• 0

Lease zonder bijtelling: nieuwe case

Beste lezers,

 

Ik blijf dit een interessant onderwerp vinden, temeer omdat ik zelf een auto lease en niet bijtel vanwege enkel zakelijk gebruik. Nu heb ik de volgende case:

 

Over ± 5 maanden loopt het contract af en ik heb de mogelijkheid om dit weekend een proefrit te maken in een mogelijk opvolgende leaseauto. Is de rit naar de dealer dan zakelijk of prive?

 

Ben benieuwd, bij voorbaat dank,

Jac

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij rijdt uitsluitend zakelijk?

Waarom zou dit dan ineens niet zakelijk zijn volgens jou?

 

Goed punt. Ik wil echter het zekere voor het onzekere nemen, omdat ik niet onbedoeld de fout in wil gaan volgens de belastingdienst.

 

Voorbeeld om dit te onderbouwen: je gaat lunchen (frietje) met collega's, in de buurt, met de auto. De belastingdienst ziet dat als een gemengd karakter (dus: prive). Dat vind ik lastig, want het is onder werktijd en ik ben met collega's (dus: je bespreekt zaken, naast hoe het weekend was, uit interesse).

 

Dat is ook iets wat je maar net moet weten... De proefrit case net zo, denk ik.

 

Heb je (of iemand anders) hier ervaring mee of info over?

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd praat je nu niet echt als een ondernemer (“lunchen met collega’s” etc).

Dat is niet handig voor een ondernemer.

 

Als je als ondernemer zakelijk een leaseauto hebt, die je ook nog eens uitsluitend zakelijk gebruikt, waarom zou dan een rit naar de dealer niet zakelijk zijn?

 

Er bestaat overigens geen lijst met allerlei soorten ritten die in verschillende situaties wel/niet zakelijk zijn. Je moet als ondernemer je eigen standpunt innemen (binnen de redelijkheid natuurlijk).

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik begrijp je punt. Wel ben ik me bewust van ervaringen van anderen, die dit misschien reeds in de praktijk "getoetst" hebben gekregen. Indien dat was mee- of tegengevallen, had ik een richting van wat "normaal gesproken" de norm is. Een nuance moet ik overigens aanbrengen: met enkel zakelijk bedoel ik me te houden aan minder dan 500km/jaar prive.

Link naar reactie
  • 0

Een nuance moet ik overigens aanbrengen: met enkel zakelijk bedoel ik me te houden aan minder dan 500km/jaar prive.

 

Ah, dus je hebt een sluitende rittenadministratie als bewijs, waaruit blijkt dat minder dan 500 km privé is gereden (dat is namelijk een eis om bijtelling achterwege te laten bij het berekenen van de inhoudingen op je loon – want je bent toch DGA, als ik het goed begrijp uit je vorige topics?).

 

Dan is het aan de BD om eventueel te bewijzen dat de ritten (zoals naar de dealer) niet zakelijk zijn (ondanks dat jij dit wel zakelijk acht) en dat lijkt mij niet eenvoudig.

Als je rittenadministratie verder klopt natuurlijk en ook aansluit met je zakelijke agenda.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.