• 0

VOF of ZZP

Hallo,

Ik heb de volgende case:

 

Sinds mei dit jaar bestier ik samen met 5 andere personen (6 in totaal dus) een VOF. We zitten in de partybranche (tentverhuur, bbq feestjes aanbieden e.d.) en het loopt naar wens. Alle zes vennoten hebben naast hun werkzaamheden voor de VOF een baan in loondienst. De omzet zal dit jaar zo’n €3000 zijn; volgend jaar verwachten we €10000 te halen.

Helaas wordt 1 van de vennoten per 30 september ontslagen uit zijn loondienstbetrekking. Hij is bouwvakker en heeft van een ander (timmerbedrijf X) het aanbod gekregen om per 1 oktober met hem een klus te doen. Verwacht wordt dat ze samen de rest van 2012 wel werk hebben. De eigenaar van timmerbedrijf X wil hem niet in loondienst nemen (vrij logisch, gezien de moeilijke tijd…). Het idee is om de vennoot te verhuren aan timmerbedrijf X en zo zijn inkomen te realiseren. De VOF stuurt dan een factuur met de gewerkte uren naar timmerbedrijf X. Daardoor gaat de omzet van de VOF drastisch omhoog, laten we zeggen met €12000. De omzet wordt dit jaar dus niet €3000, maar €15000.

 

Er zijn vele vragen te stellen, maar laat ik me beperken tot de volgende:

-is het handiger om de vennoot te verhuren vanuit de VOF, of kan hij beter ZZP’er worden?

-Heeft dit fiscale gevolgen voor de VOF? Dit jaar hebben we meer geïnvesteerd (privé stortingen en daarvan spullen ingekocht) dan omzet behaald; de KOR is dus (volgens mij) niet van toepassing?

-heeft het voor de vennoot gevolgen voor een eventuele uitkering na “de klus”. Hij is nu zo’n 8 jaar onafgebroken werkzaam. Verspeelt hij wellicht zijn rechten op een WW-uitkering?

-we zijn als VOF (nu nog) niet verzekerd; als de vennoot wordt verhuurd, moet dat natuurlijk wel. Welke verzekeringen zijn raadzaam en is het mogelijk om 1 persoon te verzekeren binnen een VOF met zes leden?

 

Er zijn nog veel andere zaken die aandacht nodig hebben. Uiteraard wil ik nog gaan overleggen met een boekhouder. Echter, ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat er op HL veel mensen rondlopen met specifieke kennis. Hopelijk kan iemand ons helpen met advies!

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Baver,

 

Ik begrijp je niet zo goed,

 

Waarom zou de v.o.f. die ene vennoot verhuren? Dit heeft toch helemaal niets met de activiteiten van de v.o.f te maken? En hoe zit het dan met de winstverdeling van de v.o.f.? Het is toch niet de bedoeling dat de andere 5 firmanten meedelen in de omzet die de timmerman maakt. Of wel?

 

Je zegt dat de eigenaar van het timmerbedrijf hem niet in dienst wil nemen. Dit heeft hij niet helemaal zelf in de hand. Als er sprake is van een gezagsverhouding (en daar lijkt het wel op), is er toch sprake van een dienstbetrekking.

 

Als de vennoot als zelfstandige (al dan niet vanuit de v.o.f.) gaat werken, is hij niet langer werknemer en verspeelt hij zijn rechten op een WW-uitkering. Dat hij daarvoor 8 jaar WW-premie heeft betaald doet er (helaas) niet toe.

 

Al met al lijkt me het beste dat de timmerman toch gewoon in (tijdelijke) loondienst komt bij het timmerbedrijf en, als dat niet mogelijk is, gaat werken als zzp-er.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou sowieso dit verhaal buiten de vof laten. Het zijn tenslotte ook hele andere werkzaamheden. Scheelt een boel administratieve rompslomp binnen de vof. Maar als hij als zzp'er aan de slag gaat heeft hij ook een var nodig. Kvk inschrijving is volgens mij niet nodig, maar weet ik niet zeker. Maar wat gaat hij doen als de klus is gedaan?

 

Is het geen mogelijkheid dat de inhuurder geen tijdelijk contract afsluit met je vennoot voor een x aantal maanden? Dan komt in ieder geval zijn ww niet in gevaar voor als hij daarna nog geen ander werk heeft. Lijkt me verder ook het simpelste eigenlijk.

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

Er zijn vele vragen te stellen, maar laat ik me beperken tot de volgende:

-is het handiger om de vennoot te verhuren vanuit de VOF, of kan hij beter ZZP’er worden?

 

Ik denk dat hij beter een eenmanszaak (een zzp-er bestaat niet) kan oprichten of vanuit een payroll constructie gaan werken (daarover later meer)

Het lijkt mij niet verstandig hem vanuit de VOF te laten werken want jullie zijn alle 6 hoofdelijk aansprakelijk voor ALLES wat de VOF doet. Als jou vriend als timmerman een fout maakt waar hij voor aansprakelijk gesteld kan worden kunnen ze dus bij jullie allemaal aankloppen om de schadevergoeding te claimen. Dat is een beetje kort door de bocht geformuleerd, maar wel waar het op neerkomt.

 

 

-Heeft dit fiscale gevolgen voor de VOF? Dit jaar hebben we meer geïnvesteerd (privé stortingen en daarvan spullen ingekocht) dan omzet behaald; de KOR is dus (volgens mij) niet van toepassing?

 

Fiscale gevolgen zijn gering, hoe meer winst hoe meer belasting, je zou moeten kijken naar de winstverdeling, het lijkt me niet dat jou vriend ermee akkoord gaat dat zijn inkomsten uit timmerwerk over jullie 6en word verdeeld het kan dus zijn dat de overeenkomst tussen de vennoten moet worden aangepast of misschien zelfs wel moet worden opgesteld. Andere mogelijke gevolgen noemen vind ik niet zinvol omdat ik het onverstandig vind in vanuit de VOF te gaan werken.

 

-heeft het voor de vennoot gevolgen voor een eventuele uitkering na “de klus”. Hij is nu zo’n 8 jaar onafgebroken werkzaam. Verspeelt hij wellicht zijn rechten op een WW-uitkering?

 

Ja, weer even kort door de bocht zodra hij zich inschrijft bij de kamer van koophandel verliest hij het recht op WW.

Hij zal hoe dan ook moeten melden dat hij naast zijn betaalde baan / uitkering ook al een vennoot is in een onderneming zodat hij een vrijstelling kan krijgen voor de uren die hij daarvoor werkt (dat uren worden bepaald op basis van de gemiddelde gewerkte uren tot nu toe) die activiteiten hoeven geen belemmering te zijn, maar als je een nieuwe eenmanszaak begint dan verlies je het recht op ww. Er zijn wel (beperkt) mogelijkheden om als je weer zou stoppen toch weer een ww-uitkering te krijgen maar die mogelijkheden zijn heel beperkt dus Voordat hij zich dus direct aansluitend inschrijft moet hij zich goed laten informeren of hij recht houd op een uitkering als hij weer stopt als met zijn eenmanszaak / zzp-schap.

Zolang hij niet zeker weet of hij definitief zelfstandig wil worden denk ik dat een payroll constructie voor hem een goede keuze kan zijn, simpel uitgelegd word je dan een soort uitzendkracht alleen maak je zelf alle afspraken zelf tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer (tarief, aantal uren, hoe lang enz enz)

Google maar eens op "payroll service voor zzp" dan krijg je heel wat opties te zien.

Voordeel van een dergelijke constructie is dat hij voor het UWV en de belastingdienst gewoon werknemer blijft (je krijgt gewoon een loonstrook en nettoloon). Voordeel voor de werkgever is dat hij niet vastzit aan hem als werknemer (behalve dan voor de overeengekomen periode).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie!

Ik begrijp dat het niet aan te raden is om vanuit de VOF iemand te verhuren aan een ander bedrijf. Uiteraard had hij een aanzienlijk groter deel van de winst gekregen, namelijk zijn gewerkte uren maal een (vooraf afgesproken) uurtarief. Timmerbedrijf X is eigenlijk ook een verkapte ZZP'er. Ik zal hem eens voorstellen hoe hij denkt over payroll service; dat is inderdaad wel een mooi alternatief.

 

Groet!

Link naar reactie
  • 0

Er schoot me nog een voordeel binnen van payroll.. stel dat hij niet full time aan de slag kan bij die opdrachtgever dan kan hij na zijn ontslag gewoon een uitkering aanvragen en dan de uren die hij wel werkt opgeven aan de WW die uren worden dan in mindering gebracht op de uitkering. Dus als het werk erg onzeker is kan dat een optie zijn, maar met 8 jaar werkverleden heb je volgens mij maar max 6 tot 8 maanden recht op WW dus je moet ook zuinig zijn op dit WW recht, want als de uitkering loopt en je werkt wel veel full time (of minder als 5 uur restwerkloosheid) dan "verbrand" je wel ww recht maanden terwijl je feitelijk geen uitkering ontvangt.

Het gunstigst is dus om minimaal genoeg uren te kunnen werken om geen uitkering nodig te hebben, of steeds als je fulltime werkt (of genoeg verdiend met minder uren) ook de uitkering daadwerkelijk stop te zetten om niet onnodig WW recht te verbruiken.

 

Verder nog even de waarschuwing dat je bij payroll goed moet opletten op de afspraken die je maakt je valt namelijk niet automatisch onder de CAO, vakantiegeld en vakantiedagen en zaken als vorstverlet zijn zitten niet standaard in het contract.

Als je dus naar een uurtarief gaat kijken moet je dus zorgen dat je uurtarief hoog genoeg is om je dit soort extra's te kunnen veroorloven. bij payroll kan het echt zijn niet werken = geen geld. Dus hij moet zich goed voorbereiden op wat hij wil verdienen en welke rechten die hij wil hebben, maar goed als hij ondernemer zou worden moest hij dat ook..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.