• 0

van idee naar wereldspeler

Via deze weg hoop ik wat feedback te krijgen van de wat "ervarende mensen" wat betreft financieringsmogelijkheden.

 

Ik kan helaas nog niet teveel details loslaten maar ik heb een gat in de markt gevonden wat mij behoorlijk wat hoofdpijn oplevert om de juiste "financiering strategie" na te leven.

 

Gezien de gigantische potentie van het plan is het niet de vraag óf ik financiering krijg maar eerder hoe ik die krijg.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik niet graag mijn aandelen in verkoop wil zetten (wat wel de makkelijkste optie zou zijn) en ik ook niet prefereer om aan het infuus van een participatiemaatschappij te liggen waar ik in beide situaties gebonden ben aan hun managementadviezen.

 

Scenario schets van mijn plan:

 

Fase 1 (bevind ik me nu in):

investeringsbehoefde van € 10.000,- (zelf al opgehoest) puur voor extern marktonderzoek, registratie merknaam en preparatie van het projectplan/ondernemersplan. (Om fase 2 te kunnen overtuigen)

 

Fase 2:

investeringsbehoefde van € 250.000,- (incl. pilot kosten)

Dit betreft een 12 maanden traject incl. enkele personeelsleden en een pilot traject (50.000,- kosten) van 6 maanden.

 

Fase 3:

Investeringsbehoefde van € 2.250.000,- (dit zijn de kosten om 12 maanden zonder inkomen te draaien = worse case scenario)

 

Gezien de gigantische marktpotentie van ruim 1 miljard euro omzet en de noodzakelijke flexibiliteit voor toekomst gericht zakendoen in het buitenland ben ik van mening dat ik moet vermijden dat mensen zich "inkopen"

 

Nu is mijn vraag: wat zouden jullie adviseren om (het liefst binnen het bankwezen/overheidsorgaan) qua strategie na te leven?

Ik heb veel gelezen qua subsidies/leningen/borgstellingen maar alle zaken dekken net niet de lading en ik kan nergens vinden of je bijvoorbeeld Een overheidgarantie(OG) kunt combineren met een Borgstelling (BMKB) of iets degelijks.

En wat zijn de mogelijke opties om een eigen Seed fons op te zetten (met enkele private investors).

 

Ik hoor graag jullie mening/visie betreffende bovenstaande situatie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Ik prefereer feitelijk volgende traject:

 

Fase 2 (2013): 80.000 euro eigen inleg + aanvullend 85.000 euro bank + aanvullend 85.000 euro borgstelling (BMKB).

Fase 3 (2014): 750.000 euro private investor + 750.000 euro bank + 750.000 euro Overheidsgarantie (via dezelfde bank uiteraard)

 

 

Maar is bovenstaande realistisch?

 

 

 

Nee.

 

Een bank gaat je geen financiering geven op deze manier. Mocht je geen fase 3 loskrijgen heb je dus geen enkele terugverdienmogelijkheid voor de fase 2 lening.

Link naar reactie
  • 0

http://www.bannederland.nl/nl/13/ondernemers.html

 

Geld van investeerders is duur, geld van banken goedkoper. Dus het traject dat je nu volgt, eerst proberen het geld van de bank te krijgen, is de juiste.

 

De investeerder wil een meerderheidsbelang? Blijkbaar heeft hij een evaluatie gedaan van de waarde in euro's van het bedrijf op dit moment en vindt hij bijvoorbeeld dat het bedrijf 100.000 euro waard is. Als jij hem dan vraagt 75.000 euro te investeren, zal hij 75% willen.

 

Als jij wil dat hij minder vraagt, zul je of een andere investeerder moeten zoeken, of de waarde van je bedrijf vergroten, door bijvoorbeeld risk reduction of gerealiseerde verkopen of patenten.

 

Als je slechts 12 maanden hier aan gewerkt hebt is er nog behoorlijke ruimte voor risk reduction en opbouwen van je bedrijf.

 

Krijg je eenmaal investering, kun je je misschien verdiepen in het verwateren van het aandeel van de eerste investeerders. Hoe dit gaat weet ik niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor al jullie reacties.

Ik zal dit zeker meenemen in mijn toekomstige keuzes.

 

>snip<

Misschien wel handig om jullie te informeren dat ik al 2 verschillende investeerders heb gesproken die beide graag willen participeren maar beide hebben aangegeven meerderheidsbelang te willen te hebben en dus inspraak willen hebben in mijn organisatie.

Ander probleem is nog wel dat ze beide "betrokken" zijn qua branche en dus een voordeel kunnen genereren zolang er voor hun een meerderheidsbelang is.

Hier sta ik natuurlijk niet op te wachten en dit is voor mij ook een duidelijke no go!

 

>weer snip<

 

Meerderheidsbelang even ter zijde, en wantrouwen even ter zijde: zouden jullie met z'n drieën voldoende geld op kunnen brengen, met of zonder toegevoegd cashinjecties, subsidies, et cetera?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik prefereer feitelijk volgende traject:

 

Fase 2 (2013): 80.000 euro eigen inleg + aanvullend 85.000 euro bank + aanvullend 85.000 euro borgstelling (BMKB).

Fase 3 (2014): 750.000 euro private investor + 750.000 euro bank + 750.000 euro Overheidsgarantie (via dezelfde bank uiteraard)

 

 

Maar is bovenstaande realistisch?

 

 

 

Nee.

 

Een bank gaat je geen financiering geven op deze manier. Mocht je geen fase 3 loskrijgen heb je dus geen enkele terugverdienmogelijkheid voor de fase 2 lening.

 

Om heel eerlijk te zijn zie ik fase 2 als geen probleem. Ik heb voldoende eigen inleg (in mijn optiek) en ik zou in het ergste geval ook nog wel wat onderpand kunnen bieden.

Ik ga trouwens ook eerst fase 2 bespreken en (financieel) afronden alvorens ik over fase 3 begin. Anders gooien ze het inderdaad op 1 hoop en dat is nu net niet de bedoeling :)

 

Vraag is dus of fase 3 (financieel) goedgekeurd kan worden met de kennis (op moment van aanvraag fase 3) dat fase 2 (incl. borgstelling) al opgebrand is? Oftewel: ik heb al gebruik gemaakt van een borgstelling van de overheid en wil daarna feitelijk een (wel in een andere vorm) 2de borgstelling lospeuteren....

 

Als bovengenoemde setting lukt kan ik de aandeelhouder/investeerder voor max. 30% van het belang aanrekenen en dat vind ik nog enigszins te overzien.

Aangezien ik de waarde van het bedrijf met de start gelijk stel aan de kapitaalbehoefte die het bedrijf nodig heeft.

 

Trouwens mijn risk reduction is toch wel aanwezig vind ik zelf.

Ik heb alles extern laten onderzoeken (kwalitatief + kwantitatief rapporten), ik ga zelf de eerste 2 fases bekostigen incl. een aantoonbare pilot die achteraf meetbaar zal zijn voor de potentiële investeerders.

Daarnaast zal in fase 2 ook al de organisatie opzetten (5 personeelleden), bedrijfsstructuren opzetten ,het juridische traject voorbereiden, IT structuur intern prepareren en dus inkopen en mijn huisvestiging regelen.

Oftwel: voor de investeerder in fase 3 is alles al wel voorgekauwd incl. meetbaar resultaat wat betreft klantenbestand en klanten feedback.

 

@Jeannine: als trio kunnen we met gemak zonder verdere kapitaalinjectie alles afronden. Maar dan hang ik aan het infuus. Dus dat is geen optie.

Dan kan ik beter mijn plan aan hun verkopen (wat ze mij ook als optie aanboden trouwens) en direct uitstappen.

 

Link naar reactie
  • 0
Dan kan ik beter mijn plan aan hun verkopen (wat ze mij ook als optie aanboden trouwens) en direct uitstappen.

 

Misschien geeneens zo'n slechte optie. Gezien de potentie die jouw plannen hebben zal dat neem ik aan ook in de prijs tot uitdrukking komen.

 

Ik zou op zeker gaan en gewoon cashen in deze onzekere tijden ;) Consumenten krijgen voorlopig de ene na de andere bezuiniging en prijsstijging voor hun kiezen. Dus is het maar de vraag of ze op iets nieuws zitten te wachten en daar (veel) geld voor over hebben.

 

wellicht schat je de markt ook nog eens groter in dan die in werkelijkheid is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat je de zeggenschap over je bedrijf niet uit handen wilt geven aan de investeerders, en dat is ook heel verstandig.

Wellicht is dan het Heineken Holding model een oplossing:

 

Je idee wordt uitgevoerd in de Werkmaatschappij en de Holding bezit 50,1% van de aandelen in Werkmaatschappij. De overige aandelen gaan naar investeerders. Hetzelfde doe je met de Holding. Jij behoudt persoonlijk 50,1% van de aandelen in de Holding en 49,9% gaat naar investeerders. Je hebt nu effectief bijna 75% van het bedrijf aan de investeerders verkocht, maar behoudt via 2x de meerderheid in zeggenschap toch alle controle.

 

Overigens is het meestal zo dat er meerdere financieringsrondes nodig zijn, waarbij iedereen verwatert, dus zorg dat bovenstaande verdeling niet direct bij de eerste financieringsronde ontstaat.

 

Hetzelfde kun je wellicht ook bereiken door uitgifte van aandelen zonder stemrecht.

 

Ik ben trouwens verbaasd dat je het aanbod hebt gekregen je plan aan de investeerders te verkopen. In mijn ogen is een plan helemaal niet verkoopbaar. Een plan of "goed idee" is ook weinig waard, want alles valt of staat bij de uitvoering. Investeerders kijken ook meer naar "de man" dan naar "het plan". Tevens geef je aan dat het idee uniek is in Europa, waaruit ik opmaak dat de dienst dus elders in de wereld (USA, Asia?) al bestaat. Tenzij de investeerders een Non Disclosure Agreement hebben getekend (wat ze vrijwel nooit doen), hoeven ze je plan helemaal niet te kopen, maar kunnen ze het gewoon zelf gaan doen.

 

Desalniettemin, ik wens je wel veel succes, want ik proef hier puur ondernemerschap dat hopelijk inderdaad gaat leiden tot een wereldspeler van formaat.

Link naar reactie
  • 1

Apart dat de columns van Ties van der Laan nog niet genoemd zijn, die columns zijn voor jou een absolute must om te lezen.

 

Voor wat betreft de banken, zonder eigen vermogen(onderpand) en of inkomsten zullen zij jou sowieso geen lening verstrekken.

 

Je hebt een mooie uiteenzetting gemaakt over de bedragen die je denkt nodig te hebben.

Waarvoor je die bedragen precies nodig hebt verklaar je verder niet. Als je hier vooral denkt aan marketing, investeerders investeren niet graag in een marketingcampagne simpelweg omdat geld geïnvesteerd in marketing verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat is niet het geval als je investeert in onroerende zaken, courante voorraden, courante machines enz.

 

Het concept is als ik het goed begrijp makkelijk te kopiëren omdat een concept nou eenmaal niet te beschermen is (behalve middels een merkregsitratie voor de naam). Investeerders houden niet van diensten en producten die zeer eenvoudig te kopieren zijn simpelweg omdat dit een enorm risico met zich meebrengt.

Je zult ook niet de eerste zijn die als pionier de markt creeert en vervolgens concurrenten die als 2e of 3e speler op de markt betreden er met het succes vandaar gaan terwijl jij achterblijft met schulden.

 

Je schrijft ergens dat de marge 20% is, hoe je tot die berekening komt is mij niet duidelijk ook niet of dit een bruto of netto marge is. Voor mensen die niet gewend zijn te rekenen als een ondernemer lijkt 20% heel veel, in werkelijkheid is het alleen veel als je zonder veel moeite een enorme omzetvolumes kunt maken. In alle andere gevallen is 20% marge meestal veel te weinig.

 

Als het geen internetdienst is dan neem ik aan dat iemand de dienst uit moet gaan voeren. Je hebt het over een miljarden markt, lijkt mij dat je dan dus ook andere mensen nodig hebt om die dienst uit te voeren. De organisatie wordt dan al stukken complexer in vergelijking met een internetdienst waar de klanten zelf de zaken regelen om de dienst af te nemen.

 

Je zegt dat er marktonderzoek gedaan is (dan kun je die vragen hier ook wel plaatsen) waarbij mensen aangegeven hebben dat ze de dienst wel af willen nemen. Hoewel jarenlang dit soort redenering de norm was is nu wel duidelijk dat er meestal een enorme kloof zit tussen iets interessant vinden en daadwerkelijk de knip te trekken.

Vandaar ook dat ik in mijn eerste bericht vroeg, heb je al betalende klanten voor jouw dienst?

Daar heb je nog geen concreet antwoord op gegeven.

 

Het is jammer voor jou maar ik heb sterk het gevoel dat de realiteitszin in jouw plannen ontbreekt.

In Dragins Den traditie zou ik zeggen, je hebt nog onaf huiswerk, maak dat eerst eens af en leg het dan nog eens voor.

Link naar reactie
  • 0

Jij hangt niet aan het infuus; mijn inziens werk je samen als er maar drie nodig zijn. Want een bedrijf heft ook een belang apart van dat van de officiers en directeuren en deze moet ook bediend worden.

 

Tja, jij kent je prospectief investeerders en ik niet. Je weet ook wat je tegen kan en ik niet. Wel vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen, "wij kunnen het makkelijk financieren met z'n drieën, maar dat doen we niet want dan ben ik afhankelijk van de rest." Wat dacht je van een bank of een overheid, dat met zulke bedragen ze gewoon wachten tot het rond is en dan langs komen voor een zak vol geld en een handje schudden?

 

Er zijn er meer mogelijkheden om bedrijfsvoering te regelen, dan dat er financieringsmogelijkheden zijn.

 

Het kan goed zijn dat het zo is; maar als dat zo is dan heb ik mijn vragen bij het bedrijfsvoering in de toekomst. My Way or the Highway werkt maar zelden als motto in een concern die met een grote doelgroep te maken heeft.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien had ik hier geen max. omzetten moeten plaatsen. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat ik de realiteit voorbij ben en dat deze getallen mijn streven zijn maar dat is dus zeker niet waar.

Wel vind ik het belangrijk dat investeerders/betrokken partijen op de hoogte zijn van de max. marktpotentie want zij gaan immers investeren in iets waar ze graag rendement in willen zien.

 

Ik reken qua marktpotentie op 2 zaken: de min. markt potentie (mijn break-even) en de max. markt potentie (als alles lukt).

Deze 2 verschillen van elkaar met factor 50 (wat ik best veel vind).

Oftewel: als ik 2% van de doelgroep kan winnen ben ik al uit de kosten. Dat maakt het zo bijzonder in mijn optiek.

En hierbij spreek ik nog steeds over enkel nationale marktbenadering. Zou je dit op europees vlak bekijken dan zijn de kansen/mogelijkheden nog groter maar de investeringen hiervoor gaan echter evenredig mee dus zal dit uitgesteld moeten worden

 

Wat betreft investeerders:

Vervelende aan investeerders is mijn inziens dat er 2 soorten zijn:

1ste : die belang heeft bij de branche en (in)direct eigen zakelijk voordeel wil genereren naast zijn financieel rendement.

2de : die zich bemoeit met de zaak omdat hij zijn rendement zo hoog wil hebben.

Beide scenario’s zijn een slechte start voor het bedrijf voor mijn gevoel. Private investors die op afstand adviseren zal mijn voorkeur hebben maar die zijn vaak terughoudend omdat ze minder ervaring hebben met TS.

 

Wat betreft de vraag naar marge: mijn brutomarge is 20% en mijn netto marge is 10%. Het is op papier een beetje mager maar in de praktijk ruim voldoende.

 

Mijn dienst is trouwens zeer zeker niet makkelijk om te copieren. Hier komt erg veel kennis en ervaring om de hoek kijken (feitelijk ook de enige reden dat het nog niet bestaat) waardoor bijna niemand dit aan durft. Ik heb de markt voor 1/3 kunnen afbakenen via afspraken/contracten de andere 2/3 zal (voorlopig) open blijven voor eventuele andere spelers.

Echter na lancering ben ik vrij makkelijk te copieren doordat ik alles op dat moment vrij geef (waardevolle data). Vanaf dat moment zal de concurrent alsnog 12 maanden bezig met het opzetten hiervan (puur vanwege de complexiteit van de dienst).

 

Feitelijk wil ik jullie niet opzadelen met mijn (wel of niet realistische) cijfers en prognoses en daarom wil ik het dan ook graag hier bij laten qua informatie vertrekking op dit moment.

Dit wil ik echter wel in een later stadium via een update op deze pagina met jullie delen als jullie dat waarderen? Ik kan dan ook vrijer over zaken schrijven wat ik zelf ook prefereer.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

In het algemeen heb ik best wel veel goede tips en adviezen mogen ontvangen. Mijn dank hiervoor.

 

Met name de "gids startkapitaal 2008" van Nils De Witte was erg leerzaam en zal zeker van pas komen in mijn toekomstige ontwikkelingen.

Ik kon dit per PDF downloaden dus heerlijk ‘s avonds met mijn Samsung tablet op de bank alles weg gelezen 

 

Wat ik als conclusie kan trekken van alle adviezen:

-mijn marktpotentie lager aanhouden om te voorkomen dat ik de realiteit verlies en dus eerder serieus genomen word.

-risicokapitaal zo laag mogelijk moet houden door subsidies, leningen van banken en staats garanties aan te trekken.

-accepteren dat ik moet delen met anderen (delen in aandelen).

-mijn beoogde budgetten opnieuw screenen en tegen het licht houden om te kijken of kostenreductie mogelijk is.

-minder waarde hechten aan het marktonderzoek en concreet klanten maken om de markt uit te leggen en te onderbouwen.

-accepteren dat je zonder trackrecord moeilijk aan kapitaal komt.

-zoveel mogelijk risk reduction toepassen.

-investeerders niet slecht geloven in een gat in de markt en dat dus de ondernemer, de voorbereidingen en de verkoop van het plan vele malen belangrijker is dan het plan op zich.

 

Hier ga ik mee aan de slag om bovengenoemde zaken (opnieuw) te screenen en ik hou jullie op de hoogte 

 

Groet,

 

Michiel

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Melvin,

 

Hoor graag jou mening of toevoeging.

Afgesloten heb ik het nog niet, ik wil enkel niet alle info betreffende mijn plan delen (nog niet).

Daarom heb ik ook dit forum onder het kopje financiering geopend.

 

Specifiek de financiering strategie is belangrijk voor mij.

Aangezien ik graag wil leren van jullie zijn alle tips en adviezen van harte welkom!!

 

@jeroen:

Kun je ook uitleggen waarom? Lijkt mij juist belangrijk om te weten waar je break ligt....toch?

 

Groet,

 

Michiel

 

* Send with my samsung mobile *

Link naar reactie
  • 0

Buiten het wel of niet (te) enthousiast zijn in de aannames en cijfers die doet en noemt, gaat een bank hier sowieso niet in mee. De bank zal, zoals Happy Feet zeer terecht opmerkt, altijd naar het geheel kijken. Daarmee trekken zij jouw fase 2 en 3 altijd samen.

 

Je geeft aan niet graag met Business Angels, informal investors etc. te werken omdat je niet te veel zeggenschap kwijt wilt raken. Onderzoek in dat geval eens of je certificering van aandelen wat vind en of daar interesse in is. In dat geval kan je in economische waarde delen, maar wel (het overgrote deel van) de zeggenschap behouden.

 

Link naar reactie
  • 0
Hier ga ik mee aan de slag om bovengenoemde zaken (opnieuw) te screenen en ik hou jullie op de hoogte 

 

Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken. In het verleden hier al vaker dit soort verhalen voorbij zien komen maar eigenlijk nooit meer vernomen of er daadwerkelijk gestart werd. En dat is jammer want daar hebben we op HL een prachtig topic voor. :)

 

En omdat HL goed gelezen wordt kan dat zomaar gratis reclame opleveren ;)

Link naar reactie
  • 1

De manier waarop ondernemers zoiets meestal doen is

- zoek de juiste investeerder

- presenteer je plan

- presenteer je team

- overtuig ze ervan dat jij en jouw team het plan perfect zullen kunnen uitvoeren

- presenteer je ervaring op relevante gebieden, en je ervaring als ondernemer

en dan komen ze met geld over de brug. Tenzij je op één van deze punten 99% scoort en niet 100%.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk ben ik niet geschikt als investeerder, want ik zou zo weinig mogelijk risico willen lopen.

Dus niet investeren in een nieuw plan dat gemakkelijk gekopieerd kan worden.

Liever afwachten tot iemand anders het plan uitvoert, en als het echt een succes blijkt het plan met wellicht wat lager rendement in een verbeterde vorm kopiëren.

 

Link naar reactie
  • 0

Na enige weken van rust wou ik jullie toch een update geven :)

 

 

Ik heb nu voldoende gesprekken gehad en ik heb nu besloten de volgende koers te gaan varen:

 

Het plan word uitgevoerd in 2 delen en ik ben nu bezig om de 1ste fase op papier af te ronden.

Dit betreft een pilot waarmee ik 3 maanden lang gaan testen, feedback gaan genereren en uiteraard mijn 1ste klanten mee binnen willen halen.

De balans van deze pilot ga ik naast het marktonderzoek leggen en vervolgens moet er een concreet inzicht zijn in de te verwachten cijfers.

De pilot moet in 3 maanden een min. omzet van € 105.000,- gaan genereren om mijn inziens als succesvol aangemerkt te worden en zal plaats vinden in een regionaal gebied (Enschede/Hengelo/Oldenzaal) wat slechts 1% van de landelijke markt dekt....

 

De pilot gaat mij in totaal € 125.000,- kosten aan (start) investeringen en daarmee is al mijn eigen vermogen (€ 80.000,-) verbrand incl. een achtergestelde lening (€ 45.000,-) van familie.

 

Nu is mijn vraag: als ik (aantoonbaar) succesvol de pilot afgerond heb met eigen middelen en met goede resultaten die overeenkomen met het marktonderzoek, wat zijn mijn kansen (in %) bij een bank om financiële ruimte te krijgen?

Aangezien ik voor fase 2 ruim 2 miljoen euro nodig heb, hoop ik op een bank die voor 33% mee wil denken....maar is dit realistisch?

 

Hoor graag jullie mening :)

Link naar reactie
  • 0

In 3 maanden "verbrand" je 125k aan kosten om 105k omzet te genereren. Na 3 maanden is er dus niets meer van over? Wat moet ik me voorstellen bij die kosten? advertenties, personeel van deur tot deur?

 

Hoe snel is die 2 miljoen op en wat levert dat aan omzet op?

 

Volgens mij kan je beter met dat geld hier heen gaan. Als het dan op is heb je toch een leuke avond gehad. ;D

Link naar reactie
  • 0

@henkh

 

De kosten bestaan uit:

 

65.000,- IT

5.000,- Direct mailing + drukwerk (marketing dus)

45.000,- Personeel (2 mensen full time incl. mijzelf)

5.000,- Huisvesting (huur/gas/water/licht)

5.000,- onvoorzien

 

Ondanks dat we slechts 3 maanden gaan testen met de pilot heb ik wel ingecalculeerd dat we 9 maanden totaal bezig zijn met dit project om alles goed uit te kunnen voeren.

 

Wat betreft jou opmerking over verhouding van de pilot:

De toekomstprognose is dat max. 10% van de omzet overheadkosten zullen zijn. In deze specifieke pilot is deze verhouding uiteraard helemaal zoek maar zodra we landelijk gaan zal dit zichzelf recht trekken tot een positieve verhouding.

 

Met die 2 miljoen kan ik trouwens de eerste 12 maanden draaien op landelijk niveau en dus het succes van de Pilot uitrollen over het gehele land.

Met deze investering ben ik ingericht als een middelgrote organisatie met ongeveer 20 mensen op de loonlijst.

 

Je vroeg naar de omzet in verhouding met die 2 miljoen?

Als de Pilot 1% marktaandeel is en wetende dat die € 105.000,- slechts een kwartaalomzet is neem ik aan dat je zelf vluchtig mee kunt rekenen?

 

Dus nogmaals mijn vraag:

(Mits ik bovenstaande resultaten kan aantonen en onderbouwen) , wat denk jij wat haalbaar zal zijn wat ik kan verwachten van een bank in dit geval?

 

Link naar reactie
  • 0

@henkh

 

De kosten bestaan uit:

 

65.000,- IT

5.000,- Direct mailing + drukwerk (marketing dus)

45.000,- Personeel (2 mensen full time incl. mijzelf)

5.000,- Huisvesting (huur/gas/water/licht)

5.000,- onvoorzien

 

Ondanks dat we slechts 3 maanden gaan testen met de pilot heb ik wel ingecalculeerd dat we 9 maanden totaal bezig zijn met dit project om alles goed uit te kunnen voeren.

 

Wat betreft jou opmerking over verhouding van de pilot:

De toekomstprognose is dat max. 10% van de omzet overheadkosten zullen zijn. In deze specifieke pilot is deze verhouding uiteraard helemaal zoek maar zodra we landelijk gaan zal dit zichzelf recht trekken tot een positieve verhouding.

 

Met die 2 miljoen kan ik trouwens de eerste 12 maanden draaien op landelijk niveau en dus het succes van de Pilot uitrollen over het gehele land.

Met deze investering ben ik ingericht als een normale organisatie met ongeveer 20 mensen op de loonlijst.

 

Je vroeg naar de omzet in verhouding met die 2 miljoen?

Als de Pilot 1% marktaandeel is en wetende dat die € 105.000,- slechts een kwartaalomzet is neem ik aan dat je zelf vluchtig mee kunt rekenen?

 

Dus nogmaals mijn vraag:

(Mits ik bovenstaande resultaten kan aantonen en onderbouwen) , wat denk jij wat haalbaar zal zijn wat ik kan verwachten van een bank in dit geval?

 

Link naar reactie
  • 0
Je vroeg naar de omzet in verhouding met die 2 miljoen?

Als de Pilot 1% marktaandeel is en wetende dat die € 105.000,- slechts een kwartaalomzet is neem ik aan dat je zelf vluchtig mee kunt rekenen?

 

Helaas is rekenen niet mijn sterkste eigenschap :-\

 

Dus nogmaals mijn vraag:

(Mits ik bovenstaande resultaten kan aantonen en onderbouwen) , wat denk jij wat haalbaar zal zijn wat ik kan verwachten van een bank in dit geval?

 

Waarschijnlijk niks want een bank wil gewoon zekerheden die ze kunnen uitwinnen als het fout gaat en als ik zo de begroting zie zijn die er dus niet. Denk dat je toch op risicokapitaal aangewezen bent.

Link naar reactie
  • 0

Dus feitelijk vertel je me dat het zinloos is om mijn plan (na een succesvolle uitvoering van de pilot uiteraard) te delen met een bank aangezien ze toch geen crediet verstrekken?

Dat lijkt mij allerminst vreemd.....een bank neemt weinig risico maar zal toch wel prefereren om juist bij starters met (grotere) omzetprognoses mee te willen varen?

 

Ik heb van andere mensen juist weer begrepen dat er momenteel ook banken inspelen op dit soort situaties door eigen vermogende klanten te koppelen aan financieringsaanvragen als de mijne en als het ware "samen" investeren in TS.

 

Tevens lijkt het mij dat als ik zelf ruim een ton investeer vanuit eigen zak dat een bank daar dan ook door gecharmeerd zal zijn?

Link naar reactie
  • 0

Dus nogmaals mijn vraag:

(Mits ik bovenstaande resultaten kan aantonen en onderbouwen) , wat denk jij wat haalbaar zal zijn wat ik kan verwachten van een bank in dit geval?

 

Blijft lastig om dat hier aan te geven.

Advies? => leg je businessplan weg bij verschillende banken en zorg voor een goed pitch. We horen graag hoe het je vergaan is.

Mogelijk vind je ook een private investeerder die samen met jou deze weg wil gaan bewandelen.

Link naar reactie
  • 0

Voor een gechameerde bank koop je weinig. Banken intern hebben zich gewoon te houden aan bepaalde risico-analyses waarbij zekerheden uitgangspunt zijn. Zelfs al zou een accountmanager gecharmeerd zijn, dan betwijfel ik of het bedrag vrijgegeven wordt door alle andere afdelingen die zich er ongetwijfeld mee gaan bemoeien.

 

Of een bank instapt als je pilot supersuccesvol is (waar je zelf geen twijfel over hebt, maar wat nog altijd afhangt van "de massa' die de dienst of het product moeten afnemen), is op voorhand niet te zeggen.

 

Dus ook mij lijkt het dat je in 1e instantie de keuze voor informal investors toch als serieuze mogelijkheid moet bekijken, waarbij je na de pilot uiteraard alsnog eerst alle banken langs kan om te zien of er interesse is. Het lijkt me niet handig om een pilot in te gaan waarbij je niet na de 1e piloit een aantal scenario's hebt samengesteld om de volgende fase te kunnen financieren.

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja,

 

Dat is denk ik ook het vervelendste: ik wil graag scenario's samenstellen "wat te doen na de pilot" en wil dit dan ook graag uitwerken voordat ik begin hieraan maar de basis hiervan is uiteraard het wel of niet verkrijgen van een krediet bij een bank.

 

 

Zonder krediet is er enkel het scenario "informal investors" om alles in een redelijk tijdbestek door te zetten na de pilot.

Fundraising lijkt mij ook een optie maar zal door de onzekere tijdsbestek niet haalbaar zijn vermoed ik...

Snel schakelen is op dat moment namelijk wel gewenst en met een grote zoektocht naar kapitaal stagneert mijn plan wat uiteraard dood zonde is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.