE verrichten vanuit een nog op te zetten GmbH).

Ik heb dus feitelijk geen behoefte aan een bestuurder die bepaalde taken op zich neemt, maar alleen aan een postadres. Dat laatste is dan tevens mijn logeeradres op de dagen dat ik in NL werk.

Kan ik dan met een postadres volstaan ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag herkamp

 

Als je een vast adres hebt in NL waar je de BV ingeschreven kunt laten staan, dan is een zetelverplaatsing naar DLD niet nodig. Dat verblijf-/postadres is voldoende. Let wel: aangezien jij in DLD zit als bestuurder van je BV zou de DLD fiscus kunnen stellen dat de feitelijke leiding van je BV in DLD ligt en zo je NL BV in de Duitse belasting betrekken. Of dat voorkomt, weet ik niet, maar de mogelijkheid bestaat. Eventueel kun je dat weerleggen door te stellen dat je in DLD niets doet voor de BV en dat alle bestuurstaken en administratie in NL geregeld worden.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Feitelijk bestuur ik de BV en de administratie ervan ook vanuit Duitsland. Als dat het criterium is en ik zou willen voorkomen dat ik bij de duitse fiscus moet afrekenen, dan zou ik toch voor de vorm een papieren 'Bestuurder' in Nederland kunnen aantrekken die ik niets anders laat doen dan zo nu en dan post doorsturen. Dat zou ik natuurlijk door een vriend laten doen bij wie ik ook verblijf gedurende de dagen dat ik in Nederland werk. Uit eerdere discussies heb ik echter gelezen dat die wel degelijk verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden heeft oa voor het tekenen van de jaarrekening. Dat maakt alles een stuk ingewikkelder. Ik heb weinig zin een vriend daarmee op te zadelen. Wie heeft er een idee of ervaring met een alternatief?

Link naar reactie
  • 0

Mijn kennis hierin rijkt niet zo ver maar toch even mijn een paar zaken die door mijn hoofd gaan.

 

Als je naar het buitelnand gaat, laat dan eerst eens beoordelen of dit niet betekent dat je met de nederlandse fiscus moet afrekenen. De belastingdienst zal kijken of ze geen claim verliezen als jij met je BV naar het buitenland gaat, dit geld zowel voor jezelf en je AB aandelen als voor je BV in het kader van de VPB. Hoeft natuurlijk niet zo spannend te zijn als er weinig activa/winstreserves/meerwaardes zijn, maar ik zou toch even voorzichtig zijn.

Link naar reactie
  • 0

je mag ook je Nederlandse BV ook op een Duits adres inschrijven... (volgens artikel 11a van het Handelsregisterbesluit 2008) ...

 

(ik mag toch wel anti-reclame ? ;D ;D )

 

 

Dat mag wel, maar is fiscaal bijzonde tricky. Dit is namelijk zetelverplaatsing en kan dus leiden tot afrekening over een eventuele ab-claim en ik vermoed zo dat dit juist is wat TS niet wil.

Link naar reactie
  • 0

Mijn kennis hierin rijkt niet zo ver maar toch even mijn een paar zaken die door mijn hoofd gaan.

 

Als je naar het buitelnand gaat, laat dan eerst eens beoordelen of dit niet betekent dat je met de nederlandse fiscus moet afrekenen. De belastingdienst zal kijken of ze geen claim verliezen als jij met je BV naar het buitenland gaat, dit geld zowel voor jezelf en je AB aandelen als voor je BV in het kader van de VPB. Hoeft natuurlijk niet zo spannend te zijn als er weinig activa/winstreserves/meerwaardes zijn, maar ik zou toch even voorzichtig zijn.

 

Als aandeelhouder naar Duitsland emigreert en de BV blijft gevestigd in Nederland, krijgt de aandeelhouder een zogenaamde conserverende aanslag (met uitstel van betaling voor de duur van 10 jaar) Die wordt door de Belastingdienst alsnog geïnd als de aandeelhouder binnen 10 jaar na emigratie de aandelen in de BV vervreemd. Na 10 jaar wordt de aanslag kwijtgescholden. Na 10 jaar gaat de heffingsbevoegdheid over de vervreemding van aandelen over op Duitsland. (Let op: Dit is de algemene regel. In het Belastingverdrag met Duitsland kan een afwijkende regeling staan).

 

Daarnaast kun je een conserverende aanslag krijgen over eventueel in Nederland opgebouwde pensioen- en lijfrenteaanspraken.

 

Aangezien de BV niet word verplaatst, vind er geen afrekening in de vpb-sfeer plaats. Voor de eindafrekeningwinst in de vpb-sfeer kun je - onder voorwaarden - ook uitstel van betaling krijgen.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Feitelijk bestuur ik de BV en de administratie ervan ook vanuit Duitsland. Als dat het criterium is en ik zou willen voorkomen dat ik bij de duitse fiscus moet afrekenen, dan zou ik toch voor de vorm een papieren 'Bestuurder' in Nederland kunnen aantrekken die ik niets anders laat doen dan zo nu en dan post doorsturen. Dat zou ik natuurlijk door een vriend laten doen bij wie ik ook verblijf gedurende de dagen dat ik in Nederland werk. Uit eerdere discussies heb ik echter gelezen dat die wel degelijk verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden heeft oa voor het tekenen van de jaarrekening. Dat maakt alles een stuk ingewikkelder. Ik heb weinig zin een vriend daarmee op te zadelen. Wie heeft er een idee of ervaring met een alternatief?

 

Het gaat om het totaal van feiten en omstandigheden. Je hoeft niet persé een andere bestuurder te benoemen, als je maar aannemelijk kunt maken dat de feitelijke leiding vanuit Nederland plaatsvindt. Als al je opdrachtgevers uit Nederland komen en je factureert vanuit Nederland, is het eerder aannemelijk dat de BV in Nederland is gevestigd. Zorg dat je een kantoor met ophangbord in Nederland huurt (een adres bij een vriend is misschien wat te dunnetjes), maak op kantoor zakelijke afspraken (dus niet op je thuisadres in Duitsland) en ga daar minimaal 1 keer per week werken. Dat je daarnaast een aantal dagen thuis in Duitsland werkt, is dan niet zo'n ramp. Hou er wel rekening mee dat als je meer dan 25% van je werkzaamheden in Duitsland verricht, je in Duitsland sociaal verzekerd bent.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Die fiscale regelingen zijn me bekent maar heb er geen ervaring mee. Wilde met name aangeven dat je er naar mijn mening iemand bij moet hebben met kennis van die materie en je niet zonder dit te hebben geregeld jezelf en/of de BV moet gaan verhuizen naar het buitenland.

 

Ik heb bijvoorbeeld ook geen idee wat er met een eventueel opgebouwd pensioen in eigen beheer gebeurd.

 

Zal wellicht allemaal wel meevallen als je de materie kent, maar dit is vaak wel maatwerk

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bijvoorbeeld ook geen idee wat er met een eventueel opgebouwd pensioen in eigen beheer gebeurd.

 

Ik ken niet de regeling met Duitsland, maar heb wel met ervaring met de regeling met Belgie. Die is inderdaad behoorlijk complex. Emigreren zonder raadpleging van een adviseur met zowel kennis van het emi- als imigratieland is inderdaad niet verstandig. In de praktijk kan dat tot onaangename verrassingen leiden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.