• 0

Activiteiten uitvoeren die niet in statuten staan

Hallo,

 

Situatie: Ik heb een BV en een Holding. In de BV zit x bedrag. Ik wil een aanzienlijk deel van dit bedrag 70% gebruiken om investeringen te doen in het buitenland. Investeren staat niet in de activiteiten van de statuten omschreven.De afgelopen 6 jaar is winst gegenereerd uit de BV en is salaris aan mij DGA uitbetaald. Dit jaar zijn nog gedeeltelijk activiteiten uitgevoerd. Nu worden geen activiteiten uitgevoerd. Ik wil dus het kapitaal beschikbaar krijgen tegen zo min mogelijk belasting. Ik ben namelijk nu buiten de EU en daar zijn de belastingregelingen flexibeler.

 

Vraag:

1. Kan ik investeren in andere producten/ dienten, ondanks dat dit niet in de statuten staat?

2. Wat gebeurd als na verloop van tijd (een deel van) de investering verloren gaat, belasting technisch? Kan ik deze waarden afboeken in de adm van mijn bv?

3. Als ik niet mag investeren met mn bv hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit wel met de bv kan doen?

 

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In príncipe geld lenen.

 

Er zijn verschillende opties:

1. huisjes bouwen voor de verkoop. Geld lenen

2. een bedrijfje opzetten om een produkt/ dienst te verkopen. Niet direct middels aandelen dus geld lenen

 

Ik wil het kapitaal daar (Mexico) fiscaal overbrengen en daar laten werken en daar dus ook belasting over betalen.

Link naar reactie
  • 0

Geld uitlenen valt inderdaad onder het hoofdstuk financiering vertrekken en niet onder deelnemen in andere ondernemingen.

Als je echt safe wilt zijn, dan bezoek je de notaris en vraag je hem/haar de statuten aan te passen. Als je BV zaken doet waar ze niet voor opgericht is, dan kan dat bij problemen geven als de financieringen de mist in gaan ("waarom investeert jouw BV in andere bedrijven terwijl dat niet het doel van de BV is?")

 

Geld uitlenen aan een bedrijf in Mexico maakt niet dat je ineens onder de Mexicaanse wetgeving valt. Zonder nadere aanpassingen, verleen je nog steeds krediet vanuit Nederland. Jouw BV is hier gevestigd en leent geld uit aan een Mexicaanse onderneming. Prima, maar daar heeft de Mexicaanse fiscus niets mee van doen. Als je belegt in aandelen Apple dan wordt je BV immers ook niet ineens USA belastingplichtig.

 

Als je uit bent op de Mexicaanse belastingen dan zal jouw BV in Mexico een vaste inrichting of dochtermaatschappij moeten oprichten. Er moet in elk geval sprake zijn van substance, het aanwezig zijn van feitelijke leiding of een feitelijk aldaar gedreven bijkantoor van jouw BV. En dan hebben we het dus weer over deelnemen in andere bedrijven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok, Thanks!!! Goed advies!!

 

Algemeen

1. Mexico heeft een verdrag met Nederland. Zijn de verdragen die Nederland heeft met de verschillende landen hetzelfde? En zo nee zijn de regels in het kader van het ondernemen van activiteiten/ investeren in het buitenland dan ook anders?

 

Dochteronderneming

Als ik het dus goed begrijp is het zo dat als ik met mijn BV pas belasting gaat betalen in het buitenland als ik daar een dochter onderneming opricht. Ik heb hier een aantal vragen over: Sommige zijn inkoppers maar just checking.

1. Welke ondernemingsvorm moet die dochter hebben? De buitenlandse verse van onze BV? Deze acte wordt dus in dat buitenland opgericht?

2. Voor welk deel moet mijn BV aandeelhouder zijn in die statuten?

Kan ik het volledige kapitaal van mijn BV dan gebruiken/ investeren in de dochteronderneming? Ik zal daar de dochter onderneming besturen en geen werkzaamheden meer verrichten voor mijn bv in Nederland. Ik neem aan dat ik dan ook geen salaris als DGA hoef uit te keren?

4. De winst/ het verlies van de investeringen wordt dan dus belast in dat buitenland?

5. Als ik daar kapitaal uit de dochteronderneming wil halen moet ik daar dus belasting over betalen in dat buitenland?

6. Wat zijn de gevolgen belasting technisch als de dochter onderneming verlies maakt of in het slechte geval falliet gaat? Moet ik dan alleen verantwoording afleggen aan buitenlandse belastingdienst of ook aan de Nederlandse.

 

Direct investeren.

Als ik geen dochter opricht en direct investeer en dus bv eigenaar wordt van bv vastgoed of aandelen dan:

Moet de BV daar dus geregistreerd (gedeeltelijk) eigenaar zijn van het OG of de aandelen?

Wordt de winst/ het verlies dus fiscaal belast in Nederland.

Ik ga er niet vanuit maar, hoe gaat de Ned belastingdienst om als de investeringen in waarde afnemen?

 

Lenen.

Ik kan het kapitaal ook uitlenen aan een entiteit in dat buitenland. De BV dient dan een redelijke jaarlijkse rente te ontvangen en er dient een acte opgemaakt te worden met de aflossingsregeling. De Nederlandse Bv wordt dan in Nederland belast over de rente.

Mag de entiteit waaraan geleend wordt een persoon of moet dat een ´BV´zijn

Mag dat een aflossingsregeling zijn waarin tijdens de eerste jaren niet wordt afgelost? Wordt dan de rente wel gewoon in Nederland in die jaren ook al komt er geen geld binnen?

Wat gebeurd belasting technisch als de buitenlandse entiteit niet tijdig of slechter niet aflost? Moet ik dit verlies afboeken of ben ik toch belasting verschuldigd.

 

Heel wat vragen, I know. Maar ik wil de risico´s graag goed afwegen. Het zou fijn zijn als je antwoorden per vraag hebt. Dan heb ik een totaal beeld. Alvast bedankt !!

Link naar reactie
  • 0

Op nummer:

 

Algemeen:

1. we hebben inderdaad vele verdragen en nee, die zijn niet allemaal hetzelfde. Qua belastingheffing zitten ze voor actief ondernemen wel allemaal op een lijn: belastingheffing mag daar plaatsvinden waar de feitelijke leiding van de onderneming gevestigd is of waar een vaste inrichting (denk branche office) aanwezig is. Ter voorkoming van dubbele belastingheffing over dezelfde winst zal het lans waar de onderneming haar leiding heeft vaak aftrek verlenen.

 

Dochteronderneming:

1. welke rechtsvorm in het buitenland gebruikt moet worden, valt onmogelijk te zeggen hier. Ten eerste vereist dat kennis van de Mexicaanse (belasting)wetgeving (niet mijn ding) en ten tweede kun je niet zomaar een rechtsvorm kiezen als je niet duidelijk weet om welke redenen je een bepaalde rechtsvorm kunt kiezen.

 

2. Voor welk deel je aandeelhouder in de Mexciaanse onderneming moet zijn? Geen idee. Daar zijn geen verplichte percentages voor, doch mogelijk op grond van Mexicaanse wetgeving weer wel. Ja, je kunt al het geld in je BV inzetten, maar pas wel op dat je daarmee niet voorzieningen als pensioen/stamrecht/lijfrente op de tocht zet!

 

3. Als je via jouw BV bestuurder bent van een buitenlandse vennootschap en jouw BV ontvangt daar managementfee voor (waaruit jouw salaris betaald wordt) geldt nog steeds het DGA-loon in jouw NL BV. Als je op de loonlijst komt van de Mexicaanse onderneming niet. Let wel: dan gelden de Mexicaanse regels en mogelijk ook een combinatie met de Nederlandse indien je vanuit Nederland de zaak bestuurt.

 

4. De Mexicaanse onderneming betaalt in Mexico belasting ja. Winst of verlies op de investering door jouw BV valt weer in Nederland.

 

5. Op dividenden uit een Mexicaanse onderneming geldt een maximum heffing van 15%.

 

6. als je wilt dat een gefaalde investering (lening aan) in de buitenlandse onderneming ook aftrekbaar is voor je BV in NL dan heb je ook aan de NL fiscus wat uit te leggen. Mocht het alleen om verstrekt aandelenkapitaal gaan dan geldt per definitie geen aftrek indien de Mexicaanse onderneming kwalificeert als deelneming (deelnemingswinsten zijn onbelast voor je BV, deelnemingsverliezen niet aftrekbaar).

 

Direct investeren:

Als het privébezit is, dan geldt doorgaans box 3. Geen heffing op resultaat maar wel over de waarde min de schulden.

 

Lenen:

Hier moet je, zeker als het gaat om lenen aan een buitenlandse entiteit/persoon vanuit je BV heel erg voorzichtig mee zijn. Je kunt best van alles afspreken, maar bottom line moet de lening zakelijk zijn. Rente is dus hoger bij minder zekerheden. Zekerheden stellen, aflossing overeenkomen, zakelijke rente vaststellen, contract opstellen, het hoort er allemaal bij.

 

Krijg je de lening niet (deels) terug, dan zal de fiscus kritisch kijken naar de condities waaronder die is verstrekt en hoe daarna gehandeld is. Als de lening als onzakelijk te bestempelen valt, verlies je de aftrek in je BV. Dit is evenwel een enorm slagveld aan jurisprudentie en een veel te breed topic om hier te behandelen.

 

Inderdaar best veel vragen ja ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.