• 0

iPhone inkopen Duitsland / factuur vraag

Beste,

 

Ik wil graag een iPhone zakelijk inkopen in Duitsland bij een officiele Apple Store. Ik heb vernomen dat ik dan het toestel in de winkel (dus niet online) zonder BTW koop, en dat de winkel op de factuur mijn BTW-nummer moet benoemen. In de boekhouding neem je dit vervolgens bij post 4b op. Post 5 zal dan een tegenboeking krijgen voor de BTW.

 

Klopt dit qua factuur en boekhouding? Hopelijk kan iemand mij dit kort uitleggen.

 

Groet en alvast bedankt,

Chris Brunnenkreef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondertussen ben ik ook even gaan uitpluizen hoe dit ook alweer in elkaar stak.

 

Wij hebben namelijk ook wel eens een buitenlandse klant gehad, maar die wilde zijn producten naar binnen NL verzonden hebben, oftewel, een vergelijkbare situatie als iets kopen in een Duitse Apple Store.

Hij wilde het product echter buiten de EU -en hier ging ik dus even de mist in- gebruiken. Toen hebben wij een aantal documenten van de douane ontvangen waaruit bleek dat de goederen de EU verlaten hadden en zodoende konden wij 0% BTW in rekening brengen.

 

In het geval van een intracommunautaire verwerving (binnen de EU iets kopen bij een andere ondernemer), zoals bij jou, is het volgens mij inderdaad voldoende als de factuur op jouw naam en met jouw BTW nummer staat.

Link naar reactie
  • 0

De verkoper moet er op toezien dat de goederen Duitsland verlaten, wanneer een buitenlandse afnemer de goederen ophaalt zoals in dit geval. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de verkoper.

Hij zou een vervoersverklaring kunnen vragen, maar eigenlijk is dat alleen voor vaste afnemers.

 

Dus er is ook een kans dat zij het helemaal niet doen, zeker als het contant betaald wordt (persoonlijk denk ik dat zij het niet zullen doen).

 

Link naar reactie
  • 0

buitenlandse BTW terug vorderen blijft een ingewikkeld verhaal

 

vervoers verklaring zou een optie zijn als de Duitse Iphone store hier aan wil mee werken en als ze überhaupt op basis van 0% BTW willen verkopen? Op dat moment zou de winkel dus ter plaatse controle moeten uitvoeren via de site van de EU. Als zij namelijk onterecht tegen 0% leveren worden zij op dat moment alsnog aangeslagen voor de Duitse MwSt kan me dus voorstellen dat ze in een winkel dus ook systeem technisch niet kunnen accepteren omdat de systemen daar niet helemaal op ingericht zijn.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Op dat moment zou de winkel dus ter plaatse controle moeten uitvoeren via de site van de EU. Als zij namelijk onterecht tegen 0% leveren worden zij op dat moment alsnog aangeslagen voor de Duitse MwSt kan me dus voorstellen dat ze in een winkel dus ook systeem technisch niet kunnen accepteren omdat de systemen daar niet helemaal op ingericht zijn.

 

Dat kan inderdaad nog wel eens lastig zijn. Op zich kun je inderdaad ter plekke via het nederlandse handelsregister en VIES controleren dat het in orde zit qua afnemer en btw nummer. Maar of een retail kassa de mogelijkheid heeft iets zonder btw te verkopen is maar zeer de vraag.

 

Een zakelijk verkooppunt zal er ongetwijfeld over beschikken, maar doet zo'n apple store zakelijke klanten?

Link naar reactie
  • 0
De verkoper moet er op toezien dat de goederen Duitsland verlaten, wanneer een buitenlandse afnemer de goederen ophaalt zoals in dit geval. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de verkoper.

Hij zou een vervoersverklaring kunnen vragen, maar eigenlijk is dat alleen voor vaste afnemers.

 

Dus er is ook een kans dat zij het helemaal niet doen, zeker als het contant betaald wordt (persoonlijk denk ik dat zij het niet zullen doen).

 

 

als ik dit zo lees dan denk ik dat ze daar voorlopig weinig tijd voor hebben. ;D

Link naar reactie
  • 1

Ach, die gekte is morgen wel weer over joh... als je gewoon volgende week gaat lijkt me dat er weinig loos is.

 

als ie dan toch volgende week gaat dan kan ie ook gewoon naar een Nederlandse Applestore :D heb je al dat btw gehannes niet erbij..

 

Hoewel vragen over btw en de EU bij zakelijke aanschaf van een telefoon natuurlijk wel tot de reikwijdte van HL behoord werkt het wel een beetje op mijn lachspieren om te zien dat hier zo diepgaand op ingegaan word met vervoersverklaringen en of de apple store wel of niet wil meewerken.

 

dus even een beetje prikken..

 

Als je een échte Iphonefan was had je allang met je slaapzakje voor een Applestore gelegen en de btw op de koop toe genomen en eventueel achteraf uitgezocht of je nog wat met de btw kan..

En als je een echte ondernemer bent dan koop je dit bedrijfsmiddel gewoon een weekje later zodat je niet allerlei toeren hoeft uit te halen om je btw terug te krijgen, er zijn geen zwaarwegende zakelijke argumenten waarom je de Iphone deze week al in huis moet hebben.

 

_______________

Edit: en omdat ik toch wel voorstander ben van inhoudelijke antwoorden..

 

In een winkel een btw vrije factuur krijgen is gewoon erg lastig en factuur krijgen die voldoet aan alle btw eisen is soms al een avontuur.. Dus ga gewoon naar de Applestore in Duitsland en zorg dat de factuur op je bedrijfsnaam staat.

 

Daarna vraag je bij de Nederlandse belastingdienst een inlogcode aan voor het europeese teruggaaf systeem en dien je daar je factuur in. Hoe en wat je moet doen vind je op deze link: BTW terugvragen uit andere EU landen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.