• 0

Import kunst uit China - invoerrechten/btw

Binnenkort wordt een 20ft container geleverd met zeer kostbare handgemaakte scheepsmodellen van halverwege vorige eeuw. Mijn collega in Engeland krijgt hiervoor vrijstelling van invoerrechten (handcrafted art).

In Nederland geldt - nog steeds - een laag BTW tarief voor kunst.

De omschrijving van wat wel en wat niet onder de noemer 'kunst' valt, is niet 100% overzichtelijk - Ik vermoed dat dit valt onder verzamelobjecten met geschiedkundige waarde.

Let wel; dit zijn artikelen met een waarde van meerdere duizenden euro's, bestemd voor musea, bedrijven en vermogende partculieren.

Heeft iemand enige ervaring met de afhandeling van dergelijke producten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

regels omtrent de indeling binnen de GN kan inderdaad niet altijd even duidelijk zijn cq kan op meerdere manier uitgelegd worden. Echter binnen de EU zijn de regels omtrent invoerrechten het zelfde. Het maakt dus niet uit op welk punt binnen de EU de douane aangifte plaatsvindt. Uitzondering hierop is de BTW dit verschilt uiteraard van land tot land.

Als je weet onder welke code jullie producten zijn ingedeeld is vrij makkelijk te achterhalen welk percentage invoer rechten en BTW van toepassing is.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Kijk uit met het zelf indelen. Ik vraag me serieus af of een volle 20ft container met scheepsmodellen(dus afgeleid van een schip wat heeft bestaan) en in China het klein is (na)gemaakt is door de douane wordt geaccepteerd als kunst? Als de modellen bijvoorbeeld van hout zijn gemaakt lijkt op het eerste oog dat eea valt onder 4420 1019 maar dat hangt helemaal af van de specificaties. Daarnaast zou je aan je collega in de UK kunnen vragen onder welke code hij de invoer doet?

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

ik verwacht dat Logic4L hier gelijk heeft. Maar treur niet ook hiervan zijn de invoerrechten 0%, alleen zul je meer BTW moeten afdragen.

 

En de tip die gegeven is met betrekking tot PAS op met het zelf indelen onderstreep graag.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het meedenken

 

Op de factuur gebruiken ze deze tarief code:

HTC: 9023-00-000 handcrafted ship model    

 

Ik mag aannemen dat in Rotterdam dezelfde regels zouden moeten gelden als in Felixstowe.

 

Omdat de vervoerder (Schenker in mijn geval) de aangifte verzorgt, zou deze dus moeten bepalen wat wel en wat niet wordt belast met 4,5% invoerrechten, of komt de douane altijd of steekproefsgewijs controleren?

Ik heb in ieder geval mijn expediteur foto's laten zien van de inhoud om te voorkomen dat er misverstanden gaan ontstaan.

 

Ik twijfel of ik de douane ook van tevoren moet inlichten omdat ik vrees dat hun standaard respons afwijzend zal zijn en daarna in een uitputtende woordenstrijd belandt over welles en nietes.

 

V.w.b. de BTW bij invoer is het belang dat dit met 6% wordt belast opdat de uiteindelijke prijs voor de particulieren enigszins binnen de perken blijft en dat het product als kunst wordt gekwalificeerd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja de regels in de UK en Nederland zijn het zelfde. Wel moet je er rekening mee houden dat zolang er geen officiele tariefs inlichting(BTI) is gedaan de juistheid van de HS code ter beoordeling van de douane is. De douane voert controles steeksproefs gewijs uit.

 

Daarnaast lijkt 902300000 niet de juiste code. Naast dat de code nog verder onderverdeeld moet worden is de omschrijving van deze code:

 

Instrumenten, apparaten, toestellen en modellen, bestemd voor het geven van demonstraties (bijvoorbeeld voor onderwijs of voor tentoonstellingen), niet bruikbaar voor andere doeleinden

 

Vraag me dus af of dit juist is.

Verder kan je niet zo zwart / wit stellen dat de vervoerder(beter gezegd de genen die namen jouw de aangifte verzorgd) bepaald of er wel of niet 4.5% invoerrechten betaald moet worden(waar komt dit percentage trouwens vandaan?)

Het finale antwoord is uiteindelijk aan de douane en niet aan de aangever die namens jouw optreed en die zijn beoordeling maakt aan de hand van de informatie die jij hem geeft(in hoever is er volledig openkaart gespeeld en zijn de risico's goed besproken?). Let daarbij ook op dat je waarschijnlijk een machtiging directe vertegenwoordiging bent overeengekomen waarin duidelijk staat wat de wederzijdse rechten en plichten zijn.

 

Verder zoals ik al eerder zei lijkt het mij niet dat dit als kunst kan worden gekwalificeerd. Dat iets met de hand gemaakt is betekend namelijk nog niet dat het kunst is. Verder verhoog je met het aangeven van: een groot aantal stuks X herkomst china X goederen code kunst de kans aanzienlijk dat de douane komt kijken. De douane heeft namelijk een risico analyse systeem waarmee ze zaken eruit proberen te pikken die niet opvallend zijn.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De gehanteerde taric code dekt inderdaad niet de lading; echter ik kan nergens een code vinden welke wel van toepassing is.

 

Replica's als kunst komen in het rijtje niet voor en ik zie niet in waarom een handgeschilderd doek uit China wel kunst is en dit niet.

 

Misschien toch de douane om advies vragen ?

 

Link naar reactie
  • 0

met de douane bellen kan natuurlijk altijd. Hou er rekening mee dat ook dat niet bindend zal zijn. Enige manier om een bindende uitspraak is een BTI. Verder is het begrip kunst rekbaar. Wat m.i bij kunst belangrijk is is het unieke karakter maw is het iets wat in grotere aantallen met de hand wordt gemaakt kunst? of een Siervoorwerp? Zoals ik het nu begrijp gaat het om meerdere van de zelfde replica's ? Een code voor kunst replica's is er volgens mij niet dus iets is kunst(97XX XXXXX) of het is een siervoorwerp en moeten m.i ingedeeld worden op het materiaal waaruit ze zijn vervaardigd waar dan bijna altijd het hoge BTW tarief op van toepassing is?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.