• 0

Vakantiehuis buitenland privé of BV

Ik heb een beheer bv waarin ik als DGA verloofd wordt. De winsten van de werkmaatschappijen worden jaarlijks grotendeels overgeboekt naar de holding.

In de holding wordt een pensioen opgebouwd. Dit geld staat op de bank en wordt deels belegd. Verder staat de ontvangen winst te wachten op bankrekeningen met een laag rendement.

Privé is het vermogen hoger dan de vrijstelling voor de vermogensbelasting. Dividend uitkeren lijkt niet zo'n goede oplossing omdat er hierna in privé meer dan de helft naar de fiscus gaat en de geldontwaarding hierdoor nog harder toeslaat.

Oplossing lijkt om het geld te beleggen op een object met een hoger rendement. In Spanje bijvoorbeeld zijn vakantiehuizen te koop die veel minder kosten dan jaren geleden. De kans dat deze woningen in prijs gaan stijgen, lijkt erg groot voor zover je het geld voor een fors aantal jaren kunt missen. Hiernaast kun je rendement maken door het object te verhuren aan vakantiegangers en overwinteraars.

Nu duikt de vraag op: wat is wijsheid. Dividend uitkeren aan privé en hiermee de aankoop financieren of zo'n object op de holding kopen en hier bijvoorbeeld het pensioen in beleggen. Of zou het handig zijn om het object privé te kopen en door de bv te laten huren waarbij de exploitatiekosten en opbrengsten binnen de bv verrekend zouden kunnen worden.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij van raad kan voorzien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Koosg.

 

Gezien de situatie, Holding met winstgevende werkmijen ruim in de middelen en privé voldoende vermogen, lijkt het mij dat er een goed advies vereist is op basis van alle ins en outs.

Op dit forum komen we niet verder dan een aantal algemeenheden zonder dat we een op maat gesneden advies kunnen geven.

 

Ik adviseer dan ook contact op te nemen met een fiscalist die dit voor je in kaart kan brengen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Koosq,

 

Een goede fiscalist heeft wel rekenmodellen waarmee hij kan doorrekenen wat - uitgaande van verschillende scenario's - voor jou het meest voordelig is. Ik denk dan aan het MFAS-pakket waarmee je dit soort berekeningen kunt maken. Uiteraard verschaft zo'n berekening geen zekerheid. Want weet jij veel of de onroerend goed markt in Spanje op zijn dieptepunt is. Misschien wordt het nog veel erger. En wat de rente in de toekomst gaat doen, is ook koffiedik kijken.

 

Bij beleggen in buitenlands onroerend goed moet je ook even nagaan hoe dit in het buitenland belast wordt. Belastingheffing over onroerend goed is in het algemeen toegewezen aan het situs-land. De berekening kan hierdoor heel anders uitvallen dan bij beleggen in Nederlands o.g.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals odeon terrecht schrijft kun je zoiets doorrekenen met oa MFAS maar geeft deze geen zekerheid. Je moet wel enigzins de rendementen en waardeontwikkelingen op de wat langere termijn weten. Bij MFAS is de uitkomst afhankelijk van wat je erin stopt. Ga je uit van een hoog rendement of laag rendement, uitkomst is daarvan afhankelijk.

 

Mijn mening is dat een dergelijke doorrekening alleen nut heeft met een wat beter in te schatten rendement en als er enige zekerheid is omtrent de risico's mbt waardeontwikkeling. Ik denk dat je beter je energie kunt steken in het inventariseren van de risico's en het rendement wat je echt kunt halen.

 

Nu duikt de vraag op: wat is wijsheid. Dividend uitkeren aan privé en hiermee de aankoop financieren of zo'n object op de holding kopen en hier bijvoorbeeld het pensioen in beleggen. Of zou het handig zijn om het object privé te kopen en door de bv te laten huren waarbij de exploitatiekosten en opbrengsten binnen de bv verrekend zouden kunnen worden.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij van raad kan voorzien?

 

Ik zou er persoonlijk voor waken je pensioengelden direct dan wel indirect geheel te investeren in zoiets dergelijks. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoeveel in totaal je ter beschikking hebt, wellicht is dit slechts een klein deel, dit haal ik niet uit je verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie is ook vanuit de BV geld lenen aan prive ter dekking van het OG.

 

Er zijn vele opties, maar het belangrijkste is om te weten wat de gevolgen zijn in het land zelf.

Hoe is het geregeld als je een pand koopt in prive, NL'se BV of Spaanse vennootschap en wat gebeurd er als je komt te overlijden. Elk land heeft andere wetten, ja er is "1 Europa" maar ik zou het niet laten bij 1 adviseur in NL. Zoek iemand die ervaring heeft met deze zaken.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.