• 0

Online product lanceren

Momenteel leg ik de laatste hand aan een online informatieproduct dat ik binnenkort wil gaan lanceren. Ik vroeg me af of iemand tips voor mij heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Zelf had ik het idee om het product in eerste instantie aan een kleine groep van 100 mensen gratis ter beschikking te stellen om zo feedback te krijgen over verbeterpunten en positieve reacties te verzamelen die ik kan gebruiken om vertrouwen op te wekken bij potentiële kopers.

 

Vervolgens als het product is gefinetuned aanbieden door middel van een mooie landingspagina. Over promotie heb ik nog niet echt nagedacht, maar in eerste instantie met name online (bijvoorbeeld op zoekwoorden).

 

Zijn er essentiele zaken waar ik aan moet denken wanneer ik een product in de markt zet?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

http://www.sparenofbeleggen.com/ Ik schrijf over sparen, beleggen en persoonlijke financiën

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Is dat relevant voor de manier waarom ik het product in de markt dien te zetten?

 

Het betreft een online informatieproduct wat te maken heeft met persoonlijke financiën. Details laat ik op dit moment graag nog even achterwege als je het niet erg vindt.

 

Is het een slimme methode om het in eerste instantie gratis ter beschikking te stellen of juist helemaal niet?

 

http://www.sparenofbeleggen.com/ Ik schrijf over sparen, beleggen en persoonlijke financiën

Link naar reactie
  • 0

Details laat ik op dit moment graag nog even achterwege als je het niet erg vindt.

 

Ik vind het helemaal niet erg, maar dan valt er natuurlijk ook weinig te zeggen (wat overigens ook het geval kan zijn als je wel vertelt waar het nou in vredesnaam over gaat).

 

Er is geen toverformule van wat wel/niet slim is voor onbekende ‘informatieproducten’.

Althans bij mijn weten niet. Misschien zouden sommigen hun ervaringen met je kunnen delen, maar dat wordt wel moeilijk als totaal onduidelijk is wat je straks gaat lanceren.

 

Kennelijk ben jij (net als vele posters op HL!) bang dat iemand met je ‘idee’ snel ervandoor gaat zodat je achter het net vist. Lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ben benieuwd of iemand hier chocola van kan maken.

 

Link naar reactie
  • 0
Kennelijk ben jij (net als vele posters op HL!) bang dat iemand met je ‘idee’ snel ervandoor gaat zodat je achter het net vist. Lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ben benieuwd of iemand hier chocola van kan maken.

 

Klopt! Het is niet mijn bedoeling om vaag te zijn, maar ik ben op dit gebied onervaren en wil inderdaad niet dat een ander er met mijn 'idee' vandoor gaat.

 

Maar ik zal een nieuwe poging wagen en wat meer openheid geven :)

 

Ik wil een e-cursus in de markt zetten om mensen beter te leren sparen.

 

Graag wil ik weten wat een goede manier is om een online cursus te lanceren. Iemand ervaring mee?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

 

 

 

 

 

http://www.sparenofbeleggen.com/ Ik schrijf over sparen, beleggen en persoonlijke financiën

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei: geen ervaring met e-cursussen.

 

Maar ik heb wel een idee hoe ik het zelf (zonder gehinderd te zijn door veel verstand van e-cursussen dus!) denk dat ik het zou aanpakken qua verdienmodel:

 

Ik neem aan dat de bezoeker de cursus online doorloopt (dus niet dat je het als pakketje naar zijn/haar adres stuurt). Dan zou ik eerst de bezoekers dit gewoon gratis laten doorlopen. Eventueel met de ‘eis’ (of vriendelijk verzoek) dat zij hun bevindingen posten of zoiets, als tegenprestatie. Dan bouw je een soort ‘likes’ (of juist niet, als je cursus niet goed is…) op aan de hand van je bezoekers.

 

Na een tijdje (je hebt het zelf over 100 stuks) dan zou ik er een ‘slotje’ voor zetten, zodat de bezoeker eerst X euro (twee tientjes?) moet betalen voordat de cursus doorlopen kan worden.

Ik zou ook meteen duidelijk vermelden dat het maar tijdelijk gratis is, want anders kan dat onbetrouwbaar overkomen (dat je ineens geld vraagt dus).

 

Met iDEAL is dit prima te realiseren en volgens mij weet iedereen tegenwoordig dat dit veilig betalen is.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt o.a. twee dingen doen:

 

1. Je geeft je hele cursus aan 100 mensen gratis weg, en gaat zitten hopen dat deze tevreden klanten 1000 betalende klanten aantrekken.

2. Je geeft 30% van je cursus aan 1000 mensen gratis weg, en vraagt aan deze 1000 mensen een vergoeding voor het volgen van de overige 70% van de cursus.

 

Voordelen:

 

1. Het is minder moeilijk om 100 'gratis' klanten te trekken.

2. Als je die 30% gratis cursus goed in de markt zet heb je een klantenbestand van 1000 klanten ipv 100 uit het eerste voorbeeld. Deze klanten willen jou betalen omdat die 30% van de cursus zo goed is, dat ze de rest ook wel willen volgen.

 

Nadelen:

 

1. Als heb je 100 positieve reviews op je website, niemand gelooft daar een snars van want iedereen koopt ze tegenwoordig in China en omstreken. ::) Mensen die zo'n cursus gratis volgen hebben niet de neiging dat hoog van de toren te gaan blazen. Het gaat toch om een wat gevoelig onderwerp, vooral tegenwoordig. Ik vraag me af of die 100 gratis klanten dat vuurtje doen gaan lopen.

2. Geen ;D

 

Je ziet waar ik een voorkeur voor heb. Het model wordt veel gebruikt door van die foute word-online-snel-rijk-cursussen, maar dat betekend niet dat er iets mis mee is. Je moet het alleen goed uitdenken, en spaarzaam omgaan met je klantenbestand.

 

EDIT: Of ga eens langs de kredietbank/schuldhulpverlening. Als je het daar kunt slijten ben je meteen 100.000 klanten rijker. :P

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ SimonV: Goed idee van het Nibud. Als ik kan zorgen dat een erkende partij mijn cursus wil aanbevelen komt dat natuurlijk betrouwbaar over.

 

@ Sabra:

 

2. Je geeft 30% van je cursus aan 1000 mensen gratis weg, en vraagt aan deze 1000 mensen een vergoeding voor het volgen van de overige 70% van de cursus.

 

Geniale marketingtruc! ;D Alleen ik wil inderdaad niet geassocieerd worden met van die foute snel-rijk-worden-cursussen. Mijn eerste doel is dan ook om erachter te komen of mensen er echt iets aan hebben.

 

EDIT: Of ga eens langs de kredietbank/schuldhulpverlening. Als je het daar kunt slijten ben je meteen 100.000 klanten rijker.

 

Dit vind ik ook echt een goed idee! Het mooie hiervan is dat ik waarschijnlijk gelijk de juiste doelgroep te pakken heb.

 

Super bedankt voor jullie reacties!

 

http://www.sparenofbeleggen.com/ Ik schrijf over sparen, beleggen en persoonlijke financiën

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee. Zeker markt voor. Heeft de site al traffic? Dan zou ik het Bioscoop gewijs lanceren. Eerst momentum creeeren en dan lanceren door meerdere aankondigingen.

 

Op de product pagina een countdown timer die aftelt naar de lanceerdatum zodat mensen vaker en vaker terugkomen. Uiteraard wel regelmatig de mensen op je mailinglijst mailen tot aan 3 minuten voor de lancering. Zo creeer je serieus een peak launch.

 

Meer info nodig. Deze man weet hoe het moet.

www.productlaunchformula.com

 

Kader Niveau | Van Ondernemer Tot Miljonair

 

http://www.kaderniveau.nl

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt in elk geval de beste feedback als je in het begin beschikbaar stelt voor een aantal mensen waarvan je ook verwacht dat ze een terugkoppeling geven. Tevredenheid met je product is de randvoorwaarde om succesvol te zijn. Vervolgens zou ik je website/concept goed testen doormiddel van het volgen van je (test) bezoekers. Hier krijgt je waardevolle informatie uit. En daarna planmatig een marketing/promotie/ planning uitwerken en zorgen dat je bezoekers loyaal worden. Het laten zien van positieve reacties kan goed werken, maar mss kun je aantonen dat je product zichzelf terugverdiend?

Link naar reactie
  • 0

Mensen beter leren sparen: een nobel streven, maar ik betwijfel of iemand zomaar gaat betalen voor een cursus zonder enige kwaliteitsgarantie.

Je zult hoe dan ook in je promotie een tipje van de sluier moeten oplichten. Want heel veel tips en trucs voor beter sparen vind ik al als ik met google zoek op "hoe kan ik beter sparen". Wat krijg ik méér als ik voor jouw cursus betaal? En hoe verleid je je doelgroep tot het volgen van de cursus zonder al te veel weg te geven?

 

Wat de reviews betreft: hoelang duurt het voordat de cursist daadwerkelijk resultaat ziet? Want "ik heb ongemerkt 1000 euro gespaard in 6 maanden tijd" klinkt toch altijd een stuk beter dan "ik heb een heleboel goede tips uit deze cursus gekregen".

Link naar reactie
  • 0

Zoals hier al word gezegd is het natuurlijk van belang dat je enig idee hebt van de kwaliteit van de cursus.

 

Het gaat hier om een nieuwe cursus dus probeer eerst erg waardevolle informatie te schrijven op je blog (met verwijzing dat je bezig bent met een cursus, & blijf hier op de hoogte etc etc). Laat ze inschrijven op je nieuwsbrief (waar je later je cursus weer kan promoten).

 

Een ander idee is natuurlijk om eerst een gratis Ebook te schrijven en daar je kennis te delen om via het Ebook de cursus te promoten of een aantal gratis producten bij de cursus te geven (niet vergeten om natuurlijk de waarde erbij te zetten).

 

Bijvoorbeeld: Schrijf je nu in voor deze cursus en ontvang dit Ebook ten waarde van 50,- er gratis bij.

 

Laatste tip; vraag om gebruikerservaringen wanneer je afnemers hebt. Vraag of je deze ervaringen op je landingspagina mag plaatsen bij je cursus (en gebruik hier zoveel mogelijk echte informatie bij. Foto, naam, bedrijf, website etc.)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.