• 0

van idee naar wereldspeler

Via deze weg hoop ik wat feedback te krijgen van de wat "ervarende mensen" wat betreft financieringsmogelijkheden.

 

Ik kan helaas nog niet teveel details loslaten maar ik heb een gat in de markt gevonden wat mij behoorlijk wat hoofdpijn oplevert om de juiste "financiering strategie" na te leven.

 

Gezien de gigantische potentie van het plan is het niet de vraag óf ik financiering krijg maar eerder hoe ik die krijg.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik niet graag mijn aandelen in verkoop wil zetten (wat wel de makkelijkste optie zou zijn) en ik ook niet prefereer om aan het infuus van een participatiemaatschappij te liggen waar ik in beide situaties gebonden ben aan hun managementadviezen.

 

Scenario schets van mijn plan:

 

Fase 1 (bevind ik me nu in):

investeringsbehoefde van € 10.000,- (zelf al opgehoest) puur voor extern marktonderzoek, registratie merknaam en preparatie van het projectplan/ondernemersplan. (Om fase 2 te kunnen overtuigen)

 

Fase 2:

investeringsbehoefde van € 250.000,- (incl. pilot kosten)

Dit betreft een 12 maanden traject incl. enkele personeelsleden en een pilot traject (50.000,- kosten) van 6 maanden.

 

Fase 3:

Investeringsbehoefde van € 2.250.000,- (dit zijn de kosten om 12 maanden zonder inkomen te draaien = worse case scenario)

 

Gezien de gigantische marktpotentie van ruim 1 miljard euro omzet en de noodzakelijke flexibiliteit voor toekomst gericht zakendoen in het buitenland ben ik van mening dat ik moet vermijden dat mensen zich "inkopen"

 

Nu is mijn vraag: wat zouden jullie adviseren om (het liefst binnen het bankwezen/overheidsorgaan) qua strategie na te leven?

Ik heb veel gelezen qua subsidies/leningen/borgstellingen maar alle zaken dekken net niet de lading en ik kan nergens vinden of je bijvoorbeeld Een overheidgarantie(OG) kunt combineren met een Borgstelling (BMKB) of iets degelijks.

En wat zijn de mogelijke opties om een eigen Seed fons op te zetten (met enkele private investors).

 

Ik hoor graag jullie mening/visie betreffende bovenstaande situatie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Is de eerste optie dus de beste en de snelste. ;D

 

 

Met name een toezegging om een joint venture te beginnen met een erg grote financiële speler voelt als mijn eerste overwinning dat dit plan ook echt gaat slagen.

 

 

Take the money, build the app and run. Heb je meteen geen investeerders meer nodig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Michiel,

 

Dat scenario 2. Is er al een private investor of is dat een theoretische mogelijkheid?

 

Want waarom zou een private investor een pilot financieren?

 

Waarom zet je de pilot niet zo op dat je geen investeerder nodig hebt?

 

Private investor heeft zich gemeld en toegezegd om mee te willen doen. Echter wil hij uiteraard ook aandelen van het bedrijf.

 

Aangezien de pilot absoluut geld kost, zou ik daarmee dus de start kunnen financieren. Vervolgens heb ik wel een "concept of proof" waarmee de resterende financiering onder betere condities ingewonnen kan worden bij die VC...dus in mijn optiek is beide goed enkel zal scenario 2 mij de mogelijkheid geven om meerderheidsbelang te houden (zegt mijn gevoel).

 

Link naar reactie
  • 0

Michiel,

 

Dat scenario 2. Is er al een private investor of is dat een theoretische mogelijkheid?

 

Want waarom zou een private investor een pilot financieren?

 

Waarom zet je de pilot niet zo op dat je geen investeerder nodig hebt?

 

Private investor heeft zich gemeld en toegezegd om mee te willen doen. Echter wil hij uiteraard ook aandelen van het bedrijf.

 

Aangezien de pilot absoluut geld kost, zou ik daarmee dus de start kunnen financieren. Vervolgens heb ik wel een "concept of proof" waarmee de resterende financiering onder betere condities ingewonnen kan worden bij die VC...dus in mijn optiek is beide goed enkel zal scenario 2 mij de mogelijkheid geven om meerderheidsbelang te houden (zegt mijn gevoel).

 

 

Het is maar zeer de vraag of een proof of concept nog geld hoeft te kosten.

 

Voor een proof of concept hoef je geen product of prototype of applicatie te hebben. Het is puur een marketingverhaal en daarvoor heb je geen funding nodig.

 

Ken je boeken als "The 4 Hour Work Week", "The Lean Startup" of "Running Lean"?

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een proof of concept hoef je geen product of prototype of applicatie te hebben. Het is puur een marketingverhaal en daarvoor heb je geen funding nodig.

 

 

Dat is niet waar. Een proof of concept is doorgaans en meestal een kleinschalige test van het idee (en dat is doorgaans een techniek of applicatie) in praktijk. Een haalbaarheidstest. Het is dus zeker geen papieren excercitie. De investeerder die genoegen neemt met een marketingverhaal als proof of concept neemt enorme risico's.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hou zo'n PoC wel zo kleinschalig (goedkoop) mogelijk. Ik heb wel eens meegemaakt dat men nog voor het eind van de PoC zoveel had geïnvesteerd dat de negatieve uitkomst van de PoC genegeerd werd, om vervolgens uiteindelijk met een veel groter verlies te eindigen...

Link naar reactie
  • 0

 

Gegeven financiering, is een product altijd te ontwikkelen. Maar of er een markt voor is, dat blijft de vraag. Daarom moet je dat eerst valideren.

 

 

Nou komen we in een cirkelredenering terecht. Je hebt een idee (zeg: ijs op een stokje). Is daar een markt voor? Je kan het mensen vragen, maar die hebben geen idee wat je bedoelt. Dus maak je een kleine proefserie (ijsjes op een stokje) om aan te tonen dat het technisch haalbaar is. Dat is een proof of concept. Dat is bovendien in de markt te testen. Op basis van je testresultaten kun je beslissen om voort te gaan of je concept te herzien.

 

De kosten van dat proof of concept zijn te financieren. Het is voor een investeerder redelijk te overzien wat een proof of concept moet kosten. Als je dus een investeerder vindt die interesse heeft in je concept op basis van aannames over het marktpotentieel, moet het mogelijk zijn diezelfde investeerder te interesseren voor een proof of concept en (zo je wilt) marktvalidatie. Zo kon je uit de valley of death...

 

Of bedoel je iets anders met marktvalidatie?

 

Enquetes zijn notoir ongeloofwaardig voor innovatieve producten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het niet over enquetes. Dat is de 20e eeuw.

 

Marktvalidatie in de 21e eeuw betekent dat je een website bouwt waar het product wordt aangeboden en waar alle eigenschappen van het product kunnen worden gevarieerd, zoals prijs, eigenschappen, vormgeving, leveringsvoorwaarden, kortingen, etc, etc.

Vervolgens test je verschillende waardeproposities rondom dit product dmv gerichte promotie en daarbij varieer je alle variabelen, zoals tekst en beeld.

 

Op die manier ontdek je welke waardepropositie de doelgroep zal accepteren voordat je het eerste product hebt gebouwd. Aan de hand van de conversies ontdek je of er een winstgevende exploitatie mogelijk is en bij welke variatie van eigenschappen de winst maximaal kan worden.

 

Met die feedback ga je naar een investeerder en pas dan begin je aan een prototype. Of niet, omdat er geen business case blijkt te zijn.

 

Het woord proof of concept is niet handig, omdat het verschillende betekenissen kan hebben. Maar het idee dat je eerst de gebruikerservaring moet valideren dmv een prototype is vandaag de dag achterhaald.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Goh, dat is inderdaad wel heel modern.

 

 

Marktvalidatie in de 21e eeuw betekent dat je een website bouwt waar het product wordt aangeboden en waar alle eigenschappen van het product kunnen worden gevarieerd, zoals prijs, eigenschappen, vormgeving, leveringsvoorwaarden, kortingen, etc, etc. Vervolgens test je verschillende waardeproposities rondom dit product dmv gerichte promotie en daarbij varieer je alle variabelen, zoals tekst en beeld. Op die manier ontdek je welke waardepropositie de doelgroep zal accepteren voordat je het eerste product hebt gebouwd. Aan de hand van de conversies ontdek je of er een winstgevende exploitatie mogelijk is en bij welke variatie van eigenschappen de winst maximaal kan worden.

 

 

En dat doe je met een testgroep? Een aantal vrijwilligers die thuis of in een lab door die website bladeren en net doen alsof het echt is? Die een kleine beloning krijgen om mee te doen aan dat toneelstukje? En dat levert een betrouwbaar resultaat op? Is er ook een vakterm voor die in marktonderzoek gebruikt wordt? Wordt deze techniek toegepast om websites en online diensten te testen, of kan het ook voor ijsjes op een stokje gebruikt worden?

 

In de 20e eeuw mocht je door een bundel foto's bladeren.

 

De wetenschap is een heel stuk gevorderd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goh, dat is inderdaad wel heel modern.

 

 

Marktvalidatie in de 21e eeuw betekent dat je een website bouwt waar het product wordt aangeboden en waar alle eigenschappen van het product kunnen worden gevarieerd, zoals prijs, eigenschappen, vormgeving, leveringsvoorwaarden, kortingen, etc, etc. Vervolgens test je verschillende waardeproposities rondom dit product dmv gerichte promotie en daarbij varieer je alle variabelen, zoals tekst en beeld. Op die manier ontdek je welke waardepropositie de doelgroep zal accepteren voordat je het eerste product hebt gebouwd. Aan de hand van de conversies ontdek je of er een winstgevende exploitatie mogelijk is en bij welke variatie van eigenschappen de winst maximaal kan worden.

 

 

En dat doe je met een testgroep? Een aantal vrijwilligers die thuis of in een lab vdoor die website bladeren en net doen alsof het echt is? Die een kleine beloning krijgen om mee te doen aan dat toneelstukje? En dat levert een betrouwbaar resultaat op? Is er ook een vakterm voor die in marktonderzoek gebruikt wordt?

 

In de 20e eeuw mocht je door een bundel foto's bladeren.

 

De wetenschap is een heel stuk gevorderd.

 

 

Twabla, ik heb geen in een discussie met iemand die alles beter weet zonder op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in het thema waar het hier over gaat. Negatieve energie.

 

Ik verwijs TS naar de boeken die ik hierboven noemde. Er is de afgelopen 10 jaar dankzij het internet enorme vooruitgang geboekt in de kunst van het marktrijp maken van producten met minieme investeringen. Het wordt tijd dat die inzichten ook in Nederland doorbreken, zodat innovatieve ondernemers eindelijk van het kip-en-ei probleem verlost zijn van de investeerder die niet wil zonder markt en de markt die er niet komt zonder investeerder.

 

Dankzij de lean startup-beweging is dat een achterhaald probleem. TS is een van de duizenden ondernemers die geholpen is met dat inzicht.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan maar es opgezocht wat die lean startup beweging ervan zegt...

 

Kijk je naar wat Lean Prototype Machine doet, dan zie je dat ze in max vier weken een simpele versie van je online dienst opzetten en die bij de doelgroep* testen. De kernwoorden die ze daarbij gebruiken zijn: test, measure, learn, validate. Komt erop neer dat ze een tamelijk realistische simulatie opzetten. Met een prototype. Dus als het begrip proof of concept verouderd is, gebruiken we toch gewoon het 21e eeuw begrip prototype...

 

...Ik ben graag bereid snel bij te leren.

 

* Het selecteren van die doelgroep is wat lastig. Er zijn talloze aanbieders van steekproefpopulaties, maar de manier waarop die populaties (grote panels) worden samengesteld is tamelijk discutabel. Dat zijn doorgaans databases vol idioten die voor een paar cent aan beloningen vragenlijsten invullen.

lean_prototype_machine.thumb.jpg.20c3dd88aa46f510bc089ad09aab8d01.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En Eric Ries heeft het over Build Measure Learn. Tussen de regels door lees ik dat er niet teveel tijd verspild moet worden aan het testen van uitgeklede versies als je gewoon met een simpele versie op kleine schaal kan beginnen. Daar wordt ook de uitdrukking Validated Learning voor gebruikt. Dan is je prototype gewoon een simpele versie van het (wellicht erg complexe) complete product.

 

Maar dat inzicht hadden we in de 20e eeuw ook al. Japanse autoproducenten brengen concept cars soms gewoon in kleine edities op de markt. Tesco test nieuwe producten direct in de winkel (die doen ook aan al jaren aan lean management). Dat zijn varianten op het Minimum Viable Product oftewel MVP van Ries.

 

 

TwaBla, een investeerder die zich leent voor financiering van een prototype, product of applicatie voordat het door de markt gevalideerd is, neemt veel grotere risico's. Gegeven financiering, is een product altijd te ontwikkelen. Maar of er een markt voor is, dat blijft de vraag. Daarom moet je dat eerst valideren.

 

Valideren zonder product bestaat niet, ook niet in het 21e eeuwse lean model, Juist niet. ;)

S-cargo.thumb.jpg.434c6e80c4676873058761280d1753fa.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Valideren zonder product bestaat niet, ook niet in het 21e eeuwse lean model, Juist niet. ;)

 

Tenzij je het zo doet. Dat is waarschijnlijk de no-product validatie waar Henny op doelt. Daar kan ik me in bepaalde gevallen wel iets bij voorstellen, zeker als je goed toegang hebt tot mogelijke early innovators in je klantenkring. Maar het is wel uiterest minimaal in het kader van Minimum Viable Product.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.