• 0

Overboeking naar Chinese bankrekening

Ik moet een totaal bedrag van grofweg 150.000 RMB ($24.000) van mijn NLD rekening overmaken naar mijn Chinese Rek om de fabriek te betalen.

 

Welke van mijn Chinese rekening is het beste om te gebruiken, alle drie zijn in mijn bezit en hebben een dollar account:

- Bank of China

- Agricultural Bank of China

- Construction Bank of China.

 

I.v.m. de transactiekosten die de bank in China rekent, wanneer je het geld ontvangt.

Wat betreft kleinere bedragen, zie ik soms dat de Chinese bank namelijk wel eens $10-$20 dollar over een totaal ontvangen bedrag van $1500 verrekent, hoe zit dat met grotere bedragen? Als de betaler alle kosten tot zich neemt, moet ik dan alsnog een klein bedrag aan de bank afstaan ?

 

Verder is het mogelijk het bedrag in een keer over te maken of is er een maximum bedrag en moet het in delen worden overgemaakt?

 

Welke bank word meest gebruikt in China voor dit soort transacties?

??? ??? ???

 

Ik hoor graag feedback van iemand die hiermee ervaring heeft.

Alvast bedankt!

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

---------------------------------------------------

Bccessories

Manfucaturer of Fashion Scarves and Accesories

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Styn,

 

Let op, je mag in China per jaar maar maximaal USD50.000 aan geld ontvangen vanuit het buitenland per persoon. Het maakt niet uit hoeveel rekeningen je hebt, het gaat om de ontvanger. Of er strikt wordt gecontroleerd hierop, dat weet ik niet.

 

Elke bank rekent hun fee op een andere manier. De ene doet een vast bedrag per transactie de ander pakt hun fee via de wisselkoers zodra je het geld om laat zetten in RMB.

Wij gebruiken meestal ICBC. Die verrekend het met een aangepaste wisselkoers, wij waren ca. RMB200 kwijt voor het omzetten van USD20.000 naar RMB.

 

Je kunt toch het beste bij je bank(en) navragen.

Of je kunt natuurlijk ook USD overmaken vanuit NL naar de persoonlijke rekening van de baas van de fabriek. Die moet wel een USD account hebben. En zorg er wel voor dat je dan een ontvangstbewijs van de fabrikant krijgt.

 

Succes~!

Link naar reactie
  • 0

Ik moet een totaal bedrag van grofweg 150.000 RMB ($24.000) van mijn NLD rekening overmaken naar mijn Chinese Rek om de fabriek te betalen.

 

Welke van mijn Chinese rekening is het beste om te gebruiken, alle drie zijn in mijn bezit en hebben een dollar account:

- Bank of China

- Agricultural Bank of China

- Construction Bank of China.

 

I.v.m. de transactiekosten die de bank in China rekent, wanneer je het geld ontvangt.

Wat betreft kleinere bedragen, zie ik soms dat de Chinese bank namelijk wel eens $10-$20 dollar over een totaal ontvangen bedrag van $1500 verrekent, hoe zit dat met grotere bedragen? Als de betaler alle kosten tot zich neemt, moet ik dan alsnog een klein bedrag aan de bank afstaan ?

 

Verder is het mogelijk het bedrag in een keer over te maken of is er een maximum bedrag en moet het in delen worden overgemaakt?

 

Welke bank word meest gebruikt in China voor dit soort transacties?

??? ??? ???

 

Ik hoor graag feedback van iemand die hiermee ervaring heeft.

Alvast bedankt!

 

Al deze banken zijn okee,

 

Meest "internationale" bank is ICBC maar ook CCB.

 

Als je USD overmaakt is dat niet automatisch in RMB omgetoverd. Mijn bank (ICBC) belt altijd keurig op dat er geld binnen is gekomen, Vervolgens moet ik persoonlijk, met bankpas en paspoort naar hoofdkantoor in regio waar mijn rekening geopend is om te bevestigen dat er geld is binnengekomen (ze vragen dan: hoe veel is het? om denk ik toch te checken dat je echt de ontvanger bent) Hierna een berg papieren en heltig stempelen om alles in RMB om te toveren zodat je er per ATM betaling mee aan fabriek kan doen. Niet altijd handig, zeker omdat je zelf moet komen met passpoort om de wisseltruuk naar RMB te maken.

 

Misschien gaat het makkelijk als je de online banking hebt van ICBC, maar ik heb mijn curcus chinese algebra nog niet afgerond dus daar kom ik nooit uit.

 

Eenvoudigste is toch gewoon direkt in USD aan de fabriek over te maken, meestal kost mij dat per HSBC rond de 33usd per transactie op het moment dat je alle charges voor eigen rekening neemt.

Link naar reactie
  • 0

...Hierna een berg papieren en heltig stempelen om alles in RMB om te toveren zodat je er per ATM betaling mee aan fabriek kan doen. Niet altijd handig, zeker omdat je zelf moet komen met passpoort om de wisseltruuk naar RMB te maken.

 

Haha, al dat papierwerk en stempelen, dat snap ik echt niet. De meeste zaken kun je in het buitenland gewoon via internet bankieren doen. Banken in China hebben nog een hele inhaalslag te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is gelukt!

Het was inderdaad een belachelijke procedure van papier en stempel werk!

Maar het is omgezet naar RMB, wel gebruikten ze de huidige koers van USD naar RMB, waardoor ik misschien beter

heb kunnen wachten om het geld om te zetten tot wanneer de koers iets beter staat.

 

Helaas moet de fabriek betaald worden en had ik geen andere keus.

 

Bedankt voor de feedback!

---------------------------------------------------

Bccessories

Manfucaturer of Fashion Scarves and Accesories

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.