• 0

Wanneer is een auto op naam van de zaak zetten voordelig?

Ik ben voornemens een (2e hands)bestelwagen met grijskenteken te kopen, dus BTW aftrek en alle kosten op de zaak te zetten. De auto wil ik ook prive gebruiken.

 

Zakelijk rij ik ongeveer 25.000 en prive 10.000 km

 

In de huidige sutuatie gebruik ik de 'prive' auto ook zakelijk.

 

De nieuwprijs van de auto die ik waarschijnlijk ga kopen is +/- 34.000 incl BTW en BPM.

 

Een alternatief is er een privé auto bij te kopen en de bestel alleen zakelijk te gebruiken.

 

Wat zouden jullie adviseren?

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bestelauto. Meer zakelijk dan privé! 2e hands!

Factoren die voor mij zouden gelden om een auto op bedrijf te zetten.

 

Financieel valt er niet altijd veel vooruit te zien.Vooral over de factor onderhoud. Verwacht je daar veel of weinig?

Benzine : 25000/10* 1,85/1,19= €3887 (excl)

Bijtelling maximaal: 25%*€34000= €8500

Extra onderhoud(excl)+ verzekering + MRB geeft bij een totaal van € 4613 de maximale bijtelling.

Dit zijn de grote bedragen.

 

Met BTW voordeel en correctie zou ik niet teveel puzzelen.

Een bestelauto zakelijk verzekeren, is volgens mij duidelijker meer solide bij aansprakelijkheid en schade.

 

Link naar reactie
  • 0

Met alle respect Brood, maar voor mij zou het juist andersom zijn.

 

Dat de bijtelling beperkt wordt tot de werkelijke autokosten betekent dat dat Martin de autokosten netto betaalt.

Als de auto prive gekocht wordt, dan betaalt hij de autokosten ook netto, maar mag hij wel 19 cent per zakelijke KM ten laste van de winst brengen.

 

Voor de BTW (keuze zakelijk of privé) valt nu weinig zinnigs te zeggen. Waarschijnlijk is Martin ook hier privé voordeliger uit dan zakelijk omdat de correctie privégebruik nogal fors is en vaak groter is dan de werkelijk betaalde BTW op de autokosten.

 

@Martin: wat de juiste keuze is, kan alleen uit een vergelijk tussen zakelijke aanschaf en privé aanschaf bepaald worden. Daarbij kan ook je alternatief (privé andere auto, bestel alleen zakelijk) bezien worden. Sla daar eens een paar honderd euro aan advieskosten op stuk, want de verkeerde keuze kan je per jaar duizenden euro's meer belasting kosten.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik wil hier graag op inhaken met een vraag.

 

Ik heb een auto ( marge) overgenomen van een vriend van me. Het gaat om een oudje uit 1998.

Nu ben ik in september dit jaar begonnen met mijn onderneming en ik zit te twijfelen of ik de auto op de zaak ga zetten.

 

De auto heb ik aangeschaf voor 2000 euro

De kosten zijn per jaar 5050 ( schatting over brandstof, onderhoud, parkeren, belasting, verzekering)

 

Ik wil niet meer dan 500 km prive rijden en hou dit netjes bij.

 

Totaal denk ik zo'n 20000 km per jaar te maken voor zakelijk gebruik.

 

Er vanuitgaande dat de auto op de balans komt heb ik wat vragen:

 

Vragen betreft de inkomstenbelasting:

 

- Ik heb de auto voor 2000 euro gekocht. Wanneer ik deze op de balans zet mag ik dan nog wel afschrijven? Omdat de auto uit 1998 komt en dus al een oudje is twijfel ik.

 

- Omdat ik niet meer dan 500 km per jaar rij hoef ik geen bijtelling te betalen ( 25% van bruto cataloguswaarde) klopt dit?

 

Wat vragen betreft de BTW

 

- Mag ik over alle bonnen betreft de brandstof, onderhoud, parkeren de BTW terugvragen?

 

- Ik las op jullie forum dat ik maar over 1,5% BTW bijtelling hoef te betalen omdat er bij aanschaf geen BTW is teruggevraagd.

De brutocataloguswaarde van de auto is 15000. Moet ik dan 1,5% over de 15000 terugbetalen in kwartaal 4?

 

Wanneer ik voor prive kies

 

Als de auto niet op de balans kom en ik ga er prive mee rijden dan kan ik 20000 x 0.19 cent aan kosten aftrekken van mijn winst. Dat is in totaal dus 3800 euro.

 

De BTW die ik terug kan vragen is een verhouding van de zakelijk gereden km en de prive km.

 

Stel ik rij in 2013 20000 km zakelijk en 450 prive totaal dus 20450 km:

Aan onderhoud en tanken betaal ik in totaal 3500 inclusief BTW dat is aan BTW 559 euro.

 

Mag ik dan 559/20450*20000 = 546 aan btw terugvragen?

 

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen sturen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet meer dan 500 km prive rijden en hou dit netjes bij.

Totaal denk ik zo'n 20000 km per jaar te maken voor zakelijk gebruik.

 

Er vanuitgaande dat de auto op de balans komt heb ik wat vragen:

 

Vragen betreft de inkomstenbelasting:

 

- Ik heb de auto voor 2000 euro gekocht. Wanneer ik deze op de balans zet mag ik dan nog wel afschrijven? Omdat de auto uit 1998 komt en dus al een oudje is twijfel ik.

 

- Omdat ik niet meer dan 500 km per jaar rij hoef ik geen bijtelling te betalen ( 25% van bruto cataloguswaarde) klopt dit?

 

Wat vragen betreft de BTW

 

- Mag ik over alle bonnen betreft de brandstof, onderhoud, parkeren de BTW terugvragen?

 

- Ik las op jullie forum dat ik maar over 1,5% BTW bijtelling hoef te betalen omdat er bij aanschaf geen BTW is teruggevraagd.

De brutocataloguswaarde van de auto is 15000. Moet ik dan 1,5% over de 15000 terugbetalen in kwartaal 4?

 

Wanneer ik voor prive kies

 

Als de auto niet op de balans kom en ik ga er prive mee rijden dan kan ik 20000 x 0.19 cent aan kosten aftrekken van mijn winst. Dat is in totaal dus 3800 euro.

 

De BTW die ik terug kan vragen is een verhouding van de zakelijk gereden km en de prive km.

 

Stel ik rij in 2013 20000 km zakelijk en 450 prive totaal dus 20450 km:

Aan onderhoud en tanken betaal ik in totaal 3500 inclusief BTW dat is aan BTW 559 euro.

 

Mag ik dan 559/20450*20000 = 546 aan btw terugvragen?

 

Inkomstenbelasting

Laten we eerst beginnen met het belastingplan 2013. Zoals het er nu voorstaat is het de bedoeling dat in het geheel geen privé-kilometers gereden mogen worden, ook niet woon-werkverkeer, wil je geen bijtelling krijgen.

 

Maak je die wel dan geldt de bijtelling van 25% van de oorspronkelijke nieuwwaarde. Je auto is nu 14 jaar oud, dus volgend jaar wordt de bijtelling 35% van de dagwaarde (geldt voor auto's van 15 jaar en ouder).

 

De bijtelling vervalt als je dus geen woon-werkverkeer hebt en verder ook niet privé rijdt. Vraag: waar is je onderneming gevestigd? Aan huis, dan geen woon-werkverkeer en bij geen ander privégebruik geen bijtelling.

 

Mocht je de auto al op 25 mei 2012 op de balans hebben staan, dan geldt een overgangsregeling. Tot en met 1-1-2017 wordt de bijtelling dan 25% van de reguliere bijtelling (dus in 2012 25% van 25% van de cat,. waarde en vanaf 2013 in jouw geval 25% van 35% van de dagwaarde) indien je de auto uitsluitend gebruikt voor woon-werkverkeer, zakelijke ritten en niet meer dan 500 KM privé.

 

Afschrijven op de auto kan nog steeds. Als je heel netjes bent, hou je een restwaarde aan van 500 euro.

 

BTW

Of de auto op de balans staat is voor de BTW niet relevant. De keuze zakelijk of privé voor de BTW staat los van diezelfde keuze voor de IB. Of de auto voor de BTW zakelijk is, blijkt uit hoe jij dat verwerkt in je boekhouding.

 

Vraag je alle BTW op de autokosten terug, dan beschouw je de auto voor de BTW als zakelijk. Wel moet je dan elk jaar (ook de jaren vanaf wanneer de auto ouder is dan 15) 1,5% van de oorspronkelijke cat,. waarde opnemen als BTW correctie privégebruik óf, en dat kun je met je sluitende KM-administratie aantonen, het exacte privégebruik (waarbij woon-werkverkeer privé is). Dus aantal KM privé gedeeld door totaal aantal KM's x de BTW op autokosten.

 

Je kunt de auto ook geheel buiten de BTW houden. Dan heb je geen recht op teruggave van BTW op autokosten, maar is de privé correctie ook niet nodig.

 

Succes en groeten

 

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Inkomstenbelasting

Laten we eerst beginnen met het belastingplan 2013. Zoals het er nu voorstaat is het de bedoeling dat in het geheel geen privé-kilometers gereden mogen worden, ook niet woon-werkverkeer, wil je geen bijtelling krijgen.

 

Als ik het goed begrijp vervalt de km grens van 500?

 

De bijtelling vervalt als je dus geen woon-werkverkeer hebt en verder ook niet privé rijdt. Vraag: waar is je onderneming gevestigd? Aan huis, dan geen woon-werkverkeer en bij geen ander privégebruik geen bijtelling.

 

Aan huis, dan heb ik dus geen woon- werkverkeer?

 

Mocht je de auto al op 25 mei 2012 op de balans hebben staan, dan geldt een overgangsregeling. Tot en met 1-1-2017 wordt de bijtelling dan 25% van de reguliere bijtelling (dus in 2012 25% van 25% van de cat,. waarde en vanaf 2013 in jouw geval 25% van 35% van de dagwaarde) indien je de auto uitsluitend gebruikt voor woon-werkverkeer, zakelijke ritten en niet meer dan 500 KM privé.

 

Dat kan in mijn geval niet, ben pas in september 2012 begonnen.

 

BTW

 

Je kunt de auto ook geheel buiten de BTW houden. Dan heb je geen recht op teruggave van BTW op autokosten, maar is de privé correctie ook niet nodig.

 

Is er geen regel dat je een verhouding van de BTW mag terugvragen wanneer je de auto als prive ziet?

Dit had ik namelijk ook op dit forum gelezen.

 

Stel zakelijke km 20000 prive 1000

Aan BTW betaald: 500

 

Terug te vragen: 500/21000*20000

 

Klopt dit Joost?

 

 

 

 

Bedankt trouwens!!

Link naar reactie
  • 0

Ja, de grens van 500 KM vervalt (huidige stand van zaken). En ja, met een bedrijf aan huis heb je geen woon-werkverkeer.

En omdat je de auto niet al op 25 mei 2012 had, geldt geen overgangsregeling voor jou.

 

Als je dan die kleine kilometertjes privé ook kunt vermijden kom je onder de bijtelling uit.

 

Bij de BTW is de regel inderdaad dat je BTW mag terugvragen voor je zakelijk gebruik. A.d.h.v. je kilometeradministratie kun je de verhouding zakelijk / privé aantonen. Wil je geen IB-bijtelling dan heb je dus geen privé-gebruik en dus ook geen BTW correctie.

 

Je rekenvoorbeeld klopt wel, maar dan ga je dus uit van wel privégebruik en dus IB bijtelling.

 

groet en graag gedaan

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry Joost, ik denk dat wel langs elkaar heen praten.

 

Ik bedoel dat wanneer ik de auto volledig als prive zie ik de zakelijk gereden kilometers x 0.19 mag nemen en een verhouding van zakelijk- prive gebruik aan BTW mag terug vragen.

 

Dus stel ik rij op jaar basis 20000 zakelijke km en 10000 prive km met mijn auto en ik hou de auto voor 100% prive dan kan ik voor de IB 20000x 0.19 aan kosten op mijn resultaat boeken.

 

En voor de BTW mag ik dan ( als ik alle tank- en onderhouds bonnen bewaar) een verhouding terugvragen:

Totale BTW/ 30000 x 20000.

 

Dit bedoel ik eigenlijk. Klopt dit zo?

Link naar reactie
  • 0

Ja, de grens van 500 KM vervalt (huidige stand van zaken).

In het wetsvoorstel is slechts voorzien in een andere kwalificatie van woon-werkverkeer (privé ipv zakelijk). Vooralsnog blijft de 500km-grens gewoon bestaan, hoewel het belang daarvan veel kleiner wordt (zeg maar: beperkt tot mensen met een bedrijf aan huis of die naast hun werkgever wonen). Maar het grote wachten is op alternatieven die mogelijk nog uit de kabinetsonderhandelingen zullen volgen.

 

Voor wat betreft de btw geldt dat je deze terugvraagt in de aangifte over het tijdvak waarin je de btw hebt betaald. Dus elk kwartaal. Vervolgens corrigeer je het privégebruik in de laatste aangifte, feitelijk betaal je dan (alsnog) de eerder teveel teruggevraagde btw.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja, de grens van 500 KM vervalt (huidige stand van zaken).

In het wetsvoorstel is slechts voorzien in een andere kwalificatie van woon-werkverkeer (privé ipv zakelijk). Vooralsnog blijft de 500km-grens gewoon bestaan, hoewel het belang daarvan veel kleiner wordt (zeg maar: beperkt tot mensen met een bedrijf aan huis of die naast hun werkgever wonen). Maar het grote wachten is op alternatieven die mogelijk nog uit de kabinetsonderhandelingen zullen volgen.

 

Dat er alternatieven komen, is te hopen. Evenwel zal het onzeker zijn, in elk geval omdat de kans klein is dat een nieuw kabinet hier nog voor 1-1-2013 aan toekomt. Ik hoop het.

Dat de 500 km privégrens blijft, heb ik niet goed op gelet :-[, dank voor je opmerkzaamheid.

 

Voor wat betreft de btw geldt dat je deze terugvraagt in de aangifte over het tijdvak waarin je de btw hebt betaald. Dus elk kwartaal. Vervolgens corrigeer je het privégebruik in de laatste aangifte, feitelijk betaal je dan (alsnog) de eerder teveel teruggevraagde btw.

 

Dat is hier dan voor Leonie weer niet van toepassing als ze de auto voor de BTW geheel zakelijk gebruikt, op de kleine correctie voor die <500 priv;e kilometers na.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is hier dan voor Leonie weer niet van toepassing als ze de auto voor de BTW geheel zakelijk gebruikt, op de kleine correctie voor die <500 priv;e kilometers na.

Als Leonie inderdaad minder dan 500km privé gaat rijden, want volgens mij is ze daar nog niet helemaal uit:

Dus stel ik rij op jaar basis 20000 zakelijke km en 10000 prive km met mijn auto

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja, de grens van 500 KM vervalt (huidige stand van zaken).

In het wetsvoorstel is slechts voorzien in een andere kwalificatie van woon-werkverkeer (privé ipv zakelijk). Vooralsnog blijft de 500km-grens gewoon bestaan, hoewel het belang daarvan veel kleiner wordt (zeg maar: beperkt tot mensen met een bedrijf aan huis of die naast hun werkgever wonen). Maar het grote wachten is op alternatieven die mogelijk nog uit de kabinetsonderhandelingen zullen volgen.

 

Voor wat betreft de btw geldt dat je deze terugvraagt in de aangifte over het tijdvak waarin je de btw hebt betaald. Dus elk kwartaal. Vervolgens corrigeer je het privégebruik in de laatste aangifte, feitelijk betaal je dan (alsnog) de eerder teveel teruggevraagde btw.

 

Bedankt, de info betreft de 500 km regeling is me duidelijk.

Ik ga daar geen gebruik van maken, ga lekker prive rijden.

 

Wat je aangeeft over de voorbelasting snap ik niet helemaal.

 

Wat ik heb gelezen is dat ik gewoon alle tank- en onderhoudsbonnen kan bewaren.

Begin van mijn onderneming noteer ik mijn kmstand. ( 5 sept)

Eind van het jaar noteer ik weer mijn kmstand ( 31 dec)

Dan ga ik kijken hoeveel zakelijke km ik heb gereden.

 

Stel:

km stand 5 sept: 20000

km stand 31 dec: 30000

Gereden km zakelijk: 5000

Totaal aan tankbonnen en onderhoud: 1000 incl BTW

BTW bedrag: 159

 

Volgens mijn berekening:

159/10000*5000 = 79.5 mag ik aan voorbelasting terugvragen.

 

Mag dit niet zo?

 

Jij bedoeld zeker dat ik elk kwartaal de betaalde BTW bij elkaar op moet tellen wat ik heb betaald aan tank- en onderhoudsbonnen. Dit volledige bedrag vraag ik dan terug als voorbelasting.

 

Aan het eind van het jaar dien ik een privecorrectie in ( vraag 1d)

 

Stel:

km stand 01-01: 10000

km stand 31-12: 20000

Zakelijk gereden: 8000

Prive gereden: 2000

Betaalde bonnen en onderhoudsbonnen: 2000 incl BTW

Aan voorbelasting al opgegeven: 319

 

BTW correctie 4e kw:

319/8000*2000= 80

 

Klopt dit zo?

Welk bedrag neem ik als grondslag?

 

Mijn laatste vraag;

Wanneer ik aan het eind van elk kwartaal de BTW bij elkaar heb opgeteld moet dit verwerkt worden in mijn boekhouding.

Welke JP moet ik maken?

Is dat voorbelasting

aan prive?

 

Sorry voor de vele vragen. Ik ben druk aan het studeren hoe ik alles het beste kan doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer ik voor prive kies

 

Als de auto niet op de balans kom en ik ga er prive mee rijden dan kan ik 20000 x 0.19 cent aan kosten aftrekken van mijn winst. Dat is in totaal dus 3800 euro.

 

De BTW die ik terug kan vragen is een verhouding van de zakelijk gereden km en de prive km.

 

Stel ik rij in 2013 20000 km zakelijk en 450 prive totaal dus 20450 km:

Aan onderhoud en tanken betaal ik in totaal 3500 inclusief BTW dat is aan BTW 559 euro.

 

Mag ik dan 559/20450*20000 = 546 aan btw terugvragen?

 

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen sturen.

 

 

In dit voorbeeld bedoelde ik ook al geheel prive. Dus zowel voor de I.B. als voor de O.B.

 

Ik kwam nog een ander iets tegen, namelijk dat wanneer je de auto voor de BTW als prive ziet en gebruikt en je houdt geen kilometerstand bij dan moet je aan het eind van het jaar een BTW correctie indienen doormiddel van de volgende formule:

 

Brutocataloguswaarde prive auto x 1,5%.

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Maar dit voorbeeld is helemaal niet goed. Als je 20450 km’s rijdt waarvan 20000 zakelijk, dan is de auto helemaal geen privébezit.

 

Kan ik dat dan niet zelf weten?

 

Nee, maar alleen omdat je voorbeeld wat ongelukkig gekozen is, als je minder als 500 km prive rijd dan is er sprake van verplicht zakelijk vermogen zie de link Keuzemogelijkheden auto

 

Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Kan ik dat dan niet zelf weten?

 

Nee, maar alleen omdat je voorbeeld wat ongelukkig gekozen is, als je minder als 500 km prive rijd dan is er sprake van verplicht zakelijk vermogen zie de link Keuzemogelijkheden auto

 

 

Hmmz, dan ben ik benieuwd of ik het wel goed heb gedaan:

 

In 2011 begonnen met onderneming, auto wordt als prive gezien, want heb meer dan 500 km prive gereden. Heb de auto dus als prive voor zowel de I.B. als de O.B. meegenomen.

 

In 2012 het 1e half jaar alleen maar zakelijk gereden. Voor mijn klus moest ik elke keer naar Belgie heen en weer. Voor prive gebruikten we de auto van mijn vrouw.

Op dit moment heb ik geen klus dus zit bij huis. Rij de auto nu overigens wel weer prive.

 

Voor het 1e half jaar van 2012 heb ik wel de volledige BTW teruggevraagd. Heb namelijk ook een km registratie bijgehouden. Voor de I.B. doe ik aantal zakelijke km keer 0.19.

 

Iemand een feed back??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.