• 0

Auto nodig voor de zaak

Ik heb de komende maanden een auto nodig omdat ik een tijdje op locatie bij de klant ga werken. In eerste instantie heb ik een 3 maanden contract, maar er is een mogelijkheid dat het contract verlengt gaat worden. Normaal gesproken huur ik een auto als ik even voor een afspraak naar een klant moet, maar nu heb ik dus voor langere tijd een auto nodig. Ik heb een lijst met short lease tarieven gekregen van het verhuurbedrijf waar ik vaker zaken mee doe. Bij hun komt de laagste tarief zo een beetje op 780 euro excl BTW en excl. brandstof per maand (op basis van 5340 km per maand). Inclusief brandstof zou ik op 1224 euro excl. BTW per maand uitkomen (op basis van 1,80 euro incl. BTW per liter en een verbruik van 1/18). Als ik ook prive ga rijden met de auto dan wordt het bedrag uiteraard ietsje hoger (meer kilometers) en heb ik ook te maken met een bijtelling.

 

Ik vraag mij af wat in mijn geval de beste constructie is voor zowel zakelijk als prive:

- short-lease op de zaak

- financial lease op de zaak

- 2e hands bedrijfsauto aanschaffen

- prive auto aanschaffen en km vergoeding betalen

 

Zakelijk ga ik dus ongeveer 5340km per maand rijden en prive nog eens een 1000km per maand. Het liefst heb ik een auto in een wat hogere klasse (4/5 deuren). Het bedrijf is een BV.

 

Ik ben geen financieel wonder, dus ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het (short)leasen is duur vanwege het hoge aantal kilometers bij ca 6000 per maand zit je op 72000 km per jaar.. een standaard leasecontract is qua prijs het voordeligst bij kilometerage zo tussen de 30.000 en 40.000 km per jaar. Jij zit bijna op het dubbele.

 

financial lease is toch weinig anders als geld lenen voor een auto dus ik snap hem niet helemaal als aparte optie.. en het is maar de vraag of je dat voor zo'n relatief korte periode rond krijgt.

 

De keuze komt denk ik een beetje neer op koop je een (2e hands) auto voor op de zaak of prive.

 

Enige wat ik niet helemaal begrijp is waarom je een auto in een hogere klasse wilt en eigenlijk ook niet wat je ermee bedoeld want ook een opel corsa en ook een ford Ka is als 4/5 deurs te koop.. dus de vraag is wat jij hogere klasse noemt, maar ik denk dat door de relatief korte periode dat je de auto nodig hebt dat het prive kopen van een 2e hands auto het voordeligst is. met ruim 5000 zakelijke kilometers mag je elke maand ca 1000 euro opvoeren als kilometer vergoeding. bij een ingeschat verbruik van 1 op 18 is zijn je brandstofkosten ca 10 cent per kilometer, maar je zou natuurlijk ook veel beter voor een dieseltje kunnen gaan dat is op zeker voordeliger...

Hoe het ook zei je houd ongeveer de helft van je 19 cent over voor de waardevermindering van de auto maar dat zal normaal gesproken ook voldoende moeten zijn, dus ik denk dat je de auto vrijwel zeker kostendekkend kan rijden voor zo'n korte periode met alleen de 19 cent per kilometer.

 

Alleen als je opdracht (lang) doorloopt in 2013 kan het een onvoordelige optie worden omdat woon-werk verkeer dan mogelijk belast gaat worden (de forensentax) en als je langer al die 3 maanden blijft dan komen ook de aspecten onderhoudskosten (meeste auto's elke 15 tot 30.000 km) weer om de hoek kijken en kan het voordeliger zijn om toch een (2e hands) auto op de zaak te kopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf niet verder gekomen dan een offerte aan te vragen bij een bekend verhuurbedrijf voor short lease mogelijkheden. De bedragen leken mij ook vrij hoog en vroeg me daarom dus af of er geen betere mogelijkheden zijn.

Met een wat hogere klasse bedoel ik niet een Corsa of een Citroen C1 of iets dergelijks. Maar goed, uiteindelijk is het de prijs die doorslag moet geven dus vergeet dit maar even. De kans op verlenging van het contract is groot. De kans is dus groot dat ik de auto in 2013 ook nodig ga hebben. Ik begrijp dat het dan het voordeliger is om een 2e hands auto op de zaak te kopen?

Link naar reactie
  • 0

Dat is gewoon moeilijk te zeggen, je zult eerst ongeveer moeten weten wat je voor auto wilt, je hebt nu gewoon teveel variabelen open staan. Een nieuwe of eentje van een paar jaar oud kan als heel wat verschil uit maken ongeacht de prijsklasse. Wat wil je als de opdracht niet verder gaat, heb je dan nog een auto nodig. Soms moet je afwegen, wil je zo goedkoop mogelijk rijden, of wil in een luxe auto rijden. Pas als je ongeveer weet wat je wilt kun je afwegen op welke manier je de auto aanschaft.

 

Wat heb je trouwens voor afspraken met je klant, breng je ook de km in rekening en tegen welk taref of heb je niks afgesproken over vervoer en zit deze in de vergoeding die je krijgt verwerkt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.