• 0

Andere v.o.f. oprichten, van overeenkomst afwijken

Hallo,

Wij zijn een v.o.f.. We zijn agent voor een product. We hebben een agentuurovereenkomst met onze leverancier (importeur) dat we geen andere producten mogen voeren dan die hij heeft. Alleen in onderling overleg zou er een uitzondering gemaakt kunnen worden.

Mijn vraag is:

Hoe kunnen wij van deze overeenkomst afwijken? We willen andere producten gaan voeren. Op welke wijze is dit mogelijk? Kunnen we een andere v.o.f. oprichten en dan daarmee dit gaan doen?

Graag hoor ik de mogelijkheden.

Bij voorbaat dank.

Groet Simon

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Simon,

De informatie die je verstrekt is te summier om antwoord te kunnen geven op jouw vragen. Wat je in ieder geval kunt overwegen is om de andere producten te voeren onder de vlag van een rechtspersoon. Dus geen éénmanszaak of v.o.f., maar in een BV of Ltd.

Om echter een goed antwoord te kunnen geven is het onder meer noodzakelijk de inhoud van de bestaande agentuurovereenkomst te kennen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

dank edward,

Is het niet mogelijk de producten onder te brengen onder een andere v.o.f.? Moet je daarvoor een BV oprichten? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

In de agentuurvereenkomst staat, letterlijk dat: "de agent geen producten anders dan die uit het assortiment van de leverancier (importeur) voeren. Uitsluitend in onderling overleg zal per artikel worden besloten of verkoop ervan geen bedreiging vormt voor het assortiment van de leverancier", ' Waarbij duidelijk vermeld dient te worden dat de activiteiten welke gepaard gaan met de verkoop van deze 'vreemde' artikelen nooit ten koste gaan van de activiteiten welke de basis van deze overeenkomst uitgevoerd zouden moeten worden'.

Ik hoor graag reactie. Bij voorbaat dank

Simon

• 0

Wellicht dat je de producten gewoon kunt voeren onder een v.o.f, misschien zelfs onder de bestaande v.o.f., maar de kans bestaat ook dat je de vreemde producten alleen in een BV kunt voeren. Het hangt geheel af van de bereidheid van de wederpartij.

Om te kunnen beoordelen wat is toegestaan, is het juist van belang om de volledige inhoud van de agentuurovereenkomst te kennen. Alleen de frase die je aanhaalt uit de overeenkomst is niet voldoende. Wie wordt er bijvoorbeeld in de overeenkomst als “agent” aangemerkt. Is dat de v.o.f., zijn dat de vennoten afzonderlijk? Indien het de vennoten zijn, wat is er dan verder ten aanzien van die vennoten in de overeenkomst opgenomen. Mogen zij direct of indirect deelnemen in een organisatie die "vreemde producten voert"? Als dit laatste niet is toegestaan dan is het weinig zinvol om een rechtspersoon op te richten waaronder je de vreemde producten zou kunnen voeren. Als deelneming in een vennootschap is toegestaan en de wederpartij laat niet toe dat jullie vreemde producten gaan verkopen, dan biedt de oprichting van een rechtspersoon wellicht uitkomst. Alsdan voert de desbetreffende rechtspersoon immers de vreemde producten. Wat voor jullie in deze het meest raadzame is hangt dus geheel af van de omstandigheden. Het gaat denk ik ook te ver om hier een volledig antwoord te verkrijgen.

Nog even over de door jou aangehaalde clausule. Als ik deze zo lees en ik speel even advocaat van de duivel, dan zou de bepaling aldus kunnen worden uitgelegd dat het jullie niet is toegestaan om enig ander product te voeren, omdat iedere verkoop van ‘vreemde producten’ per definitie (alleen al in tijd) ten koste gaat van de activiteiten waarop de agentuurovereenkomst betrekking heeft. Of de wederpartij haar hakken zo ver in het zand zal zetten waag ik te betwijfelen, maar geheel ondenkbaar is het ook weer niet. Zoals gezegd zijn de omstandigheden in het concrete geval alles bepalend. De opstelling van de wederpartij, hoe legt zij de overeenkomst uit en wat is gangbaar in de praktijk zijn factoren die moeten worden meegewogen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar