• 0

Fiscale vragen betreft onze VOF

Beste leden van dit forum,

 

Ik ben bezig met onze winst- en verliesrekening te controleren.

Nu kom ik enkele problemen tegen.

 

Probleem 1:

Voor een opdracht zijn we naar Oostenrijk gereist met de bus.

Wij zijn ingehuurd door een bedrijf om een stukje te schrijven over een ski-piste.

 

Als kosten hebben we hier gemaakt:

- de busreis

- ski-pas

- hotel- en lunchkosten.

 

Nu weet ik dat de hotel- en lunchkosten maar voor 73,5% aftrekbaar is ( inclusief het BTW bedrag)

Mijn vraag is of dit ook geldt voor de busreis- en ski-pas, of is dit 100% aftrekbaar?

 

Probleem 2:

 

Wij willen graag een oldtimer op de zaak activeren.

Ik weet dat de bijtelling over de dagwaarde berekend mag worden. Op dit moment is het nog een prive auto.

 

De dagwaarde is op dit moment 2000 euro.

 

Wanneer we de auto morgen gaan activeren moet dit dan ook tegen de dagwaarde?

 

Omdat we een VOF hebben rijdt mijn compagnon in de auto. Hij rijdt er ook prive in. Wordt zijn I.B. bijtelling voor 2012 dan

25% van 2000 /365 dagen x aantal gereden dagen in 2012?

 

Wat wordt de berekening voor de BTW bijtelling? Ik las namelijk dat dit niet meer via de I.B. bijtelling berekend wordt maar via de bruto cataloguswaarde x 2,7%. Geldt dit ook voor Oldtimers?

 

Dan is mijn laatste vraag:

Omdat we nu nog 1x per jaar aangifte O.B. moeten indienen hebben we een heel bedrag apart staan op onze zakelijke spaarrekening.

Valt dit bedrag bij de aangifte I.B. ook onder box 3, of gedt dit alleen voor priverekeningen.

 

Ik dank jullie alvast!

 

Groeten Henk Jan

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henk-Jan,

 

Probleem 1:

De busreis en hotel- en lunchkosten zijn zowiezo fiscaal te kwalificeren als reis- en verblijfkosten die ingevolge artikel 3.15-1e en 2e lid Wet IB 2001 beperkt aftrekbaar zijn.

Over de ski-pas zou je in jullie situatie : jullie moeten een redactioneel stuk schrijven over een ski-piste kunnen proberen om deze 100% aftrekbaar te boeken. Jullie zijn namelijk op zakelijke gronden in Oostenrijk: of je nu naar een vergadering gaat, of er moet geskied worden om een ski-piste zakelijk te beoordelen. Naar mijn gevoel mag dit niet als verblijfskosten worden gezien.

 

Probleem 2:

Oldtimer: criterium om een oldtime als bedrijfsmiddel te aktiveren is, dat deze blijvend dienstbaar moet zijn aan je bedrijfsuitoefening. Ik zou me dit wel voor kunnen stellen bij een onderneming die oldtimers verkoopt, en zo'n oldtimer als show/proefmodel gebruikt, of een onderneming die een oldtimer als "grappige" decoratie in een grote hal heeft staan.

Ik krijg de indruk dat dit niet het geval is in jullie situatie.

Ingeval dat je een oldtimer wel op de zaak mag zetten geldt ten aanzien van het privé-gebruik het volgende:

voor auto's ouder dan 15 jaar geldt een bijtelling van 35% van de dagwaarde.

Als je aan de hand van een sluitende km-administratie het werkelijk privegebruik kunt aantonen, geldt de formule:

35% x 2000 x aantal prive km 2012 /totaal kms 2012

 

Voor de BTW-bijtelling is het niet relevant of je een jonge of oude auto gebruikt: steevast 2,7 % over de bruto cataloguswaarde.

Er hoeft geen aansluiting meer te zijn tussen de basis voor btw-bijtelling en de bijtelling in de IB

 

Probleem 3:

Zakelijke spaarrekening behoort altijd tot je ondernemingsvermogen wat per definitie in box 1 valt. Alle vermogen wat niet tot het ondernemingsvermogen behoort, behoort tot box 3

 

Hopelijk heb ik je hiermee op weg geholpen

Vriendelijke groet

José Dings

Dings belasting adviezen

 

 

 

 

José Dings

Link naar reactie
  • 0

 

Probleem 2:

Oldtimer: criterium om een oldtime als bedrijfsmiddel te aktiveren is, dat deze blijvend dienstbaar moet zijn aan je bedrijfsuitoefening. Ik zou me dit wel voor kunnen stellen bij een onderneming die oldtimers verkoopt, en zo'n oldtimer als show/proefmodel gebruikt, of een onderneming die een oldtimer als "grappige" decoratie in een grote hal heeft staan.

Ik krijg de indruk dat dit niet het geval is in jullie situatie.

Ingeval dat je een oldtimer wel op de zaak mag zetten geldt ten aanzien van het privé-gebruik het volgende:

voor auto's ouder dan 15 jaar geldt een bijtelling van 35% van de dagwaarde.

Als je aan de hand van een sluitende km-administratie het werkelijk privegebruik kunt aantonen, geldt de formule:

35% x 2000 x aantal prive km 2012 /totaal kms 2012

 

 

We houden geen gereden km bij. Dit houdt in dat we 2000x 35% moeten gaan betalen neem ik aan ( over een heel jaar gezien)

 

Verder geef je aan dat we dus eigenlijk geen oldtimer op de balans mogen activeren. Veel andere freelancers doen dit wel, ook door advies van hun boekhouder.

Je maakt me nu aan het twijfelen.

 

Wat betreft de BTW bijtelling ben ik nog wat te weten gekomen. Ik zag dat wanneer je bij aanschaf geen BTW hebt teruggevraagd je gebruik mag maken bij een percentage van 1.5% * bruto cataloguswaarde. Klopt dit?

 

 

Bedankt voor je tijd en antwoord!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is voor jullie de reden dat je de oldtimer op de VOF wil zetten, waarom denk je dat dit voordelig zal zijn. Dit haal ik niet uit het verhaal.

 

Omdat de bijtelling voor de I.B. erg laag is ( 35%*2000) = 875,-

Verder kunnen we dan wel alle tankbonnen- en onderhoudsbonnen fiscaal aftrekken en de btw terugvragen.

 

Of zit ik er nu totaal naast?

 

Wanneer de oldtimer geactiveerd wordt mag je dan nog wel afschrijven? ( auto is immers al 44 jaar en eigenlijk al afgeschreven)

Link naar reactie
  • 1

Hoeveel zakelijke km maak je en wat zijn de jaarlijkse kosten.

 

Auto prive, zakelijke km aftrekken

stel 20.000 km a € 0,19 = € 3.800 kosten t.l.v. de winst.

 

Auto bedrijf

daadwerkelijke kosten t.l.v. de winst met bijtelling auto.

 

Bij een bijtelling van € 875 betekent dit dus dat de kosten van de auto € 4.675 moeten bedragen.

 

Of het voordelig is is dus afhankelijk van de daadwerkelijke kosten je maakt en het aantal zakelijke kilometers.

 

Afschrijving zijn denk ik verwaarsloosbaar in jullie geval

 

BTW en IB moet je trouwens afzonderlijk beoordelen.

Zie ook link

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel zakelijke km maak je en wat zijn de jaarlijkse kosten.

 

Auto prive, zakelijke km aftrekken

stel 20.000 km a € 0,19 = € 3.800 kosten t.l.v. de winst.

 

Auto bedrijf

daadwerkelijke kosten t.l.v. de winst met bijtelling auto.

 

Bij een bijtelling van € 875 betekent dit dus dat de kosten van de auto € 4.675 moeten bedragen.

 

Of het voordelig is is dus afhankelijk van de daadwerkelijke kosten je maakt en het aantal zakelijke kilometers.

 

Afschrijving zijn denk ik verwaarsloosbaar in jullie geval

 

BTW en IB moet je trouwens afzonderlijk beoordelen.

Zie ook link

 

Er wordt denk ik zo'n 5000 zakelijk km gereden.

Prive wordt er overigens wel meer gereden ( zo'n 10000)

 

Kosten komen uit rond de 2500 op jaarbasis ( alle tankbonnen en onderhoudsbeurten).

 

Prive wordt dan: 5000*0.19= 950

 

Zakelijk: 2500-875= 1625

 

Voor de I.B. is het dus voordeliger.

 

Nu de BTW:

 

Wat belangrijk om te weten is of we de bijtelling tegen 2,7% of tegen 1,5% moeten berekeken.

 

Overigens mogen we echt alle tankbonnen meenemen?

Of moet dit ook nog aan een aantal voorwaarden voldoen.

 

Ook ben ik wel benieuwd of het wel mag.

Dhr. Dings gaf namelijk aan dat je in veel gevallen helemaal geen oldtimer op de zaak mag zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Probleem 2:

Oldtimer: criterium om een oldtime als bedrijfsmiddel te aktiveren is, dat deze blijvend dienstbaar moet zijn aan je bedrijfsuitoefening. Ik zou me dit wel voor kunnen stellen bij een onderneming die oldtimers verkoopt, en zo'n oldtimer als show/proefmodel gebruikt, of een onderneming die een oldtimer als "grappige" decoratie in een grote hal heeft staan.

Ik krijg de indruk dat dit niet het geval is in jullie situatie.

 

Wie o wie kan mij dit bevestigen? Ik wil graag weten of we de oldtimer nu wel of niet mogen de activeren. Heb ook navraag gedaan bij de BD, deze wisten mij niet te helpen.

 

Stel we mogen hem wel activeren, de dagwaarde is 2500 euro. Moet deze dan ook voor 2500 op de balans geactiveerd worden?

 

 

Voor de BTW-bijtelling is het niet relevant of je een jonge of oude auto gebruikt: steevast 2,7 % over de bruto cataloguswaarde.

Er hoeft geen aansluiting meer te zijn tussen de basis voor btw-bijtelling en de bijtelling in de IB

 

Bij aanschaf is er geen BTW teruggevraagd. Mag je dan geen gebruik maken van de 1,5% bijtelling?

 

En moet dit over de bruto cataloguswaarde? Het is namelijk moeilijk te achterhalen wat de oorspronkelijke waarde is van een auto van meer dan 44 jaar oud.

 

Stel de auto wordt geactiveerd, mogen we dan alle tank- en onderhoudsbonnen inboeken als kosten en de BTW terugvragen?

 

Excuses voor mijn ongeduld

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag weten of we de oldtimer nu wel of niet mogen de activeren.

 

Eigenlijk niet, mijns inziens.

 

Je hebt al een onderneming en je hebt al een privéauto.

Wanneer je een onderneming ga starten of wanneer je een auto ga kopen, dan kan je kijken of je eventueel de auto kan activeren (dan behoort deze tot het ondernemingsvermogen). Maar dat heb je niet gedaan. Achteraf kan de keuze alleen herzien worden bij bijzondere omstandigheden en dat lijkt mij hier niet van toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HJ de Groot,

 

Je mag de oldtimer niet activeren, maar dat heeft een andere reden dan José Dings vermeld.

 

De oldtimer is keuzevermogen als je hem voor meer dan 10% zakelijk gebruikt. Echter, in het verleden heb je ervoor gekozen om de oldtimer als privé vermogen te gebruiken. Op die keuze kan je niet meer terugkomen, tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden die een keuzeherziening rechtvaardigen. Die omstandigheden zie ik niet, zodat de oldtimer prive zal moeten blijven. Alleen als je de oldtimer inruilt tegen een andere auto (mag ook weer een oldtimer zijn) kun je je keuze herzien.

 

Succes,

 

Odeon

 

Edit: Ik zie dat Peter me voor is. Nou, dan hoor je het van 2 kanten ;).

Link naar reactie
  • 0

Wanneer zijn jullie de onderneming begonnen, bij aanvang van die onderneming hadden jullie de keuze kunnen maken. Als je de aangifte IB over 2011 nog moet doen en jullie toen de onderneming zijn gestart zijn zou je de keuze daarin nog kunnen verwerken. Dit geld met name voor de etikettering in het kader van de IB.

 

Gezien de genoemde bedragen vraag ik me echter af of je zoveel voordeel ermee kunt behalen. Ik zou persoonlijk in jullie situatie eenvoudshalve gewoon de km a 19 cent hanteren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.